Permalänk

CSGO Stream OBS laggar

Hej!
Jag har planer på att starta en stream när jag och mina vänner spelar lite casual. Jag sitter just nu på ett 50/15 internet vilket är nog för att streama.
Jag sitter på en i5 2500k och en gtx 970 asus strix vilket borde vara tillräckligt för att kunna streama! (skall uppgradera min processor i augusti)
Om någon kanske kan hjälpa mig så skulle jag vara oerhört tacksam! Vet inte vilken information ni vill ha ifrån obs settings osv så ni får be om den så skriver jag ut det!

Mvh Sebastian

Permalänk

Hittade att man kan få ut loggad data ifrån streamen, är det kanske något som jag bör lägga till kanske? Behöver hjälp och hittar inte vad som kan vara fel :/

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag köra följande:

QUALITY: CBR
RESOLUTION: 1920x1080 (Ingame - 1920x1080)
FPS: 30
BITRATE: 2500
BUFFER: 3000
AUDIO BITRATE: MP3, 128k
Use Multithreaded Optimizations: On
x264 CPU Preset: Veryfast
x264 Encoding Profile: Main
Use CFR: On

Det är lite tufft för i5:or att streama, man ska helst ha en i7 för bästa prestanda i samband med streaming

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Inställningarna som Shirayukiie skrev funkar hyffsat, det jag skulle ändrat på är om du kör 1920x1080p i CS är att skala ner det till 720p i OBS för bättre fps när du spelar och streamar ifrån samma burk. Får du fortfarande lite input delay/lagg i spelet, testa med Superfast i Advanced tabben istället för Veryfast. Blir lite sämre kvalité, men eftersom du spelar på samma burk som du streamar från så får du mer utrymme för din CPU.

Kör själv I5-3570k @ 4.4Ghz och streamar ifrån samma burk.

Lycka till!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Om jag var du skulle jag köra följande:

QUALITY: CBR
RESOLUTION: 1920x1080 (Ingame - 1920x1080)
FPS: 30
BITRATE: 2500
BUFFER: 3000
AUDIO BITRATE: MP3, 128k
Use Multithreaded Optimizations: On
x264 CPU Preset: Veryfast
x264 Encoding Profile: Main
Use CFR: On

Det är lite tufft för i5:or att streama, man ska helst ha en i7 för bästa prestanda i samband med streaming

Ingame kör jag 4:3 1280x960 så jag har resolution downscale på 1.50 (1280x720). Vidare till mitt problem. Jag får lixom som "stuttering" eller vad man ska kalla det När jag rör musen/crosshair så hackar den till ingame. Lite ingame också. Testat både 30 och 45fps på streamen men ingame laggar fortfarande.
Vet inte om ni vet om honom men finns en proffsspelare i SKDC som spelar med i5 2500k och ett bra mycke sämre grafikkort än mig så jag tycker att det borde gå att hitta problemet :/

Skrivet av r3flex:

Inställningarna som Shirayukiie skrev funkar hyffsat, det jag skulle ändrat på är om du kör 1920x1080p i CS är att skala ner det till 720p i OBS för bättre fps när du spelar och streamar ifrån samma burk. Får du fortfarande lite input delay/lagg i spelet, testa med Superfast i Advanced tabben istället för Veryfast. Blir lite sämre kvalité, men eftersom du spelar på samma burk som du streamar från så får du mer utrymme för din CPU.

Kör själv I5-3570k @ 4.4Ghz och streamar ifrån samma burk.

Lycka till!

Jag har redan superfast men blev inte bättre (se ovan mitt problem).

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Ingame kör jag 4:3 1280x960 så jag har resolution downscale på 1.50 (1280x720). Vidare till mitt problem. Jag får lixom som "stuttering" eller vad man ska kalla det När jag rör musen/crosshair så hackar den till ingame. Lite ingame också. Testat både 30 och 45fps på streamen men ingame laggar fortfarande.
Vet inte om ni vet om honom men finns en proffsspelare i SKDC som spelar med i5 2500k och ett bra mycke sämre grafikkort än mig så jag tycker att det borde gå att hitta problemet :/

Jag har redan superfast men blev inte bättre (se ovan mitt problem).

Du har inte överklockat din processor va? För mig gick det inte heller så bra att streama (Speciellt Cs Go) om jag kommer ihåg rätt, men efter jag överklockade processorn så blev det mycket bättre

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Du har inte överklockat din processor va? För mig gick det inte heller så bra att streama (Speciellt Cs Go) om jag kommer ihåg rätt, men efter jag överklockade processorn så blev det mycket bättre

Ne jag har inte överklockat processorn. Jag har aldrig ens funderat på att göra det då jag aldrig kännt att jag behövt det. Jag har desvärre stockkylaren på. Går det att överklocka lite granna om man håller koll på temperaturen? Vilken temp borde den ej överstiga?

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Ne jag har inte överklockat processorn. Jag har aldrig ens funderat på att göra det då jag aldrig kännt att jag behövt det. Jag har desvärre stockkylaren på. Går det att överklocka lite granna om man håller koll på temperaturen? Vilken temp borde den ej överstiga?

Jag brukar vilja hålla mig runt 70-75 graders sträcket. Det är lite olika med stockkylare, två kompisar fick väldigt höga temps med original kylaren med 2500k och en 4670k men vad har du för grader nu? Borde ju ändå bli liten skillnad mellan 3.3 och 4.0 Ghz.
Många brukar komma upp i ca 4 Ghz i stock volt och då borde den inte bli så mycket varmare, vissa kan även ha tur att komma upp i 4 ghz med lägre volt om jag kommer ihåg rätt?

Men annars så finns t.ex Hyper 212 Evo som är grymt prisvärd och bra, nästintill ljudlös mot för original fläkten

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Jag brukar vilja hålla mig runt 70-75 graders sträcket. Det är lite olika med stockkylare, två kompisar fick väldigt höga temps med original kylaren med 2500k och en 4670k men vad har du för grader nu? Borde ju ändå bli liten skillnad mellan 3.3 och 4.0 Ghz.
Många brukar komma upp i ca 4 Ghz i stock volt och då borde den inte bli så mycket varmare, vissa kan även ha tur att komma upp i 4 ghz med lägre volt om jag kommer ihåg rätt?

Men annars så finns t.ex Hyper 212 Evo som är grymt prisvärd och bra, nästintill ljudlös mot för original fläkten

Jag skall be min kusin clocka min processor lite granna. Något programm jag kan kolla nuvarande temp?

Permalänk
Medlem

CoreTemp föredrar jag, annars är HWMonitor ok.

Grejen med CSGO, är att de körs i source motorn vilket inte är så snäll på CPUn, den ritar typ ut varje partikel för sig har jag för mig, så smokes är verkligen tuffa på en lite lättare CPU, har du inte trådar till övers så kan det vara så att det laggar om du inte trycker upp klocken på CPUn rätt mycket.

Många tror att CSGO mest påverkas av GPUn, men eftersom den är gjorde i source-motorn så är CPUn minst lika viktig, om inte viktigare.
Finns massiv med trådar om detta om man googlar

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Jag brukar vilja hålla mig runt 70-75 graders sträcket. Det är lite olika med stockkylare, två kompisar fick väldigt höga temps med original kylaren med 2500k och en 4670k men vad har du för grader nu? Borde ju ändå bli liten skillnad mellan 3.3 och 4.0 Ghz.
Många brukar komma upp i ca 4 Ghz i stock volt och då borde den inte bli så mycket varmare, vissa kan även ha tur att komma upp i 4 ghz med lägre volt om jag kommer ihåg rätt?

Men annars så finns t.ex Hyper 212 Evo som är grymt prisvärd och bra, nästintill ljudlös mot för original fläkten

Nu när jag prövade överclocka till typ 3.6ghz utan att höja volt så gick jag upp i 98 grader hahaha. Som den är stock så håller jag mig på 70-93 grader (stresstest). Ingame var den max 80 med OBS igång.
Kollade på fläkten så var det bakom fläkten jätte dammigt. Ska jag blåsa rent det och kanske klocka den igen till 3.6 mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ströbröd:

Nu när jag prövade överclocka till typ 3.6ghz utan att höja volt så gick jag upp i 98 grader hahaha. Som den är stock så håller jag mig på 70-93 grader (stresstest). Ingame var den max 80 med OBS igång.
Kollade på fläkten så var det bakom fläkten jätte dammigt. Ska jag blåsa rent det och kanske klocka den igen till 3.6 mhz?

Körde du Prime95? Eller nvm, kolla på en Evo212 annars, kostar typ 300kr med kylpasta. Då kan du klocka till 4 Ghz utan problem

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Körde du Prime95? Eller nvm, kolla på en Evo212 annars, kostar typ 300kr med kylpasta. Då kan du klocka till 4 Ghz utan problem

Min kusin kände till ett jätte bra program (enligt honom) där jag kunde stresstesta den och allt. intel extreme tuning heter det. Har inte riktigt råd med en kylare, inte ens utav det priset lixom. Kanske har ett par mynt i soffan men troligtvis inte. får nog vänta tills slutet av månaden innan jag får något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ströbröd:

Min kusin kände till ett jätte bra program (enligt honom) där jag kunde stresstesta den och allt. intel extreme tuning heter det. Har inte riktigt råd med en kylare, inte ens utav det priset lixom. Kanske har ett par mynt i soffan men troligtvis inte. får nog vänta tills slutet av månaden innan jag får något!

Okej men det är ett bra program o testa med
Aight, testa kör med öppen sida annars, städa oftare bara Kan ge några få grader, om du har kallt i rummet dvs

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att streama med Shadowplay också. Vet inte riktigt hur bra kvalitén kommer bli men det känns ändå värdare eftersom CS inte är så GPU tungt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Shadowplay är ett bra tips, jag har aldrig känt av någon prestandaskillnad när jag filmat in med det.
Och du borde klocka ner till original på en gång, de graderna är verkligen inge bra.

Säker på att det var original volt? Vad klockade du via, någon program eller i BIOS?
Och kolla i Coretemp så det var låg volt, alltså VID i Coretemp när du stresstestar i t.ex Prime95.

Jag har Hyper 212 Evo med original fläkten endast och jag kör min 2500k i 4.4 Ghz

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Du kan ju testa att streama med Shadowplay också. Vet inte riktigt hur bra kvalitén kommer bli men det känns ändå värdare eftersom CS inte är så GPU tungt.

Skrivet av juniorjesper:

Shadowplay är ett bra tips, jag har aldrig känt av någon prestandaskillnad när jag filmat in med det.
Och du borde klocka ner till original på en gång, de graderna är verkligen inge bra.

Säker på att det var original volt? Vad klockade du via, någon program eller i BIOS?
Och kolla i Coretemp så det var låg volt, alltså VID i Coretemp när du stresstestar i t.ex Prime95.

Jag har Hyper 212 Evo med original fläkten endast och jag kör min 2500k i 4.4 Ghz

Shadowplay funkar laggfritt! Men problemet med shadowplay är att man kan inte använda overlays, sätta camen vart man vill osv osv!
Jag har den i stock just nu iallafall, helt ok grader 60-70.
Ska köra Evo fläkten snart så fort jag får pengar.

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Shadowplay funkar laggfritt! Men problemet med shadowplay är att man kan inte använda overlays, sätta camen vart man vill osv osv!
Jag har den i stock just nu iallafall, helt ok grader 60-70.
Ska köra Evo fläkten snart så fort jag får pengar.

Synd med kameran där.
Blir nog kanon med Evo fläkten, kör min 2500k nu i 4.4 GHz och ligger på 70 grader som max
Fast i 1.36 volt atm för inte hunnit fått in optimal volt än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Synd med kameran där.
Blir nog kanon med Evo fläkten, kör min 2500k nu i 4.4 GHz och ligger på 70 grader som max
Fast i 1.36 volt atm för inte hunnit fått in optimal volt än

Skickades från m.sweclockers.com

Aa dock har jag en fundering. Hur mycket mer ström lär processorn ta? Jag sitter nämligen bara på ett klent 550w ifrån corsair. Kommer köpa ny när jag får lön tillsammans med ny processor. Men går det att plocka ut en 4 ghz kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ströbröd:

Shadowplay funkar laggfritt! Men problemet med shadowplay är att man kan inte använda overlays, sätta camen vart man vill osv osv!
Jag har den i stock just nu iallafall, helt ok grader 60-70.
Ska köra Evo fläkten snart så fort jag får pengar.

Shadowplay använder ju grafikkortet för att encoda, så sätt OBS till att använda nvidia nvenc istället för h.264 ..

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllox:

Shadowplay använder ju grafikkortet för att encoda, så sätt OBS till att använda nvidia nvenc istället för h.264 ..

Blir betydligt sämre kvalité att använda Nvenc till streaming. Det ska egentligen användas till local recording och inte till att streamas med.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Aa dock har jag en fundering. Hur mycket mer ström lär processorn ta? Jag sitter nämligen bara på ett klent 550w ifrån corsair. Kommer köpa ny när jag får lön tillsammans med ny processor. Men går det att plocka ut en 4 ghz kanske?

Du behöver nog inte oroa dig
Jag har 500 watt och jag oroar mig inget alls

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Blir betydligt sämre kvalité att använda Nvenc till streaming. Det ska egentligen användas till local recording och inte till att streamas med.

Säger inte emot, jag skrev ovan för att TS skrev att ShadowPlay fungerade bra men klarade inga overlays etc.
Själv köra jag QuickSync för att inte belasta cpu'n, men h264 ger ju bästa kvalité.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Fan, Sitter på PRECIS samma grejer, överklockar CPUN till 4.2 och har fortfarande samma problem. (Kör på samma settings som rekommenderades ovan. Vad gör jag?!

Permalänk
Medlem

@Bergvi:

Vilka inställningar kör du med? Det bästa du kan göra är nog att sänka inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvi:

Fan, Sitter på PRECIS samma grejer, överklockar CPUN till 4.2 och har fortfarande samma problem. (Kör på samma settings som rekommenderades ovan. Vad gör jag?!

Du sänker dina inställningar i OBS. Har du för höga inställningar kommer folk ändå få buffert då och då och då spelar det ingen roll hur bra det ser ut. Är du ingen stor streamer kommer inte twitch ge dig mycket att jobba med, tyvärr.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är så att jag har upptäckt att jag enbart får screen tearing när jag har stream chatten öppe på andra skärmen, vad kan detta bero på? Streamen rullar på bra annars, med de settings som jag har på obs, men vill ju kunna se chatten och lira utan lagg/screen tearing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ströbröd:

Jag skall be min kusin clocka min processor lite granna. Något programm jag kan kolla nuvarande temp?

Kan varmt rekommendera kylaren han nämner. Har samma CPU som dig och har klockat upp den till 4.5 ghz med den kylaren. Har stresstestat i prime 95 och kommer aldrig över 70 grader. Fläkten är dessutom i princip helt ljudlös.

Det enda nackdelen är att kylflänsen är rejält stor så se till att du får in den i ditt chassi. Du nämner att du tycker kylaren var dyr. Kan ge dig lite perspektiv här kanske. Skulle du köpa en ny CPU till hösten t.ex en i5 4690K som kostar runt 2300 kr. Om du tittar på länken nedan ser du att dem inte skiljer sig så mycket och att mest "bang for the buck" vore att istället köpa en bättre kylare och klocka upp din nuvarande.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4690K-vs-Intel-Core-i5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvi:

Det är så att jag har upptäckt att jag enbart får screen tearing när jag har stream chatten öppe på andra skärmen, vad kan detta bero på? Streamen rullar på bra annars, med de settings som jag har på obs, men vill ju kunna se chatten och lira utan lagg/screen tearing.

Prova stänga av hårdvaruaccelerering i din webläsare.
Annars kan du använda en IRC-klient istället för flash-chatten från Twitch.

Permalänk
Medlem

Observera att CSGO är superjätte cpu hungrig i sig. Kör iofs på max men har samma prolle som TS OC på 4.4ghz och en cpu använning på 70-75% på csgo är inte ovanligt.