Permalänk
Medlem

Internet stängs av

Mitt internet stängs av då och då. Detta har hållt på i några veckor nu. Har ringt bredbandsbolaget flera gånger, dem skickade ett nytt modem men det hjälpte inte alls. Har snackat med dem säkert 10 gånger, ingenting hjälper. Är heller inte så kunnig med sånt här :/ Ibland fungerar det i timmar och andra gånger bara i några minuter. För att få det att fungerar måste jag starta om modemet, inte alla gånger det fungerar efter att jag gjort så heller. Vet också att vår granne inte haft signal förut och därför anlitat en tekniker eller något. Sedan dess det inte fungerat bra hemma hos oss heller, kan dem ha något med detta att göra? Är som sagt inte så kunnig inom detta.

Tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kopplar du upp dig, vilka apparater ingår i nätverket, har du nå router förutom modemet, vilken operatör, påverkas det av tid på dygnet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kopplar du upp dig, vilka apparater ingår i nätverket, har du nå router förutom modemet, vilken operatör, påverkas det av tid på dygnet ?

Använder nätverkskabel. Bara min dator ingår i nätverket, ibland kopplar mina föräldrar in sig via mobil. Nej, har ingen router förutom modemet. Vi har bredbandsbolaget som operatör. Och nej, det påverkas ej av tid på dygnet, inte vad jag märkt i alla fall.

Tack för att du svara!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du kallar modemet och vilken typ av uppkoppling har du ?
Har du provat att pinga olika platser för att testa stabiliteten så du vet om det är i lanet eller hos operatören det stoppar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har adsl tror jag.

http://i.imgur.com/J5OxOgc.png

Om detta är till någon hjälp, den till vänster är från när jag inte hade någon internetuppkoppling och den till höger när jag har det. Är så fruktansvärt dåligt på sånt här. Har modem från bredbandsbolaget som dem skickat, zyxel.

När jag gjort en felsökning står det ``anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration´´ men ett rött X. Och ``standardgateway är inte tillgänglig´´ med en gul trekant.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilden visar att någon (du ?) manuellt lagt in Googles dnsservrar och att du verkar tappa kontakten med dhcp servern ( routern/modemet) när det strular.
Har du någon annan router/nätverkspryl eller dator som kan användas vid felsökning, det kan ju även vara nått fel i din dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag har ej gjort någonting, vet inte ens vad det där betyder haha. Går det att fixa på något sätt? Har ingen annan router. Har en annan datorn men internet fungerar inte på den heller eller mobilen. Wifi eller kabel, ingenting fungerar överhuvudtaget i hela hemmet förutom ibland. Brukar starta om modemet och IBLAND fungerar internet efter det men slutar fungera igen efter några timmar eller några minuter, det varierar.

Permalänk
Rekordmedlem

Googles dns är inte förval utan det är någon som gjort det manuellt, det borde inte påverka men nån har uppenbarligen gjort nått. Du kan välja att köra automatiskt om du vill >

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Om inga andra enheter heller fungerar är det troligen routern som strular, vad är det för modell ? sitter det en kabel till ett telefonjack ? Är den väldigt varm ? Strular alla enheter samtidigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: böt till Erhåll adress till DNS-servern automatiskt nu!

Har en ZyXEL P-2601HN-F1. Ja, det är en kabel från modemet till telefonjack! Just nu är den inte så varm, den har varit varmare. Alla enheter strular samtidigt :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pwnda:

@mrqaffe: böt till Erhåll adress till DNS-servern automatiskt nu!

Har en ZyXEL P-2601HN-F1. Ja, det är en kabel från modemet till telefonjack! Just nu är den inte så varm, den har varit varmare. Alla enheter strular samtidigt :/

Om alla enheter tappat nätverket samtidigt så är felet troligen i Zyxeln om det inte är ett hårdvarufel i nån av klienterna som slår ut den, hur ser inställningarna ut i den andra datorn är allt på "auto" ? kan den nå Zyxeln när din dator får en 169 adress ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Antar att allt är på auto. Förstod inte riktigt vad du mena med ``Kan den nå Zyxeln när din dator får en 169 adress´´

Såhär blev det iaf på mina föräldrars laptop dator:

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\PrinterPC>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Printer
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : lan

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 0A-3E-8E-EB-AB-A3
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Broadcom 802.11n Network Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 08-3E-8E-EB-AB-A3
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::e46f:aa26:e0e9:fe15%4(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.77(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 28 juni 2015 20:42:35
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 29 juni 2015 20:42:35
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 67649166
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-8D-90-E8-C4-54-44-29-D0-9A

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : C4-54-44-29-D0-9A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:9d38:90d7:1452:380d:aa1f:d644(Pref
erred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::1452:380d:aa1f:d644%7(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 369098752
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-8D-90-E8-C4-54-44-29-D0-9A

NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.lan:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

C:\Users\PrinterPC>

Permalänk
Rekordmedlem

En adress som börjar på 169 är det som win ger en dator som inte är i kontakt med en dhcpserver, det vore intressant att veta om det går att nå routern från någon klient samtidigt som någon tappat kontakten och fått en 169 adresss.
Om man inte kan nå routern är det nått galet med routern, men om en klient kan nå den är det ett klurigare fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En adress som börjar på 169 är det som win ger en dator som inte är i kontakt med en dhcpserver, det vore intressant att veta om det går att nå routern från någon klient samtidigt som någon tappat kontakten och fått en 169 adresss.
Om man inte kan nå routern är det nått galet med routern, men om en klient kan nå den är det ett klurigare fel.

Jag har kollat upp nu och både mig stationära och alla i familjens laptops får en 169 adress när internet inte fungerar. (Antar att det var de du ville veta?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pwnda:

Jag har kollat upp nu och både mig stationära och alla i familjens laptops får en 169 adress när internet inte fungerar. (Antar att det var de du ville veta?)

Skickades från m.sweclockers.com

Det tyder på att alla tappar kontakten med dhcpservern i så fall, nått fel på Zyxeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tyder på att alla tappar kontakten med dhcpservern i så fall, nått fel på Zyxeln.

Okej, tack. Finns det ingenting vi kan göra? Eller vad föreslår du att vi ska göra nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

BBB är ökända för att ha totalt värdelösa modem/routrar som de inte bryr sig om.

De skickar ut totalt skräp till kunden och om det funkar så funkar det, om det inte funkar så behåller de dig som kund sålänge du orkar stå ut med disconnects, omstarter och problem.

Mitt råd? Byt till en seriös operatör. BBB är inte längre "Bredbandsbolaget" som det var förr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pwnda:

Okej, tack. Finns det ingenting vi kan göra? Eller vad föreslår du att vi ska göra nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Brygga den så den bara agerar modem och använd en egen router av bättre kvalitet eller byt ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kontakta BBB via Facebook.
https://www.facebook.com/Bredbandsbolaget

Var själv utan internetuppkoppling i över två veckor pga fel på fiberkonvertern. Bredbandsbolaget är i särklass Sveriges sämsta Internetleverantör. De är däremot världsbäst på bortförklaringar.

Permalänk

Ändra TTL till 64 och testa DNS 217.75.96.11 och 217.75.96.12 (alltele)
Testa stäng av Netbios över tcpip samt ändra standard gateway, till 1 eller 2. Väljer du 2, så fyll i automatiskt mått till 1. Du hittar inställningarna under tcpip v4 i inställningarna för nätverkskortet om du kör Windows. Hur du ändrar TTL får du googla.

Börja med TTL, det räcker antagligen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har testat allt nu, ingenting fungerar. Och Bredbandsbolaget vägrar skicka ut någon. Får byta operatör, riktigt trött på det här nu haha

Men som sagt, tack för svaren

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pwnda:

Tack för alla svar! Har testat allt nu, ingenting fungerar. Och Bredbandsbolaget vägrar skicka ut någon. Får byta operatör, riktigt trött på det här nu haha

Men som sagt, tack för svaren

Sjukt deprimerande lösning men ja, bodde med en polare i ett halvår och han hade BBB då....

Totalt omöjligt att få det att fungera, och bryggade man modemet så fick man andra helt random fel som inte borde finnas.

Allt var meck och supporten hånlog mot oss så nej, inte mycket att göra åt saken mer än att byta, de får som de vill....

Permalänk
Medlem

Har haft Bredbansbolaget själv jag slängde undan de andra utbytes modemet som dom skicka till mig och skaffa en egen linksys modem då funka allt bra sen för mig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz