Youtube ger upp – felfilmade videoklipp spelas upp i vertikalt fullskärmsläge

Permalänk
Melding Plague

Youtube ger upp – felfilmade videoklipp spelas upp i vertikalt fullskärmsläge

Som en av de sista motståndarna till vertikalt filmade videoklipp kastar Youtube in handduken och kommer framöver att automatiskt spela upp dessa i fullskärmsläge med Android-appen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte ser problemet?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det är grymt störande med vertikala filmklipp, är det så svårt att vrida på telefonen?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag stör mig på vertikalt filmande nästan lika mycket som jag stör mig på särskrivningar!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Är det bara jag som inte ser problemet?

Ja.

Permalänk
Medlem

Well, vertikal film är väl inte kass i sig självt förutom på alla skärmar och tv-apparater som inte är i porträtt dvs, då är det det sämsta jävla skit man kan titta på.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Är det bara jag som inte ser problemet?

Med vertikal video, eller med gamla YouTube?
Problemet med klippen är att man inte ser särskilt mycket. Vårat synfält är mycket bredare än det är högt, så det känns ganska onaturigt att ha video i 9:16.
Problemet med gamla YouTube (och många andra videospelare) var/är att hur man än vred telefonen så använde den bara runt en tredjedel av skärmen, medan resten var svart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Dags för mobiltillverkarna att ordna så att filmer alltid tas horisontellt oavsett hur mobilen hålls. Det finns ju pixlar i sensorn så att det räcker och blir över.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Dem skulle ha gjort så att vertikala videoklipp spelas upp "liggandes" istället, då hade man inte kunnat titta på den varken i liten bild eller stor utan att behöva få en väldigt obekväm tittarupplevelse ^^

Förövrigt, kommer jag själv till en vertikal video, så stänger jag ner den illa kvickt, Jag tycker att det är så grymt irriterande med vertikalt....

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Googles egna kamera app har sedan en tid tillbaka varnat när du håller kameran fel. Dags att iÄpple telefonerna gör likadant.

http://www.androidpolice.com/2014/04/16/with-its-new-camera-g...

Permalänk
Medlem

vertikal video är väldigt frustrerande/irriterande att titta på, stänger oftast ner när dom dyker upp..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan inte säja att jag tycker att det finns pixlar så det räcker är ett bra argument då det nog snarare är sensorerna som är dilemat. BÅde då man fottar t.ex en model för att visa kläder, vanliga reklampelare samt vanliga a4 så klr man vertikalt. För film vyer med mera fördrar jag horisontelt. Men t.ex att fotta vertikalt på en mobil och sedan visa den vertiakalt ser jag inte som ett problem. Inte heller med att man vrider på skärmen. Man får väll använda det som man föredrar. Ska vi klaga på att t.ex mona lisa inte är horisontel?

Edit:
Det misstag jag oftas gör är att horisontel flippa telefonen 180 grader. Tror ofta tagen i filmen vart fel på min förra eller förrförra då och den visades upp och ner på datorn då.
Borde inte gyron i telefonen eller i cameran spara hur klippet togs? Min gamla ACDsee 2.4 can det på gamla jpeg bilder. Den är inte direkt ny.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Är det bara jag som inte ser problemet?

Du ser ingenting

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Det löser iaf problemet som finns nu när du måste kriga med telefonen så den inte ska växla läge fram och tillbaka.

Permalänk
Snusfri

De borde autocroppa vertikala videos istället så att allt det "roliga" som folk tror sig ha filmat automagiskt klipps bort så kanske de lär sig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

vertikal video är väldigt frustrerande/irriterande att titta på, stänger oftast ner när dom dyker upp..

Jag också, då struntar jag hellre i att titta på det.
Håller också med om att tillverkarna borde fixa ett låst läge så bilden vänds "rätt" horizontal läge som nån tidigare nämnde.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag håller med, hoppas detta görs något åt detta. Ser inte folk själva hur dumt det blir eller tittar bara dom på filmen i mobilen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

De borde autocroppa vertikala videos istället så att allt det "roliga" som folk tror sig ha filmat automagiskt klipps bort så kanske de lär sig.

Håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Well, vertikal film är väl inte kass i sig självt förutom på alla skärmar och tv-apparater som inte är i porträtt dvs, då är det det sämsta jävla skit man kan titta på.

https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA

bah du hann före
klassiker!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan inte säja att jag tycker att det finns pixlar så det räcker är ett bra argument då det nog snarare är sensorerna som är dilemat. BÅde då man fottar t.ex en model för att visa kläder, vanliga reklampelare samt vanliga a4 så klr man vertikalt. För film vyer med mera fördrar jag horisontelt. Men t.ex att fotta vertikalt på en mobil och sedan visa den vertiakalt ser jag inte som ett problem. Inte heller med att man vrider på skärmen. Man får väll använda det som man föredrar. Ska vi klaga på att t.ex mona lisa inte är horisontel?

Edit:
Det misstag jag oftas gör är att horisontel flippa telefonen 180 grader. Tror ofta tagen i filmen vart fel på min förra eller förrförra då och den visades upp och ner på datorn då.
Borde inte gyron i telefonen eller i cameran spara hur klippet togs? Min gamla ACDsee 2.4 can det på gamla jpeg bilder. Den är inte direkt ny.

ACDSee 2.43 (2.45 om man är tysk) är fortfarande den bästa bildvisaren för windows. Ingen annan kommer nära.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Fick ont i knät när jag såg denna nyhet

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig egentligen? Släng annars dit en setting så man kan flippa detta själv...

Permalänk

Det kan lätt bli så om man filmar/fotar något som man i förstahand vill lägga upp på Instagram. Deras kvadratiska format är ett helvete, och då hjälper det att fota/filma i vertikalt läge för att vara säker på att allt man vill få med får plats på bredden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mår dåligt bara av att se folk filma i vertikalt läge.. Tänk va många filmklipp som filmas i ett helt värdelöst format, som ingen kommer vilja titta på.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Då det rör sig om deras Android app så blir det ju inget problem då man bara kan vända på mobilen.
Mer att Youtube fixar något än ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Då det rör sig om deras Android app så blir det ju inget problem då man bara kan vända på mobilen.
Mer att Youtube fixar något än ger upp.

Dom hade ingen energi efter kriget av Bobs arme

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Dags för mobiltillverkarna att ordna så att filmer alltid tas horisontellt oavsett hur mobilen hålls. Det finns ju pixlar i sensorn så att det räcker och blir över.

Skulle vara fint med en kvadratisk sensor och låta telefonen skära ut t.ex. 16:9 oavsett vilket håll man håller telefonen. Skär man annars ut 16:9 åt fel håll på en vanlig avlång sensor får man dels rätt så få pixlar, dels väldigt snäv/inzoomad bildvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Skulle vara fint med en kvadratisk sensor och låta mobilen skära ut t.ex. 16:9 oavsett vilket håll man håller telefonen. Skär man annars ut 16:9 åt fel håll på en vanlig avlång sensor får man dels rätt så få pixlar, dels väldigt snäv/inzoomad bildvinkel.

Går ju lösa med att video kör 16:9 oavsett hur man håller mobilen (alltså kameran följer inte hur du håller mobilen i video läget)

Vist lite väl drastiskt kanske, men hade garanterat självsanerat Youtube fort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Går ju lösa med att video kör 16:9 oavsett hur man håller mobilen (alltså kameran följer inte hur du håller mobilen i video läget)

Vist lite väl drastiskt kanske, men hade garanterat självsanerat Youtube fort.

Sant. Jag är dock en av dem som inte avskyr stående video - Den enskilt största anledningen till att det varit jobbigt för mig är just att Youtube alltid har visat den fel i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Dags för mobiltillverkarna att ordna så att filmer alltid tas horisontellt oavsett hur mobilen hålls. Det finns ju pixlar i sensorn så att det räcker och blir över.

Visst, det finns pixlar så att det blir över, men optiken är en helt annan historia. Om de skulle göra det där så skulle betraktningsarean av videoinspelningen vara löjligt liten.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |