Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gå från diverse diskar till 2 x WD 4-6 TB Red + backup.

Permalänk
Medlem

Gå från diverse diskar till 2 x WD 4-6 TB Red + backup.

Hej!
Funderar på att byta ut min stora samling av olika hårddiskar med allt från mediebiblioteket till mina foton. Tanken är att kunna istället använda sig av en klassisk raid + backup eller helt enkelt väldigt stora hårddiskar.

1. Funderar främst på att gå till 2x 4 eller 6 TB WD Red som aktiva lagringsdiskar för ca 5 TB aktivt arkiv av media.
Eller är det bättre att lägga det på säg WD Blue eller lila? Jag använder ändå dessa då och då?

2. Vad kan rekommenderas som enkel direkt till datorn kopplad backup? Så lite pyssel som möjligt.

OS skall givetvis vara kvar på SSD, sen finns också en drös WD Black / Server diskar som lite annat ligger på.

Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Vila i frid

1. De diskar som fått väldigt bra kritik är HGST. WD och Seagate mindre bra kritik.
2. Backup av 5 TB... En USB3-ansluten https://www.dustinhome.se/product/5010806688/idk-deskstar-nas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

1. De diskar som fått väldigt bra kritik är HGST. WD och Seagate mindre bra kritik.

Trams. Vet du vilka som köpte upp HGST för fyra år sen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

1. De diskar som fått väldigt bra kritik är HGST. WD och Seagate mindre bra kritik.

Såvitt jag vet så ligger WD just bakom HGST i felfrekvens med väldigt marginella skillnader. För övrigt så ägs HGST av just WD.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

1. De diskar som fått väldigt bra kritik är HGST. WD och Seagate mindre bra kritik.
2. Backup av 5 TB... En USB3-ansluten https://www.dustinhome.se/product/5010806688/idk-deskstar-nas

Jag har fått lite den uppfattningen också. Fast jag har hittills inte haft hdds som varit doa. Eller så.
Vad gäller usb3, efter lite funderingar tror jag nästan att det är värt att vänta på USB type-C för det för att få lite bättre hastigheter.
Annars har jag kollat på allt från NAS till 10gb ethernet, men det känns som mer krångel än bara "en kabel mellan datorn och hårddiskarna". Förutom att det blir dyrt.
Så finns det något externt chassi som är USB C och klarar ett antal diskar är det intressant.
Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på är även om NAS och dylika diskar egentligen kommer till rätta mest när de är i par eller grupp för tex raid? Gröna diskar som jag annars är mest bekant med är ju bra för "kallagring"
Idealet vore att man kunde köra Windows OS och sen ha internt eller externt anslutna ZFS filer som Windows skulle kunna läsa av. ZFS då för dess raid-egenskaper. Inbillar mig att det skulle vara lite säkrare än NTFS.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Det jag funderar på är även om NAS och dylika diskar egentligen kommer till rätta mest när de är i par eller grupp för tex raid? Gröna diskar som jag annars är mest bekant med är ju bra för "kallagring"
Idealet vore att man kunde köra Windows OS och sen ha internt eller externt anslutna ZFS filer som Windows skulle kunna läsa av. ZFS då för dess raid-egenskaper. Inbillar mig att det skulle vara lite säkrare än NTFS.

Det du kan göra är att köra ett operativsystem som stödjer ZFS (t.ex. FreeNAS) och dela ut dina filer över nätverket så att de nås från din windowsmaskin. Windows har inget eget stöd för ZFS. Däremot går det att köra RAID på windows. Annars kan du kika på filsystemet ReFS som är säkrare än NTFS: https://en.wikipedia.org/wiki/ReFS

Permalänk
Medlem

@ronnylov: OK. Det låter i för sig som en möjligt lösning. Frågan är väl lite hur prestandan kommer vara.
Det är väl nu jag måste skaffa diskarna då jag flyttar snart och det skulle vara bra att ha allt överkopierat innan man flyttar.
Valet står mellan:

WD eller HGST som tillverkare.

Om HGST så är jag osäker på vilka serier/varianter är bra - rekommendationer mottages tacksamt.

Om WD så är det RED/Red Pro (kanske Black) som gäller:

Antal diskar:

Antingen 2 x 6 TB
eller
4 x 3 TB.
Inte säker heller på vilket är bättre.
Hittils är jag osäker på om jag skall köra någon raid eftersom det kanske kommer bara sölja ner datorn. Jag vill dock kunna flytta diskarna mellan olika system, och senare stoppa in dem i et USB Type C externt chassi så långt.

Sen vore det rätt nice att kunna kryptera i realtid och om möjligt ha filerna i ReFS om det stöder sådant, men köra Windows som OS.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.