Microsoft gör historisk förlust till följd av mobilnedskrivningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag förstår.

Har också hoppat på OS X-släppen direkt. Inga stora problem för mig sen många generationer tillbaka. Upplever inte Yosemite som segare än Mavericks i grafiken. Det kanske är med vissa grafikkort? Vilket har har du?

Sen är ju Yosemite en ganska stor grafisk förändring som kommer justeras lite i 10.11. Nytt typsnitt i menyerna exempelvis. Men att det är så suddigt jämfört med Mavericks på icke-retina? Njae, känner inte att jag håller med. Men man upplever ju saker olika här i världen.

Hursomhelst verkar 10.11 råda bot på grafikprestandan (Metal). Tror det blir bra.

Jo, ena datorn har väl inte det vassaste, MBP från 2009, nVidia 9400M. Stänger man av transparensen hjälper det lite. Dock som du säger, 10.11 flyter på bra mycket bättre, kör publika betan och det snurrar redan bättre än Yosemite även fast det grafikkortet inte stöder Metal men (Helt ärligt nästan bättre med transparens på än Yosemite med det av ) antar att det ger en massa positiva effekter ändå att de sett över grafikbiten.

Suddigt är kanske att ta i, mer otydligt, men Helvetica Neue blir inte lysande på hyfsat lågupplösta skärmar som denna ändå har, 1280x800. Helt ärligt är det inte lysande heller på min iMac 27", dock bättre. Inbillar mig att det ser bättre ut nu i 10.10.4 än tidigare versioner (.0, .1, .2) jag kört så kanske någon bugg tidigare, eller så har de finslipat teckensnittet/fontrendreringen sedan dess. Denna suddighet tillsammans med den lägre konstrasten i GUI:t och sämre prestanda i övrigt i jämförelse med Mavericks gav sur smak för mig.

Nåja, tillbaka till ämnet: Jag tror som tidigare sagt att detta kan vara bra för Microsoft, de får skärpa till sig, tänka igenom hur de vill göra framöver och det brukar föda innovativa tankar.

Mycket tjafs kring startmenyutseende och annat men ser man till prestanda i Windows 8, 8.1 och även 10 så blir den bara bättre och bättre. Det jag hoppas på är väl att de inom något år släpper en enhet som både är ens desktop-dator och ens mobiltelefon, plugga ur den ur docka och bär med dig så har du med dig hela ditt system i fickan.

Permalänk
Medlem

Microsoft måste ha det väldigt svårt med telefoner och bärbara.

Ingen vill ha deras telefoner alla vill ha android eller iphone. Testa att gå till en lågstadieskola och undersök hur många som ens känner till windowstelefoner eller för den delen testa det.

Ingen vill ha deras datorer utom vissa typer gamers och torra kontor. Gå runt på cafér och jag skulle säga att 90% sitter med macar. Till och med flera VD:ar har en macbook air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känner igen det fenomenet på Android också. Vissa mer kvalitets appar kommer inte till android eller görs sämre gränssnitt eller sämre prestanda.

Lite ironiskt egentligen där 80% av kundbasen finns, inte konstigt att folk väljer IOS.

Ja, det är ironiskt att utvecklarna går dit där 80% (nåja, har inte koll på siffran, men majoriteten är hos iOS iaf) av intäkterna finns.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Man skall komma det här handlar endast om en bokföringsförlust..

Säg det till de som fick gå. "Ni får gå, vi behöver en bokföringsförlust."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är ironiskt att utvecklarna går dit där 80% (nåja, har inte koll på siffran, men majoriteten är hos iOS iaf) av intäkterna finns.

http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp Dock har android tappat lite i år, men finns ju pengar att tjäna på Android med är ju en enorm marknad. Att göra halvdassiga appar stjälper, mer än det hjälper.

Gör man bra appar och uppdaterar båda Os:en snabbt, så tror jag helt klart det finns marknad. Men är helt enkelt så att android har mer kräsen/snål kundkrets, så utmaning borde ju många apputvecklare/företag gilla (lyckas sälja till mer krävande kunder är ju fin merit).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Commander:
Vad är skillnaden med att bli totalt instängd i Googles händer?
Lämnar bort Apple för att de har sitt produkt segment till stora delar i premium/toppsegmenet.

I nuläget kan du välja bort Google helt och köra Android. Vill du inte köra Android har du Tizen, Ubuntu mm som också klarar av att köra Android appar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Hahahah, inte riktigt va.

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

― Henry Ford

Du vet som i bilmärket Ford?

Microsoft lade mycket krut på powerusers i Windows 8, men de utgick från att powerusers använder tangentbord och kombinationer av tangenter för att snabbt navigera i gränssnittet, till skillnad från - för att citera dig; "pek och lek". Detta eftersom det blev ett himla liv när musen introducerades, likt din patologiska fascination vid startmenyn.

Ingen tvingar dig att uppgradera, det är bara att köra win 3.1 eller DOS med någon fönsterhanterare. Duger alldeles utmärkt och används än idag.

Eller så kan man köra datorvetarnas holy grail; UNIX.

Förvånar mig att så många dissar den mest framgångsrika UNIX-disten genom tiderna - OS X, till förmån för proprietära closed source Windows. OS X Mach-kernel är ändå open source...

Läs vad jag skriver istället. Jag menar inte att man ska be kunderna uppfinna saker åt en, utan att man skall presentera sin vision och om den verkar uppskattas av allmänheten, utveckla och sälj, så ditt svar blir lite goddag yxskaft.

Om vi ska dra en billiknelse så kan det väl i så fall jämföras med om Ford utvecklat bilen trotts att folk sagt att de inte var intreserade av den och hellre haft kvar sina hästar, men så var ju inte fallet, utan han gjorde precis som jag sa. Presenterade sin vision, fick OOOH och AAAH från folket, utvecklade och sålde.

Se'n är det för den delen jävla dumt att tänka åt sina kunder. Det är illa när Microsoft har en helt annan bild av powerusers än vad powerusers har. Men hur som haver är det ingen mening med att älta gamla misslyckanden. Microsoft har ju erkännt att startskärmen på desktop inte är för alla och backat och återinfört en startmeny som betydligt fler än innan är nöjda med. Jag säger som jag brukar göra. Steve Balmer visste vad han ville, Satya Nadella vet vad Kunderna vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ibis: Ja, 10.11 är snabbare även utan Metal-stöd för grafiken. Kan tänka mig att transparensen i 10.10 kan se att ned saker lite på äldre grafikkort. Ser det bättre ut i 10.11 med nya typsnittet (San Francisco) tycker du?

Kanske inte heller jätteförvånande att man fokuserar på hur saker ser ut på högupplösta skärmar. De är ju framtiden.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Märkligt att Apple ska blandas knni nästan varenda artikel.

Hursomhelst, håller inte med om att OS X 10.10 varit så hemskt. Det har körts på massor av datorer på jobbet och även om det finns vissa problem så har det överlag funkat bra. Även innan 10.10.4 som gick tillbaka till "mdnsresponder". Men så klart håller med om att det kunde vara ännu bättre öven hos Appple. Ser fram emot 10.11 (framför allt Metal-stödet och vad det kommer att innebära för grafikprestanda i spel och program), men ser också fram emot Windows 10. Ska bli skoj att köra de båda operativen parallellt.

Ja det är himla märkligt att den största konkurrenten blandas in. Jag är lika förvånad som du! Jag känner mig nästan lite kränkt!

Skrivet av Ozzed:

Layouten är väl visserligen en smaksak men jag tycker den känns fykantig och klaustrofobisk, och sedan är det ju alltid så att en app kommer sist till Windows phone, om den alls lanseras för plattformen.

Jag håller med om fyrkantig, men vad syftar du på med klaustrofobisk i det sammanhanget? Känner du dig instängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

I nuläget kan du välja bort Google helt och köra Android. Vill du inte köra Android har du Tizen, Ubuntu mm som också klarar av att köra Android appar.

Dock om du vill slippa konto, tror jag du behöver välja custom rom (annars måste du ha eller skaffa google konto).

Vill du ha play store, så behöver du konto (lite reglerat emot virus och elakheter emot andra sidor/forum som har apputbud).

Men vist går det undvika google helt om man vill. Men svårt med mobilens original rom (om jag inte har fel). Samsungs tidigare mobiler kunde man lätt kringgå google konto kravet (men hört av andra med nexus mobiler och liknande kan inte gör det).

Sen ja kör själv inte helt säkert heller, har t.ex custom rom (kan ju om denna är intresserad spionera på allt i mobilen, men inte helt troligt, även bakdörrar och sånt). även bootloader och root appar är så klart inte helt säkert (får helt enkelt lita på utgivaren inte har onda avsikter). Bara som notis, så även jag är slarvig med säkerheten (men känner mig tryggare att använda store så långt som möjligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja det är himla märkligt att den största konkurrenten blandas in. Jag är lika förvånad som du! Jag känner mig nästan lite kränkt!

Jag håller med om fyrkantig, men vad syftar du på med klaustrofobisk i det sammanhanget? Känner du dig instängd?

Jag känner mig lite inträngd på något vis med Win 8 och framåt. UI är inte bekvämt på något vis, bara dött och tråkigt. Win 7 har lite "luftigare/lättare" UI.

Lite som köken gordon ramsay besöker, grå och platt/trist mat utan liv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
― Henry Ford

Du vet som i bilmärket Ford?

Bra citat, om han sagt det... det finns inget som tyder på det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja det är himla märkligt att den största konkurrenten blandas in. Jag är lika förvånad som du! Jag känner mig nästan lite kränkt!

Inte just i denna artikel om Microsoft kanske, men. Vad det än är för artikel här på SweC nuförtiden så kommer Apple in i bilden känns det som. Men det har väl sina anledningar. Jobbigt att bli kränkt. Hoppas du mår bättre snart.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock om du vill slippa konto, tror jag du behöver välja custom rom (annars måste du ha eller skaffa google konto).

Vill du ha play store, så behöver du konto (lite reglerat emot virus och elakheter emot andra sidor/forum som har apputbud).

Men vist går det undvika google helt om man vill. Men svårt med mobilens original rom (om jag inte har fel). Samsungs tidigare mobiler kunde man lätt kringgå google konto kravet (men hört av andra med nexus mobiler och liknande kan inte gör det).

Sen ja kör själv inte helt säkert heller, har t.ex custom rom (kan ju om denna är intresserad spionera på allt i mobilen, men inte helt troligt, även bakdörrar och sånt). även bootloader och root appar är så klart inte helt säkert (får helt enkelt lita på utgivaren inte har onda avsikter). Bara som notis, så även jag är slarvig med säkerheten (men känner mig tryggare att använda store så långt som möjligt).

Ta en titt här: https://fsfe.org/campaigns/android/liberate.en.html
Cyanogenmod med fdroid, du kan sedan ersätta alla tjänster (sync av bilder kontakter mm) med owncloud. Sedan kan man om man inte orkar köra custom rom köra orginal med fake google konto och bara stänga av sync och lägga till tjänsterna ovan. Skulle vara najs att kunna gå runt helt på stock roms som följer med men det varierar från mobil till mobil men med tanke på valmöjligheterna man endå har som använda slår det både IOS samt Windows på fingrarna då de senare inte alls har dessa möjligheter även på desktop sidan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Krutkanon2:

Microsoft lade mycket krut på powerusers i Windows 8, men de utgick från att powerusers använder tangentbord och kombinationer av tangenter för att snabbt navigera i gränssnittet, till skillnad från - för att citera dig; "pek och lek

Så vill säkert Microsoft låtsas som om det var. De gjorde ett interface för att det skulle fungera bra på touchinterface, rent och med få element så det inte blir plottrigt på en 5" skärm, men eftersom traditionella datorer inte har samma krav och arbetsuppgifter som en telefon, var man sen helt enkelt tvungen att slänga in dussintals med keyboard shortcuts.
Det var inte ett designbeslut, det var en motvillig eftergift till, och ett medvetet försök att straffa, alla gnälliga users som ville vara kvar i stenåldern och vägrade byta till mobil & pekplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ta en titt här: https://fsfe.org/campaigns/android/liberate.en.html
Cyanogenmod med fdroid, du kan sedan ersätta alla tjänster (sync av bilder kontakter mm) med owncloud. Sedan kan man om man inte orkar köra custom rom köra orginal med fake google konto och bara stänga av sync och lägga till tjänsterna ovan. Skulle vara najs att kunna gå runt helt på stock roms som följer med men det varierar från mobil till mobil men med tanke på valmöjligheterna man endå har som använda slår det både IOS samt Windows på fingrarna då de senare inte alls har dessa möjligheter även på desktop sidan.

Jo, men då måste man lita på dom bakom, jag och många andra kan ju inte veta om apparna är säkra (även om det är öppen källkod, utan får i så fall lita på tredjepart som undersökt appen jag är intresserad av i så fall). Sen är det bara gratis appar eller betalappar med och får apptillverkaren betalt i så fall?

Sen är owncloud säkert?

F-Droid vad jag sett ser rörigare ut än store, ser ut som endast en lång lista. Sen som alltid, måste den ha ett brett utbud av appar och då behövs ju så klart folk som villiga att använda den.

Ja missförstå mig nu inte är ingen kritik mot dig, utan fint att du informerar helt klart. Ja Android är betydligt öppnare OS, är mer mångfald med olika uppbyggnad av android, som paradroid. IOS kan man bara ge root (som inte är någon garanti kommer fungera efter en uppdatering), windows vad jag vet helt låst och går inte ändra på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja det är himla märkligt att den största konkurrenten blandas in. Jag är lika förvånad som du! Jag känner mig nästan lite kränkt!

Jag håller med om fyrkantig, men vad syftar du på med klaustrofobisk i det sammanhanget? Känner du dig instängd?

Ja. Liksom med startskärmen i Windows 8 så känns det som om designen inte har någon "luft" och det känns trångt. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara kännslan men behagligt är det då inte. Klassiska ikoner som iOS och Android har ger en öppnare och luftigare kännsla på något vis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Jag hoppas Windows 10 på MOBIL och PLATTOR blir en succé för Microsoft. Men för fn, separera systemen och inse att på desktop duger inte touchorienterad tokplatt design.

Jag är grymt besviken på Windows 10 (desktop) det såg ut som de fattat i början av de första previews som kom men sedan har de dragit tillbaka och tok plattifierat allt, gjort en frankenstein startmeny som inte duger till något och överhuvudtaget inte presenterat något nytt som motiverar en uppgradering.

Detta är som windows 8 borde varit, det kan jag hålla med om, men för desktop är fortfarande windows 7 det bästa windows operativet och windows 10 förbättrar inget på den punkten.

Jag hoppas de har en plan nr 2, men det hade de ju inte med windows 8 så tyvärr tror jag inte det. Man kunde hoppas att de säger till slut att nu separerar vi systemet, nu lägger vi av med gråa tråkiga platta fönster och bygger på det som 60% av windows användarna gillar med windows 7.

Jag tror windows 10 kommer misslyckas på desktop precis som windows 8, återstår att se om det lyckas på mobil/plattor men folk är nog rätt nöjda med android. Det som möjligtvis kan vara en framtid för windows 10 är med hololens, där har de en unik produkt som ingen annan har.

Det där med att separera användarplattformarna borde gjorts från början ja, där håller jag med dig. Samma kodbas som grund ser alla fördelarna med. Men olika enheter fordrar olika input gui, inte samma input gui. Vi ska väl vara glada för att win 10 är brukbart utan tredjepartsprogram i alla fall. Jag tror inte de har en plan nummer 2. De lever med den naiva föreställningen att alla utvecklare kommer hoppa på deras universal apps utan att klaga. Det finns dock brister i det konceptet så de lär nog tänka om fler saker när det gått lite tid.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känner igen det fenomenet på Android också. Vissa mer kvalitets appar kommer inte till android eller görs sämre gränssnitt eller sämre prestanda.

Lite ironiskt egentligen där 80% av kundbasen finns, inte konstigt att folk väljer IOS.

Håller med fast brukar man inte skilja på kunder som vill betala och kunder som eventuelt kan betala. Alla android användare kan säkert inte ens registrar ett kort för play store.

Om t.ex WP har en bra programvara för upspelning av ljudböcker med sleep funktion (vilket de inte hade då jag testade 7.5) så har helt plötsligt samtliga användare tagits bort som kundbas för externa utväcklare. Eller om man t.ex twingar kunder att ha tourtwiss på sinna telefoner har man samtidigt skapat en stor kundbas för de som avskyr det gränsnittet.
Och som med windows 8* så skapade MS en marknad för startmenyer då de skapade metro. Kundbasen är inte antalet användare på en plattform utan de man riktar sig till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men då måste man lita på dom bakom, jag och många andra kan ju inte veta om apparna är säkra (även om det är öppen källkod, utan får i så fall lita på tredjepart som undersökt appen jag är intresserad av i så fall). Sen är det bara gratis appar eller betalappar med och får apptillverkaren betalt i så fall?

Sen är owncloud säkert?

F-Droid vad jag sett ser rörigare ut än store, ser ut som endast en lång lista. Sen som alltid, måste den ha ett brett utbud av appar och då behövs ju så klart folk som villiga att använda den.

Ja missförstå mig nu inte är ingen kritik mot dig, utan fint att du informerar helt klart. Ja Android är betydligt öppnare OS, är mer mångfald med olika uppbyggnad av android, som paradroid. IOS kan man bara ge root (som inte är någon garanti kommer fungera efter en uppdatering), windows vad jag vet helt låst och går inte ändra på.

Jag kör owncloud på min laptop hemma ("server") utan kryptering då jag kommer modda configen på servern när gratis ssl certifieringen kommer i höst. https://letsencrypt.org/

Men Owncloud har som sagt filkryptering mm så skulle säga att den är ganska säker, ännu mer om du kör den hemma då du har kontroll över tillgången till servern och filerna på den.

När det kommer till Fdroid så håller jag klart med att guit behövs att förbättras men den funkar. Dock så är det bara FOSS appar som gäller. När det kommer till betalning via Fdroid är jag osäker på, anledningen till att vissa appar kostar på Google Play men inte på Fdroid är att även apparna från Google play går att få tag gratis från projektets egna github sida, de tar betalt som donationer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp Dock har android tappat lite i år, men finns ju pengar att tjäna på Android med är ju en enorm marknad. Att göra halvdassiga appar stjälper, mer än det hjälper.

Gör man bra appar och uppdaterar båda Os:en snabbt, så tror jag helt klart det finns marknad. Men är helt enkelt så att android har mer kräsen/snål kundkrets, så utmaning borde ju många apputvecklare/företag gilla (lyckas sälja till mer krävande kunder är ju fin merit).

Hade varit intressant att se statistik med fördelning på androids som är "smarta" på riktigt och 500kr på ica lurarna som aldrig kommer användas till mer än en dumbphone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hade varit intressant att se statistik med fördelning på androids som är "smarta" på riktigt och 500kr på ica lurarna som aldrig kommer användas till mer än en dumbphone.

Du har http://developer.android.com/intl/zh-CN/about/dashboards/inde... Minns inte riktigt hur ofta den uppdaterats eller om det är kontinuerlig. (Data collected during a 7-day period ending on June 1, 2015). Sedan så har 500kr android mobiler fortfarande funktion. Inte alla behöver gå runt med stora skärmar och intensivt uppdatera facebook status. Indien har väl varit ganska stor där, även Tizen som riktar sig på billiga mobiler.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du har http://developer.android.com/intl/zh-CN/about/dashboards/inde... Minns inte riktigt hur ofta den uppdaterats eller om det är kontinuerlig. (Data collected during a 7-day period ending on June 1, 2015). Sedan så har 500kr android mobiler fortfarande funktion. Inte alla behöver gå runt med stora skärmar och intensivt uppdatera facebook status. Indien har väl varit ganska stor där, även Tizen som riktar sig på billiga mobiler.

Det där säger inte så mycket dock.

Jag menade inte att de är värdelösa, men jag vet äldre som köpt såna och enbart kommer använda till att ringa med, helt enkelt för att det inte finns mycket andra telefoner längre. Den gruppen kommer inte lägga några pengar på appar.
Den typen av telefon klarar ju inte mycket i spelväg heller, och jag tvivlar på att det är många som köper en sån billig telefon och lägger pengar på "seriösare" appar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där säger inte så mycket dock.

Jag menade inte att de är värdelösa, men jag vet äldre som köpt såna och enbart kommer använda till att ringa med, helt enkelt för att det inte finns mycket andra telefoner längre. Den gruppen kommer inte lägga några pengar på appar.
Den typen av telefon klarar ju inte mycket i spelväg heller, och jag tvivlar på att det är många som köper en sån billig telefon och lägger pengar på "seriösare" appar.

Du har inte hört talats om DOROs mobiltelefoner?
Doro gör iallafall mer vinst på sina mobiler än vad Microsoft gör på Winphone-mobiler.

Sedan ett tag tillbaka levererar DORO även en Androidlur. Den är inte tänkt att konkurrera med LG, Samsung, Sony eller Apples premiummobiler utan riktar in sig på en ganska stor marknad som inte söker mobiler för ("seriösare" appar.).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du har http://developer.android.com/intl/zh-CN/about/dashboards/inde... Minns inte riktigt hur ofta den uppdaterats eller om det är kontinuerlig. (Data collected during a 7-day period ending on June 1, 2015). Sedan så har 500kr android mobiler fortfarande funktion. Inte alla behöver gå runt med stora skärmar och intensivt uppdatera facebook status. Indien har väl varit ganska stor där, även Tizen som riktar sig på billiga mobiler.

http://www.swedroid.se/idc-publicerar-ny-lista-de-fem-storsta... Detta är det nyaste jag hittar, Ja svårt att säga vilken prisgrupp som är störst. Men billigare mobiler klarar av att köra vissa appar med (men inte på samma vis som dyrare mobiler helt klart).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tillbaka till Microsoft kvartalsförlust.
Det verkar som Win8.x nu har gått om WinXP, med några procent fler användare.
Fast WinXP och många Win7 licenserna är köpta för åratal sedan.

Att Microsoft har en stor användarbas, betyder inte att de säljer alla dessa licenser på ett år...
Vilket understryks av att det tog Win8.x flera år att komma ikapp WinXP.
WinXP som Microsoft bestämt sig för att döda, oberoende av kostnad för egen del och användares kostnader.

Vare sig Win7 eller Win8 har lyckats ta kål på WinXP och generera vinst för Microsoft.

En stor grej med Win8 var att det skulle generera "efter köpet inkomst" åt Microsoft. Genom Bing, IE/Edge Skype, OneDrive/SkyDrive och Outlook (med fler tjänster/features).
Genom reklamintäkter med reklam i program och tjänster.
Frågan är om Win8 som sålt dåligt, hur går det med deras "tjänster/features"? De kostar pengar att tillhanda hålla men ger de någon inkomst.
Är Windowsanvändare så positiva till att utsätta sig för reklam för att öka på Microsofts vinster?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Du har inte hört talats om DOROs mobiltelefoner?
Doro gör iallafall mer vinst på sina mobiler än vad Microsoft gör på Winphone-mobiler.

Sedan ett tag tillbaka levererar DORO även en Androidlur. Den är inte tänkt att konkurrera med LG, Samsung, Sony eller Apples premiummobiler utan riktar in sig på en ganska stor marknad som inte söker mobiler för ("seriösare" appar.).

Jodå, jag har hört talas om dem.
Men det är inte jag som köper telefon på ica.

Jag tycker bara det hade varit intressant att se lite fördelning på androids marknadsandelar istället för att slå ihop allt i ett.
Där jag började diskussionen pratade vi om intäkter från appar, alltså är DORO etc rätt ointressant segment.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Tillbaka till Microsoft kvartalsförlust.
Det verkar som Win8.x nu har gått om WinXP, med några procent fler användare.
Fast WinXP och många Win7 licenserna är köpta för åratal sedan.

Att Microsoft har en stor användarbas, betyder inte att de säljer alla dessa licenser på ett år...
Vilket understryks av att det tog Win8.x flera år att komma ikapp WinXP.
WinXP som Microsoft bestämt sig för att döda, oberoende av kostnad för egen del och användares kostnader.

Vare sig Win7 eller Win8 har lyckats ta kål på WinXP och generera vinst för Microsoft.

En stor grej med Win8 var att det skulle generera "efter köpet inkomst" åt Microsoft. Genom Bing, IE/Edge Skype, OneDrive/SkyDrive och Outlook (med fler tjänster/features).
Genom reklamintäkter med reklam i program och tjänster.
Frågan är om Win8 som sålt dåligt, hur går det med deras "tjänster/features"? De kostar pengar att tillhanda hålla men ger de någon inkomst.
Är Windowsanvändare så positiva till att utsätta sig för reklam för att öka på Microsofts vinster?

Mången av microsofts tjänster är speciellt tilltalande då det finns billigare (ofta gratis) tjänster som drop in replacements for deras tjänster från andra leverantörer.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så bra på sådana här finansiella grejer men min upplevelse är att Microsoft skrivit av köpet av Nokia's Devices and Services, diverse omstruktureringar och eventuellt avgångsvederlag för de anställda de lät gå för ca 8.4 miljarder dollar vilket fick dem att gå minus 2.1 miljarder och att de annars skulle ha gått plus med runt 6.4 miljarder Q4.

Detta var med andra ord bara ett enda kvartal med enorma avskrivningar, nästa kvartal de redovisar lär de återigen redovisa en ansenlig vinst. Verkar i mina öron konstigt att se det som att det går åt h*lvete för Microsoft. Läste att flera avdelningar också redovisat tillväxt, t ex tycker jag mig minnas att Surface-avdelningen växt med 117% jämfört med tidigare år vilket i mitt tycke indikerar att de är på rätt spår med Surface Pro 3 och den produktkategorin som alla tidigare år har blödigt. Dock är väl det inte lika kul att läsa om som domedagsartiklar

Hur som helst är jag själv fortfarande supernöjd med min Surface Pro 3 och tycker den är awesome, kul att det också verkar finnas andra som tycker likadant.

Hoppas på att denna utvecklingen innebär att de kommer fortsätta satsa på Surface-segmentet, kanske en telefon?

Ska bli intressant och se vad de gör med WP och om det kommer en lur med Intel Inside, man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju just det här "until you show it to them" som Microsoft har gjort fel på.

Ta utvecklingen av Windows 8 t. ex. Man hade en öppen beta i princip från dag ett, och presenterade startskärmen, som fick ta emot massiv kritik både under utveckling och efter lansering. Men man körde ändå över kunderna med besked. Där har de ju lärt sig något med Windows 10. I technical preview har de t. ex presenterat sin idé om hur ikonerna skulle se ut, kunderna kaskadspydde och man gick tillbaka till ritbordet och så höll det på tills man träffade rätt, det är så man ska göra.

Med mjukvara har man ju dessutom möjlighet att ge kunderna en valmöjlighet vad gäller interface. De som vill ha det gamla kan få det, och de som vill ha det nya kan få det. Fragmentering är inget problem sålänge det bara gäller UI't.

Jag tror också Microsoft är på rätt väg. Man är mer ödmjuka och inte så självsäkra och dryga nu som man var under steve ballmer.

Vad MS gjorde med Win8 var att försöka tvinga på tangentbordsanvändare ett gränssnitt för mobila enheter. De visste nog att vi inte ville ha eländet men det struntade de i. Förhoppningen från deras sida var att man skulle "känna igen sig" från datorn och så välja WP för den mobila enheten.

Man körde sålunda helt över sin befintliga och historiska kundbas för att utveckla en ny. MS bojkottade oss och vi bör svara med samma mynt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3