Permalänk
Inaktiv

Hur börjar man sleeva?

Börjar kanske bli dags att lära sig sleeva lite sladdar till riggen här hemma.
Jag har varit en smula slö och köpt Corsairs egna sleevade PSU kablar men det lämnar ändå en hel del sladdar som inte igår i detta köp, som panelsladdar etc. Det är dessa interna Kablar jag hade tänkt att ta itu med. I ärlighetens namn har jag faktiskt dragit mig en hel del ifrån att börja med sleeving konsten då jag har ett inte helt billigt chassi och inte vill strula till något. Ett alternativ jag faktiskt själv skulle föredra är att köpa förlängningskontakter som jag kan sleeva, istället för att strula med chassits sladdar. Det är ju ändå bara slutänden som kommer vara synligt när man tittar in i burken.

Ni med erfarenhet ... Hur ska man börja? Vad ska man börja med? Tips, råd, varningar? Vilka butiker har det jag behöver för detta?

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att ha verktyg så börja med det. Bränn inte sleeven om du kör med krympslang

Smileyn
Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phixip:

Det är ju bra att ha verktyg så börja med det. Bränn inte sleeven om du kör med krympslang

Fin början! Är det några särskilda verktyg som är bra att ha (Har nämligen tummen mitt i handen) för just detta
ändamål?

Permalänk
Medlem

köpte lite sleeve kit på inet och deras verktyg (kanske inte bästa kvaliten) men funkade helt ok! sleevade alla frontpanel kablarna förutom usb'n på en kort stund! rätt lätt men man får vara försiktig och hålla koll på hur kablarna ska sitta har du instagram så har jag någon bild när jag sleevat corsairs sp fläktar adnerhill heter jag där

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Fin början! Är det några särskilda verktyg som är bra att ha (Har nämligen tummen mitt i handen) för just detta
ändamål?

Om du ska använda krympslang, varmlufts pistol för krympslangen (vissa säger att det funkar en tändare?).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Om du ska använda krympslang, varmlufts pistol för krympslangen (vissa säger att det funkar en tändare?).

Det funkar fint med tändare, men se till att ha en med långt skaft, annars bränner du dig efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Börjar kanske bli dags att lära sig sleeva lite sladdar till riggen här hemma.
Jag har varit en smula slö och köpt Corsairs egna sleevade PSU kablar men det lämnar ändå en hel del sladdar som inte igår i detta köp, som panelsladdar etc. Det är dessa interna Kablar jag hade tänkt att ta itu med. I ärlighetens namn har jag faktiskt dragit mig en hel del ifrån att börja med sleeving konsten då jag har ett inte helt billigt chassi och inte vill strula till något. Ett alternativ jag faktiskt själv skulle föredra är att köpa förlängningskontakter som jag kan sleeva, istället för att strula med chassits sladdar. Det är ju ändå bara slutänden som kommer vara synligt när man tittar in i burken.

Ni med erfarenhet ... Hur ska man börja? Vad ska man börja med? Tips, råd, varningar? Vilka butiker har det jag behöver för detta?

Du kan läsa dig trött på olika tips..... på forum!

Gör så här:

Skriv "sleeve cables" på Google. Klicka sen på "videor" och se och lär.

Och du kan utöka/ändra sökorden för att få än mer svar...

Så basic.... titta o härma! Träna o träna!

Lycka till

Skrivet av Marticus:

Det funkar fint med tändare, men se till att ha en med långt skaft, annars bränner du dig efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst funkar det med en tändare.
Men sotrisken är så mycket större. (speciellt om man har vit/röd/blå krympslang)
En varmluftspistol är det bästa vapnet om man vill krympa riktigt fint.

Man spänner fast varmluftspistolen i t e x ett skruvstäd. Sen rullar man sladden/krympsladden två tre varv. klart.

En varmluftspistolen kostar typ 150- 200Kr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Proffsmobbare

Värmeljus fungerar kanonbra, kan man sitta och mysa hela natten med sleevandet, för tid tar det.

Glöm inte smälta ändarna av sleeven om du använder plastbaserad, då frasar det inte upp och släpper.

Många glömmer stretcha sleeving, den ska stretchas otroligt strikt över kabeln. Du får en mindre diameter och en helt formbar kabel om det utförs korrekt. Har du gjort rätt så ska du kunna greppa en 50cm lodrät kabel i botten, och den ska kunna hålla sin egen vikt.

Permalänk
Medlem

Om det är krympslang du ska använda sig utav så har jag skrivit en guide om det. För att försöka få så jämn krympslang varje gång. Men värt att tänka på är att alla har olika sätt och tekniker. Detta är bara mitt sätt, och hur jag går tillväga

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1355818-ygd3ns-krympsla...

Du kan ju kolla in Lutro0 på youtube också. Väldigt passionerad sleevare.. Där går han grundligt igenom de flesta kablar man brukar sleeva och olika typer av sleeve.

Visa signatur