Permalänk
Medlem

Besiktning av hus?

Fick precis besked om att jag vunnit en budgivning på ett hus.
Nu är det besiktning som ska utföras.

Detta vet jag inget om, är det bara att ta någon i högen?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Gå till byggahus.se och ställ frågan där, chansen att få vettiga svar är betydligt bättre.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Anticimex gör husbesiktningar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Om huset är besiktigat av säljaren kan du köpa dig en genomgång av protokollet på plats tillsammans med besiktningsmannen. Nu vet jag inte riktigt vart du köpt hus men en energibesiktning måste ju göras.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Fick precis besked om att jag vunnit en budgivning på ett hus.
Nu är det besiktning som ska utföras.

Detta vet jag inget om, är det bara att ta någon i högen?

Oj vad kul - grattis
Ganska omvälvande när det händer - har hänt mig en gång oxå.
Mäklare brukar ha kontakter att förmedla gällande besiktningar - dock förekommer ej helt seriösa allianser inom den branschen ( har man hört, löst om ), som i alla branscher. Men tror isf det hör till undantagen idag då marknaden har ganska bra koll på sånt
Men, kolla på Konsumentverkets hemsida om dom kan råda hur du skall göra......

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Energideklaration är gjord, har jobbat med det tidigare så där är inget att klaga på.
Får kolla runt helt enkelt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Anticimex gör husbesiktningar

Anticimex verkar även för en som jag som inte besiktat nåt hus men surfar runt lite då o då på diverse bygg forum vara ett av dom absolut sämsta företagen att välja för besiktning.
Det är tydligen väldigt vanligt att dom missar självklara saker som även oerfarna personer ser direkt och det finns mängder med trådar om hur dom misslyckats och vägrar erkänna fel osv.

Så sök runt lite om dom INNAN/OM du(ts) anlitar dom är mitt råd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fick precis besked om att jag vunnit en budgivning på ett hus.
Nu är det besiktning som ska utföras.

Detta vet jag inget om, är det bara att ta någon i högen?

Fråga mäklaren borde vara smidigast?
+att du kan förhandla om priset om man använder samma mäklare som säljer huset.

Permalänk

Finns även Eminenta som besiktigar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Fråga mäklaren borde vara smidigast?
+att du kan förhandla om priset om man använder samma mäklare som säljer huset.

Finns gott om fall där mäklare tipsat om besiktningsmän som senare visat sig vara katastrof.
Det ligger ju i mäklarens intresse att besiktningar går felfritt så dom får sitt arvode när köpet går igenom.
Så även med detta tips se till att INNAN du tar det som erbjuds att du kollar upp dom GRUNDLIGT innan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fick precis besked om att jag vunnit en budgivning på ett hus.
Nu är det besiktning som ska utföras.

Detta vet jag inget om, är det bara att ta någon i högen?

Har inte säljaren gjort en besiktning? Om säljaren har anlitat Anticimex eller om mäklaren rekommenderar Anticimex skall du välja en oberoende besiktningsman - det är dyrt men kan bespara dig många sömnlösa nätter och oförutsedda kostnader.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@SirMacke: har säljaren avskrivit sig från dolda fel i kontraktet ? annars kan du bara fråga säljaren, antingen får du vet ja, nej, vet inte. Vet han inte och du inte kan kolla felet själv får du väl anlita nån, Frågor som fukt, ohyra etc är väl mest väsentliga. Du har rätt att reklamera dolt fel upp till 10 år efter inträdes datum.

Permalänk

Normalt är ju att huset redan är besiktigat när man är på visning och börjar budgivningen. Är det något som från besiktningen som man är osäker på så tar man in en oberoende part som kollar på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter om besiktning är som följer.

1. Snåla inte med besiktning, 12000.- för en besiktning ingenting i jämnförelse med vad det kostar om du tar någon billig som missar något
2. Anticimex är riktigt bra, haft två husbesiktningar med dom och det har varit lite proffsigt och problemfritt båda gångerna.

Men det finns flera bra företag som genomför besiktningar men jag tror Anticimex är störst, lite som Telia många kunder ger många "haters"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

Mina erfarenheter om besiktning är som följer.

1. Snåla inte med besiktning, 12000.- för en besiktning ingenting i jämnförelse med vad det kostar om du tar någon billig som missar något
2. Anticimex är riktigt bra, haft två husbesiktningar med dom och det har varit lite proffsigt och problemfritt båda gångerna.

Men det finns flera bra företag som genomför besiktningar men jag tror Anticimex är störst, lite som Telia många kunder ger många "haters"

I Telias fall så handlar det mest om tidigare då Telia var störst men även hade mest problem med sitt förbannade ADSL. Sedan dess har de skärpt sig en hel del..

Husbesiktning borde väl vara samma princip som besiktning av vilken bostad som helst.. Alltså att den som säljer bostaden ska ha genomfört en innan försäljning. Om detta är fallet så borde mäklaren ha papper på det.

Och grattis till huset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fick precis besked om att jag vunnit en budgivning på ett hus.
Nu är det besiktning som ska utföras.

Detta vet jag inget om, är det bara att ta någon i högen?

Grattis!

Jag vann nyligen också ett hus och gjorde en överlåtelsebesiktning. Jag använde mig av Eminenta, specifikt kontoret i Göteborg. Mycket duktig kille. Jag har själv jobbat i byggbranschen som elektriker, så jag har lite koll på byggnadskonstruktioner, men den här killen var mycket erfaren, lugn och metodisk. Besiktningen tog lite mer än 5h och jag fick protokollet två dagar senare.

Det kostar pengar, men i mitt fall sparade jag nog pengar. Jag använde besiktningsprotokollet som förhandlingsgrund och fick säljaren att fixa ett helt gäng saker. Jag har hört om andra som lyckas sänka köpeskillingen på detta sätt också. Det är värt pengarna och tänk på att du har som köpare undersökningsplikt! I min åsikt är en bra överlåtelsebesiktning ett måste.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I Telias fall så handlar det mest om tidigare då Telia var störst men även hade mest problem med sitt förbannade ADSL. Sedan dess har de skärpt sig en hel del..

Husbesiktning borde väl vara samma princip som besiktning av vilken bostad som helst.. Alltså att den som säljer bostaden ska ha genomfört en innan försäljning. Om detta är fallet så borde mäklaren ha papper på det.

Och grattis till huset.

Säljaren kan bestämma själv om han vill besikta huset innan försäljning eller inte, är det besiktat brukar man bli erbjuden ett möte med besiktningsmannen efter vunnen budgivning.
Dock så skulle jag personligen besikta huset igen, man vill gärna vara med besiktningsmannen och man vet inte vem säljaren tagit in.
Min besiktning kostade 10000 och efter den prutade jag 75000 på köpeskillingen vilket jag fick igenom (Avsaknad av ventilation på en nybyggd del, en dörr som behövde bytas i källaren och lite annat)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

Säljaren kan bestämma själv om han vill besikta huset innan försäljning eller inte, är det besiktat brukar man bli erbjuden ett möte med besiktningsmannen efter vunnen budgivning.
Dock så skulle jag personligen besikta huset igen, man vill gärna vara med besiktningsmannen och man vet inte vem säljaren tagit in.
Min besiktning kostade 10000 och efter den prutade jag 75000 på köpeskillingen vilket jag fick igenom (Avsaknad av ventilation på en nybyggd del, en dörr som behövde bytas i källaren och lite annat)

Avsaknad av ventilation på en nybyggd del är en ganska stor miss skulle jag säga. Speciellt om det är i en del man bor i.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Avsaknad av ventilation på en nybyggd del är en ganska stor miss skulle jag säga. Speciellt om det är i en del man bor i.

Anticimex har ett system som visar hur allvarligt ett fel är på en skala och detta är ju ganska dåligt.
Så därför prutade vi ganska mycket på det och fick igenom det, nu är ventilationen fixad.
Fuktmätningar i rummen och på fasaden visade dock inget fel.

Permalänk

Aldrig en besikningsman som mäklaren rekommenderar.
Farsan tog en sådan och det var ju tiptop hus.. Var tvungna att riva en vägg och dränera grunden första sommaren då det rann vatten i källaren.
En annan besikningsman påpeka många brister

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Man får gratulera, själv är jag också i taget att köpa hus men tyvärr så är halva stan också på husjakt och tydligen har de andra så mycket större plånböcker men detta är ot.

Jag köpte hus för drygt 10 år sen och anlitade då anticimex. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag underkänt den besiktningen. Tog drygt en timme för honom att springa igenom hela huset, 150m2 +50 bi. Han stack upp huvudet på vinden, gick upp för stegen och kollade taket på på tre minuter. Kan ändå säga att jag förmodligen skulle använda anticimex igen vid en ny besiktning då detta har mer med personen som gör besiktningen än företaget. Som tur var så hade iallafall jag aldrig några problem under de fem åren jag bodde i huset.
Är tyvärr alltid så att man sällan får läsa om alla bra besiktningar som skett utan endast de gånger som en köpare känner sig lurad.
Mitt tips är att googla runt och kolla olika företag som gör besiktningar i ditt område, finns både större företag och även små privata aktörer. Det viktiga är att du besiktar huset och är med och fråga massor. Är det en duktig besiktningsman så kan du få otroligt mycket matnyttig information från honom om konstruktioner och hus.

Lycka till med allt och hoppas du ska trivas i ditt egna hem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Anlita en oberoende (ingen som mäklaren/säljaren anlitat eller rekommenderar) som jobbar för DITT intresse, vilket är att hitta ALLA FEL. Gör en såkallad jordabalksbesiktning.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Ser att du bor i Skåne som jag så då kan jag rekommendera han som jag använde. Jag fick min besiktningsman genom kontakter från min studietid som ingenjör.

Peter på bpbyggkonsult är personen jag anlita och han genomförde en noggran besiktning på huset jag köpte förra året i januari. Vi hade som tur var "endast" ett fel då vi hade för hög fuktighet på vinden. Men med hjälp av besiktningsprotokollet samt köpgarantin fick vi avdrag på köpesumman för att sätta in en avfuktare på vinden.

Det som jag letade efter när vi leta efter en besiktningsman var att han skulle vara ärlig angående felen i huset och inte hyssa med dom, och det kan jag säga att Peter var. Tror det gick strax under 10000kr men det var det värt. Kände dessutom att man kunde rådfråga om det var något då han har besiktigat en massa hus. Så fråga efter Peter om du bestämmer dig för han var ärlig och rak på sak vid besiktningen.

Hoppas detta kan vara till någon nytta.

http://www.bpbyggkonsult.se/

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att fråga mäklaren vem man ska använda, sen väljer du INTE denna....

Gå in på SBRs hemsida och sök på ditt län.
Va själv med på besiktningen och fråga mycket, man brukar få många bra tips och idéer om man har en bra besiktningsman.
Beroende på husets konstruktion och ålder bör/kan man göra vissa tillval, så som:
elsystem, tryckprovning av vatten &värme-system, fuktmätning av syllar, dränering mm

Lycka till med huset, och glöm inte det Viktigaste

Permalänk
Medlem

Om du själv inte besitter kunskapen att gå igenom ett hus så SKALL du anlita en fristående besiktningsman för en egen besiktning.

Lita inte på den som följer med prospektet, dessa brukar vara ganska snabbt gjorda.

Gå in på Byggahus.se och fråga om erfarenheter av besiktningstekniker i det område där du köpt huset.

Anticimex är tyvärr kända för att inte vara så noggranna, tex inte krypa in på vindar eller i krypgrunder och sedan friskriva sig i protokollen pga lathet...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.