Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fractal Design r5 front fläkten gör ifrån sig ett högt vrummande ljud!

Permalänk
Medlem

Fractal Design r5 front fläkten gör ifrån sig ett högt vrummande ljud!

Hejsan, jag har ett fractal design r5 chassi och på senaste tid har front fläkten börjat låta väldigt mycket och helt out of sync vid spelande. Jag har blåst ur datorn från damm men det låter fortfarande mycket. Vad kan vara felet på fläkten? Den lät ingenting när datorn var precis nyköpt och någon/några månader in.

En inspelning om hur det låter :
https://www.dropbox.com/s/i04x5p1mlt0vhlt/R%C3%B6st%20004.m4a...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekehedd:

Hejsan, jag har ett fractal design r5 chassi och på senaste tid har front fläkten börjat låta väldigt mycket och helt out of sync vid spelande. Jag har blåst ur datorn från damm men det låter fortfarande mycket. Vad kan vara felet på fläkten? Den lät ingenting när datorn var precis nyköpt och någon/några månader in.

Tack på förhand!

Kolla så fläkten sitter fast ordentligt i chassit. Hur är fläkten i kopplad i systemet? Via moderkortet? Testa annan port. Det kan vara så att den är trasig på insidan, har flera fläktar som mystiskt sätt bara slutat fungera och börjar föra ett jävla liv för sig. Fläktar är ganska billiga så fundera på att köpa en ny i såna fall! Inet har många schyssta 140mm fläktar, bland annat en likadan som gått sönder för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kolla så fläkten sitter fast ordentligt i chassit. Hur är fläkten i kopplad i systemet? Via moderkortet? Testa annan port. Det kan vara så att den är trasig på insidan, har flera fläktar som mystiskt sätt bara slutat fungera och börjar föra ett jävla liv för sig. Fläktar är ganska billiga så fundera på att köpa en ny i såna fall! Inet har många schyssta 140mm fläktar, bland annat en likadan som gått sönder för dig.

Här kan du lyssna hur det låter :
https://www.dropbox.com/s/i04x5p1mlt0vhlt/R%C3%B6st%20004.m4a...

Fläkten satt rätt ordentligt måste jag säga efter att ha kollat. Jag får nog kontakta min datorreparatör för jag vet inte hur man fixar med sladdar osv i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekehedd:

Här kan du lyssna hur det låter :
https://www.dropbox.com/s/i04x5p1mlt0vhlt/R%C3%B6st%20004.m4a...

Fläkten satt rätt ordentligt måste jag säga efter att ha kollat. Jag får nog kontakta min datorreparatör för jag vet inte hur man fixar med sladdar osv i datorn.

Lägg inte onödiga pengar på det, då är det billigare om du bara köper en helt ny fläkt, och placerar den exakt där din gmala sitter. Det är en enda kabel som ska ut och sen in igen. En två-åring kan byta en datorfläkt Bara kör!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Verkar som att det var grafikkortet trots allt, vilket gör det betydligt värre.. Hämtar inet.se upp produkter som ska in på service eller bytas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekehedd:

@ggalaxyy: Verkar som att det var grafikkortet trots allt, vilket gör det betydligt värre.. Hämtar inet.se upp produkter som ska in på service eller bytas?

Nej, du som kund får skicka in produkten via RMA.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Synd att man är urusel på datorer då. Vågar inte röra en skruv inne i datorn xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekehedd:

@Peppar2014: Synd att man är urusel på datorer då. Vågar inte röra en skruv inne i datorn xD

Om du köpt datorn med monteringstjänst så skickar du in hela datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Om du köpt datorn med monteringstjänst så skickar du in hela datorn.

Köpte i delar men lät min lokala "Partman" sätta ihop burken åt mig! Jag vet inte om jag ska vända mig till Partman igen och se ifall de kan felsöka grafikkortet så att jag inte råkar ut för någon avgift från inets verkstad eller nvidia.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som vet varför fläktarna på grafikkortet helt plötsligt börjat låta som satan när man spelar? Det var absolut inte så här för bara 2-3 veckor sedan. Jag vädjar om hjälp!