Fräschade upp en gammal dator (OBS Dammigt och bildtungt)

Permalänk

Fräschade upp en gammal dator (OBS Dammigt och bildtungt)

Hej SweC!

Tänkte visa hur jag firar midsommar detta året.
(Moderator får gärna flytta denna tråden om den hamnade fel, men jag funderade länge på vart man skulle lägga denna tråd.)

Fick svärföräldrarnas gamla dator då de inte använde den längre. En gammal Socket 478 pentium 4 1.8ghz dator med extra mycket dammråttor i. Men det visste jag inte förrän jag öppnade den.

Väldigt dammigt och dålig mobilbild men det blir bättre.

Kraftpaketet under en väldigt dammig kylare.

Lite att ta tag i. (Produktplacering: DRICK ZOEGAS!)

ett fläktfilter skulle behövts.

It´s everywhere!!

Minne, kylare och ett väldigt snyggt nätaggregat.

Klarar det ett 295x2 tro?

That ram. Ramdisk here I come!

Skrattade till lite, men det var säkert rejält när datorn byggdes. =D

Framtidssäkrat javisst!

Renare!

Så snyggt nätagg!

Cable management....

Bättre dragning på stora strömsaken till moderkortet. (24pin?)

Sist men inte minst IE-loggan i sidoplåten. Eller nästan iallafall.

Datorn startade efter mitt lilla midsommarpill, den fungerar med. Fick dock inte ut temperaturen med Speccy på processorn men får hitta ett annat program för det. Hoppas ni fann detta lite roligt, jag tackar för mig, nu ska jag hämta sambon från jobb!

Trevlig Midsommar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

MY EYES !! MY EYES, ALL THE DUST.... SOMEONE PLEASE MAKE IT STOP

HaHa Ont: fin den blev när den blev ren

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano:

Tackar tackar!

Kom på att man kanske skulle haft en pensel till att få bort det sista findammet på alla komponenter men det är lätt att vara efterklok.

Permalänk

Ett tips är att städa liiiteeee oftare...

Damm kan brinna nämligen.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Ett riktigt monster chassi, har själv ett likadant.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alltid kul med bildtrådar

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Men jag skulle inte vilja kalla P4 för retro

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@deltasierra74:

Vad använde du för att rengöra?

Vad ska du ha denna datorn till och exakt vad sitter i den (grafikkortet främst)?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av deltasierra74:

Fick dock inte ut temperaturen med Speccy på processorn men får hitta ett annat program för det.

Det kommer du dock tyvärr inte kunna hitta då Pentium 4-orna inte har temperatursensorer

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Bra jobbat! Men jag skulle inte vilja kalla P4 för retro

Nä jag misstänkte att det var för nytt men det är retro för mig =). Kanske skulle varit som en projekttråd kanske.

Skrivet av netbuddy:

@deltasierra74:

Vad använde du för att rengöra?

Vad ska du ha denna datorn till och exakt vad sitter i den (grafikkortet främst)?

Använde tryckluft först, tog ut komponenterna, dammsög chassit och torkade ur det med en fuktig trasa.

Geforce2 mx400 vad jag kan få fram. Datorn ska nog få ett Linux-os då det inte är äkta Windows XP. Sen bara en surfdator eller kanske Folding@home fast tror inte den orkar med några större poäng.

Skrivet av Sisyfos:

Det kommer du dock tyvärr inte kunna hitta då Pentium 4-orna inte har temperatursensorer

Attans! Tack för informationen dock så slipper jag slita håret av mig senare.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bärplockaren:

Ett riktigt monster chassi, har själv ett likadant.

Jag med. x)
Sitter en P4 3.06 HT i min.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om ni tycker det är dammigt har ni inte sett mycket

Skillnaden är väl att äldre maskiner gick med mycket sämre kylning utan att krascha..

Har räddat en gammal dator en gång i tiden, den hade stått på typ svetsfirma eller gjuteri, vi fick rengöra alla delar i lacknafta. Men under det skyddande lagret var allt som nytt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om ni tycker det är dammigt har ni inte sett mycket

Skillnaden är väl att äldre maskiner gick med mycket sämre kylning utan att krascha..

Har räddat en gammal dator en gång i tiden, den hade stått på typ svetsfirma eller gjuteri, vi fick rengöra alla delar i lacknafta. Men under det skyddande lagret var allt som nytt

Den kan inte ha varit rolig inuti metall mår inte bra av att vara i ett chassi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den kan inte ha varit rolig inuti metall mår inte bra av att vara i ett chassi.

Den var precis helt svart, en tjock oljig hinna av damm.

Har sett ett antal maskiner där det ligger 3-4cm damm i chassit.. eller där det knappt syns vad fläkten sitter

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.