Olösligt, mystiskt problem med nätverksanslutning i hemmet. Hjälp!

Permalänk

Olösligt, mystiskt problem med nätverksanslutning i hemmet. Hjälp!

Hej!

Jag har ett mycket mystiskt och svårlöst problem med min trådlösa nätverksanslutning, som jag undrar om någon här har möjlighet att hjälpa mig med? Har försökt samtliga föreslagna lösningar i den här tråden, men jag kör fast - som så många gånger förr.

Och innan jag beskriver mitt nätverksproblem närmare vill jag börja med att ange lite speccs:

Dator
MacBook från slutet av 2007
Mac OS X Lion 10.7.5
AirPort Extreme-kort (Firmware: Broadcom BCM43xx 1.0)

Router
Netgear CG3700EMR

Nätverkstyp
PHY-läge: 802.11n
Kanal: 8
Säkerhetstyp: WPA2 Personal

Så, till problemet:

Varje gång jag försöker ansluta till ett trådlöst hemnätverk misslyckas det och jag får meddelandet "Anslutningen nådde en maxtidsgräns". Oavsett i vilket hem jag är - alltså oberoende av routermodell - får jag exakt samma problem. Det här är inget nytt, det har säkert varit så i tre-fyra år, och jag har löst det genom att köra med nätverkssladd. Men, och det är stort men, det konstiga är att under hela den här perioden så har det fungerat att ansluta till trådlösa nätverk som tillhandahåller roaming-tjänsten Eduroam. Eftersom att jag sedan länge är student vid universitetet har jag tillgång till Eduroam på flygplatser, i bibliotek och på campus över hela världen. Och oavsett vart jag är i världen - så klarar min dator alltid av att ansluta till Eduroam - men aldrig till ett "enklare" hemnätverk. Och jag undrar - varför är det så här? Jag är trött på att använda sladd hemma.

Jag har försökt förstå mig på de teknologiska detaljerna i hur Eduroam fungerar som ett led i att förstå vad mitt hemnätverk eventuellt saknar i jämförelse med det. Men eftersom jag inte riktigt förstår alla tekniska termer har jag svårt att förstå den faktiska skillnaden, i alla fall till den grad att jag sen klarar av att använda den informationen och göra någonting åt problemet.

Är det någon av er som kan förklara varför min dator kan koppla upp mot vissa nätverk och inte mot andra? Och är det någon som kan hjälpa mig att konfigurera min dator och min hemma-router så att de kan kommunicera med varandra?

Jag läste någonstans att det skulle kunna hjälpa att "skapa ett undantag i routern" som gör att min dator blir insläppt automatiskt, alltså genom att avaktivera DHCP, sätta en statisk ip-adress på datorn, ange mac-adressen och ip-adressen i routern, och sen ska det funka. Men jag får bannemej inte till den här manövern.

Är det här rätt väg att gå, eller är det någon som har några andra tips eller råd?

Fråga gärna om du undrar något.

Tusen tack på förhand!

Sebbe

Permalänk
Medlem

Prova ändra kanal i routern och prova igen.. kanske långsökt då du provat fler routrar, men värt ett försök.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns mycket om detta på nätet, prova gå över till Wep hemma.. inte att föredra ur säkerhetssynpunkt men som felsökning..

**Råkade ut för samma problem efter uppgraderingen till OS X Lion 10.7.2, som släpptes i samband med med att iOS5 släpptes (iCloud). Alla pc-datorer och iPhones hade inga poblem bara den uppdaterade macdatorn. Efter att ha surfat runt på alla trådar kring detta ämne och prövat de mesta utan resultat hittade jag en annan lösning.

Jag kom runt problemet genom att ställa om säkerheten i routerns inställningar, från WPA säkerhet i routern till den enklare 64-bitars/wep säkerheten. ***

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

@Matwik: Tack för att du svarar. Jag har provat minst ett 10-tal olika kanaler, ingen verkar funka. Och det fungerar inte heller när jag går ner till WEP-säkerhet.

Problemet sitter någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carrotguy:

@Matwik: Tack för att du svarar. Jag har provat minst ett 10-tal olika kanaler, ingen verkar funka. Och det fungerar inte heller när jag går ner till WEP-säkerhet.

Problemet sitter någon annanstans.

Jag tror dessvärre när jag läser om alla om har problem att det sitter i OS:et..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kvar din manuella konf eller kör du via dhcp ? Det lär ju skapa problem att köa manuellt om du inte har full koll på nätet så byt till dhcp, speciellt om du flyttar datorn mellan olika nät.

Apple är lite egna och har haft en del buggar med wifi men du har alltså inte lyckats ansluta mot nått "hemma wifi" och du har provat mot flera då datorn har tagit inställningar via dhcp och inte haft nån manuell konf ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Matwik: Ah, okej. Fan vad oskönt.

Hoppas att du har fel

Permalänk

@mrqaffe: Tack för att du svarar.

Jag växlar mellan min manuella konf och den som tar inställningar från DHCP, har liksom två profiler vid mina nätverksanslutningar. Den ena använder jag för att komma åt Eduroam (och den fungerar inte hemma). Och den andra sitter jag och experimenterar med i olika försök att få det här att funka.

Och ja, jag har prövat mot flera olika hemnätverk när datorn tagit DHCP-inställning. Inget funkar.

Så jävla skumt asså.

Permalänk
Vila i frid

Är det inte standardproblemet att du kör med 20/40 MHz bandbredd på WiFi istället för 20 MHz som Apple själv rekommenderar enligt https://support.apple.com/en-gb/HT202068

Permalänk

@hasenfrasen: Tack för ditt svar.

Det här har jag inte prövat. Nu sitter jag med manualen till routern för att försöka förstå hur jag kan kolla vilken bredd kanalen kör på, och för att kunna ändra till 20 mhz om det är något annat. Återkommer när jag fått till det.

Permalänk

Nu hände en märklig grej. I jakten på att ställa om bredden på kanalen till 20 mhz (vilket jag fortfarande inte fått till) klickade jag runt bland administratörsflikarna på routern. Då lägger jag märke till att den kör två parallella WIFIn samtidigt, ett på 2,4ghz-bandet som heter "x" och ett på 5.0ghz-bandet som heter "y". Jag har konsekvent försökt komma in på 2,4ghz-wifit x utan framgång, och när jag nu prövade gå in på y så kopplade den upp direkt.

Går eduroam på det bandet? Det funkade i alla fall en lite stund, men nu försvann uppkoppling till internet - även om jag är kvar på det trådlösa nätverket y.

Vad är det som händer egentligen?

Permalänk
Rekordmedlem

Eduroam går nog på båda banden som de flesta andra tjänster, det är bara enklare hemmaprylar som bara kör på 2,4GHz bandet idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ah, okej. Får se om jag nånsin får till en lösning för att nå WIFIn på 2,4 ghz-bandet. I nuläget ser det inte ljust ut, hehe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carrotguy:

@mrqaffe: Ah, okej. Får se om jag nånsin får till en lösning för att nå WIFIn på 2,4 ghz-bandet. I nuläget ser det inte ljust ut, hehe.

Apple har som sagt en del udda saker för sig på nätverksidan, de använder iofs standardfunktioner men de konfigurerar dem underligt och det skapar kompatibilitetsproblem och kan kräva att accesspunkten inte står i "autoläge" utan kan behöva lite "Applefiering" de vill väl egentligen att alla ska köra med Airportar och gör det lite lagom bökigt att få det att fungera bra om man inte har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Carrotguy:

ändra till 20 mhz om det är något annat. Återkommer när jag fått till det.

Ett annat sätt att testa om det är dina anslutande enheter som bråkar, sänk från 802.11n till 802.11g och kör med WPA/TKIP istället för WPA2/AES.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Apple har som sagt en del udda saker för sig på nätverksidan, de använder iofs standardfunktioner men de konfigurerar dem underligt och det skapar kompatibilitetsproblem och kan kräva att accesspunkten inte står i "autoläge" utan kan behöva lite "Applefiering" de vill väl egentligen att alla ska köra med Airportar och gör det lite lagom bökigt att få det att fungera bra om man inte har det.

Amen fyfan, håller de på så? Riktigt trist. Fick ju länkat den här sidan, kanske ska pröva att följa den slaviskt och se om det händer något. Återkommer om det fungerar.

Skrivet av hasenfrasen:

Ett annat sätt att testa om det är dina anslutande enheter som bråkar, sänk från 802.11n till 802.11g och kör med WPA/TKIP istället för WPA2/AES.

Okej, tack för tipset. Ska testa om det fungerar. Återkommer!