Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur återställer jag allt i bios? GA-X79S-UP5-WIFI

Permalänk

Hur återställer jag allt i bios? GA-X79S-UP5-WIFI

Jag har GA-X79S-UP5-WIFI + 3930k
Hej, jag överklockade min CPU en aning för en vecka sen, allt gick bra tills igår då det började lagga när jag spelade, gick ur spelet direkt och lät datorn vara på i ett par minuter för att fortsätta kyla och stängde sedan av datorn.

Jag hade endast stängt av HT och ökadt multipeln till 36 från 32, inte ändrat på något annat.
Nu när jag startar datorn går den segt, den säger att bios inte är optimalt och CPUn visar 82 grader, har alltid innan varit 38 grader, har corsair h100i med två gentle typhoon-fläktar.

Boot failure detected kommer upp när jag startar

Har tryckt optimized default för att få

Skall det mestya ligga på auto?, för datorn stänger av sig efter ett tag i bios?

CPU Vcore står på 0.835V Auto
dynamic Vcore 0.000V Auto
CPU Vtt 1.05V Vtt Auto
CPU PLL 1.81V Auto

CPU fan speed säger 0 rpm (doc så snurrar alla fläktar), kan det på nåt sätt syfta på pumpen istället eller nåt annat konstigt
1st system fan speed 0 RPM
2nd system fan speed 666 rpm
3d system fan speed 1086
4th system fan 1200 rom

CPU tempterature warning är disabled
system temperature warning disabled
pch temeprature warning disabled
cpu fan fail warning disabled
alla fläktars fan fail warning är disabled

Är det något som verkat galet? mer än den höga cpu-tempen?
Datorn går som sagt segt bara i bios och om jag starar den går den segt

Permalänk
Medlem

Clear cmos så nollar du alla inställningar, eller om du uppdaterar bios så blir det en oxo fast jag brukar ändå försöka göra en manuellt vid uppgradering av bios.
Din cpu temp är hög om den är 82c efter en stund så jag hade monterat om kylaren och kollar så pumpen fungerar i H100i vilket verkar vara ditt problem faktiskt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Clear cmos så nollar du alla inställningar, eller om du uppdaterar bios så blir det en oxo fast jag brukar ändå försöka göra en manuellt vid uppgradering av bios.
Din cpu temp är hög om den är 82c efter en stund så jag hade monterat om kylaren och kollar så pumpen fungerar i H100i vilket verkar vara ditt problem faktiskt.

Nu låter jag riktigt dum men hur gör jag en clear cmos?
Hittar ett litet svart hål på moderkortet men det är ju ingne knapp?, skall man ha något verktyg eller nåt annat och bara trycka in något där?

Permalänk
Medlem

Vet ej hur den ser ut på just ditt m-b men den finns på sid7 i manualen https://www.megekko.nl/productpdf/00265802-manual.pdf i regel är det en jumper som du flyttar åt sidan i 10-20sek med datorn helt strömlös så kom ihåg att dra ut strömsladden en liten stund före, men jag tror det är din H100i som spökar iom att du har hög temp på cpu så kan det hänt att pumpen slutat pumpa runt vätskan.

OBS finns en knapp på baksidan (sid 20 finns bild) av ditt M-B för det oxo så kolla vid sladdarna om du hittar en knapp som är det och kolla i manualen vad som gäller för ditt moderkort.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Vet ej hur den ser ut på just ditt m-b men den finns på sid7 i manualen https://www.megekko.nl/productpdf/00265802-manual.pdf i regel är det en jumper som du flyttar åt sidan i 10-20sek med datorn helt strömlös så kom ihåg att dra ut strömsladden en liten stund före, men jag tror det är din H100i som spökar iom att du har hög temp på cpu så kan det hänt att pumpen slutat pumpa runt vätskan.

OBS finns en knapp på baksidan (sid 20 finns bild) av ditt M-B för det oxo så kolla vid sladdarna om du hittar en knapp som är det och kolla i manualen vad som gäller för ditt moderkort.

Vet du om bios kan ge falska mätvärden eftersom att jag inte rörde inställningarna för kylningen? känns väldigt olustigt ominstallera kylaren men det blir väl nog det jag pillar med i eftermiddag.

Permalänk
Medlem

Klart det kan hända att det diffar lite men inte så mkt som din visar, tyder mer på en trasig kylare tex att pumpen slutat pumpa vätskan då ger det så höga temps att CPU trottlar och sänker sin hastighet som ger lagg som du beskriver.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC