Guide: Uppgradera gratis till Windows 10

Permalänk
Medlem

grym guide!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ingen ikon för mig, vad är fel? Har även en nyckel från dreamspark (Windows Embedded 8.1 Industry Pro).

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Ingen ikon för mig, vad är fel? Har även en nyckel från dreamspark (Windows Embedded 8.1 Industry Pro).

Industry är en företagsversion, så den gäller knappast för det här erbjudandet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Om man redan har windows 8.1 pro på en ssd med 3 gb kvar. måsta jag rensa ssd'en för att få plats med windows 10 pro då eller "bytes" windows 8.1 pro ut mot windows 10 pro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KLOUDBURN:

Om man redan har windows 8.1 pro på en ssd med 3 gb kvar. måsta jag rensa ssd'en för att få plats med windows 10 pro då eller "bytes" windows 8.1 pro ut mot windows 10 pro?

Windows 10 går att uppgradera på alla enheter som har minst 500MB ledigt. Har du så lite utrymme kvar kommer uppgraderingen att uppmana dig att sätta in extra lagring i datorn, så som ett USB-minne eller en extra hårddisk. Där kommer installationen lagras temporärt under uppgraderingen. Du måste med andra ord inte rensa din SSD för att installera Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Om jag planerar att köpa en större SSD i samband med Windows 10 uppgraderingen, hur kommer jag behöva ta mig tillväga då? Flytta över Windows 8.1 till den nya disken och sedan uppgradera eller kommer jag kunna installera en clean installation med Windows 10 på den?

Permalänk
Medlem

Man får alltså med och kan köra "Cortana" på engelska även på Windows 10-installationer där det inte är lokaliserat än (som sverige) också?

Uppgraderar ju oavsett och är väl knappast den viktigaste funktionen men vore kul att testa en stund

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bluesky1:

Om jag planerar att köpa en större SSD i samband med Windows 10 uppgraderingen, hur kommer jag behöva ta mig tillväga då? Flytta över Windows 8.1 till den nya disken och sedan uppgradera eller kommer jag kunna installera en clean installation med Windows 10 på den?

Det är fritt fram att göra en ren installation, precis som vanligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Så jag kan med denna nyckel jag har nu ladda ner en ISO och sedan använda den istället för att göra en upgrade?

Om man har flera nycklar då? Kan man konvertera alla dessa på ett smidigt sätt?

Skrivet av nevada:

Undrar jag med, nån som vet?

Samma här... funtar på att köpa en Win7 nyckel om det är möjligt att plocka hem en Win10 ISO och göra clean install, vägrar installera någon "upgrade" eller köra "recovery"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeliMastah:

Samma här... funtar på att köpa en Win7 nyckel om det är möjligt att plocka hem en Win10 ISO och göra clean install, vägrar installera någon "upgrade" eller köra "recovery"

Med tanke på att det går att ladda hem ISO från Microsoft lagligt via deras hemsida för Windows 7 och 8.1 idag, så kommer det med största sannolikhet gå utmärkt att göra samma sak när Windows 10 är släppt med. Men det innebär egentligen bara mer krångel för dig, enklast är en reset via Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

kommer man torska installerade program etc? med andra ord, är det som en omformatering?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmos92:

kommer man torska installerade program etc? med andra ord, är det som en omformatering?

Nej, allt är kvar om du så önskar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tack för guiden, har dock ena grejen installerad KB2990214 sen 06-01 men har inte fått nån erbjudande än? Bara sitta och vänta eller? Yes jag har riktigt windows med riktig nyckel.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Kommer jag få "återanvända" Win10-licensen om jag uppgraderar min dator, eller är den licensen låst på något sätt till nuvarande hårdvara? Ska nämligen köpa nytt i höst och undrar om jag kan slippa kostnad för operativsystem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Kommer jag få "återanvända" Win10-licensen om jag uppgraderar min dator, eller är den licensen låst på något sätt till nuvarande hårdvara? Ska nämligen köpa nytt i höst och undrar om jag kan slippa kostnad för operativsystem...

Ja, om det funkar som tidigare som i win 7 och win 8. Tyvärr kan jag inte gå in exakt på detaljer här, utan att bryta mot reglerna

Men bör ju gå att telefonaktivera licensen, om den säger att den är ogiltig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Verkar som dom har tagit åt sig av kritiken med de skrikande färgerna på ikoner och annat. ser lite bättre ut nu, inte bättre än windows 7 men skulle nog kunna uppgradera för dx12 och snabbare uppstart.

Permalänk
Medlem

Är du student så får du Win 8.1 Pro just nu för 549 kr (ord: 2499kr)
Beställd via flickvänn

Permalänk
Medlem

Hur blev det till slut med vi som kör Win 10 Pro Technical Preview egentligen?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Nu kommer veckans dummaste fråga, så var snälla Ifall jag idag kör en Windows 7 med min 2600k och vill uppgradera datorn, tidigare har det lett till en massa tjafs samt ringa för att omaktivera men om jag byter hårdvara innan installationen skulle det funka?

Edit: har redan fått erbjudandet om uppdateringen så har aktiverat det men är det mot någon speciell hårdvarukod då eller?

Permalänk
Medlem

Hur blir det om man har win 8.1 bing för surfplattor? Någon uppdatering för dem?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Hur blir det om man har win 8.1 bing för surfplattor? Någon uppdatering för dem?

Det kommer antagligen fungera, visserligen har det inte sagts rakt ut men vad jag läst så är Windows Bing versioner ett sätt för Microsoft att få OEM tillverkare att använda windows så att sedan vägra en uppgradering till windows 10 är inte logiskt. Dom vill ju få så många som möjligt att använda windows 10 och deras Microsoft Store. Möjligtvis så kommer det att göras en Windows 10 Bing version, det verkar iaf så, och att du då behöver vänta tills den versionen släpps.

http://techcrunch.com/2015/06/03/microsoft-tipped-to-offer-lo...

Har du testat att starta en uppgradering av din surfplatta till Windows 10 TP? Klaqgar den inte på din Bing version då så är ju Bing versionen iaf kompatibel. Du behöver ju inte genomföra uppgraderingen utan kan avbryta, men kanske kan vara ett sätt att se om det rent tekniskt fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, om det funkar som tidigare som i win 7 och win 8. Tyvärr kan jag inte gå in exakt på detaljer här, utan att bryta mot reglerna

Men bör ju gå att telefonaktivera licensen, om den säger att den är ogiltig.

Ah okej, jobbigt. Får väl lägga ut några hundralappar extra vid datorköpet så jag slipper krånglet då helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Ah okej, jobbigt. Får väl lägga ut några hundralappar extra vid datorköpet så jag slipper krånglet då helt enkelt...

Nja, så jäkla krångligt är det inte och inte säkert att det klagar heller. Gjort om systemet efter win 8 med (ska inte vara låst till vist moderkort).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför får inte jag upp något? Sitter på windows 7 ultimate SP1.. alla uppdateringar gjorda (inte språk). Men får inte upp någon ikon.. =(

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Fan vad fint, sambons studentrabatt på Win 8.1 pro för endast 549 kr Ordpris: 2500 kr! Bästa köp detta året! Har tittat på Tradera sen win10 började säga att det var fritt till alla. Men inget såhär billigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag kan garantera att de som använder ett Microsoftkonto med Windows 10 kommer vara mer nöjd med operativsystemet än de som inte använder det, tack vare bland annat Onedrive.

Dessutom är du på helt fel forum. Om du vill att något ska ändras i Windows 10 så ska du använda feedbackappen i Windows 10 Technical Preview, inte forumet på Sweclockers.

Jag kan också garantera att MS och NSA kommer veta mer om de för att det finns ingen säkerhet i systemet och den laddar upp allt i klartext. Sedan att FRA samarbetar med NSA betyder det att om du är i oppositionen eller gud förbjude i piratpartiet och politiskt aktiv kan det bli riktigt skoj att bli övervakad så väl.

Sedan ser jag inget om vad som händer om jag byter dator efter att jag fått win10 licens. Min nuvarande win7 licens är riktig och inte OEM licens men MS har inte sagt något om det och på texten låter det som om man får en OEM licens och inte en evig licens där man kan byta hårdvara som man känner för.

Permalänk
Inaktiv

Förutom att vi har dokument som visar att MS samarbetar med NSA (skype, hotmail, onedrive). Att de använde sin åtkomst till hotmail för att leta efter anställda som läckt till journalister och liknande. Samma med NSA/FRA samarbete. Du kunde ha hävdat detta några år sedan men inte nu längre.
Även idag med EU transparency centre som de startade så säger de uttryckligen att de kommer göra allt som USAs lag kräver. USAs lag har absolut ingen skydd för icke amerikaner vilket betyder att ingen av oss har minsta lilla skydd.

***bort/mod***

§1
Permalänk
Medlem

Skönt med en officiell guide med svar på frågor skriven av swec istället för amatörer på forumet

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen Flagg/ikon

Jag får ingen flagga nere i hörnet. Har gjort alla win update som gått. har windows 7 professional.
Någon som har samma problem eller vet vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Hur är det med studentlicens?
Jag har fått en licens via skolan och jag får inte uppdatera. Är det så att den med studentlicens inte får uppdatera eller är det nått annat fel?

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|