Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bärbar Gigabyte eller MSI

Hej!

Jag kan inte bestämma mig därför vänder jag mig till er. Jag funderar på att köpa en ny dator modellerna jag är intresserad av är Msi Ge72 med gtx 970 eller Gigabyte p35w v3 med gtx 970.
Jag är på ena sidan rädd för Gigabytes värme (om den blir lite äldre och lite dammig blir den överarm lättare)
Andra sidan har den ju 6gb ram på gpu och ips skärm.
Prismässigt finns inget större skillnad mellan datorerna.

Kan någon ge mig tips eller råd som kan hjälpa mig avgöra vilket dator man ska välja?
Eller borde jag kolla på andra modeller?

Tack i förskott!

Permalänk
Medlem

Det rör sig om datorer i två olika segment. GE72 är en instegsgamingdator med normal tjocklek. P35 är en slim gamingdator i premiumsegmentet. Den är enbart billig just nu pga. kampanj på Webhallen.

GE72=P55 (nyligen släppts, ej ännu i Sverige)
GS60=P35

Om inte tjockleken och vikten spelar någon roll är det lite sak samma vilken du tar. Du bör förvänta dig något lägre brusnivå och bättre högtalare på MSIn medan Gigabyte har bättre bildskärm och minimalt bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Ok.
Jag undrar dock lite hur uttrycks att Gigabyte är från Premiumsegmentet? Alltså komponenterna är nästan samma.Msi har lite (väldigt) bättre cpu och Gigabyte har mer Gpu minne men samtidigt har Gigabyte fått väldigt mycket kritik från användare och recensenter för värmen och tangentbordet.
Nu har jag även tittat lite på Asus G751JT.
Jag har väldigt svårt att bestämma mig....
Ska man ens köpa dator eller vänta på Broadwell processorer.?

Permalänk
Medlem

Nästa varianten är att beställa en MSI från Tyskland eller England med Broadwell processorer

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte spela spel, jobba, köra lite olika modellering ofta inte för avancerade men ibland..., kolla film, liknande och använda även för varadagssurf.(ja jag vet att en stationär är billigare men bor litet och behöver flytta runt datorn en hel del både hemma och utanför hemmet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna99:

Nästa varianten är att beställa en MSI från Tyskland eller England med Broadwell processorer

Tänkt på att Broadwell främst finns för att spara batteri snarare än bästa prestanda, är dessutom osäker på om det släppts några 4-kärniga Broadwell ännu men tror annars att det är på gång nu.

Permalänk
Medlem

Ja precis för effektivisering men man får till en litet 7% enligt MSI prestanda höjning.
Dessutom är de prismässigt inte långt från Hashwell baserat på de datorer jag kollade på.
Jag har hittat flera datorer från USA, England, Tyskland. Om företagen nu inte ljuger på deras hemsda men vad jag har sett verkar de tillförlitliga.

Permalänk
Medlem

Vilken dator blev det?

Frågan du borde ställa dig egentligen är om du ska välja den slimma mer exklusiva Gigabyte-datorn till ett högre pris eller den ej slimma mindre exklusiva (dock fortfarande bra) MSI-datorn.

Permalänk
Medlem

Det blev ett beslut efter ännu större kaos...
Jag har rotat runt under tiden och hittat att det finns en hel del fina datorer både i Tyskland och England som är avsevärt billigare än här så jag har bestämt mig till en MSI GT72 (visst garantin är lite jobbigt men men man var nästan säker att man hittat rätt) men då dök upp en MSI GS60 med gtx 970 billigt upp som en fynd i Sverige och jag slog till. Sen blev det en massa strul hos företaget jag köpte men de löste det och nu har jag lyckats kläma på den lite och den verkar trevlig, mycket tystare än mitt gamla och inte överdrivet varm... Kunde inte testa den med avancerade spel än men det kommer.

Så det blev slimmad, premium men inte gigabyte...