Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Då var en A6000 inhandlad. Riktigt nöjd än så länge. Någon som skulle kunna rekommendera en kameraväska där kamera med standardobjektiv + 1 extra objektiv får plats ? Tack på förhand

Plockade med en Think Tank Mirrorless Mover 20 till min X-T1:a. Kanske inte världens vackraste, men den är liten, har regnskydd och passar precis för kameran samt två objektiv (varav ett monterat på kamerahuset).

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Plockade med en Think Tank Mirrorless Mover 20 till min X-T1:a. Kanske inte världens vackraste, men den är liten, har regnskydd och passar precis för kameran samt två objektiv (varav ett monterat på kamerahuset).

Var inne och kikade på den samt modellen mindre, 10:an. Verkar dock som det får plats med 2 objektiv i 10:an också, men är väldigt väldigt trångt. Känns din smidig eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Var inne och kikade på den samt modellen mindre, 10:an. Verkar dock som det får plats med 2 objektiv i 10:an också, men är väldigt väldigt trångt. Känns din smidig eller?

Med tanke på att man ändå kan plocka med kameran med två objektiv, någon putsduk och lite minneskort så tycker jag den är väldigt smidig så här långt. Vet inte exakt hur a6000 förhåller sig till Fuji X-T1 rent storleksmässigt, men tycker det blir ganska tight med 18-55 och en fast 35:a i mitt fall. Dock går det fortfarande väldigt snabbt och smidigt att få upp kameran ur väskan när det väl gäller. Rädd att en mindre väska skulle bli lite för liten, men fungerar det är det ju kanon.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Med tanke på att man ändå kan plocka med kameran med två objektiv, någon putsduk och lite minneskort så tycker jag den är väldigt smidig så här långt. Vet inte exakt hur a6000 förhåller sig till Fuji X-T1 rent storleksmässigt, men tycker det blir ganska tight med 18-55 och en fast 35:a i mitt fall. Dock går det fortfarande väldigt snabbt och smidigt att få upp kameran ur väskan när det väl gäller. Rädd att en mindre väska skulle bli lite för liten, men fungerar det är det ju kanon.

När du sen har samlat på dig en massa gluggar/ blixtar/ stativ, och allt annat skit man måste släppa på, när det är dags att ta med allt viktigt på en långresa/jobb.

Så rekommenderar jag verkligen en 3N1-30

Men som sagt, det gäller ju bara om du skall resa "tungt" och verkligen vill ha med dig en full "fotorygga"

Och även om den är stor, så är den "snabb"

Blev kanske en liten O T detta för dig, men det kommer en dag, när man vill/ska/måste ha med allt. Och då är Kata 3N1-30 oslagbar! (finns fler storlekar, mindre o större)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Med tanke på att man ändå kan plocka med kameran med två objektiv, någon putsduk och lite minneskort så tycker jag den är väldigt smidig så här långt. Vet inte exakt hur a6000 förhåller sig till Fuji X-T1 rent storleksmässigt, men tycker det blir ganska tight med 18-55 och en fast 35:a i mitt fall. Dock går det fortfarande väldigt snabbt och smidigt att få upp kameran ur väskan när det väl gäller. Rädd att en mindre väska skulle bli lite för liten, men fungerar det är det ju kanon.

Blev en Mover 20 till slut

Skrivet av skog1s:

Blev kanske en liten O T detta för dig, men det kommer en dag, när man vill/ska/måste ha med allt. Och då är Kata 3N1-30 oslagbar! (finns fler storlekar, mindre o större)

Ganska ny inom detta området, så aldrig fel att höra åsikter från andra. Ska ha den i åtanke om det blir till att uppgradera till en större väska senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

När du sen har samlat på dig en massa gluggar/ blixtar/ stativ, och allt annat skit man måste släppa på, när det är dags att ta med allt viktigt på en långresa/jobb.

Så rekommenderar jag verkligen en 3N1-30

Men som sagt, det gäller ju bara om du skall resa "tungt" och verkligen vill ha med dig en full "fotorygga"

Och även om den är stor, så är den "snabb"

Blev kanske en liten O T detta för dig, men det kommer en dag, när man vill/ska/måste ha med allt. Och då är Kata 3N1-30 oslagbar! (finns fler storlekar, mindre o större)

Ska definitivt komma ihåg detta jag med. Även om det känns som att halva grejen med spegellöst är just det smidiga format så kliar det ju ständigt i fingrarna efter fler prylar. Förmodligen bara en tidsfråga innan man har utökat arsenalen...

Skrivet av GroKKen:

Blev en Mover 20 till slut
Ganska ny inom detta området, så aldrig fel att höra åsikter från andra. Ska ha den i åtanke om det blir till att uppgradera till en större väska senare

Härligt! Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Enl. Kenne spöar Sonys RX100 MK IV upp X-T10 m. XF 16-55 f/2.8 WR
http://www.kenrockwell.com/tech/00-new-today.htm

Senaste RX100 verkar onekligen vara en riktigt riktigt vass kompaktkamera, men är det inte lite som att jämföra äpplen och päron här (och baserat på JPG-lägen till råga på allt)? Om man är ute efter en grym point-and-shoot-kamera så är man väl ändå ute och cyklar lite om man istället skaffar en systemkamera?

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Senaste RX100 verkar onekligen vara en riktigt riktigt vass kompaktkamera, men är det inte lite som att jämföra äpplen och päron här (och baserat på JPG-lägen till råga på allt)? Om man är ute efter en grym point-and-shoot-kamera så är man väl ändå ute och cyklar lite om man istället skaffar en systemkamera?

Japp, Kenne blandar ibland ihop korten, ibland går tekniken före bildresultatet, ibland tvärtom.
En skopa salt är aldrig fel när man läser Kenne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kruxet är att komma fram till vilka som är bra/dåliga INNAN köp. Eftersom det saknas tester får man gå på erfarenheter. Antar behovet är rätt stort av tester/omdömen - batteribranschen omsätter flera miljarder/år och de som fuskar vinner på att det saknas jämförande tester.

Exempel på billiga batterier från ebay med Sonylogga på förpackningarna:
*Latest Version* New Genuine Sony NP-FW50 Li-on Battery
http://www.ebay.com/itm/Latest-Version-New-Genuine-Sony-NP-FW...
Kommentar: New - jatack, vem köper gamla beggade. Genuine - jojo...

Genuine Original Sony InfoLion NP-FW50 Li-on Battery
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Original-Sony-InfoLion-NP-FW5...
Kommentar: Inte nog med "Genuine" denna är dessutom "Original" - man blir suspekt

2 ×NP-FW50 Battery
http://www.ebay.com/itm/2-NP-FW50-Battery-For-Sony-A35-A55-NE...
Kommentar: Här erbjuds 2st till priset av ett från ovanstående - oemotståndligt?

Så, om det står "Sony" eller inte på förpackningen/batteriet är heller inget att lita på.
Kan någon bevisa om ovanstående är "Sony Original" eller inte?

Vore därför intressant om du vill/kan dela med dig av dina erfarenheter av vilka som är bra och vilka som inte är det och hur du kommit fram till det.

Några variabler att beakta:
1. Förmåga att hålla laddningen i vila
2. Kapacitet under arbete, tex. hur många bilder orkar olika batterier med
3. Hur många uppladdningar över tid klarar dom innan dom börjar tröttna och slutligen ger upp, livslängd

Att dra slutsatser efter några månaders användning är ju inte särskilt "vetenskapligt". Många sägs tröttna (se 1-3 ovan) fortare än andra. Eftersom det finns 100-tals olika på tex. ebay är det omöjligt för oss konsumenter att VETA innan köp - att gissa/tro/hoppas att man köper kvalitet är ju ingen ledstjärna - det finns inget påvisat samband mellan pris och kvalitet annat än svindyra original som sägs vara bland de bästa - kvarstår då ovetenskapliga subjektiva omdömen.

Subjektiva omdömen, diskussion:
https://photo.stackexchange.com/questions/1339/should-i-buy-a...

Köpte faktiskt batteri från Electroworld. Första intrycket är väldigt äkta med hologram och hög kvalitet på tryck. Batteri och förpackning ser ut att vara identiskt med första ebay-länken.

Köpte min Nex för några år sedan, och designen av batteriet kan ha ändrats sedan dess så liten designskillnad är tänkbar.
Originalbatteriet känns mer solitt. Nya är lite lättare och flexar lite när man trycker på det. Vågen avslöjade att det förmodligen är er en del luft i batteriet. Original väger in på 57 gram. Detta på låga 42 gram, vilket jag tror blir väl synligt i driftstid.

Har än så länge enbart laddat batteriet fullt. Inte gjort något uthållighetsprov men det kommer då semestern börjar nu.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara