Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Införskaffande av ny skärm (tips?)

Hallå där!

Ja efter att jag gjorde en uppdatering av datorn så funderar jag på om 60hz HP'n inte också borde bytas ut.
har kollat lite på upplösningen 2560 x 1440 men vet inte så mycket om den då jag inte har sett hur det är att spela på med egna ögon.

För det jag är ute efter är den bästa spelupplevelsen jag kan få som passar till mina delar

Men de jag kör med i datorn är

GeForce GTX 980Ti
Intel i7-4790K
msi Krait Edition
16 GB RAM
Windows 7 Ultimate

Men så skriv gärna tips, budgeten är inget som är riktigt bestämt men helst inte över 5k. Om inte skärmen kan revolutionera mitt spelande

// Emil W

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-xb270ha-predator-...
Skulle starkt rekommendera denna skärm så får du en bra upplevelse.

Permalänk

@Axel95: Tackar för tipset den såg riktigt sweet ut!
Men har du någon erfarenhet av högre upplösningar? Är det värt att försöka spela på det och skulle mitt rig klara av det okej?

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Skrivet av Round_Lake:

@Axel95: Tackar för tipset den såg riktigt sweet ut!
Men har du någon erfarenhet av högre upplösningar? Är det värt att försöka spela på det och skulle mitt rig klara av det okej?

Men vet du inte alls vad det är för komponenter du har i datorn?

I din signatur står Nvidia GTX 980 Ti samt Core i7 4790.
Läste du inga som helst recensioner innan du köpte grafikkortet?
Du kan väl göra det nu isåfall, eftersom du verkar ha struntat i det eller helt enkelt bara drabbats av hjärnsmälta och glömt vad det är du har i datorn.

1920*1080 på 27-tumsskärm skulle jag starkt avråda ifrån ifall man inte gillar riktigt stora pixlar. Det finns i princip ingen skärmstorlek som har större pixlar än så. Gamla 19-tummare på 1280*1024 hade 0,294 mm stora pixlar som jämförelse.
2560*1440@27" har en pixelstorlek som hamnar i andra änden av spektrat när vi pratar om stationära skärmar. 0,233mm tror jag de ligger på, väl smått när du surfar på webben utan att förstora, men saker upplevs som skarpare och behovet av antialiasing i spel minskar.

Vill du ha en skärm som matchar din dator finns denna
https://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-xb270hu-predator-...
Klarar du dig utan 120/144Hz är denna den bästa 27an till rimligt pris, om du nu inte har något emot den aningen strikta designen, tror ingen butik säljer den under 5500
https://www.inet.se/produkt/2207569/eizo-27-flexscan-ev2736w-...

Vill du till varje pris komma billigt undan och samtidigt få högre uppdateringsfrekvens finns Koreaskärmarna
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1208485-qnix-x-star-qx-...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

@Axel95: Tackar för tipset den såg riktigt sweet ut!
Men har du någon erfarenhet av högre upplösningar? Är det värt att försöka spela på det och skulle mitt rig klara av det okej?

har inte provat på högre upplösning men du klarar det utan problem. Om du har pengar tycker jag du ska satsa på en 2560x1440, 144Hz skärm istället. Jag tycker det är mycket viktigare att spela på hög hertz istället för hög upplösning.

Permalänk

Förlåt om jag verkar helt okunnig. Läste såklart på om mina grejer innan jag köpte dem och vet att man ska kunna köra på högreupplösningar helt okej. Dock har jag bara sett rewies där de klockar och kan inte de riktigt så kör på fabrik. Sen de jag undrar mest är hur stor skillnaden blir då jag inte har kunnat upplevt det själv.

Men tack för tipsen, de hjälper och är snällt att du tar dig tid och svarar!

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Axel95: Well pengar har jag dock inte i överflöd men ah gör inte mycket annat en pluggar och spelar så kanske är värt de in the long run
Men tack för synpunkterna, bra att höra andras åsikter

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful