hade ni bytt ut något??Budget 13000

Permalänk
Medlem

hade ni bytt ut något??Budget 13000

Hej!

Sitter och försöker få ihop en speldator och har haft sweclockers sommardator som referens och har kommit fram till följande dator.
Har läst runt lite på nätet ang cpu, gpu osv och börjar fundera på om det inte är värt mer i spelsyfte att dra ner på cpu och lägga mer pengar på gpu?

Priset jag har som tak är 13000:-
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8025299/2015-05-24

Är det värt pengarna för den prestanda man får om man tar i7 4790K istället för i5 4670K (Haswell) eller i5 4690K? Det skiljer ju en del i pris.. Dock får man tillbaka 390:- på det paketet med moderkort och cpu (i7 4790K). Och även 310:- tillbaka om man kör på i5 4690K t.ex..

Sen har vi ASUS Radeon R9 290X 4GB, kanske är mer prestanda per krona med t.ex ett MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB? Man får t.ex med The Witcher 3 och Batman Arkham Knight på köpet med 970 kortet..

Samsung SSD EVO 850-Series 250GB eller t.ex Samsung SSD PRO 850-Series 256GB?

Tänker t.ex om det är bättre och köra på en i5 / i3 och fläska på mer på gpu osv?

Väldigt tacksam för svar, kanske går att få en mycket bättre dator från inet för 13000 än den här jag satte ihop..

Permalänk
Medlem

I7 är overkill. Ta i5-4690k. Ta inte i5-4670k då det är äldre föregångaren till 4690k och jag fattar inte ens varför 4670k fortfarande säljs och är ofta dyrare än snabbare 4690k.

16gb minne är också overkill. Hittills aldrig varit i närheten att använda 8gig i spel. Personligen hade jag kört 2x4gb idag. Skulle man behöver mer om ett par år så enkelt och troligtvis billigare att då sätta in 2x4gb till när det väl behövs.

970 är pissedyra och har minnesbuggen. Du kan köpa snabbare 290x och sen köpa wicher 3 och Batman koderna här på swec marknad och komma undan billigare än vad 970 kostar. Spelkoderna ser man regelbundet vara till salu för ett par hundra.
EDIT Förtydligande, i sweclockers prestandaindex är 290x snabbare än ett 970. Så bara för 970 kostar mer betyder det inte att det är snabbare och jag förstår inte riktigt folk som köper 970 när du kan få ett 290x för 2490kr, trots att det är ett asus kort vilket har den sämsta kylaren så är det ändå oftast minst 1000kr billigare och snabbare.

Corsair cx aggen har dåligt rykte ang kvalitet. Köp xfx core lr ngt annat.

Håller med inlägget efter om noctua CPU kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@Tj85: Jag tycker överlag det ser bra ut, men byt nätagget mot något EVGA Supernova med varlfri Watt helst ett G2. Sen har du 290X här för 2490 kr : http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Cpu kylaren hade jag nog lagt nån/några hundralappar på en noctua, alternativt 212 Evo. Fast hur den du har valt presterar får någon annan svara på.

Vad det gäller att byta ut processorn till en I3a hade jag inte rekommenderat detta. Med tanke på risk för flaskhals, dessutom är det ej överklockningsbara ( rätta mig om jag har fel )

Permalänk

@stimpen: Håller med dig om att TS ska satsa på en 4690K, sitter själv på en sån i min spelburk och som sagt prestandan du vinner i spel på en 4790K är försumlig. 16 GB minne är som sagt också lite overkill, här kan du ju spara runt 700 kr om du väljer 8, det går ju alltid lätt att komplettera utan problem. TS kan lägga de pengarna på något/några spel som han nämnde ovan

Permalänk

@Tj85: Köper du 4690k kan du satsa resten av pengarna på bättre cpu kylare, bättre nätagg och kanske ett R5 chassi, det skulle jag valt iaf. Tänk på att cdon har ju 290x för 2500:- just nu så orkar du lägga en beställning där så sparar du några hundra till

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Har ändrat i kundvagnen efter vad ni sagt, och priset sjönk ju en del, min budget är som jag skrev ca 13000, och detta slutade på 10894 (-500 om jag köper gpu på cdon). Hade ni kört på denna ändå, eller bytt ut något som skulle ge bättre prestanda i spel och komma upp till 13000?

Och ang cpu fläkten Noctua NH-U125, kollade luftflödet och tog den, kanske finns en bättre i prisklassen? Pallar den att man överklockar cpun?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8025403/2015-05-24

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut. Hade bytt ut nätagget till något annat än Corsair CX och XFX Core, det är båda basic märken/produktlinjer som inte andas kvalité längre. Men visst, det är kanske lite utav en smaksak. Jag har bra erfarenheter av Corsairs lite dyrare nätagg, Bequiet, FSP samt Cooler Master. Har även byggt med CX eftersom det varit kampanjer m.m. och tycker att ljudnivån är bättre på de tidigare nämnda aggen.

Hade personligen köpt http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold... om du vill ligga kvar på samma prisnivå. Fördelarna med agget kan du läsa i recensionerna och såklart är det Guld-cert vilket ger dig en bättre effektkurva.
Jag ser inte hur du någonsin kommer behöva 750w om du inte har stora planer på 2 grafikkort. Generellt vill man ju ligga på drygt 50% load när man spelar för att krama ut så bra effektivitet som möjligt ur nätagg. Du kommer ligga på den nivån - kanske lite högre med en i5a och 290x.

Jag ser ingen större poäng i att lägga ner resterande pengar utav din budget på andra produkter, du har som sagt valt bra grejer - som någon tipsade hade jag försökt köpa grafikkortet på cdon för att tjäna 500kr också.

Pengarna du sparar kan du lägga i en spargris och köpa ett nytt grafikkort om något år, utan att knäcka plånboken då.

Permalänk
Skrivet av Tj85:

Tack för tipsen! Har ändrat i kundvagnen efter vad ni sagt, och priset sjönk ju en del, min budget är som jag skrev ca 13000, och detta slutade på 10894 (-500 om jag köper gpu på cdon). Hade ni kört på denna ändå, eller bytt ut något som skulle ge bättre prestanda i spel och komma upp till 13000?

Verkar som att 290X på CDon tagit slut.. De verkar iaf inte ha för 2500 pix längre. bara en heads up

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkräktare:

Verkar som att 290X på CDon tagit slut.. De verkar iaf inte ha för 2500 pix längre. bara en heads up

Man kan tro det om man inte kollar så noga, men det står "Priset korrigeras automatiskt till 2490 kr när du lägger varan i varukorgen" så det ska gälla fortfarande.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@cider123 Hej! Anledningen till att jag valde ett 750w är för att på inets hemsida så står det : Rek. watt (dator) 750w på R9 290X kortet under informationen.. Men det behövs alltså ej 750w? Bytte ut till ett EVGA Supernova g2 som @kallekula_91 skrev men om det räcker med ett 650 så kör jag givetvis på det, hade du tagit FSP 650w då? Det är ju betydligt billigare än EVGA Supernova G2, tänker om det är värt att gå upp i pris om jag nu kör på ett 650w?

Permalänk
Inaktiv

Tycker att du ska köra med 16GB. 8GB är för lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tj85:

@cider123 Hej! Anledningen till att jag valde ett 750w är för att på inets hemsida så står det : Rek. watt (dator) 750w på R9 290X kortet under informationen.. Men det behövs alltså ej 750w? Bytte ut till ett EVGA Supernova g2 som @kallekula_91 skrev men om det räcker med ett 650 så kör jag givetvis på det, hade du tagit FSP 650w då? Det är ju betydligt billigare än EVGA Supernova G2, tänker om det är värt att gå upp i pris om jag nu kör på ett 650w?

Jag har alltid haft väldigt bra erfarenhet av FSP, gillar märket starkt då de inte fokuserar på en massa marknadsföring och annat trams, utan säljer en bra produkt helt enkelt. De är OEM tillverkare av nätagg till många andra populära märken.

Till watten så har jag läst ett antal kommenterar om hur ett 290x system drar runt 350-400w i load, vilket hamnar precis i "sweetspot" med 650w. Det är helt klart värt att spara dom hundringarna om du frågar mig!

Angående RAM så hade jag också valt 16gb - personligen har jag dock bara användning av det främst vid stort antal firefox tabbar, hehe.

Lycka till med byggandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tj85:

@cider123 Hej! Anledningen till att jag valde ett 750w är för att på inets hemsida så står det : Rek. watt (dator) 750w på R9 290X kortet under informationen.. Men det behövs alltså ej 750w? Bytte ut till ett EVGA Supernova g2 som @kallekula_91 skrev men om det räcker med ett 650 så kör jag givetvis på det, hade du tagit FSP 650w då? Det är ju betydligt billigare än EVGA Supernova G2, tänker om det är värt att gå upp i pris om jag nu kör på ett 650w?

Ett kvalité 550w räcker. 600w är däremot lagom om man vill överklocka lite mer. 650w kan du överklocka rejält på. Fördelen med om du tar 750 eller tom. 850w är att i framtiden kan du köra dubbla 290x. Ja, så mycket watt är 750, tillräckligt för 2st grafikkort. Knappt någon överklockning däremot på 750.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tj85:

Och ang cpu fläkten Noctua NH-U125, kollade luftflödet och tog den, kanske finns en bättre i prisklassen? Pallar den att man överklockar cpun?

Jag skulle tagit noctua D15, den är lite dyrare men en heldel bättre, brukar räknas som den bästa luftkylaren.
Här sweclockers test av den, http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...
Noctua NH-U125 är inte med i testet men presterar ungefär som cooler master 212 evo.
Jag tycker D15 är med prisvärd än NH-U125 då den är större och man får med två fläktar, men kolla så den passar med ditt moderkort finns bra info om det på noctuas sida.
Med PSU skulle jag köra på 850W så kan då slänga in ett till grafikkort om du skulle behöva det i framtiden, annars räcker 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tj85:

@cider123 Hej! Anledningen till att jag valde ett 750w är för att på inets hemsida så står det : Rek. watt (dator) 750w på R9 290X kortet under informationen.. Men det behövs alltså ej 750w?

Datorn kommer att max dra 300-350W, så nånstans runt 550-650W är ganska lagomt.

Om du inte tänkt stoppa i någon DVD-läsare eller dylikt så kan du även slänga ett öga på Fractal Design S, se Sweclockers recension.

Sen hade jag nog valt en NH-U14S istället för NH-U12S, men NH-U12S är också en mycket bra kylare.

Om du vill lägga mer pengar på datorn så skulle jag absolut valt 2x8 GB minne, man kan aldrig ha för mycket minne. Även om det är få spel som behöver så mycket minne så använder operativsystemet ledigt minne till att cacha saker så att datorn känns snabbare. Och kanske ta en 512 GB SSD istället, men det beror på hur mycket lagringsutrymme du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ett kvalité 550w räcker. 600w är däremot lagom om man vill överklocka lite mer. 650w kan du överklocka rejält på. Fördelen med om du tar 750 eller tom. 850w är att i framtiden kan du köra dubbla 290x. Ja, så mycket watt är 750, tillräckligt för 2st grafikkort. Knappt någon överklockning däremot på 750.

@philipborg Frågan är dock om det ens är aktuellt med 2st 290x kort den dag det börjar bli gammalt, lär finnas ett nyare och mer prisvärt kort då?

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit i7an över i5an varje dag då den är mer framtids säker jämfört i5an. Då de säkerligen kommer bli mer och mer spel som använder mer än fyra trådar i spelen. Men i dagsläget så är de inte många % mer prestanda med en i7a.

Sedan grafikkort sätt att jag inte tvekat på ett r9 290x för 2490kr snacka om bang for the Buck. Gtx 970 lider av minnesproblem så du har princip bara 3,5gb där. Dock är 970it svalt och riktigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wykzie:

@philipborg Frågan är dock om det ens är aktuellt med 2st 290x kort den dag det börjar bli gammalt, lär finnas ett nyare och mer prisvärt kort då?

Ja och nej. Det beror på helt och hållet hur lång tid vi pratar. Snackar vi ett år så kommer 290x i CFX fortfarande vara attraktivt. Pratar i 6år så kommer det inte vara mycket värt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.