Permalänk

Uppgradera 4år gammal pc

Tjena, så de har blivit dags att börja uppgradera min dator nu och jag skulle behöva lite tips.
specs
CPU:intel core i7 950
Motherboard: ASRock X58 Extreme3
GPU: NVIDIA GeForce GTX 570
PSU: FH Power 800w (hittar inte detta märke/model någonstans)

Så jag har just nu ca 4000-5000 sek, tanken är att jag ska köpa mer när jag får in mer pengar.
De jag har tittat på just nu är ett MSI GTX 970 4GD5T OC och eftersom att jag inte vet om min PSU är bra eller inte tänkte jag köpa en sån samtidigt.
Frågan är om mitt moderkort och CPU klarar av ett gtx 970 tills de att jag kan köpa nya?
Skulle vara väldigt tacksam för hjälp eftersom jag inte kan så mycket om att bygga datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infernalhawk:

Tjena, så de har blivit dags att börja uppgradera min dator nu och jag skulle behöva lite tips.
specs
CPU:intel core i7 950
Motherboard: ASRock X58 Extreme3
GPU: NVIDIA GeForce GTX 570
PSU: FH Power 800w (hittar inte detta märke/model någonstans)

Så jag har just nu ca 4000-5000 sek, tanken är att jag ska köpa mer när jag får in mer pengar.
De jag har tittat på just nu är ett MSI GTX 970 4GD5T OC och eftersom att jag inte vet om min PSU är bra eller inte tänkte jag köpa en sån samtidigt.
Frågan är om mitt moderkort och CPU klarar av ett gtx 970 tills de att jag kan köpa nya?
Skulle vara väldigt tacksam för hjälp eftersom jag inte kan så mycket om att bygga datorer.

GTX 970 är snålare än GTX 570 så det räcker nog. Frågan är kvaliteten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@ArcticFire: Kvalitén på kortet eller på kortet i min dator?

Permalänk
Skrivet av infernalhawk:

@ArcticFire: Kvalitén på kortet eller på kortet i min dator?

På nätagget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

@ShatteredXs: Aa tänkte köpa nytt sånt också har tittat lite på
EVGA SuperNOVA G2 850W vet inte om de räcker? Eller om kvaliteten är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infernalhawk:

@ShatteredXs: Aa tänkte köpa nytt sånt också har tittat lite på
EVGA SuperNOVA G2 850W vet inte om de räcker? Eller om kvaliteten är bra?

Räcker och blir över. Till och med overkill om du inte har tänkt skaffa ett till grafikkort i framtiden. Hög kvalité.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

En sak till är det mer värt att köpa MSI GTX 970 Gaming över MSI GTX 970 4GD5T OC? och vill min dator fortfarande klara att driva de?

Permalänk

@ArcticFire: Skitbra tack så mycket! förresten är det mer värt att köpa MSI GTX 970 Gaming över MSI GTX 970 4GD5T OC? och kan min dator fortfarande klara att driva de?

Permalänk
Medlem

Skulle hellre köpa ett 290x istället. Kraftfullare och billigare. 2490kr på cdon just nu

Permalänk

@MRHoltik: Så Asus Radeon R9 290X 4GB(?) är bättre /mer värt än MSI GeForce GTX 970 Gaming?

Permalänk

@infernalhawk: ja absolut eftersom prestanda/krona är betydligt bättre. Dessutom (rätta mig om jag har fel) så vitt jag kan minnas presterar 290X aningen bättre än 970, dock kan detta skilja från spel till spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infernalhawk:

@MRHoltik: Så Asus Radeon R9 290X 4GB(?) är bättre /mer värt än MSI GeForce GTX 970 Gaming?

Prestanda/kr är det bättre, däremot är 970 oftast trevligare då de är semi-passiva men även inte låter som jetplan när man spelar i jämförelse med 290x. Det är lite vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Prestanda/kr är det bättre, däremot är 970 oftast trevligare då de är semi-passiva men även inte låter som jetplan när man spelar i jämförelse med 290x. Det är lite vad man prioriterar.

Fast dom dagarna är över. Det var stockkylaren som lät som ett jetplan. Har själv ett asus 290x just nu och det är tyst och svalt kort.

Permalänk

@kallekula_91: Här kollade jag http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-290X-vs-MSI-GeForce-GTX-970...
men de blir bra mycket billigare med ett 290x. Men du skulle säga att dom är typ lika i de flesta spel?

Permalänk

@infernalhawk: Ja det skulle jag vilja påstå, det är ganska marginellt. Men 290X presterar bättre än 970 i högre upplösning än 1080p. För mig hade valet varit enkelt, jag hade köpt http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Permalänk

@kallekula_91: Och det med att den låter högt och blir varm var de förut eller är det fortfarande så?

Permalänk

@infernalhawk: Visst att det blir lite varmare än ett 970, men har du bra ventilation i din låda ska det inte vara några problem. Spelar du med headset ? i så fall är ljudet inga problem. Till detta pris är detta överkomliga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infernalhawk:

@kallekula_91: Och det med att den låter högt och blir varm var de förut eller är det fortfarande så?

Kolla upp lite nya tester kanske? Kanske hitta något där de jämför de olika modellerna av 290x. Så ser u ju för/nackdelar svart på vitt. Så är det bara bestämma dig efteråt vad du prioriterar

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infernalhawk:

@kallekula_91: Och det med att den låter högt och blir varm var de förut eller är det fortfarande så?

Det är ju så att ljudnivå värme som många klagar på är oftast pga mediokra chassin/dålig kylning i lådan/samt ljuddämpning sen om man har lust att sitta och hoppa till för minsta fis i lådan så ja kör passivt då för tusan. se till att du har ett chassi av kvalite och ljuddämpat med rejäla fläktar (inga rusta fläktar med hittepålager. så kommer du brumma iväg fint utan en massa ljud eller hög värme

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

klickade hem ett 290x i fredags och är oerhört nöjd, 2490 för ett kort som presterar i stort sett som ett 970 om inte bättre är inte helt fel! å de här med värme å ljud så ligger mitt på max 74 grader så det finns en del överklockningsmarginal samt att ljudnivån inte är märkbar om man jämför med övriga komponenter iaf i min dator.

Länk till bra pris: http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk

@Larsson96: Köpte du den som du länkade?

Permalänk

@kallekula_91: http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...
denna kommer att funka med min data/är bra? Eller ska jag välja en annan model?

Permalänk

@infernalhawk: kör på bara kommer bli kanon !

Permalänk
Permalänk

@infernalhawk: Två fina val ! Ingen fara det är ju det vi alla här är till för, att hjälpa varandra

Permalänk

@infernalhawk yes det var just det jag köpte!

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080