Misslyckat avloppsbygge behöver akut rådgivning!

Permalänk
Inaktiv

Misslyckat avloppsbygge behöver akut rådgivning!

Hej och god kväll!

Jag köpte ett hus i slutet av december 2013 och inflyttning var mars 2014. Huset är från 1920-tal med ett mycket gammalt avloppssystem.

April 2014 blev det stopp i toaletten/avloppet och jag fick ta dit slamsugning och jag trodde problemet var löst, två månader senare var det samma visa och då kom vi fram till att det gamla systemet som troligtvis är från 40-50-talet hade totalhavererat och de gamla cementrören hade spruckit, vittrat sönder och var fulla med rötter, men långt innan jag flyttade dit för enligt gubben som var 85 som jag köpte huset av så hade han aldrig haft några bekymmer då han bara hade tittat till huset typ 2 gånger om året.

Jag kommer ingen mer vart och beslutar mig för att lägga ett nytt avlopp och en ny brunn (infiltrationsanläggningsbrunn). Detta jobb skulle utföras i augusti 2014 men på grund av strul från grävarens sida blir det inte av förrän i november och här långt uppe i Norrland får man vara glad att det inte redan är snöbelagt vid den tiden.

Dagen D kommer och ett nytt avlopp och en ny brunn installeras och jag trodde äntligen att det var över. Avloppet fungerade fint hela vintern fram tills nu i våras när all snö hade smällt.
Stopp i toaletten/avloppet igen, men den här gången berodde det inte på avloppet utan grundvattnet.

På grund av att det på vissa ställen här omkring varit 1-1,5 meter snö så har det blivit jättemycket vattenöverskott och brunnen var överfull med vatten vilket har lett till att papper och skit rent ut sagt har satt igen så det har ingenstans att ta vägen.

Jag tar dit slamsugningen som tömmer brunnen tror att allt är OK men icke. Bara några dagar senare är det samma visa igen och slamsugningen får komma tillbaka och tömmer brunnen, spolar och suger toaletten.
Jag kontaktar även rörfirman som installerat avloppet och brunnen och får till svars att det är helt normalt med tanke på rekordvintern med snö och grundvatten.

När slamsugningen hade tömt och gjort i ordning ser vi hur det forsar in vatten i brunnen och den fylls fort så vi åker till närmaste Biltema varuhus som ligger i Luleå och köper en dränkbar pump som får ta bort vattnet i brunnen tills det lugnar ner sig.

Detta var i början av juni och det är den 28:e juli idag och pumpen är fortfarande i brunnen och jag måste använda den 2-3 gånger per dag.

Igår när vi sänkte garden och råkade sätta in pumpen försent var brunnen överfull och det blev stopp igen i toaletten.
Slamsugningen var här i dag för 3:e gången i år och tömde brunnen, spolade och sög toaletten.
Han tyckte det var konstigt att de inte hade gjort en spolbrunn också och tyckte allt det här lät väldigt konstigt.

Jag ringer till rörfirman och berättar att jag hade haft en dränkbar pump sedan juni fram tills idag och säger att någonting med avloppet och brunnen ni installerade är fel och att det inte är normalt att ha en dränkbar pump igång hela sommaren.
Han säger att dem inte gjort någonting fel och att detta är helt normalt och att jag måste använda dränkbara pumpen hela tiden varenda sommar.

Jag säger att han måste komma och kolla på det för något fel måste det ju vara för inte ett enda annat hus som jag har kört förbi har haft ett brunnslock öppet med en slang som sticker ut.

Finns inget han kan göra säger han ännu en gång.

Vad jag fattat det som så fungerar en infiltrationsanläggningsbrunn på det här sättet:
Papper, slam och skit samlas på botten och resterande vatten ska försvinna från utloppet men så fungerar det inte för mig, vattnet försvinner aldrig.

Jag och min sambo har haft ett rent helvete och vi måste passa pumpen varje dag och vi är konstant oroliga för att spola i toaletten för rädslan att det ska bli stopp.
Detta äter oss levande och man kan aldrig åka iväg någonstans och koppla av för man tänker bara på brunnen och avloppet.

Rörfirman säger att det här är helt normalt och att vi ska leva med detta, men jag vet ingen jag pratat med eller känner som tycker att det här låter normalt.

Jag har fått ett tips om att kontakta ARN som är opartisk och jag tror nästan jag ska göra det men jag vill veta vad ni tycker och tänker om hela den här soppan.

Känner jag behöver all hjälp och expertis jag kan få.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Du har nog fått en perfekt bevattningsbrunn, du kan nog inte ha en sådan avloppsbrunn på den marken.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då ta och ringa en annan vvs-firma och se vad de säger om problemet och om det nu är "normalt". Sen kontakta ARN.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hej och god kväll!

*text*

Är det från infiltrationsbädden som vattnet forsar in?
Har du en trekammarbrunn så ska det fungera som du beskriver, skit/papper/allt hamnar i kammare 1, sen renas vattnet i två steg till.
efter det ska det ut till en infiltrationsbädd.
ligger grundvatten nivån för nära marken måste man anlägga bädden så nära markytan som möjligt.
Då hamnar bädden högre än trekammarbrunnen och då behöver man pumpa upp vattnet efter steg3
det verkar som din vvs firma inte tänkt på att detta kan hända och slarvat/sparat in..

Edit:
#1 som andra skrivit, ring en annan firma och be de komma o kolla.
#2 ring kommunen o kolla att det verkligen är godkänt med bädd där du bor. Om det är vanligt med så högt grundvatten har jag svårt att se att man får filtrera.. finns ju risk att man får skitvatten i dricksvattnet.
låter som du borde ha tank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Tänk på att i år har det varit riktigt blött i backen vi har fått tömma källaren flera ggr och vatten nivån i brunnen har varit ca 1,5-2 meter över det normala.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Det är ju viktigt att veta från vilket håll vattnet kommer in i trekammarbrunnen. Är brunnen av plast eller betong?

Det är enkelt att se vilket rör det rinner i, om det "forsar", du bör ju ha ett inlopp och ett utlopp. Ett annat alternativ kan ju vara att den är trasig i botten och att grundvatten tar sig in därifrån.

Om det kommer från ledningen från huset, så kanske du har nån toa eller annat som står och rinner. Kommer det från infiltrationen så är det värre. Den är antagligen mättad med vatten, ligger den i en svacka eller liknande? Man brukar göra en förhöjd markbädd om förhållandena inte medger en normal infiltration.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar jag fått!

Här kommer lite bilder från bygget (ni får ursäkta kvalitén):

Jag kommer att ringa en annan rörfirma, dock inte i samma ort utan en annan del av landet.
På så sätt kan jag få ett ärligt svar om det gått rätt till eller inte och inte ett svar som svärtar ner en konkurrent.

Kommer även att kontakta ARN för jag tänker inte ha det så här längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tack för alla svar jag fått!

Här kommer lite bilder från bygget (ni får ursäkta kvalitén):

http://s3.postimg.org/yvb6mb1kj/pic01.jpg

http://s4.postimg.org/8lw8x44u5/pic02.jpg

http://s2.postimg.org/m3wbgsnrd/pic03.jpg

http://s12.postimg.org/i3sfdt5tp/pic04.jpg

Jag kommer att ringa en annan rörfirma, dock inte i samma ort utan en annan del av landet.
På så sätt kan jag få ett ärligt svar om det gått rätt till eller inte och inte ett svar som svärtar ner en konkurrent.

Kommer även att kontakta ARN för jag tänker inte ha det så här längre.

Glöm inte att berätta att du bor längre upp i landet också. Det kan vara relevant för dem att veta.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Det där låter riktigt knasigt! Vart är det tänkt att den dränkbara pumpen ska pumpa vattnet? Det låter som upplagt för förorenat dricksvatten och otrevlig lukt/hygienproblem i omgivningen.
Jag hade kontaktat en annan firma och tagit ett skriftligt utlåtande från dem. Gå till ARN alt tingsrätt med detta som underlag.
Ett tips, byggahus.se är ett ypperligt forum får såna här frågor
Ett stort lycka till, och håll oss gärna underrättade med hur det går i ärendet!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Glöm inte att berätta att du bor längre upp i landet också. Det kan vara relevant för dem att veta.

Tack, det ska jag göra.
Tror det här är bästa sättet faktiskt för att få ett ärligt svar.

Skrivet av Arkebuzer:

Det där låter riktigt knasigt! Vart är det tänkt att den dränkbara pumpen ska pumpa vattnet? Det låter som upplagt för förorenat dricksvatten och otrevlig lukt/hygienproblem i omgivningen.
Jag hade kontaktat en annan firma och tagit ett skriftligt utlåtande från dem. Gå till ARN alt tingsrätt med detta som underlag.
Ett tips, byggahus.se är ett ypperligt forum får såna här frågor
Ett stort lycka till, och håll oss gärna underrättade med hur det går i ärendet!

Vi har gjort så att slangen från den dränkbara pumpen leds ut i skogen så långt från dricksvattenbrunnen som möjligt och det finns knappt några grannar att tala om så eventuell lukt får drabba myggorna istället.

Vi är fullt på det klara med att det här är inte OK i och med att det är kontaminerat vatten men vi har inte haft något annat val.
Skulle ARN eller den andra rörfirman påpeka detta så hänvisar jag bara till rörfirman som gjort jobbet och anser att detta är normalt.

Jag har betalat 40.000:- för det här spektaklet plus ytterligare några tusen för alla slamsugningar och anser att jag inte fått valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

40K?

Brukar ju kosta över 100 va eller?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Modellören:

40K?

Brukar ju kosta över 100 va eller?

Ärligt talat så vet jag inte vad det här egentligen ska kosta. Det kan nog skilja ganska rejält beroende på vart i landet man befinner sig.

Jag bor i Norrland och huspriserna här är inte vad dem är där jag ursprungligen kommer från utanför Göteborg.

Huset jag köpte här uppe fick jag för en spottstyver med stor tomt, uthus med kylrum och 3,5 hektar skog, där nere skulle jag nog få punga ut närmare miljonen om det ens skulle räcka.

Permalänk
Medlem

Såg jag rätt eller va rören skarvade med silvertejp?! Vad är det för brunn, plast eller betong? Om det är mycket vatten i marken runtomkring kanske du måste dränera den för att leda bort vattnet ifrån brunnen.

Ser även ut som att rören ligger i "luften". Väldigt lätt att få baklut om man gör på det viset... Har du inte bättre bilder? Man ser ju ingenting på dessa.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Nu är kanske inte den delen av Sverige så hårt kontrollerat men kommuner sätter nya krav på avlopp så ditt nya kanske inte är godkänt av kommunen heller om det vill sig illa. Ifall nu den firman har gett dig ett system som inte fungerar som du tänkt, så finns det ju en risk att dom inte heller har brytt sig om vad kommunen kräver.

Jag har 3kammare med bädd, men utökade krav har kommit och dom som bor nära vatten krävas extra kemisk rening efter ordinarie. Andra kommuner kräver att man ska ha system som skiljer kiss och bajs redan vid toaletten.

Så började dom dra kommunalt intill mig, jag frågade kommunen om vad som händer ifall jag inte kopplar på mig och jag fick ett rakt svar att dom kan anstränga sig för att setill så jag inte klarar deras nya krav... Så det var bara att hoppapå... ~150tusen... kul...

Finns ju en risk att det inte är trekammare, borde synas när man tittar ner att det är väggar som klyver i tre tårtbitar.
Och att dom byggde en stor bädd efter brunnen där vattnet filtreras påväg bort från bajsbrunnen bor till någon annan dagvatten/dräneringsbrunn långt bort. Ifall det istället är en sluten tank så får man ha sugbil ofta.

Skrivet av Pantsoff:

Såg jag rätt eller va rören skarvade med silvertejp?!

Ifall du tänker på den grå svängen; Det finns grå rör också. Skillnaden på grå och orange är hur mycket värme dom tål. Grått tål mer och är krav att ha typ vid kök och badrum där man spolar varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Nu är kanske inte den delen av Sverige så hårt kontrollerat men kommuner sätter nya krav på avlopp så ditt nya kanske inte är godkänt av kommunen heller om det vill sig illa. Ifall nu den firman har gett dig ett system som inte fungerar som du tänkt, så finns det ju en risk att dom inte heller har brytt sig om vad kommunen kräver.

Jag har 3kammare med bädd, men utökade krav har kommit och dom som bor nära vatten krävas extra kemisk rening efter ordinarie. Andra kommuner kräver att man ska ha system som skiljer kiss och bajs redan vid toaletten.

Så började dom dra kommunalt intill mig, jag frågade kommunen om vad som händer ifall jag inte kopplar på mig och jag fick ett rakt svar att dom kan anstränga sig för att setill så jag inte klarar deras nya krav... Så det var bara att hoppapå... ~150tusen... kul...

Finns ju en risk att det inte är trekammare, borde synas när man tittar ner att det är väggar som klyver i tre tårtbitar.
Ifall det istället är en sluten tank så får man ha sugbil ofta. Så borde det vara fler brunnslock, och att dom byggde en stor bädd efter brunnarna där vattnet filtreras påväg bort från bajsbrunnen.

Ifall du tänker på den grå svängen; Det finns grå rör också. Skillnaden på grå och orange är hur mycket värme dom tål. Grått tål mer och är krav att ha typ vid kök och badrum där man spolar varmt.

Ja den ser onekligen liten ut. Hur ser brunnar ut för gråvatten? (dush, diskho mm)? Ser ju ändå ut att ha någon form av avskiljning då det är ganska många rör.

Visste inte det där med böjarna, men det låter väldigt vettigt. Har bara hållt på med de orangea Men de gråa, används inte de endast vid en fettavskiljare? Typ riktigt varm olja som ska ner i avskiljaren? Har svårt att tro att de orangea inte ska tåla kokande vatten.

Förresten, la faktiskt rör till en fettavskiljare, men då var det stålrör med stålböjar mm. För att tåla de höga temperaturerna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Ja den ser onekligen liten ut. Hur ser brunnar ut för gråvatten? (dush, diskho mm)? Ser ju ändå ut att ha någon form av avskiljning då det är ganska många rör.

Rören vi ser på hans tank är kanske som det ska. Tror jag läst att dagens trekammare har två rör ut i filterbädden.
Så, orange röret är från huset, dom två gröna är smutsigt vatten som rinner ut, till en bädd som fångar upp det värsta.
Sen blir vattnet "rent" ut i vanliga brunnar längre bort som för trädgårdsdräneringar och dagvatten (regn,stuprör).

Såvida dom inte sket i bädden och bara skeppa två rör rakt ut i skogen.

Vet inte vilka temperaturer dom tål, ena grävaren berättade lite om det när jag blev orolig när dom var tvungna att använda en dyrare grå böj hos mig när dom andra var slut för stunden. Han sa då att grå var krav inne, men att han tyckte det var löjligt till tex toalett för man skiter inte så varmt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Rören vi ser på hans tank är kanske som det ska. Tror jag läst att dagens trekammare har två rör ut i filterbädden.
Så, orange röret är från huset, dom två gröna är smutsigt vatten som rinner ut, till en bädd som fångar upp det värsta.
Sen blir vattnet "rent" ut i vanliga brunnar som trädgårdsdräneringar och annat har lite här och där.

Såvida dom inte sket i bädden och bara skeppa två rör rakt ut i skogen.

Vet inte vilka temperaturer dom tål, ena grävaren berättade lite om det när jag blev orolig när dom var tvungna att använda en dyrare grå böj hos mig när dom andra var slut för stunden. Han sa då att grå var krav inne, men att han tyckte det var löjligt till tex toalett för man skiter inte så varmt ändå.

Ja det kan ju vara så illa att grundvattennivån är såpass hög att det rinner in där. Ja det verkar vara väldigt löjligt, eftersom alla andra delar är orangea PVC rör Varför skulle man behöva en böj som tål mer när inte rören gör det?

Har du aldrig skitit efter ett lass med chili? DÅ är det varmt!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pantsoff:

Såg jag rätt eller va rören skarvade med silvertejp?! Vad är det för brunn, plast eller betong? Om det är mycket vatten i marken runtomkring kanske du måste dränera den för att leda bort vattnet ifrån brunnen.

Ser även ut som att rören ligger i "luften". Väldigt lätt att få baklut om man gör på det viset... Har du inte bättre bilder? Man ser ju ingenting på dessa.

Ha ha nej låt oss för guds skull inte hoppas att dem använt sig av silvertejp. Nej men skämt åsido det gråa du såg på bilden var en rörböj/krök.
Dem var tvungen att använda en sådan för att fortsätta ner till brunnen.

Jag bad om ursäkt för bildkvalitén, original bilderna ligger på en extern hårddisk som jag har förlagt någonstans.
Man ser iallafall vad det är på bilderna, vad det är för brunn etc.

Skrivet av lassefrasse:

Nu är kanske inte den delen av Sverige så hårt kontrollerat men kommuner sätter nya krav på avlopp så ditt nya kanske inte är godkänt av kommunen heller om det vill sig illa. Ifall nu den firman har gett dig ett system som inte fungerar som du tänkt, så finns det ju en risk att dom inte heller har brytt sig om vad kommunen kräver.

Jag har 3kammare med bädd, men utökade krav har kommit och dom som bor nära vatten krävas extra kemisk rening efter ordinarie. Andra kommuner kräver att man ska ha system som skiljer kiss och bajs redan vid toaletten.

Så började dom dra kommunalt intill mig, jag frågade kommunen om vad som händer ifall jag inte kopplar på mig och jag fick ett rakt svar att dom kan anstränga sig för att setill så jag inte klarar deras nya krav... Så det var bara att hoppapå... ~150tusen... kul...

Finns ju en risk att det inte är trekammare, borde synas när man tittar ner att det är väggar som klyver i tre tårtbitar.
Och att dom byggde en stor bädd efter brunnen där vattnet filtreras påväg bort från bajsbrunnen bor till någon annan dagvatten/dräneringsbrunn långt bort. Ifall det istället är en sluten tank så får man ha sugbil ofta.

Ifall du tänker på den grå svängen; Det finns grå rör också. Skillnaden på grå och orange är hur mycket värme dom tål. Grått tål mer och är krav att ha typ vid kök och badrum där man spolar varmt.

Är inte trekammare, det är bara två sektioner i brunnen.

Vad gällande kommunen så vet dom inte om någonting om det här bygget vad jag vet.............nu känner jag att det börjar ta emot när jag läste biten om 150.000:-

Skrivet av Pantsoff:

Ja den ser onekligen liten ut. Hur ser brunnar ut för gråvatten? (dush, diskho mm)? Ser ju ändå ut att ha någon form av avskiljning då det är ganska många rör.

Visste inte det där med böjarna, men det låter väldigt vettigt. Har bara hållt på med de orangea Men de gråa, används inte de endast vid en fettavskiljare? Typ riktigt varm olja som ska ner i avskiljaren? Har svårt att tro att de orangea inte ska tåla kokande vatten.

Förresten, la faktiskt rör till en fettavskiljare, men då var det stålrör med stålböjar mm. För att tåla de höga temperaturerna.

Tror inte den gråa rörböjen/skarven har något med höga temperaturer att gör utan var bara till för att kunna fortsätta med det andra röret ner till brunnen.

Skrivet av lassefrasse:

Rören vi ser på hans tank är kanske som det ska. Tror jag läst att dagens trekammare har två rör ut i filterbädden.
Så, orange röret är från huset, dom två gröna är smutsigt vatten som rinner ut, till en bädd som fångar upp det värsta.
Sen blir vattnet "rent" ut i vanliga brunnar längre bort som för trädgårdsdräneringar och dagvatten (regn,stuprör).

Såvida dom inte sket i bädden och bara skeppa två rör rakt ut i skogen.

Vet inte vilka temperaturer dom tål, ena grävaren berättade lite om det när jag blev orolig när dom var tvungna att använda en dyrare grå böj hos mig när dom andra var slut för stunden. Han sa då att grå var krav inne, men att han tyckte det var löjligt till tex toalett för man skiter inte så varmt ändå.

Jag börjar bli osäker på om allt verkligen är som det ska men trekammare är det inte.

Skrivet av Pantsoff:

Ja det kan ju vara så illa att grundvattennivån är såpass hög att det rinner in där. Ja det verkar vara väldigt löjligt, eftersom alla andra delar är orangea PVC rör Varför skulle man behöva en böj som tål mer när inte rören gör det?

Har du aldrig skitit efter ett lass med chili? DÅ är det varmt!

Tack för skrattet, låt oss hoppas att det räcker för att ge mig styrka för den här soppan....

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du skicka bilderna till mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig, PM:a om du är intresserad.

Om du är med i Facebook kan du även gå med i gruppen: Rörmokare utan gränser och fråga snällt där, var beredd på att det finns en hel del praktarslen där bara.

MVH och lycka till

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att de "gråa" delarna av avloppet är vanliga avloppsdelar för inomhusbruk.
De oranga är däremot gjorda för utomhusbruk och att föredra i mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ser även ut som att rören ligger i "luften". Väldigt lätt att få baklut om man gör på det viset...

This
Man gräver, lägger grus/bergkross och väger av det (ca 1cm/2m) sen lägger man rören i det fallet, väger av igen..

40kkr känns spontant väldigt billigt. Fuskjobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon183825:

Är inte trekammare, det är bara två sektioner i brunnen.

Vad gällande kommunen så vet dom inte om någonting om det här bygget vad jag vet.............nu känner jag att det börjar ta emot när jag läste biten om 150.000:-

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TubularBoy:

Ville bara säga att de "gråa" delarna av avloppet är vanliga avloppsdelar för inomhusbruk.
De oranga är däremot gjorda för utomhusbruk och att föredra i mark.

Intressant, om det nu är så har ju dem gjort ett allvarligt fel och en rörfirma borde ju veta bättre i så fall.

Skrivet av ReverenD:

This
Man gräver, lägger grus/bergkross och väger av det (ca 1cm/2m) sen lägger man rören i det fallet, väger av igen..

40kkr känns spontant väldigt billigt. Fuskjobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan mycket väl tänkas att det här är ett fuskjobb för de utförde jobbet på en dag och allt gick väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

@anon183825: De gråa rören är lättare att få tag på lite överallt.
Markrören kommer oftast från grossist, det kan ju vara anledningen varför de gjort så.

Permalänk
Medlem

40k?

jag byggde ett avlopp tillsammans med min far förra sommaren, då grävde vi allt själva med maskin, mätte av och gjorde allt jobbet själva. bara material (rör, skarvar, brunn osv osv) gick på 30k.

då räknade vi inte in diesel och arbetskraft .

http://avloppsjouren.se/ slå en signal och fråga vad de har att säga om saken.

det är inte så att du kan kolla vart det rinner in/forsar? kan ju vara så att fallet är fel på rören, det är ett dyrt jobb att åtgärda så jag förstår att företaget skyller ifrån sig.

jag är endast lekman, men jag har byggt 2 avlopp de senaste 3 åren så jag anser mig själv ha hyffsad koll på felsökning

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är vid sådana här tillfällen man är glad att man bor i innerstan. Sjukt att det fortfarande finns företag som gör sådana fuskjobb. Hoppas det löser sig!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är vid sådana här tillfällen man är glad att man bor i innerstan. Sjukt att det fortfarande finns företag som gör sådana fuskjobb. Hoppas det löser sig!

Eftersom vi inte vet vilka förutsättningar som avloppsläggaren arbetat under är det omöjligt att i detta läget säga om det handlar om fuskjobb. Beställaren kanske enbart arbetat mot att få ett så lågt pris som möjligt och därmed tagit medvetna risker, risker som anläggaren kanske upplyste om men inte lät så farligt just då.

Det verkar inte som att trådskaparen kontaktat kommunen och tagit reda på vad som gäller just för hans tomt, eller gjort några undersökningar för att fastställa de geologiska förhållandena för en markbädd. Att äga och underhålla ett hus kräver massor och just enskilt avlopp är bland det mest reglerade.

Det är iaf omöjligt att anlägga trekammarbrunn, nytt avlopp ut från huset och infiltrationsbädd för 40', om trekammarbrunn ens är godkänt i den kommunen. Många godkänner det inte längre utan kräver betydligt mer avancerade saker.

När jag köpte mitt hus så var cementrören slut och vattenrören igensatta. Att gräva ny anslutning till det kommunala avloppet/vattnet kostade bara det runt mellan 15-20' (minns ej exakt, hade tur att anslutningspunkten på gamla kartorna var vid min husvägg, slapp betala, flyttades ut efter åtgärd) för 15 år sedan, alltså rak grävning 2 meter ned till frostfritt djup och till befintlig anslutningspunkt, runt 15-20m. Även detta i Norrland.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom vi inte vet vilka förutsättningar som avloppsläggaren arbetat under är det omöjligt att i detta läget säga om det handlar om fuskjobb. Beställaren kanske enbart arbetat mot att få ett så lågt pris som möjligt och därmed tagit medvetna risker, risker som anläggaren kanske upplyste om men inte lät så farligt just då.

Det verkar inte som att trådskaparen kontaktat kommunen och tagit reda på vad som gäller just för hans tomt, eller gjort några undersökningar för att fastställa de geologiska förhållandena för en markbädd. Att äga och underhålla ett hus kräver massor och just enskilt avlopp är bland det mest reglerade.

Det är iaf omöjligt att anlägga trekammarbrunn, nytt avlopp ut från huset och infiltrationsbädd för 40', om trekammarbrunn ens är godkänt i den kommunen. Många godkänner det inte längre utan kräver betydligt mer avancerade saker.

Nej självklart kan man inte säga det utan all fakta men man för ju förhoppningsvis lita på vad TS säger, borde ha tagits upp om det fanns någna "medvetna risker". Annars är det ju ingen poäng i att söka hjälp

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag själv är verksam inom kommunal VA, dock i de södra regionerna. Mitt tips till dig är att ta kontakt med kommunen och diskutera ditt problem. Som det redan har nämnts så ställer miljökontoret hårda krav på enskilda avlopp och jag är tveksam om din lösning är godkänd.
Att ansluta till kommunalt avlopp kan bli dyrt, dock är detta till självkostnadspris. Men att ha en icke godkänd avloppslösning kan ge vite som på lång sikt kan bli en dyrare historia.

Ligger du inom verksamhetsområde för Spillvatten? Hur har dina grannar löst detta?

För att kunna ställa din entreprenör mot väggen finns det mycket att läsa på, t.ex. AB04 och ABK09.

Hade ni upprättat något kontrakt mellan dig och entreprenören?
Enligt ABK09 Kapitel 2 § 6
"Beställarens godkännande befriar inte konsulten från ansvar för uppgifter, undersökningsmaterial eller tekniska lösningar"

Jag utgår ifrån att du beställde jobbet som en totalentreprenad(?) och därmed är konsulten ansvarig för den tekniska biten. Om de väljer en metod som sedan visar sig inte fungera är det deras ansvar att åtgärda felet.

ABK09 kapitel 5 § 2
"Konsulten ansvarar för skador som upptäcks inom 10 år från den dag konsultens uppdrag slutförts eller annars upphört."

Permalänk
Inaktiv

Har varit i kontakt med en annan rörfirma och de tycker det här låter helt bisarrt och inte normalt att man ska behöva ha en dränkbar pump som man ska leva med.
Hade det varit normalt så skulle det ingått en dränkbar pump i köpet i så fall.

Har också varit i kontakt med kommunen och i och med att jag har enskilt vatten och avlopp kunde de inte göra så mycket, men han jag pratade med var så snäll att han erbjöd sig komma och kolla på det.

Han skulle komma antingen idag eller imorgon så till dess får jag avvakta och se.