Permalänk
Medlem

IP Telefoni Bahnhof + Cisco SPA 112

Hejsan jag har Ip telefoni via Bahnhof med egen ATA box, jag kör M0n0wall som brandvägg och har fwdat alla portar enligt konsten alla regler men får ibland problem efter någon minuts samtal får jag endast kopplingston och detta endast ibland. Jag har hittat ett ställe där jag kan sätta RTP min & max vet dock inte om detta är något man skall göra eller om risken bara blir att det blir tokigt. Är det någon som har erfarenheter ?.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Hej tack för svaret, jag vet inte om det kan ha med detta att göra blev lite osäker på vad jag skall göra åt det. Problemet uppstår kanske en gång i månaden eller så. Inställningen rtp max rtp min har en ganska liten port range medans Bahnhof har en väldigt stor range. Klipper in svaret från kundtjänst nedan

9000 - 14000 UDP och 50000 - 60000 UDP används för RTP-trafik. Det slumpas en port på bägge intervallerna per samtal.

Permalänk

Jag vet inte om det här fungerar för alla men jag sket i Bahnhofs port lista och gjorde bara portforward på dom portar som var inställda i min Siemens A510-IP (sip udp/5060-5076 och rtp udp/5004-5020) och det har fungerat utan problem mot Bahnhof. Fast det är ju möjligt att Cisco SPA fungerar på annat sätt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att justera forwardingen en hel del , men gissar på att bästa möjligheten snart är att sätta ATA boxen före brandväggen som förövrigt går via en DMZ:a adress på ISP:n router.

Permalänk
Medlem

Här har du allt du behöver veta för PFSense. Kan nog översättas till M0n0wall med enkla handgrepp.

http://www.3cx.com/blog/voip-howto/pfsense-firewall/