Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp med Broadcasting.

Hej.
Någon som vet ett bra och billigt alternativ för att koppla 2 st dslr kameror till datorn för att edita live och sedan även kunna sända live.
Har tillgång till Nikon D5000 och Nikon D5100 samt en Avermedia LGP (C875) och LGP Lite (GL310).
funderar för wirecast for youtube. Då LGPerna inte har fungerat så bra att använda så tänker jag eventuellt koppla kameran till datorn via USB... tacksam för svar

Permalänk

känns onödigt krångligt med att ha en kamera som går på batteri samt väldigt klumpigt att ha monterat vid en dator som "webcam"

såvida du inte planerade på att typ livestreama dina semesterresor så känns det som att helt enkelt ta din smarta telefon från den här sidan 2012 och ladda ner lämplig app för att köra den som en wifi kamera istället.

kräver att telefonen är rootad dock tror jag iaf för android.
https://play.google.com/store/apps/details?id=teaonly.droidey...

borde fungera utmärkt för ändamålet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Går det ens att använda de kamerahusen för det överhuvudtaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

känns onödigt krångligt med att ha en kamera som går på batteri samt väldigt klumpigt att ha monterat vid en dator som "webcam"

såvida du inte planerade på att typ livestreama dina semesterresor så känns det som att helt enkelt ta din smarta telefon från den här sidan 2012 och ladda ner lämplig app för att köra den som en wifi kamera istället.

kräver att telefonen är rootad dock tror jag iaf för android.
https://play.google.com/store/apps/details?id=teaonly.droidey...

borde fungera utmärkt för ändamålet.

Enligt mig så bör det gå då man kan ta en clean hdmi från båda kamerorna in i avermedian och använda som capturecard. Det funkar ju att koppla in datorns hdmi i avermedian och få bilden så varför tar den inte kamerans..... När jag kopplar in kamerans hdmi i avermedian så har det funkar vissa gånger men med begränsad kvalité och andra gånger helt svart. Denna uppsättnin ska i höst/jul livestreama en mindre consert, jag hoppas att jag är ute i tillräckligt god tid

WiFi kamera är dock ett väldigt bra komplement

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det ens att använda de kamerahusen för det överhuvudtaget ?

Ja, det ska väl??? Det finns ju hdmi på de...
rätta mig om jag har fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M4113X:

Ja, det ska väl??? Det finns ju hdmi på de...
rätta mig om jag har fel

Skickades från m.sweclockers.com

Men de har väl begränsad tid man kan ha sensorn igång innan den överhettar, sedan om det är ett problem beror ju på exakt hur du ska använda videoströmmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de har väl begränsad tid man kan ha sensorn igång innan den överhettar, sedan om det är ett problem beror ju på exakt hur du ska använda videoströmmen.

Filmen ska användas för att kunna redigeras och sändas live på en minder consert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: det är vanligtvis 20 min osv, men har moddat frimewaren så att den har clean HDMI och sensorn alltid öppen

Permalänk
Medlem

TS: Har du ren HDMI ut är det inga större problem att streama den bilden, rent principiellt. Sen får du nog mecka runt med det hela en bit innan du har allt välfungerande.

Skulle rekommendera dig att ta en titt på Blackmagic Design intensity shuttle. Vet inte vad du har för dator, men har för mig att den finns till såväl USB 3 som till thunderbolt.

Här har du en länk till USB 3-versionen:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10880026/blackmagic-d...

Skrivet av mrqaffe:

Men de har väl begränsad tid man kan ha sensorn igång innan den överhettar, sedan om det är ett problem beror ju på exakt hur du ska använda videoströmmen.

Filmar en hel del föredrag med ett par olika Canon DSLRer, däribland 5d mk3 och en 6d, efter lite smärre modifieringar så har jag aldrig haft några större problem med överhettning utan endast att filstorlekarna överskrider vad filsystemet klarar av men där har jag Magic lantern som automatiskt startar om filmerna åt mig samt att jag ser till att "klippa" i rätt tid själv.

I övrigt, förutom att slänga in Magic Lanterna på kamerorna har jag märkt att det som blir varmast är batterierna. Så jag flyttade batterierna ur kameran med hjälp ett AC-adapter kit och en USB powerbank, sen har jag aldrig haft några problem med överhettning. Förövrigt en rekommendation om man filmar mycket med DSLR, de där batterierna håller inte några längre stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

TS: Har du ren HDMI ut är det inga större problem att streama den bilden, rent principiellt. Sen får du nog mecka runt med det hela en bit innan du har allt välfungerande.

Skulle rekommendera dig att ta en titt på Blackmagic Design intensity shuttle. Vet inte vad du har för dator, men har för mig att den finns till såväl USB 3 som till thunderbolt.

Här har du en länk till USB 3-versionen:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10880026/blackmagic-d...

Filmar en hel del föredrag med ett par olika Canon DSLRer, däribland 5d mk3 och en 6d, efter lite smärre modifieringar så har jag aldrig haft några större problem med överhettning utan endast att filstorlekarna överskrider vad filsystemet klarar av men där har jag Magic lantern som automatiskt startar om filmerna åt mig samt att jag ser till att "klippa" i rätt tid själv.

I övrigt, förutom att slänga in Magic Lanterna på kamerorna har jag märkt att det som blir varmast är batterierna. Så jag flyttade batterierna ur kameran med hjälp ett AC-adapter kit och en USB powerbank, sen har jag aldrig haft några problem med överhettning. Förövrigt en rekommendation om man filmar mycket med DSLR, de där batterierna håller inte några längre stunder.

Okej, tack för svar. Jag tror det löser sig åtminstånde med en kamera... har ej hunnit testa med två. OBS+ AverMedia LGP löser the shit... förresten, någon som vet hur man kan få preview window i obs??? ( på alla kameror)

Skickades från m.sweclockers.com