Vilken konsol skall jag behålla?

Permalänk

Vilken konsol skall jag behålla?

Tjenare!

Jag har både Xbox One och Playstation 4. Problemet är att jag varken har tid eller pengar för att behålla båda.
Vet att den största faktorn som spelar in när man ska välja konsol är spelen. Men för mig är det vilket som, då jag tycker båda har lika bra spelutbud (för tillfället).

Vilken konsol tycker DU är mest värd att behålla, om man kollar på helheten och framtiden?
Lägg gärna in några ord här.

Tacksam för svar!
/Ark

Permalänk
Hedersmedlem

Inte pengar att behålla dom? Äter dom bröd i skåpen?

Så vitt jag vet (ej konsolägare) så är väl PS4-an den mer kraftfulla av dem båda men det enda konsolexklusiva spelet jag hade varit intresserad av hade varit Forza-serien så jag hade ändå kört med Xboxen.

Permalänk
Medlem

Behåll båda istället. Konsolerna är ju inte särskilt dyra längre. Föredrar dock xboxen mer.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Inte pengar att behålla dom? Äter dom bröd i skåpen?

Så vitt jag vet (ej konsolägare) så är väl PS4-an den mer kraftfulla av dem båda men det enda konsolexklusiva spelet jag hade varit intresserad av hade varit Forza-serien så jag hade ändå kört med Xboxen.

Det kostar att köpa spel, och att betala respektive onlinetjänster. Så har bara råd med en av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktisk:

Tjenare!

Jag har både Xbox One och Playstation 4. Problemet är att jag varken har tid eller pengar för att behålla båda.
Vet att den största faktorn som spelar in när man ska välja konsol är spelen. Men för mig är det vilket som, då jag tycker båda har lika bra spelutbud (för tillfället).

Vilken konsol tycker DU är mest värd att behålla, om man kollar på helheten och framtiden?
Lägg gärna in några ord här.

Tacksam för svar!
/Ark

Jag personligen gillar mest xbox exklusiva titlar och prestandamässigt är de lika dåliga jämfört med vad en rejäl PC kan prestera så du kan ju kolla vilka spel du gillar mest samt vilken kontroll du tycker är bekvämast och vad dina kompisar spelar på helt enkelt, i min kompiskrets är det Wii U + PC combon som gäller därav äger jag ingen ps4 eller xbox one längre eftersom de var otroligt tråkigt och sitta och spela ensam

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag var i princip samma sits, inte av ekonomiska skäl att sälja - utan ej tid att använda dem.

Med x86 arkitekturen som faktiskt båda bygger på, likt PC så är de... som en dator.
Och det är inte så mycket exklusiva titlar som gäller numera, om man kollar när det var PS3 mot XBOX360.

Jag valde att sälja Xbox One -enheten, och detta sved extra mycket då jag varit en trog användare till Xbox och Xbox live, har ändå samlat på mig hyffsat med gamerscore genom åren (~35k)

Men jag anser PS4an vara bättre.
Jag använder ofta/alltid hörlurar när jag spelar, och PS4'ans inbyggda funktion för detta är bättre än den som man köper till löst till Xbox One (jag vet, har som sagt ägt och använt båda)
Menysystemet är mer "vuxet" och inte så rörigt.
Bland annat.

Jag behöver inte försvara den ena konsolen mot den andra - då jag faktiskt ägt båda.

Jag tycker PS4an var bättre, därav behöll jag den.
Känns ändå som de flesta större spel släpps till båda plattformar... OCH PC.
Har uppgraderat PC'n med bra grafikkort och en g-sync skärm, så helt ärligt, PS4'an står mest för PLEX nu ändå.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag var i princip samma sits, inte av ekonomiska skäl att sälja - utan ej tid att använda dem.

Med x86 arkitekturen som faktiskt båda bygger på, likt PC så är de... som en dator.
Och det är inte så mycket exklusiva titlar som gäller numera, om man kollar när det var PS3 mot XBOX360.

Jag valde att sälja Xbox One -enheten, och detta sved extra mycket då jag varit en trog användare till Xbox och Xbox live, har ändå samlat på mig hyffsat med gamerscore genom åren (~35k)

Men jag anser PS4an vara bättre.
Jag använder ofta/alltid hörlurar när jag spelar, och PS4'ans inbyggda funktion för detta är bättre än den som man köper till löst till Xbox One (jag vet, har som sagt ägt och använt båda)
Menysystemet är mer "vuxet" och inte så rörigt.
Bland annat.

Jag behöver inte försvara den ena konsolen mot den andra - då jag faktiskt ägt båda.

Jag tycker PS4an var bättre, därav behöll jag den.
Känns ändå som de flesta större spel släpps till båda plattformar... OCH PC.
Har uppgraderat PC'n med bra grafikkort och en g-sync skärm, så helt ärligt, PS4'an står mest för PLEX nu ändå.

Känns som att jag borde överväga uppgradera PC'n...

Permalänk
Medlem

Playstation 4, hårdvaran är överlägsen och det är det viktigaste för mig. Vad jag sett av xbox live och psn samt OSen så kvittar det mig vilket av de två jag har tillgängligt så då får hårdvaran avgöra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Du märker väl vilka spel du spelar mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Playstation 4, hårdvaran är överlägsen och det är det viktigaste för mig. Vad jag sett av xbox live och psn samt OSen så kvittar det mig vilket av de två jag har tillgängligt så då får hårdvaran avgöra.

att kalla laptop / htpc processor med många kärnor + ett underklockat 7850 kombinerat med 8gb GDDR5 minne varav 5gb går att använda till spel och en slö mekanisk hdd överlägset är väl ändå lite att ta i.. PS3an var dock överlägsen vid lansering men PS4an presterar som en gaming pc mellan 5-6000kr och då kan man komma betydligt lägre om man köper lite begagnade delar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

att kalla laptop / htpc processor med många kärnor + ett underklockat 7850 kombinerat med 8gb GDDR5 minne varav 5gb går att använda till spel och en slö mekanisk hdd överlägset är väl ändå lite att ta i.. PS3an var dock överlägsen vid lansering men PS4an presterar som en gaming pc mellan 5-6000kr och då kan man komma betydligt lägre om man köper lite begagnade delar

Här är när jag kör BF4 i PS4 settings (vad konsensus på nätet menar i vad för settings spelet körs på PS4) på min AMD rigg då jag hade ett 750 ti. Det var en sub 5000kr rigg då den byggdes.
PS4 an håller 60fps, jag klarar hålla 60 för det mesta förutom kring levolution området. Bara för att bekräfta det du säger.
https://www.youtube.com/watch?v=KKonr6mIFJ4

Sen har tillverkarna det lättare att tweaka in och optimera spelen för en konsol där alla är lika. Fast där har varit vissa skrämmande fall av dålig optimering precis vid release av spelet. Bättre API med mindre overhead etc på konsolerna med, kanske blir mindre skillnad med directx12?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ingen mening med att sälja någon av dem iallafall, andrahandsvärdet är så lågt att det är roligare att ha kvar dem. Det du kan göra är väll att du packar ner tex Xboxen och sedan bara spelar på PS ett tag. Sedan kan du ju byta om du vill, vet inte hur det funkar med dem där månadstjänsterna men borde väll vara månadsvis? Så isåfall kan du ju köra Xbox ena månaden sedan PS den andra om du inte vill betala för båda varje månad.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Sälj båda, köp ett Wii U och uppgradera din PC för resten av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktisk:

Det kostar att köpa spel, och att betala respektive onlinetjänster. Så har bara råd med en av dem

Ställ undan en av dem istället för att sälja, så slipper du ångra dig i framtiden. Säger du upp onlinetjänsten har du inga löpande kostnader annat än en eventuell värdeminskning hos konsolen. Kan ju komma nån konsolspecifik titel du bara måste ha, och då äre ju lätt att damma av konsolen och köpa bara det spelet.

En sak jag ångrar storligen idag är att jag tradade in ett stort antal NES-spel för att finansiera en SNES när jag var grabb. Nu i retrospekt fattar man hur urbota korkat det var, men då skulle man bara ha den på releasedagen. Om det inte handlar om att man behöver pengarna för att överleva, så skulle i alla fall jag aldrig sålt konsolen om jag var i dina kläder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Här är när jag kör BF4 i PS4 settings (vad konsensus på nätet menar i vad för settings spelet körs på PS4) på min AMD rigg då jag hade ett 750 ti. Det var en sub 5000kr rigg då den byggdes.
PS4 an håller 60fps, jag klarar hålla 60 för det mesta förutom kring levolution området. Bara för att bekräfta det du säger.
https://www.youtube.com/watch?v=KKonr6mIFJ4

Sen har tillverkarna det lättare att tweaka in och optimera spelen för en konsol där alla är lika. Fast där har varit vissa skrämmande fall av dålig optimering precis vid release av spelet. Bättre API med mindre overhead etc på konsolerna med, kanske blir mindre skillnad med directx12?

Jo sen får man också räkna in kostnaden för spel på konsol som är betydligt högre än till PC så att bygga en gaming pc med en del begagnat och en del nytt för runt 5000kr så har man snart igen de pengarna i spelinköp samt att det öppnar upp för hundratusentals äldre titlar som ps4an inte har i sitt bibliotek

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.