Intel Kaby Lake är inhoppare till Cannonlake – introduceras sent 2016

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Problmet jag sett är att få ut ett tillförlitligt svar. Om jag inte fattar det fel är det 3 lägen i stället för 2 dessutom (inte bara 1 och 0:a). Men kan a blandat ihop det med något annat med, var ett tag sen jag läste om grafen.

Hörde att man på kisel kunde gå ner till 6nm innan det tog helt stopp (om jag inte har fel), men troligen för dyrt för att vara försvarbart.

under 20nm ger oss både för och nackdelar. Svårare att klocka och enkeltrådsprestandan kommer inte gå så mycket högre med nuvarande teknik. Men ger oss där emot kretsar som kräver mindre ström och i teorin billigare.

Har för mig det är kvantdatorer som kör på mer än just binärt och den kan ha mer än ett läge samtidigt. Sen så kan man alltid köra med datorer med flera lägen än just binärt, inge ovanligt är just att binära system vart det mest populära, dock i efterhand är det vissa som säger att det hade varit bättre om man hade kört ternära system för då hade man sluppit att ha index siffror i vissa fall och då kunna ha mindre bitar för samma resultat.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Jag skulle nöja mej med en tjugofem gigahertzare.

Enkeltrådad prestanda lär ju skjuta i höjden rejält, kan ju bli riktigt trevligt. Köra program som i dagens läge kräver flera kärnor på en kärna istället =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tror garanterat det är annat än 14nm som kommer påverka ZEN prestanda. Intel i samma nm vinner rätt stort mot AMD.

När dom släpper Zen behövs egentligen inte något som är bättre än Intels toppmodell. Dom behöver bara något som är tillräckligt bra för att kunna konkurrera i det segment där de flesta användare befinner sig.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

När dom släpper Zen behövs egentligen inte något som är bättre än Intels toppmodell. Dom behöver bara något som är tillräckligt bra för att kunna konkurrera i det segment där de flesta användare befinner sig.

Självklart. Men en toppmodell ger gratis reklam till hela produktserien. Folk tittar oftast inte vad prestandan är på den dom köper utan utgår vad toppmodellen presterar.

Därför många slänger ut kommentarer som "Nvidia är bäst" eller "Intel har bäst prestanda" OSV.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar