Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Sapphire R9 380 temp

Tjena! Har alltså bytt upp mig från en GTX 660 till en R9 380 4gb, och måste säga att jag är positivt överraskad. Men det enda jag undrar över är om tempen är något att oroa sig över? Tempen ligger på ca 48C idle, lite högt tycker jag.. Har testat att lägga till en fläkt på undersidan av chassit som blåser på grafikkortets fläktar men detta sänkte tempen endast med ca 2C. Under load så noterade jag en max temp på ca 78C, vilket ser ut att vara bra. Spelet jag testade var Shadow of Mordor med Ultra settings.

Ville bara höra från er vad ni tycker om tempsen, är det något att oroa sig över?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

jag hade inte oroat mig iaf, eftersom det funkar under load väldigt bra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara ett sånt kort som låter fläktarna stå still i idle? (kallas nog Semipassivt) Skulle kunna förklara den "höga" tempen inte för jag tycker 48 känns varmt grafikkort brukar inte lida av sådana temperaturer.

Inget att oroa sig för.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det råkar inte vara ett sånt kort som låter fläktarna stå still i idle? (kallas nog Semipassivt) Skulle kunna förklara den "höga" tempen inte för jag tycker 48 känns varmt grafikkort brukar inte lida av sådana temperaturer.

Inget att oroa sig för.

Glömde nämna att jag har satt in så att fläktarna till grafikkortet kör på 50% konstant, annars blir tempen ännu högre om jag låter dom stå idle

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Glömde nämna att jag har satt in så att fläktarna till grafikkortet kör på 50% konstant, annars blir tempen ännu högre om jag låter dom stå idle

Vad blir det i idle med fläktarna på default? Jag vet inte, jag tycker inte det låter så farligt, kollade mitt 680 kort just nu och det står i 41c i idle, inget jag höjer ögonbrynen åt.

Jag hade nog låtit kortet sköta fläktarna och stängt av dem i idle eller vad det nu gör. Det drar ju igång dem om det skulle bli tillräckligt varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad blir det i idle med fläktarna på default? Jag vet inte, jag tycker inte det låter så farligt, kollade mitt 680 kort just nu och det står i 41c i idle, inget jag höjer ögonbrynen åt.

Jag hade nog låtit kortet sköta fläktarna och stängt av dem i idle eller vad det nu gör. Det drar ju igång dem om det skulle bli tillräckligt varmt.

Ska nog låta dem köra på default då, tack för tipset!

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact