Flytta steam-spel till annan hårddisk.

Permalänk
Medlem

Flytta steam-spel till annan hårddisk.

Tja!

Vet att det finns nå steam tool/mover osv. Tänkte bara kolla om någon har testat det enkla tipset som jag läste här i nån gammal tråd för ett par år sedan:

"Gå till din Steam mapp på din SSD. Klipp ut filen "steam.exe" och "steamapps" och klistra in på din HDD.
Det som blir kvar på din SSD raderar du. Sen kör du bara steam.exe, den uppdaterar sig själv och vips har du dina spel på en annan hårddisk."

Fungerar det? Har ingen möjlighet att testa, försöker förbereda mig inför min nya disk som är på väg.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Yes, tillvägagångssättet som beskrevs kommer fungera till 100%

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

de borde funka men kopiera i ställe och sen klistra in om olyckan är framme så har du originalet kvar.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...

När du installerar om Steam så väljer du det nya stället på andra disken som du flyttat steam mappen till så fixar den resten.

Permalänk
Medlem

Eh, nej det fungerar INTE om du vill flytta spelen till den andra hårddisken. Dessa flyttar du genom att dra över hela SteamApps mappen. Genom att endast flytta över .exe-filen så flyttar du över STEAM utan spelen, om du sedan tar bort den äldre mappen så försvinner därmed dina spel.

*EDIT* Ja och så ska jag nog börja läsa ordentligt Såg inte att du skrev med Steamapps. Får ursäkta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Om jag bara vill flytta 1 spel då t.ex.?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Om jag bara vill flytta 1 spel då t.ex.?

Då får du avinstallera det och välja att den ska installeras på en annan plats

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då får du avinstallera det och välja att den ska installeras på en annan plats

Värt att tillägga att du innan du avinstallerar via Steam också kan flytta över spelet till den nya mappen. När du sedan installerar det på nytt kommer Steam känna av att filerna redan är där och behöver därmed inte ladda ner allt igen

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då får du avinstallera det och välja att den ska installeras på en annan plats

Enklaste är att bara flytta det spelet till ett nytt steam bilbiotek som du kan skapa i inställningarna.
Ctrl X från mappen där du har det nu --> ctrl V i det nya steam biblioteket, då ska steam känna av själv att datan från t.ex. payday 2 finns där och sedan visa spelet som tillgängligt att spela

Permalänk
Medlem

se till att datorn du flyttar till har skapat en mapp som under steamapps som heter common. Flytta spelet från common på dator 1 till common på dator 2 (låt steam vara avstängt under tiden, det kan bli strul annars). Starta Steam och tryck på installera på det spelet du just flyttade över (om du har spelet på sekundärdisken får du välja att köra sekundärdisken). Sedan kommer den hitta filerna och you are good to go

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14