Asus presenterar Geforce GTX 980 Ti Strix med nya kylaren DirectCU III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nej?

Jag skrev till Rajat som jämförde just GTX 980 Ti och GTX Titan X för ca 25 minuter sedan, och som hävdade att GTX Titan X är bra på "många andra punkter" som GTX 980 Ti inte är bra på. Jag är nyfiken på vad det exakt är han syftar på.

Det blev nog lite referensförvirring. Jag menade min kommentar om han som tyckte Titan X var ett bra beräkningskort. Den var för ett tag sen.

Skrivet av Sisyfos:

Som Minsc S2 säger så var det så med GTX Titan och Titan Black men Titan X saknar stöd för Double Precision så Titan X är faktiskt ett renodlat spelkort.
Det enda som skiljer Titan X och 980 Ti är de där 252 CUDA-kärnorna, 16 texturenheterna och 6GB extra VRAM, inget mer.

Så det är lite komiskt att om man köper ett GTX 980 Ti som klockar riktigt bra så kommer den köra förbi ett klockat Titan X

Och jag säger att det är fel. Det går inte att generalisera och säga att DP = GPGPU och SP = spelkort.

Permalänk
Medlem

Baah och här köpte man ett asus strix 980 i helgen, vet att det är ett awesome kort men är smått sugen på att skicka tillbaka och köpa ett 980ti xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Och jag säger att det är fel. Det går inte att generalisera och säga att DP = GPGPU och SP = spelkort.

Ptja, inte för att jag kan någonting om GPGPU men Sweclockers redaktion håller ju i alla fall med mig.

Från Titan X-recensionen:

"Nvidia har även valt att inte ge GTX Titan X ett läge med förbättrad prestanda vid dubbelprecision. Modellen är helt enkelt till hundra procent inriktad mot gaming, Titan-namnet till trots. Begränsningen gör dock att kortet tappar lite av sin glans som "billig" bas för beräkningsintensiva applikationer, något som uppskattades hos föregångarna."

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, inte för att jag kan någonting om GPGPU men Sweclockers redaktion håller ju i alla fall med mig.

Från Titan X-recensionen:

"Nvidia har även valt att inte ge GTX Titan X ett läge med förbättrad prestanda vid dubbelprecision. Modellen är helt enkelt till hundra procent inriktad mot gaming, Titan-namnet till trots. Begränsningen gör dock att kortet tappar lite av sin glans som "billig" bas för beräkningsintensiva applikationer, något som uppskattades hos föregångarna."

Jo, men han som verkligen höll på med detta gjorde SP beräkningar och Titan X var riktigt bra för det. Jag säger bara att det inte går att generalisera. De gamla Titankorten har inte lika mycket minne och är oerhört mycket långsammare i SP än Titan X. Ska man göra DP beräkningar funkar inte Titan X eller 980 Ti, men det finns många som inte har behov av DP och då är de plötsligt väldigt bra, speciellt med tanke på minnesmängden.

Renodlat spelkort är det inte, men däremot värdelöst för små till mellanstora lösningar som kräver DP. För stora företag eller forskningsinstitut med stora resurser är ändå Tesla-serien ett måste med felkorrigerande minne och mycket högre skalbarhet.

Lite offtopic egentligen. Dessutom handlar det om något man kanske kan strunta i, hur man klassificerar Titan X.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Och eftersom ROG är ASUS gaming serie och detta är ett gaming kort så ser jag inte ens hur du ser det som ett problem?!

Vad jag menar är att ASUS har det svarta/röda temat på sina grafikkort, både på deras vanliga DirectCu II och ROG MATRIX. Vad jag tycker är synd är att de inte fortsatte på sin lite mera svarta stealth-look de har på sin nuvarande STRIX-serie. Med två olika formspråk tror jag de bland annat hade nått ut till en större kundkrets, alla vill ju inte ha en svart och röd dator.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweLingonBerry:

Vad jag menar är att ASUS har det svarta/röda temat på sina grafikkort, både på deras vanliga DirectCu II och ROG MATRIX. Vad jag tycker är synd är att de inte fortsatte på sin lite mera svarta stealth-look de har på sin nuvarande STRIX-serie. Med två olika formspråk tror jag de bland annat hade nått ut till en större kundkrets, alla vill ju inte ha en svart och röd dator.

Jag tror helt ärligt majoriteten skiter i hur det ser ut och ser på vad det gör.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

CU II var BETYDLIGT snyggare, måste nog vara den enda som verkligen inte tycker om designen på III:an.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jo, men han som verkligen höll på med detta gjorde SP beräkningar och Titan X var riktigt bra för det. Jag säger bara att det inte går att generalisera. De gamla Titankorten har inte lika mycket minne och är oerhört mycket långsammare i SP än Titan X. Ska man göra DP beräkningar funkar inte Titan X eller 980 Ti, men det finns många som inte har behov av DP och då är de plötsligt väldigt bra, speciellt med tanke på minnesmängden.

Renodlat spelkort är det inte, men däremot värdelöst för små till mellanstora lösningar som kräver DP. För stora företag eller forskningsinstitut med stora resurser är ändå Tesla-serien ett måste med felkorrigerande minne och mycket högre skalbarhet.

Lite offtopic egentligen. Dessutom handlar det om något man kanske kan strunta i, hur man klassificerar Titan X.

Men nu stämmer ju det alla andra säger. Om du har ett 980 Ti som klockar bättre än ett Titan X så kommer det prestera bättre i allt förutom +6GB Vram användningsområde. De är båda identiska förutom att Titan X har 252 fler CUDA-kärnorna, 16 fler texturenheterna och 6GB extra VRAM.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det alldeles för stort. Trodde vi hade kommit ifrån det där med att korten bara växte och växte i storlek, men så kom 900-serien från Gigabyte och nu detta.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Gissar att det inte rekommenderas med två såna här i SLI? Vore härligt med 2x 980 Ti som är relativt tysta..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Så sjukt mycket snyggare än tidigare kylare!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makn:

Zotac har en variant med 1253mhz ..den klår TITAN X

Yepp fabriksklockad till 1253 och de ska ha eftermarknadsklockat den ytterligare till c:a 1300Mzh.

Det är alltså 30% OC på luft, frågan är då om det går att komma ännu högre med vattenkylning.

GPU:erna på detta kort måste vara speciellt utvalda, de bästa av de bästa, frågan är hur mycket detta kort kommer att kosta. Oavsett pris kommer detta kort vara mer värt att köpa än ett Titan X.

980Ti kommer att vara ett av de brutalaste nVida korten på länge MEN det tråkiga är att den har mindre cuda kärnor. Tänk er Titan X med custom design och 30% OC. Chansen finns fortfarande om Fiji presterar bra att nVidia kan komma med ett fullt bestyckat kort med alla cuda kärnor till hösten/vintern.

Hoppas att AMD gjort ett riktigt bra jobb med Fiji så vi kan få riktigt hård konkurrens mellan nVidia och AMD för första gången på flera år.

Permalänk
Medlem

"Två 8-pins-uttag vittnar om att det ett strömtörstigt kort"

Eller oj, det här var visst en artikel om Nvidia-kort och inte AMD-diton, då är ju två 8-pin bara positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jäklar vad högt kortet är, och rejält breda värmeledningsrör. Tycker det var snyggt också, även om logon på bakplåten inte är tilltalande direkt. Ser ut som ansiktet på en fågel som trillat av pinn. Hyrde Asus samma logodesigner som tidigare jobbat på Corsair Gaming?

Ser fram emot tester!

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Gissar att det inte rekommenderas med två såna här i SLI? Vore härligt med 2x 980 Ti som är relativt tysta..

Du menar med tanke på kylningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Du menar med tanke på kylningen?

Med tanke på temperaturen i chassit, ja. Eftermarknadskylare brukar vanligtvis inte skicka ut varmluften bak t.ex.

När jag skulle köra med 2x Asus 580 rekommenderades det istället kort med original-kylning. Tänkte ifall Asus justerat kylaren på dessa så man skulle kunna ha två.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ett sånt här och en 6700k i höst vore trevligt
Då BORDE man ju framtidssäkra det hela lite... kan man ju tycka ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tittar på kortet desto mer rycker det i köpfingret.

Får dock invänta Sweclockers recension - får den bra betyg där smäller det!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

när kommer den? har redan beställt en EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ men skulle gärna ha detta! orkar inte vänta flera veckor bara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

Jo, men han som verkligen höll på med detta gjorde SP beräkningar och Titan X var riktigt bra för det. Jag säger bara att det inte går att generalisera. De gamla Titankorten har inte lika mycket minne och är oerhört mycket långsammare i SP än Titan X. Ska man göra DP beräkningar funkar inte Titan X eller 980 Ti, men det finns många som inte har behov av DP och då är de plötsligt väldigt bra, speciellt med tanke på minnesmängden.

Renodlat spelkort är det inte, men däremot värdelöst för små till mellanstora lösningar som kräver DP. För stora företag eller forskningsinstitut med stora resurser är ändå Tesla-serien ett måste med felkorrigerande minne och mycket högre skalbarhet.

Lite offtopic egentligen. Dessutom handlar det om något man kanske kan strunta i, hur man klassificerar Titan X.

Gissar att du letar efter detta inlägg som nämner att olika former av rendering, programmet Octane nämns i detta fall. Dessa program kan tydligen ha (för GPU) stora "working-set" och prestanda blir lidande om "working-set" inte får plats i VRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir det specialtillverkade vattenblock för denna strixmodellen med precis som för 970&980STRIX måntro? Gillade verkligen mina två 970 STRIX i sli. Grymma på att klocka och sjukt fina även utan vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Hur långt och högt är det här kortet egentligen? Det ser ju rent groteskt överdimensionerat ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon162230:

Yepp fabriksklockad till 1253 och de ska ha eftermarknadsklockat den ytterligare till c:a 1300Mzh.

Det är alltså 30% OC på luft, frågan är då om det går att komma ännu högre med vattenkylning.

GPU:erna på detta kort måste vara speciellt utvalda, de bästa av de bästa, frågan är hur mycket detta kort kommer att kosta. Oavsett pris kommer detta kort vara mer värt att köpa än ett Titan X.

980Ti kommer att vara ett av de brutalaste nVida korten på länge MEN det tråkiga är att den har mindre cuda kärnor. Tänk er Titan X med custom design och 30% OC. Chansen finns fortfarande om Fiji presterar bra att nVidia kan komma med ett fullt bestyckat kort med alla cuda kärnor till hösten/vintern.

Hoppas att AMD gjort ett riktigt bra jobb med Fiji så vi kan få riktigt hård konkurrens mellan nVidia och AMD för första gången på flera år.

Köp Titan X, sen flasha BIOS köp vattenblock och klocka ! BAAM!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

DCII är ju grymt bra och Strix är ett trevligt tillskott, där grafikkortet oftast är knäpptyst. Så det här är välkommet

Permalänk
Medlem

Fram med legoställningarna!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

That card looks insanely sexy. On one of the pictures it looks like the PCB is a bit displaced compared to the IO shield.
Might just be an optical illusion.

Visa signatur

*I write in English as I'm not fully fluent in Swedish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ett sånt här och en 6700k i höst vore trevligt
Då BORDE man ju framtidssäkra det hela lite... kan man ju tycka ^^

Stop. Reading. My. Mind!!!!

Jag tänker också vänta till hösten med att uppgradera.
Dom kanske till och med bundlar BF:BF med kortet!
Det är just det jag hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, inte för att jag kan någonting om GPGPU men Sweclockers redaktion håller ju i alla fall med mig.

Från Titan X-recensionen:

"Nvidia har även valt att inte ge GTX Titan X ett läge med förbättrad prestanda vid dubbelprecision. Modellen är helt enkelt till hundra procent inriktad mot gaming, Titan-namnet till trots. Begränsningen gör dock att kortet tappar lite av sin glans som "billig" bas för beräkningsintensiva applikationer, något som uppskattades hos föregångarna."

Dom har *gasp*, lite fel. Eller bara uttryckt sig lite dåligt. Har ett GTX 980 (dvs ett kort med kass DP-prestanda) i en CUDA-stödd transcoderburk på jobbet. Den transcoderar videomaterial från div. proffscodecar, skalar om storlek och konverterar till diverse mpeg2 och h264-strömmar. Den är sjukt snabb på det jobbet.

Att områden såsom medicinteknik kan nyttja Double precision är en sak. Men det finns många andra nischar som inte bryr sig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av bmawn:

Blir det specialtillverkade vattenblock för denna strixmodellen med precis som för 970&980STRIX måntro? Gillade verkligen mina två 970 STRIX i sli. Grymma på att klocka och sjukt fina även utan vattenkylning.

Kanske Asus ROG Poseidon GTX 980 Ti är intressant?
http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/Computex-2015-ASUS-A...

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Hur långt och högt är det här kortet egentligen? Det ser ju rent groteskt överdimensionerat ut.

Jag har letat efter specifikationerna för Asus Strix GTX 980 Ti DirectCU III men inte
hittat några ännu.
Det tidigare kortet STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 har dimensionerna
28.86 x 13.44 x4.09 cm
Eftersom Asus Strix GTX 980 Ti har tre 100 mm fläktar skulle jag gissa att längden
hamnar kring 320 mm.
Kortet verkar dessutom vara något högre än Strix GTX 980. Kortet tar redan som det
är upp två kortplatser. Bredden är mindre kritisk och ser inte ut att avvika särskilt mycket.
Vill man sätta in dubbla Asus Strix GTX 980 (Ti) måste man ha möjlighet att sätta det första
i PCIe 3.0 x16_1 och det andra i PCIe 3.0 x16_3 vilket kräver CPU med 40 datakanaler
(åtminstone på Intel X99/2011-3 baserade mb).