Guide: Uppgradera gratis till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Hur är det med studentlicens?
Jag har fått en licens via skolan och jag får inte uppdatera. Är det så att den med studentlicens inte får uppdatera eller är det nått annat fel?

Nej ingen student licens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Hur är det med studentlicens?
Jag har fått en licens via skolan och jag får inte uppdatera. Är det så att den med studentlicens inte får uppdatera eller är det nått annat fel?

Skrivet av Dosen:

Nej ingen student licens

Beror på vad ni menar med studentlicens. Studentlicenser som köps med CSN/Mecenat i butik kan uppgraderas gratis men inte sånt som delas ut hos skolor via Dreamspark. Men där är Win10 gratis om du fortfarande kan logga in på Dreamspark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Beror på vad ni menar med studentlicens. Studentlicenser som köps med CSN/Mecenat i butik kan uppgraderas gratis men inte sånt som delas ut hos skolor via Dreamspark. Men där är Win10 gratis om du fortfarande kan logga in på Dreamspark.

Fast jag har en dreamspark-licens och har fått upp ikonen om att uppdatera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag i dag har 7 eller 8.1 och lägger in testversionen, kommer den automatiskt uppdateras till den slutgiltiga med en riktig licens, eller kommer datorn behöva ominstalleras en extra gång?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Om jag i dag har 7 eller 8.1 och lägger in testversionen, kommer den automatiskt uppdateras till den slutgiltiga med en riktig licens, eller kommer datorn behöva ominstalleras en extra gång?

Som jag förstår det kommer den uppgraderas med en riktig licens. Annars kan du ju vänta och uppgradera direkt till RTM om du vill vara helt säker.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Idag kommer min dator och de ska installera med windows 10 så ska testa den lite, hörde den var väldigt bra.
Jag kommer inte börja med att organisera saker ting.
Först är de viktiga med installera drivrutiner, program för att kollar filmer och så vidare.
Blir en hel del rensning och kommer säkert med onödiga apps.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Som jag förstår det kommer den uppgraderas med en riktig licens. Annars kan du ju vänta och uppgradera direkt till RTM om du vill vara helt säker.

Jo, fast det var väntandet jag ville slippa.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ingen Flagg/ikon

@Dosen:Jag fick ingen flagga för jag hade stängt av auto uppdateringar från windows update. Jag ställde tillbaka till auto uppdatering så fick jag fram flaggan.

Permalänk
Medlem

Angående system krav kommer Win 10 inte kräva UEFI bios ? Inga problem med att installera på gamla datorer ?
Ni hade postat en bild på er gamla artikel här:

http://www.sweclockers.com/nyhet/20221-microsoft-slapper-syst...

Permalänk
Medlem

Någon med "studentversion" av win 7 från mecenat som har fått upp ikonen där man kan boka ett ex av win 10?

Permalänk
Medlem

Om man har en trial version av windows 7 tex, och upgraderar till windows 10, har man en äkta licens då?

Permalänk
Medlem

Jag har windows 8.1 och har laddat ner uppdateringen som artikeln nämner, varför får jag inte upp ikonen där jag kan anmäla mig nere till höger på skärmen?

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Tack ni två sweclockare som sålde mig en Win8 pro nyckel för peanuts yay gott samvete...

edit:

1. Det finns en tråd för er som inte får upp "flaggan". Sök, orkar inte nu...
2. Himla bra artikel som ger svar på många frågor i punkt 1.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Jag också har samma problem, har dom senaste uppdatering.

Skrivet av miscann:

Jag har windows 8.1 och har laddat ner uppdateringen som artikeln nämner, varför får jag inte upp ikonen där jag kan anmäla mig nere till höger på skärmen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du testat att starta en uppgradering av din surfplatta till Windows 10 TP? Klaqgar den inte på din Bing version då så är ju Bing versionen iaf kompatibel. Du behöver ju inte genomföra uppgraderingen utan kan avbryta, men kanske kan vara ett sätt att se om det rent tekniskt fungerar?

Jag har testat att installera technical preview på min Toshiba Encore. Licensmässigt kommer det säkert att fungera, men det blev stora problem med grafikdrivrutinen som byttes ut mot Windows standarddrivrutin. Plattan blev helt oanvändbar. Det blev sirap redan vid inloggningsskärmen. Jag gjorde ett tafatt försök att installera drivrutinen för Win 8.1 från Toshibas webbsida, men det funkade inte. Som tur var gick det att att gå tillbaka till Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Beror på vad ni menar med studentlicens. Studentlicenser som köps med CSN/Mecenat i butik kan uppgraderas gratis men inte sånt som delas ut hos skolor via Dreamspark. Men där är Win10 gratis om du fortfarande kan logga in på Dreamspark.

Nix, du har fel. Enheter med Dreamspark-licenser kommer kunna uppgradera från W7 och W8 till W10 som vilken annan licens som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kan garantera att de som använder ett Microsoftkonto med Windows 10 kommer vara mer nöjd med operativsystemet än de som inte använder det, tack vare bland annat Onedrive.

Fast OneDrive går ju att köra med lokalt konto, och separat login.

Alltså, han har något av en poäng. Vi ger bort för mycket information utan att göra ett aktivt val. Hade "skapa konto" dialogen haft 2 alternativ, där det ena heter "skaffa dig fördelar genom att integrera olika Microsoft funktioner med ditt konto, använd ett LIVE konto för din inloggning" och "Lokal inloggning, ingen info skickas till Microsoft" så hade folk fortfarande valt live anslutningen, och inte brytt sig, men då hade de i alla fall gjort ett aktivt val. Nu låter folk bli att välja helt enkelt eftersom de inte vet vad valet innebär, eller ens att de har ett val.
Knappast jordens undergång, men principiellt kan jag väl hålla med honom.

Skrivet av Fextreme_fa:

kan upplysa er om att det finns tidsbegränsade nycklar, har en 24mån dreamspark licens

Som tidigare nämnts är det inte nyckelns giltighets tid, utan hur länge Dreamspark förvarar nyckeln åt dig så du kan hämta den på nytt, samt, hur länge du kan tanka installations"media" från dem.

Jag har en alldeles egen fråga... Om man har ett gäng retail-nycklar som inte är installerade / aktiverade på ett system... Hur går man till väga för att "uppgradera" dem till Windows 10 så man kan använda dem "framöver"? (Antagligen inte relevant, men det rör sig om Windows 7, home, pro, & ultimate, 8 home, home premium, & pro, samt 8.1 home, home premium & pro. Mest lite blandat allt möjligt som "blivit över" med andra ord. totalt ett 20-tal licenser.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Kanske är en dum fråga, men kommer en ha möjlighet att installera W7/W8/W8.1, med respektive nyckel, även efter uppgradering?

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en alldeles egen fråga... Om man har ett gäng retail-nycklar som inte är installerade / aktiverade på ett system... Hur går man till väga för att "uppgradera" dem till Windows 10 så man kan använda dem "framöver"? (Antagligen inte relevant, men det rör sig om Windows 7, home, pro, & ultimate, 8 home, home premium, & pro, samt 8.1 home, home premium & pro. Mest lite blandat allt möjligt som "blivit över" med andra ord. totalt ett 20-tal licenser.)

B!

Det enda sätt som är känt nu är att du måste aktivera en Windows installation med en nyckel och sen uppgradera den installationen till Windows 10 för att den nyckeln ska bli godkänd för användning med Windows 10.

Permalänk
Avstängd

Jag har en nyckel för en studentversion av Windows 7 Professional som endast funkar som en uppgradering av Vista till Windows 7. Kommer det att fungera att uppgradera den till en Windows 10 nyckel som inte är beroende av någonting annat?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProBlackbird:

Jag också har samma problem, har dom senaste uppdatering.

Samma här, även på min Win7 Starter Netbook. Konstiga är att jag fick upp iconen på mitt olagliga windows innan jag köpte en äkta kopia förra veckan :S

Permalänk

Äsch första gången jag såg att datorn krascha och sen kom den fram.
Den är bokat och kommer att installera den 29 juni.

Skrivet av downup:

Samma här, även på min Win7 Starter Netbook. Konstiga är att jag fick upp iconen på mitt olagliga windows innan jag köpte en äkta kopia förra veckan :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en alldeles egen fråga... Om man har ett gäng retail-nycklar som inte är installerade / aktiverade på ett system... Hur går man till väga för att "uppgradera" dem till Windows 10 så man kan använda dem "framöver"? (Antagligen inte relevant, men det rör sig om Windows 7, home, pro, & ultimate, 8 home, home premium, & pro, samt 8.1 home, home premium & pro. Mest lite blandat allt möjligt som "blivit över" med andra ord. totalt ett 20-tal licenser.)

B!

Jag är i en liknande situation och installerade ett gäng virtuella maskiner i min ESXi-host, aktiverade dessa installationer, väntade på att Windows update skulle erbjuda uppgraderingen will Windows 10, och reserverade min uppgradering. Sedan stängde jag av maskinerna. Det funkade med alla licenser utom en av mina Win 7 Ultimate. Jag har ingen aning om varför.

Om du har flera licenser till samma version av Windows kan du spara tid genom att installera en maskin, köra Windows update (tar rätt lång tid numera med Windows 7), och sedan exportera den som en ova-template som du sedan deployar till en ny virtuell maskin för varje licens av den Windows-utgåvan. Se bara till att göra denna template innan du tackar ja till uppgraderingen, annars får du inte frågan på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Hur blir det om man har win 8.1 bing för surfplattor? Någon uppdatering för dem?

Citat:

**Freak & Freek** ‏@Luy_py 11 timför 11 timmar sedan

@gabeaul Windows 8.1 with Bing on my Tablet. I love It. And i want to upgrade It top to Windows 10. Tell me a positive answer

Gabriel Aul ‏@GabeAul 9 timför 9 timmar sedan

@Luy_py Yep, Windows 8.1 with Bing is also eligible for the free upgrade to Windows 10. http://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-faq

I FAQ:en står:

Citat:

From Edition:

Windows 8.1***

To Edition:

Windows 10 Home

*** Also applies to Windows 8.1 country specific editions, Windows 8.1 Single Language, Windows 8.1 with Bing.

Permalänk

Ja men nu är fråga om de går har kvar sina installera spel på Windows 8.1 när man uppgradera den och har kvar alla genväga som har lagt till på skrivbordet (Detta inget stort problem).
För de ser ut att dom flesta spelen fungera på Windows 10 så känns lite jobbigt att installera om allting.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Jag är i en liknande situation och installerade ett gäng virtuella maskiner i min ESXi-host, aktiverade dessa installationer, väntade på att Windows update skulle erbjuda uppgraderingen will Windows 10, och reserverade min uppgradering. Sedan stängde jag av maskinerna. Det funkade med alla licenser utom en av mina Win 7 Ultimate. Jag har ingen aning om varför.

Samma, eller olika emails till alla installationerna?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kommer det att finnas datorer med Win10 att köpa direkt efter släppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Samma, eller olika emails till alla installationerna?
B!

Jag angav bara e-mail på den första. På de andra maskinerna hoppade jag över det, då det är valfritt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProBlackbird:

Ja men nu är fråga om de går har kvar sina installera spel på Windows 8.1 när man uppgradera den och har kvar alla genväga som har lagt till på skrivbordet (Detta inget stort problem).
För de ser ut att dom flesta spelen fungera på Windows 10 så känns lite jobbigt att installera om allting.

Du behöver inte installera om någonting, allt kommer vara kvar... Genvägar, program, spel med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Jag angav bara e-mail på den första. På de andra maskinerna hoppade jag över det, då det är valfritt.

Så var det ja. Man ska minnas skit man gör med. Nåja. Tackar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.