Permalänk

Intel till AMD och stream?

Tja jag har just nu en dålig i5 på 3.10 ghz och den räcker inte till för streaming och gaming(csgo) samtidigt. Jag har då tänkt mig att skaffa en AMD FX-6300 Black Edition och då jag undrar ifall jag kommer kunna streama på den?

Dom andra sakerna i datorn är inte ett problem eftersom jag har bra graf och allt annat:)
Korta och lång svar allt som ni vet pos och neg om den tyty <3

Permalänk
Medlem

Vilken i5 är det? En 4-kärnig Intel core cpu presterar mycket bättre än en AMD.

Permalänk
Medlem

Använd bara DVR eller Shadowplay, beroende på vilket GPU tillverkare du har så avlastar du CPU'n. Finns vissa fördelar med att köra det på CPU'n men troligast använder du inte dem. Tror DVR fungerar på både AMD & Nvidia men shadowplay fungerar garanterat bara på Nvidia.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

processor

just nu har jag Intel Core i5 3350P @ 3.10GHz och den vill verkligen inte ha stream på 60fps eller 30 utan all dra lag på stream

Permalänk

philipborg förstår hur du menar... men jag vill inte streama via SP vill ha via obs:(

Permalänk
Medlem

@HampusSunn då är inte Fx 6300 en uppgradering alls. Tyvärr är då alternativen väldigt dyra för att en uppgradering ska vara lön. (Runt 4000kr nytt)
Det du kan däremot titta på är dedikerade capture cards om det är intressant.
Ett annat alternativ är begagnade delar så som en i7 3770.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@HampusSunn: Det är inte din CPU som sätter stopp. Det är Twitch som sätter stopp med sina servrar och prioriteringar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom
Hörde att de gjort lite ändringar men det är så illa alltså? Streamar inget själv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@philipborg: Egentligen inga användare som inte redan har tillgång till omkodade streams (val av kvalité) kan streama utan lagg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@philipborg: Egentligen inga användare som inte redan har tillgång till omkodade streams (val av kvalité) kan streama utan lagg.

Det var som tusan. Testade en gång för ett bra tag sedan och då gick det med 1080p (tror 30FPS) utan problem alls när min kompis tittade (~1.5Mib/s tror jag), och jag har verkligen inte tillgång till omkodning. Känns som om dem bara skjuter sig själva i foten när dem gör så, iofs så är det kanske lite förståeligt med strypning pga alla mikro kanaler.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@philipborg: De stryper hastigheten på mer eller mindre alla under 100tittare. Troligen just för att se till att alla stora får den bandbredden som behövs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: så är de processorn eller hur ska jag göra? spara till en ny eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampusSunn:

@DavidtheDoom: så är de processorn eller hur ska jag göra? spara till en ny eller?

Om du inte har över 100 tittare så är det vad du behöver skaffa. Om det @DavidtheDoom säger stämmer, vilket jag litar på, så är det twitch fel inte ditt. Ett bra test är att använda någon annan tjänst som t.ex. DVR/SP och se om lagget är kvar. Är det kvar så är det inte fel för dig, eller testa streama harpan och se om det blir bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@HampusSunn: Med största sannolikhet är det inte datorn det är fel på utan Twitch som sätter stopp för små kanaler. Testa att stream:a lägre upplösning och bitrate. Det bör förbättra detta en hel del. Skaffa tittare och sedan kommer det bli lättare att streama med stadiga följare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@philipborg: funkar dvr även inte intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampusSunn:

@philipborg: funkar dvr även inte intel?

Processorn spelar inte roll med DVR/SP, det är bara grafikkortet som spelar roll.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: har 970 så de ska inte vara några problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Använd bara DVR eller Shadowplay, beroende på vilket GPU tillverkare du har så avlastar du CPU'n. Finns vissa fördelar med att köra det på CPU'n men troligast använder du inte dem. Tror DVR fungerar på både AMD & Nvidia men shadowplay fungerar garanterat bara på Nvidia.

Hej, vad menar du med DVR? Raptr eller vad är DVR?
Går det på Nvidia med?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hej, vad menar du med DVR? Raptr eller vad är DVR?
Går det på Nvidia med?

DVR är inbyggt i Raptr. Om det fungerar med Nvidia vet jag inte då jag aldrig testat men har läst någon tidig artikel att det var iaf tänkt att fungera med Nvidia, vare sig det betyder mjukvara (OpenCL) eller NVENC vet jag inte, eller ens om den artikeln stämde.
Hittade denna videon när jag letade efter en sida som jag kunde hänvisa till med vidare förklaring:

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.