Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Studentdatorn för ingenjörlinje

Permalänk

Studentdatorn för ingenjörlinje

Hejsan, ska till hösten börja plugga på universitet där jag kommer att gå på programmet Elektroteknik. Jag vet inte direkt vad för krav som kommer ställas på datorn men det är garanterat MATLAB och programmering som kommer att köras oftast. Utöver detta kan jag föreställa mig att diverse elektronik program kommer att köras. Jag har tidigare läst runt bland trådarna men hittade inga aktuella.

Min budget ligger på runt 10k- kan varieras. Funderade på en mac men priset sticker snabbt iväg.

Saker jag gärna ser på laptopen är:
*Den ska vara ganska lätt, eftersom jag kommer bära runt på den hela dagarna. Detta betyder också att laptopen är ganska tunn
*Skärmen runt 14-15 tum ungefär
*Gärna någon SSD så att den är kvick, kanske någon annan disk utöver SSD för mer lagring.
*Hade heller inte tackat nä till en "stark" processor på den i7-i5.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av mattias235:

Hejsan, ska till hösten börja plugga på universitet där jag kommer att gå på programmet Elektroteknik. Jag vet inte direkt vad för krav som kommer ställas på datorn men det är garanterat MATLAB och programmering som kommer att köras oftast. Utöver detta kan jag föreställa mig att diverse elektronik program kommer att köras. Jag har tidigare läst runt bland trådarna men hittade inga aktuella.

Min budget ligger på runt 10k- kan varieras. Funderade på en mac men priset sticker snabbt iväg.

Saker jag gärna ser på laptopen är:
*Den ska vara ganska lätt, eftersom jag kommer bära runt på den hela dagarna. Detta betyder också att laptopen är ganska tunn
*Skärmen runt 14-15 tum ungefär
*Gärna någon SSD så att den är kvick, kanske någon annan disk utöver SSD för mer lagring.
*Hade heller inte tackat nä till en "stark" processor på den i7-i5.

Tack på förhand

Intressant! Har inte universitet sagt att det behövs en specifik dator, då borde väl en någorlunda vanlig dator "duga"?

Men ändå, hur tänker du ang. numerisk tangentbord, sådant kanske lär behövas eller? Jag har ingen aning, därför min fråga. Behövs sådant så lär ju datorn vara större och därmed tyngre.

Edit: Just det, hur blir det med en optisk enhet (DVD)? Behövs en sådan?

Permalänk

Sökte lite på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s22725926...

Antagligen vill du också ha ganska bra batteritid, även om det finns eluttag överallt i skolan är det skönt att slippa släpa runt på laddaren.

Upplösning bör du välja minst 1600*900, gärna mer. Dessutom äter Matlab RAM-minne så minst 8GB. SSD skulle jag säga är ett krav, inte nice-to-have

När jag gick elektro var det mycket mer jobb i Matlab än C/Java-programmering, men det beror ju också på vilka kurser man väljer och det varierar säkert lite mellan olika skolor också.

Efter att ha kollat lite snabbt på prisjakt så verkar Lenovo IdeaPad Flex 2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3043116 vara helt ok, ligger en bit under budget så du borde kunna hitta en dator som är lite vassare och ändå inom budget.

Edit: värt att nämna är att skolan troligen har datorsalar där man gör labbar osv. Så man behöver inte släpa med sig datorn i skolan om man inte vill. Men det är ju smidigt att ha alla filer på ett ställe osv.

Jag tror inte du behöver dvd-läsare, specialprogram finns på labbdatorer och de andra programmen man använder är standard-program som man hämtar över nätet. Klarar du dig utan dvd-läsare nu kommer du nog göra det under studietiden också.

Jag skulle säga att ett bra tangentbord utan num-pad är att föredra före ett sämre tangentbord med num-pad.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Kommer alltid predika Macbook pro för att det är den bästa studiedatorn jag någonsin haft. Läser Datateknik och programmerar på den utan problem. Inte testat matlab än då det inte behövts.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av mattias235:

Hejsan, ska till hösten börja plugga på universitet där jag kommer att gå på programmet Elektroteknik. Jag vet inte direkt vad för krav som kommer ställas på datorn men det är garanterat MATLAB och programmering som kommer att köras oftast. Utöver detta kan jag föreställa mig att diverse elektronik program kommer att köras. Jag har tidigare läst runt bland trådarna men hittade inga aktuella.

Min budget ligger på runt 10k- kan varieras. Funderade på en mac men priset sticker snabbt iväg.

Saker jag gärna ser på laptopen är:
*Den ska vara ganska lätt, eftersom jag kommer bära runt på den hela dagarna. Detta betyder också att laptopen är ganska tunn
*Skärmen runt 14-15 tum ungefär
*Gärna någon SSD så att den är kvick, kanske någon annan disk utöver SSD för mer lagring.
*Hade heller inte tackat nä till en "stark" processor på den i7-i5.

Tack på förhand

Kollade lite, utan att veta exakt vad som behövs för utbildningen som jag skrev innan. Men denna kanske kan passa om den ska vara "liten" och "lätt" - kanske lite dyr eller?:

https://www.dustinhome.se/product/5010814540/tecra-z40-b-10j

Eller den här, lite större och tyngre:

http://cdon.se/hemelektronik/toshiba/toshiba-s50-b-15f-15-6-i7-5500u-8gb-256gb-ssd-radeon-r7-m260-2gb-win8-1-p31891063

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kommer alltid predika Macbook pro för att det är den bästa studiedatorn jag någonsin haft. Läser Datateknik och programmerar på den utan problem. Inte testat matlab än då det inte behövts.

Förutom om de kommer använda program som inte finns till Mac. Helt klart värt att kolla upp.
Om man inte känner för att dualboota då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kommer alltid predika Macbook pro för att det är den bästa studiedatorn jag någonsin haft. Läser Datateknik och programmerar på den utan problem. Inte testat matlab än då det inte behövts.

Håller med, hade inte rört en Apple-dator sedan den första Macintoshen tills jag tvingades använda en Macbook Pro icke-retina i ett projekt i jobbet och den slog alla Windows-laptops jag nånsin använt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Tack för alla tipsen. Brodern som läser datateknik köpte en Mac Pro och de verkar klart vara bättre än konkurrenterna jag kollar på. Men därav också priset. På datateknik hade flertalet lektorer Mac och därav har de sett till så att deras program fungerar på dessa. Detsamma gäller tyvärr inte på elektroteknik. Ska kolla runt lite på den prisjakts sidan där man kunde söka efter specifikationer och se om jag kommer fram till något

Permalänk
Medlem

@mattias235: Tycker du bör fokusera på mobilitet och batteritid. En bra upplöst skärm är också viktigt vid programmering.Själv började jag med en 15.6" och slutade med en 13.3". Bästa bytet jag gjort. Programmerade mycket i både Matlab och C++. Sedan använde jag datorn till ProEngineer. Tvivlar på att det ändrats så väldigt mycket. Bror min började med en Acer 13.3" och det var nog den bästa investeringen han gjort i sitt liv.

Macbook Pro/Air är båda godkända alternativ. Flera i min klass använde Air. Personligen skulle jag inte valt det, men det är mitt personliga val och inget som har någon saklig grund. Möjligtvis att jag tror mig kunna hitta bättre till billigare peng. Men Macbooks är ett bra val (Tänk på att du får 10% rabatt via Mecernat när du börjat studera på Apple produkter. Borde bara så ännu, och Apple brukar ha en stor rea inför skolstarten!).

Dock är det helt klart mot det hållet du bör söka dig. Lätt, smidig och bra batteritid. Att ha en otymplig dator är väldigt besvärande och irriterande i det långa loppet. Den 'extra' prestandan är inte värt det. Bra batteritid är viktigt 'on the fly', speciellt på föreläsningar.

Sedan får du fundera på om du accepterar lite långsammare prestanda för bättre batteritid och tystare/svalare (Core M) eller om du vill ha lite mer prestanda (Core i5&i7). Skulle personligen titta mest mot Asus och Toshiba då de generellt har bättre 'kvalite' och mindre RMA än andra märken såsom Acer, HP och Dell.

Prisjakt länk

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5010856834/zenbook-ux305fa?...

Något liknande är jag intresserad av. Tunn och ser inte ut som en tegelsten. Jag undrar hur viktigt är är det med grafikkort på en laptop. Hade nog inte tänkt lira på datorn utan ska nog endast användas till plugget. Datorn blir väl tung att ha med sig om det har grafikkort för cs go etc?

EDIT: Vet inte heller. Tror ni att en SSD på enbart 200 GB räcker. Borde det kanske inte finnas en större med långsammare hårddisk med, utan det gör den tung va ?

Permalänk
Skrivet av mattias235:

https://www.dustinhome.se/product/5010856834/zenbook-ux305fa?...

Något liknande är jag intresserad av. Tunn och ser inte ut som en tegelsten. Jag undrar hur viktigt är är det med grafikkort på en laptop. Hade nog inte tänkt lira på datorn utan ska nog endast användas till plugget. Datorn blir väl tung att ha med sig om det har grafikkort för cs go etc?

EDIT: Vet inte heller. Tror ni att en SSD på enbart 200 GB räcker. Borde det kanske inte finnas en större med långsammare hårddisk med, utan det gör den tung va ?

Är inte Toshiban (Dustin Home) jag länkade till likvärdig (bättre) den du nämner? Billigare dessutom...

Permalänk
Medlem

Skulle jag studerat idag skulle jag kört på en Surface Pro 3.
Finns i flera olika konfigurationer.
https://www.microsoft.com/surface/sv-se/products/surface-pro-...

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst elektronik men några generella grejjer jag prioriterar för en studie/jobb dator (pluggar datateknik så fokus för mig ligger vid programmerings arbete).

Portabel: får inte väga för mycket eller ta så mycket plats att den blir bökig att ha med sig eller ta fram. För mig går nog gränsen vid 14".

Skärmens upplösning. Jag gjorde misstaget att välja en laptop med en lågupplöst skärm (1366*768). Det blir tight att jobba med, framförallt när man sitter med större projekt och bloatade utvecklingsmiljöer. Jag skulle sikta på 1080p idag.

Bra tangentbord. Att skriva längre saker på ett dåligt tangentbord är för mig tortyr. Förhoppningsvis återfinns väl inte dom absolut värsta i din budget men kan du testa datorn på förhand så är det bra.

Till mitt nästa köp så lutar det starkt åt en lenovo thinkpad (alt macbook), men den ligger lite över din budget (och min för närvarande )

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

https://www.dustinhome.se/product/5010856834/zenbook-ux305fa?...

Något liknande är jag intresserad av. Tunn och ser inte ut som en tegelsten. Jag undrar hur viktigt är är det med grafikkort på en laptop. Hade nog inte tänkt lira på datorn utan ska nog endast användas till plugget. Datorn blir väl tung att ha med sig om det har grafikkort för cs go etc?

EDIT: Vet inte heller. Tror ni att en SSD på enbart 200 GB räcker. Borde det kanske inte finnas en större med långsammare hårddisk med, utan det gör den tung va ?

Har själv en Dell XPS 13 och är supernöjd. Mina 2 cents blir då denna: http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-13-9343-laptop/pd?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Då jag själv letar efter en laptop med liknande syfte som du beskriver skulle även jag rekommendera Dell xps 13 HD efter att ha kollat runt lite. Den verkar ha grym byggkvalité, bra batteritid och mycket portabel. Funderade även på en macbook air, men de enda fördelarna skulle väl vara OSX (om man gillar det) eller aluminium chassit.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Då jag själv letar efter en laptop med liknande syfte som du beskriver skulle även jag rekommendera Dell xps 13 HD efter att ha kollat runt lite. Den verkar ha grym byggkvalité, bra batteritid och mycket portabel. Funderade även på en macbook air, men de enda fördelarna skulle väl vara OSX (om man gillar det) eller aluminium chassit.

Letar också en dator innan universitetet börjar.
För mig är det en Dell xps 13 QHD (sugen på att testa touch-skärm) eller Macbook Pro. Båda datorerna ligger på samma prisklass och det som avgör är i princip endast vilket operativsystem man gillar mest. Det enda negativa jag har hört med dell xps 13 är att den använder en budget ssd men samtidigt får man en bättre processor än Macbook Pro.

Tycker det är ett extremt svårt val mellan dessa datorer...