rekommendationer på bra luft pistoler

Permalänk

rekommendationer på bra luft pistoler

tjena jag söker någon ny Co2 pistol med ett par egenskaper:

Ska skjuta metall skott
ska ha blowback
ska va gjord i metall
ska gå på Co2

jag har lite svårt att hitta någon som är i metall som även har blowback

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

När jag såg titeln "bra luftpistoler" så trodde jag du faktiskt ville träffa tavlan..

Vill du skjuta prick så rekommenderar jag en riktig PCP pistol av tävlingsmodell, inget från hobbex eller liknande. Köpte själv en begagnad Aeron för några tusenlappar, skjuter hål i hål på 10 meter så tight att du inte ser att flera skott passerat tavlan, med skottstol då..
Billiga luftpistoler har ett totalt värdelöst avtryck som inte går att åstadkomma något med. Även t ex gamo compact som kostar typ 2800 är rätt värdelös enligt min åsikt.

Men du är alltså ute efter en "cool leksakspistol som ser ut som en riktig" ?

Varför ska den vara gjord i metall ? En "glock" i co2 ser väldigt lik ut originalet även på rätt nära håll... då även den "riktiga" gjord i plast.

Sen skjuter alla luftpistoler "metall skott", annars är det väl en s k soft air gun... ?
Leksakspistoler skjuter ofta rundkulor av olika slag, lite seriösare pistoler skjuter diabolokulor av bly, detta då en pistol med precision måste ha en räfflad pipa som får kulan att rotera längst med sin egen axel.

Tänk på att om du syns på allmän plats med en leksakspistol som ser ut som en riktig så kan det bli så att folk ringer polisen, tar de samtalet som en olämplig situation så kan de mycket väl dra tjänstevapen mot dig och du får uppleva ett polisingripande som är högst otrevligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

När jag såg titeln "bra luftpistoler" så trodde jag du faktiskt ville träffa tavlan..

Vill du skjuta prick så rekommenderar jag en riktig PCP pistol av tävlingsmodell, inget från hobbex eller liknande. Köpte själv en begagnad Aeron för några tusenlappar, skjuter hål i hål på 10 meter så tight att du inte ser att flera skott passerat tavlan, med skottstol då..
Billiga luftpistoler har ett totalt värdelöst avtryck som inte går att åstadkomma något med. Även t ex gamo compact som kostar typ 2800 är rätt värdelös enligt min åsikt.

Men du är alltså ute efter en "cool leksakspistol som ser ut som en riktig" ?

Varför ska den vara gjord i metall ? En "glock" i co2 ser väldigt lik ut originalet även på rätt nära håll... då även den "riktiga" gjord i plast.

Sen skjuter alla luftpistoler "metall skott", annars är det väl en s k soft air gun... ?
Leksakspistoler skjuter ofta rundkulor av olika slag, lite seriösare pistoler skjuter diabolokulor av bly, detta då en pistol med precision måste ha en räfflad pipa som får kulan att rotera längst med sin egen axel.

Tänk på att om du syns på allmän plats med en leksakspistol som ser ut som en riktig så kan det bli så att folk ringer polisen, tar de samtalet som en olämplig situation så kan de mycket väl dra tjänstevapen mot dig och du får uppleva ett polisingripande som är högst otrevligt.

inte efter något slags tävlings vapen utan mer bara någon rolig pryl att skjuta med på baksidan av huset som även känns bra och kvalitativ i handen.

som denna: http://baraluftvapen.se/index.php/pistol-co2/product/860-cros...

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Köpte själv denna att skjuta med i sommar.
http://www.tacticalstore.se/se/art/tanfoglio-witness-1911-4-5...

Finns mängder med recensioner på youtube. Sök på Swiss Arms P1911 eller på Tanfoglio Witness 1911, det är samma pistol och uppfyller kraven du verkar ha

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Jag hade också skippat co2 pistoler, kolla på en Webley Alecto/Zoraki HP-01.
Hade en sån men föredrar gevär så jag sålde den, bra pistol dock.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Skulle också skippa CO2-pistoler.. hade en crossman(kommer inte ihåg modellen) för några år sedan, den var kul... i ungefär 3 minuter. Häftigt i början med blowback och kunna mata magasin efter magasin!
Grejen var att efter de första 5 skotten började trycket i patronen redan avta och det blev märkbart sämre utgångshastighet på kulorna, en annan sak var att man kunde stå 50 cm från målet och ändå missa på grund utav att kulan inte roterade när den lämnade pipan.

Rekommenderar dig att lyssna på de andra som är betydligt mer kunniga än vad jag är och satsa på något man faktiskt kan träffa med. Personligen tycker jag luftgevär/pistol med manuell omladdning är betydligt roligare då man kan utmana sig själv mycket mer!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Skulle också skippa CO2-pistoler.. hade en crossman(kommer inte ihåg modellen) för några år sedan, den var kul... i ungefär 3 minuter. Häftigt i början med blowback och kunna mata magasin efter magasin!
Grejen var att efter de första 5 skotten började trycket i patronen redan avta och det blev märkbart sämre utgångshastighet på kulorna, en annan sak var att man kunde stå 50 cm från målet och ändå missa på grund utav att kulan inte roterade när den lämnade pipan.

Rekommenderar dig att lyssna på de andra som är betydligt mer kunniga än vad jag är och satsa på något man faktiskt kan träffa med. Personligen tycker jag luftgevär/pistol med manuell omladdning är betydligt roligare då man kan utmana sig själv mycket mer!

Precis, dessutom så kan man börja med luftpistolskytte om man har en riktig - när man sen inser hur roligt skytte kan vara så börjar man skjuta "riktig" pistol också, vilket är väldigt roligt.

Eftersom luftpistol är svårt att skjuta och är bra träning så skjuter många vanliga skyttar det under vintern då det är lite enklare att ordna inomhus.

Finns mycket skyttetävlingar etc att delta i under året om man vill komma ut och ha lite skoj

T ex:

http://www.pistolskytteforbundet.se/

Finns dock fler förbund med andra discipliner också !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Har kollat in att besöka lokala skytteklubben men var för jobbigt att läsa på deras sida hur det funkade med priser och banor. Tror inte det framgick om det fanns vapen att låna eller om man skulle ha eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har kollat in att besöka lokala skytteklubben men var för jobbigt att läsa på deras sida hur det funkade med priser och banor. Tror inte det framgick om det fanns vapen att låna eller om man skulle ha eget.

I syfte att börja skjuta pistol ?

Du bör kolla när en nybörjarkurs drar igång.

Då får du utbildning för att ta "gröna kortet", under den tiden så håller föreningen normalt sett med vapen då du inte får äga något själv.

Detta kostar väl 1500-2000kronor kanske, då ingår också årets medlemsavgift i priset.

Detta kan säkert variera mellan olika föreningar ...

Sedan får du skjuta ett tag med föreningsvapen och betala för ammunition och målmaterial, när du klarat dina fodringar och visat att du är aktiv så får du söka licens på eget vapen, normalt en .22 kaliber som första, detta efter 6-12 månader från start.

Efter ytterligare ett halvår kan du söka på grövre vapen.

Ungefär så.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Luftpistol

Permalänk

blev en 1911 tycker 1911 är riktigt sköna pistoler

http://gyazo.com/16ba4a72251b70166f40c2bd5de312f6

Funderade även på att gå med någon slags skytteförening nån gång i framtiden också, vet inte bara hur aktiv man måste vara =/

Skrivet av Shimonu:

Har kollat in att besöka lokala skytteklubben men var för jobbigt att läsa på deras sida hur det funkade med priser och banor. Tror inte det framgick om det fanns vapen att låna eller om man skulle ha eget.

haha fick samma vibbar också när jag läste runt lite xD

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

I syfte att börja skjuta pistol ?

Du bör kolla när en nybörjarkurs drar igång.

Då får du utbildning för att ta "gröna kortet", under den tiden så håller föreningen normalt sett med vapen då du inte får äga något själv.

Detta kostar väl 1500-2000kronor kanske, då ingår också årets medlemsavgift i priset.

Detta kan säkert variera mellan olika föreningar ...

Sedan får du skjuta ett tag med föreningsvapen och betala för ammunition och målmaterial, när du klarat dina fodringar och visat att du är aktiv så får du söka licens på eget vapen, normalt en .22 kaliber som första, detta efter 6-12 månader från start.

Efter ytterligare ett halvår kan du söka på grövre vapen.

Ungefär så.

Nej luftvapen men annars vore det säkert kul att även testa våldsammare saker.

Permalänk
Medlem

Luftskyttet är jag faktiskt inte så insatt i.

Fördelen är att du kan köpa en enskotts bra tävlingsluftpistol utan licens som nybörjare, vilket gör det hela enklare. Det svåra är väl att köpa rätt innan man börjat träna och vet vad man vill ha.

Det roliga med krutskyttet är att det finns många fler tävlingstyper än bara poängtavla.
Själv föredrar jag fältskyttet inom det nationella, man skjuter mot olika typer av målfigurer på olika avstånd och tid, växlande mål etc. Riktigt skoj !

Det välrepresenterade skyttet i gren C innebär pistol med .22lr ammunition vilken är väldigt "snäll" att skjuta, inga häftiga rekyler och kostnaden per skott är låg. Det är också där man har precisionsskyttet. Anatomiska kolvar mm.
Samma typ av skott som skidskyttar använder.
Nackdelen är ganska dyra vapen i inköpskostnad.

Sen finns det varierande klasser av grövre skytte för de som gillar lite mer spark i grejorna
Har man inte utvecklat skotträdsla kan man ju alltid börja skjuta Magnum.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.