Radeon R9 Fury X får endast 4 GB minne

Permalänk
Medlem

@Burks Det är 8 GB GDDR5 för 390 och 390X och 4 GB HBM för Fury som verkar gälla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Nu kanske inte mitt huvud är helt med i spelet, men om man kollar på andra läckor så pekar det mot 8GB på toppkorten från AMD.

Eller är jag helt ute och sycklar?

http://videocardz.com/56373/amd-radeon-r9-390x-and-r9-390-gpu...

http://videocardz.com/56408/sapphire-shows-off-radeon-300-ser...

Största frågeteknet? 0:19 in i videon på höger sida av boxen

Kanske partnertilverkarna har dubblat minnet redan?

Det är inte toppkortet. Det är mer som ett 290X med 8GB minne.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var väl snack om någon vecka till innan dom visade allt om kortet. Så det tror jag inte.

Om man nu tror wccftech.

http://wccftech.com/amd-fiji-r9-390x-skipping-computex-debut-...

Då dom ska hinna finslippa en recension och massa tester så lär dom behöva kortet 2 veckor innan släpp så dom har garanterat 1 redan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Datavetare

Den typ av komprimering som Tonga fick (Maxwell har väldigt snarlik funktion) är uteslutande fokuserad på att minska kravet på bandbredd genom att applicera icke-förstörande komprimering på all data som jobbar mot frame-buffer. Frame-buffer lär vara den näst mest bandbreddskrävande delen i en modern GPU, den som genererar mest bandbredd är Z-buffer som haft komprimering sedan ursprungliga Radeon R100 (Hyper-Z).

Komprimering på texturer har funnits ännu lägre, de första konsumentkort som fick det var nog S3s "Savage" serie som lanserades 1998.

Det utesluter inte att det finns någon ny form av komprimering i R9 Fury, men den komprimering som Tonga fick är ju inte till någon hjälp då hela poängen med HBM är massiv mängd bandbredd så svårt att se något stor poäng att då använda teknik vars mål är att minska bandbredd. Med tanke på att en av fördelarna med HBM är minskad strömförbrukning kanske det är en fördel att inte lägga kraft/ström på realtidskomprimering utan i stället bara skyffla data okomprimerat.

Utrymmesmässigt tar en okomprimerad frame-buffer lite drygt 35MB i 4k, så det är inte av utrymmesskäl man vill komprimera detta utan det handlar om att den data som ligger där läses/skrivs typiskt flera gånger per scen så det blir en multiplikatoreffekt över bussen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Nu kanske inte mitt huvud är helt med i spelet, men om man kollar på andra läckor så pekar det mot 8GB på toppkorten från AMD.

Eller är jag helt ute och sycklar?

http://videocardz.com/56373/amd-radeon-r9-390x-and-r9-390-gpu...

http://videocardz.com/56408/sapphire-shows-off-radeon-300-ser...

Största frågeteknet? 0:19 in i videon på höger sida av boxen

Kanske partnertilverkarna har dubblat minnet redan?

Detta är inte Fury utan gamla 290x fast med 8gb minne samt lite högre clock. Inte AMD top kort så det kommer heta FURY.
Så tyvärr är det troligt att Fury enbart kommer få 4gb vram.

Sen så vi väl se hur det presterar. Det är ju det som avgör.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

10000kr med 4gb vram. då får jag verkligen hoppas att att kortet har något annat ess i rockärmen. annars är titan x ännu en självklar vinnare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Då dom ska hinna finslippa en recension och massa tester så lär dom behöva kortet 2 veckor innan släpp så dom har garanterat 1 redan.

Fast då förutsätter du att dom faktiskt får släppa tester samma datum. Det är inte samma sak som att visa upp kortet och alla deras detaljer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Minnet kommer ta fort slut om man ska spela med en 4k skärm.

Inte nödvändigtvis. Jag kör 980 SLI med 4K-skärm och 4GB räcker gott förutom i enstaka fall i GTA V (i genomsnitt 1 gång var 20:e timme får jag en ordentlig tillfällig fps-drop). Men visst, 6 eller 8GB hade varit bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

@Burks Det är 8 GB GDDR5 för 390 och 390X och 4 GB HBM för Fury som verkar gälla.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inte toppkortet. Det är mer som ett 290X med 8GB minne.

Skrivet av Sifear:

Detta är inte Fury utan gamla 290x fast med 8gb minne samt lite högre clock. Inte AMD top kort så det kommer heta FURY.
Så tyvärr är det troligt att Fury enbart kommer få 4gb vram.

Sen så vi väl se hur det presterar. Det är ju det som avgör.

OK då är jag med.
Förstår inte varför man ska göra så många olika namn i varje ny serie, blir bara förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej det vet ingen men det vi vet är att 4GB VRAM är 4GB VRAM oavsett övrig hastighet på kortet och det kan snabbt bli en rejäl begränsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur bra komprimerar kortet dessa 4GB som det ser ut att bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte nödvändigtvis. Jag kör 980 SLI med 4K-skärm och 4GB räcker gott förutom i enstaka fall i GTA V (i genomsnitt 1 gång var 20:e timme får jag en ordentlig tillfällig fps-drop). Men visst, 6 eller 8GB hade varit bättre.

och det är idag. ett så kraftfullt grafikkort som fury x lär vara riktas i stor utsträckning mot höga upplösningar och att då ha 4gb som är ett gränsfall redan idag i vissa fall känns inte vettigt alls. vad händer med de som tänkte köpa två eller tre sådana kort för att spela i någon extrem eyefinity-lösning? det är ändå de kunderna som är målgruppen för en sådan produkt. vad händer om ett eller två år?

Permalänk
Avstängd

För dyrt kort för mig men ska bli kul att läsa recensioner på det. Tyckte 4000 för 970 Var min smärtgräns. Hoppas testerna visar att det är ett prisvärt kort. Ko konkurrens är aldrig fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den typ av komprimering som Tonga fick (Maxwell har väldigt snarlik funktion) är uteslutande fokuserad på att minska kravet på bandbredd genom att applicera icke-förstörande komprimering på all data som jobbar mot frame-buffer. Frame-buffer lär vara den näst mest bandbreddskrävande delen i en modern GPU, den som genererar mest bandbredd är Z-buffer som haft komprimering sedan ursprungliga Radeon R100 (Hyper-Z).

Komprimering på texturer har funnits ännu lägre, de första konsumentkort som fick det var nog S3s "Savage" serie som lanserades 1998.

Det utesluter inte att det finns någon ny form av komprimering i R9 Fury, men den komprimering som Tonga fick är ju inte till någon hjälp då hela poängen med HBM är massiv mängd bandbredd så svårt att se något stor poäng att då använda teknik vars mål är att minska bandbredd. Med tanke på att en av fördelarna med HBM är minskad strömförbrukning kanske det är en fördel att inte lägga kraft/ström på realtidskomprimering utan i stället bara skyffla data okomprimerat.

Utrymmesmässigt tar en okomprimerad frame-buffer lite drygt 35MB i 4k, så det är inte av utrymmesskäl man vill komprimera detta utan det handlar om att den data som ligger där läses/skrivs typiskt flera gånger per scen så det blir en multiplikatoreffekt över bussen.

Det är nog som Yoshman skriver, men flaskhalsen med för lite VRAM, oavsett minneskomprimering eller inte, är när det tar slut och man får skicka data över PCIE bussarna. Då spelar det ingen roll hur snabb bandbredden är på själva kortet.

Nu kan effektiv komprimering i sig ge mer plats på ett givet utrymme, så 4GB kan vara rätt så mycket ändå, men det finns en yttre gräns för hur mycket man kan komprimera, speciellt med tanke på att texturer och sådant oftast redan är hårt komprimerade från början av utvecklaren av spelet (om vi pratar om spel specifikt). Dock finns det en hel del man kan göra med geometri-data. Rent tekniskt så är det väl inte helt kört med 4GB ens på riktigt höga upplösningar över fler skärmar i de flesta spel ännu? (förutom ett fåtal som jag känner till som i extremfall kan dra väldigt mycket) Fast nu spelar jag inte så mycket så jag är kanske helt ute och cyklar.

Personligen hade jag hoppats på 8GB, men jag kan vänta och se hur det spelas ut i framtiden, så ingen brådska.

Ser spänt fram emot lansering och fulla detaljer på kretsen.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Skulle vara skönt att läsa en Artikel om Fury utan att 100 Nvidia fanboys hoppas o skriker flopp innan dom ens sett benchs... Varje nyhet nu har det varit så. Kan ni inte vänta till imorgon innan ni spyr galla hela tiden? Ingen tvingar er att köpa kortet ändå.

Tror seriöst inte AMD är så bakom flötet att dom tar premium for kortet om det är så pass dåligt med 4 GB HBM.

Vänta och se.

Så man får inte vara besviken för då är man fanboy? Spelar ingen roll om jag ska köpa kortet eller ej, kan den ena parten inte konkurrera när det bara finns två att välja mellan så blir det riktigt illa för konsumenter i längden.

Permalänk
Medlem

För länge sedan (har för mej det var i någorlunda samma tidsera då 1080 var vad 4k är idag) så vet jag att jag läste igenom en diskution ang hur mkt ram man behövde på ett grafikkort osv för att det skulle prestera innan vram blev en märkbar bottleneck.

Var iaf en snubbe som gjorde rätt omfattande tester, å kom fram till att samma spel presterade exakt likvärdigt på ett kort med 512mb vram som ett med 1 gig även fast spelet gärna fyllde upp och använde de 50% extra ram. Anledningen ansågs vara att minnesbusen var snabbare än grafikkortet, så minnet kunde ladda och lämna data snabbare än vad gpun kunde processa det.

Typ som om man på en industri har ett lager med material (vram) som rymmer 50 plåtark (texturer and whatnot) och en maskin som kan processa 25 av de plåtarken om dagen till en färdig produkt (gpu) , du får desutom en leverans @ 25 ark varje dag som fyller upp det maskinen använde den dagen, du använder 100% lagringsutrymme, men skulle klara dej på 50%. (såhär i efterhand en rätt kass jämförelse, men ni e smarta nog till å förstå poängen)

keep in mind nu att jag kan absolut noll om hur sånthär funkar i praktiken utan det är bara nått jag läst engång, och att det var fruktansvärt längesen jag läste det, men OM det nu funkar så, skulle det inte kunna va så att hbm minnen är såpass mkt snabbare att det får denna effekt?

Permalänk
Avstängd

Hur man än vrider och vänder så tror jag enligt de tester som finns ute på nätet att kortet med 4Gb kommer floppa och att GTX980Ti kommer vara vinnaren. Skillnaden på de 3 korten på topp är INTE höga så enligt pris/prestanda/minne så ÄR det 980Ti som kommer ut som vinnaren bland de 3 i topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så man får inte vara besviken för då är man fanboy? Spelar ingen roll om jag ska köpa kortet eller ej, kan den ena parten inte konkurrera när det bara finns två att välja mellan så blir det riktigt illa för konsumenter i längden.

Ja, du får vara besviken...
(jag förstår att det smärtar att tvingas köpa nVidia-kort)

Men det är ganska lustigt att flertalet av dem som är "ofantligt besvikna",
sitter med GTX 970, 980/ti eller titan, ofta i SLI-konfiguration.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

För att det inte går just nu att få in mer än 4GB HBM..

Går och går... Med fyra chip, nej. Om man stoppar på, säg, 6x1GByte så får man inte helt oväntat 6GByte RAM.

Och en 50% bredare buss. Och runt $200 dyrare materialkostnad. Och en interposer som inte är att leka med.

Skrivet av Jontel91:

Anledningen ansågs vara att minnesbusen var snabbare än grafikkortet, så minnet kunde ladda och lämna data snabbare än vad gpun kunde processa det.

Det där är off med ungefär en faktor 20+ just nu. 512 GB/s vs 8-32GB/s. Och det tar inte ens hänsyn till den extra latency som introduceras om man läser från RAM jämfört med lokala minne på grafikkortet.

Permalänk
Avstängd

Hur man än vrider och vänder så tror jag enligt de tester som finns ute på nätet att kortet med 4Gb kommer floppa och att GTX980Ti kommer vara vinnaren. Skillnaden på de 3 korten på topp är INTE höga så enligt pris/prestanda/minne så ÄR det 980Ti som kommer ut som vinnaren bland de 3 i topp.

Skrivet av Hymer:

Älskar hur alla bara vet hur det kommer prestera utan att ha sett riktiga tester.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så man får inte vara besviken för då är man fanboy? Spelar ingen roll om jag ska köpa kortet eller ej, kan den ena parten inte konkurrera när det bara finns två att välja mellan så blir det riktigt illa för konsumenter i längden.

Jag riktar mig mot dem som innerligt hoppas att kortet floppar. Dessa är Nvidia fans...

Klart du får vara besviken, men var det efter att vi vet hur kortet faktiskt presterar baserat på riktiga tester.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jontel91:

Typ som om man på en industri har ett lager med material (vram) som rymmer 50 plåtark (texturer and whatnot) och en maskin som kan processa 25 av de plåtarken om dagen till en färdig produkt (gpu) , du får desutom en leverans @ 25 ark varje dag som fyller upp det maskinen använde den dagen, du använder 100% lagringsutrymme, men skulle klara dej på 50%. (såhär i efterhand en rätt kass jämförelse, men ni e smarta nog till å förstå poängen)

Så länge det är uppenbart vilken modell/färg/what-not det ska vara på de 25 nya ark man stoppar in i lagret varje dag är detta en korrekt beskrivning.

Vinsten med ett större lager (mer VRAM) är om man inte riktigt vet vilken modell på arken som ska användas framöver. Har man ett riktigt stort lager kanske man fortfarande fyller på med 25 ark per dag (bandbredden), det är dock möjligt att ha större varians av modeller i lagret vilket då ökar chansen att det alltid finns den modell man behöver. Har man tagit in fel modell i lagret så måste man göra en tilläggsbeställning via lastbil (PCIe), något som tar extra tid och kan ge lite förskjutning i schemat (stutter)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det låter märkligt, men jag inväntar tester på #sweclockers innan jag ropar varg!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Skulle vara skönt att läsa en Artikel om Fury utan att 100 Nvidia fanboys hoppas o skriker flopp innan dom ens sett benchs... Varje nyhet nu har det varit så. Kan ni inte vänta till imorgon innan ni spyr galla hela tiden? Ingen tvingar er att köpa kortet ändå.

Tror seriöst inte AMD är så bakom flötet att dom tar premium for kortet om det är så pass dåligt med 4 GB HBM.

Vänta och se.

Visst händer det att en och annan nvidia-fanboy nästan skriver av sig i lycka när ett missöde händer AMD eller kan tolkas som ett. Men AMD har levererat en dålig nyhet efter en annan och flera aspekter är idag väldigt säkerställda som gör att Fury är en flopp.

Jag tror Fury kommer vara väldigt snabbt i 1080p och 1440p, möjligtvis snabbare än Titan X. Men så fort minnet på 4GB tar slut så kommer grafikkortet begränsas av hastigheten på primärminnet och PCIe-kanalerna. Det kommer ge fps-dropp i flera titlar om man vill spela i 4K. Detta ska man alltså betala 10 000kr för.

I min bok hade det varit en MYCKET bättre lansering om där kom ett nedskalat kort för 6000kr som också hade 4GB minne. Men tills jag läst motsatsen håller jag med om att detta är en flopp.

Det skrivs inte alltid gott om Nvidia precis. Läs trådarna om 970 och 3,5GB minne

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontel91:

För länge sedan (har för mej det var i någorlunda samma tidsera då 1080 var vad 4k är idag) så vet jag att jag läste igenom en diskution ang hur mkt ram man behövde på ett grafikkort osv för att det skulle prestera innan vram blev en märkbar bottleneck.

Var iaf en snubbe som gjorde rätt omfattande tester, å kom fram till att samma spel presterade exakt likvärdigt på ett kort med 512mb vram som ett med 1 gig även fast spelet gärna fyllde upp och använde de 50% extra ram. Anledningen ansågs vara att minnesbusen var snabbare än grafikkortet, så minnet kunde ladda och lämna data snabbare än vad gpun kunde processa det.

Typ som om man på en industri har ett lager med material (vram) som rymmer 50 plåtark (texturer and whatnot) och en maskin som kan processa 25 av de plåtarken om dagen till en färdig produkt (gpu) , du får desutom en leverans @ 25 ark varje dag som fyller upp det maskinen använde den dagen, du använder 100% lagringsutrymme, men skulle klara dej på 50%. (såhär i efterhand en rätt kass jämförelse, men ni e smarta nog till å förstå poängen)

keep in mind nu att jag kan absolut noll om hur sånthär funkar i praktiken utan det är bara nått jag läst engång, och att det var fruktansvärt längesen jag läste det, men OM det nu funkar så, skulle det inte kunna va så att hbm minnen är såpass mkt snabbare att det får denna effekt?

Visst finns det scenarion där smart programmering/hushållning av resurser kan underhålla ett till synes "mindre lager", för att gå på din analogi, och ändå hantera stora orders. Problemet som kan uppstå, beroende på scenario, är om du måste köra dina plåtark från lagret, men samtidigt får en order på att formpressa en jäkla massa cylindrar också. Men iom att du redan har ditt lager fyllt så får du föra in material för det extra jobbet via portarna till lagret, och det tar tid iom att de är rätt så smala/trånga.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, du får vara besviken...
(jag förstår att det smärtar att tvingas köpa nVidia-kort)

Men det är ganska lustigt att flertalet av dem som är "ofantligt besvikna",
sitter med GTX 970, 980/ti eller titan, ofta i SLI-konfiguration.

Spelar ingen roll vad det är för märke. Och jag har mina anledningar till varför jag har 970 och inte 290/290X och det har jag sagt tusen gånger. Det handlar om när man köpte det, priset (kampanjpris) och inte om man är besviken. Faktum är att nästan alla gånger jag köpt grafikkort har det varit för kampanjpriser

Skrivet av Boz89:

Jag riktar mig mot dem som innerligt hoppas att kortet floppar. Dessa är Nvidia fans...

Klart du får vara besviken, men var det efter att vi vet hur kortet faktiskt presterar baserat på riktiga tester.

Dom som hoppas på en flopp kan du räkna på fingrarna och inte så många som du fick det att verka. Det var även inte en enda som hoppades på en flopp som skrev innan ditt första inlägg. Möjligen att en del tror att det blir en men det är ju en helt annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Någon som vet om Sweclockers har fått tag på ett kort och kan släppa recension i morgon?

Skrivet av LemonIllusion:

Det är det säkert någon som vet, men den personen kommer knappast bryta NDA bara för att berätta det för dig.

Wow, vilket trevligt svar.. kan du berätta mer om vad NDA:et innehåller?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lugna er nu folket, enligt denna artikel så är just 4GB sweetspot för 4K enligt deras benches. Vet ej hur pass pålitliga de är, men i deras tester användes som mest 3,8GB med ett titan i Crysis 3.

Så enligt dessa uppgifter så bör 4GB räcka.

Citerar även

Citat:

Conclusion
At this moment, it seems that for 4K gaming, 4GB of VRAM is the sweet spot in terms of usage. In our next test, we are going to put the R9 290X against the GTX Titan and GTX 780Ti to see who comes out on top. - See more at: http://www.digitalstorm.com/unlocked/video-memory-usage-at-4k...

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, du får vara besviken...
(jag förstår att det smärtar att tvingas köpa nVidia-kort)

Men det är ganska lustigt att flertalet av dem som är "ofantligt besvikna",
sitter med GTX 970, 980/ti eller titan, ofta i SLI-konfiguration.

Ser inget lustigt i det alls personligen. Man sitter ju med det man sitter med så att säga, behöver inte betyda något. Eller så kanske det är som du skriver folk som smärtas över att sitta med Nvidiakort

Personligen så är jag av åsikten att all hårdvara är intressant, och att det man själv använder är pga yttre påverkan beroende på mjukvara du kör.

På grund av att OpenCL börjar få lite fart i en del applikationer jag använder så har AMD börjat bli riktigt intressanta, men då behöver jag främst mer minne än 4GB. Så jag kan väl erkänna att jag är något besviken över det faktum, dock inte av den rang att man basunerar ut domedagsprofetior.

EDIT/
Fast i ärlighetens namn så kan man faktiskt göra rätt avancerade grejor med 4GB också, tom 3GB räcker för väldigt avancerade saker så länge man kan hushålla med geometri/texturer. I synnerhet texturer. Dock finns det många program som låter en jobba med texturer "out of core" med ett visst tapp i prestanda (i vissa fall ordentliga tapp beroende på scenario) Problemet är dock att du blir begränsad av din "framebuffer" vilket kan tvinga dig att jobba med mindre upplösningar, 4K upplösningar för GPGPU baserade applikationer äter upp väldigt mycket minne, för att inte tala om riktigt höga printupplösningar.

Så av den anledningen så är det extremt befriande att ha mer plats att jobba med, inte bara främst för kreativiteten och "ease of mind".

la till lite mer info
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

@sgtprobe: jo, var på ett ungefär det jag insåg när ja redan skrivit allt, å kom samtidigt inte på nån mer "ändringsvänlig" jämförelse heller så de fick stå sen är det väl alltid så med hårdvara att det är bättre/sämmre i vissa scenarion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontel91:

@sgtprobe: jo, var på ett ungefär det jag insåg när ja redan skrivit allt, å kom samtidigt inte på nån mer "ändringsvänlig" jämförelse heller så de fick stå sen är det väl alltid så med hårdvara att det är bättre/sämmre i vissa scenarion?

Hehe, ja, tycker det alltid är så. Man kommer alltid på något annat/mer, precis efter man postat.

Visa signatur

Ride more, Work less!