Permalänk
Medlem

Tips och råd. Kontorsdator

Ska köpa en nya dator till mig och sambon.
Det ska vara en som kommer att fungera som kontorsdator.

Helst ska möjligheten finnas att "uppgradera" den om jag skulle bli sugen att spela på den framöver istället för min konsol.

Skulle någon/några vänliga själar kunna ge mig lite tips och hjälp vad jag bör tänka på eller gå på för delar.

Tänker mig att datorn inte behöver vara allt för dyr. (5000-7000?)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Viktigaste är ssd imo och en bra skärm.

Sen ska den vara till word, excel etc så räcker en billig prolle och kan köra på inbyggda grafiken.

Ska ni köra tunga program, jag vet inte cad o rendering o feta excelblad, databaser etc hade jag kört xeon 123v3 prolle (lite osäker på sifferkombon).

Asso köper du en i3 o 8gb minne om ni nu inte kör tyngre program så är det bara att slänga i ett grafikkort sen om man vill spela.

Ev i3 o 4gb minne o sen 4gb till o graffe. Men beror på hur många processer etc ni kör med samtidigt om ni behöver 4 lr 8gb från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

I vanliga fall hade jag precis som Stimpen rekommenderat en i3:a och köra på den inbyggda grafiken i denna, med möjligheten att uppgradera till en i5:a/i7:a i framtiden om det skulle behövas. Men iom lanseringen av Skylake med en ny socket så vet jag inte hur tillgången på Haswell-processorer kommer vara i framtiden. Men det fungerar ju även att spela på en i3:a om ni kompletterar med ett grafikkort, och så finns det ju alltid en begagnatmarknad där ni kan få tag på en i5:a/i7:a i framtiden om det skulle behövas.

Så för att i princip citera Stimpen:
Intel i3
4-8 GB RAM
SSD
PSU på runt 500W

Edit:

Något åt detta hållet kanske:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8233267/2015-07-29

La till kundvagn
Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen.

Nu har jag lite mer kött på benen och kan se över nya datorn mer konkret!

Ni nämnde skärm. Vad är viktigt med den? Hz? Paneltyp? ms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tegg27:

Tackar för tipsen.

Nu har jag lite mer kött på benen och kan se över nya datorn mer konkret!

Ni nämnde skärm. Vad är viktigt med den? Hz? Paneltyp? ms?

Beror på dig själv beroende på vad du gör mest, hz är viktigast för de som spelar fps-spel (överlag) paneltypen brukar sätta lite av prisklassen, IPS ska väl ge bäst bild men ofta högre ms och runt 60 hz, DET finns IPS med låg ms och hög hz men de kostar ofta rätt mycket. IPS skulle jag säga för vardagligt användande, filmtittande etc då bilden är bra

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Permalänk

@tegg27: Behöver du ett grafikkort om du inte ska spela?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tegg27:

Sorry några dagar sen men corsair cx aggen anses ha dålig kvalitet och nätaggsexperterna brukar avråda från att köpa det.
Fractal design anses vara bra.

Prollen är lite nja, skitbra dual core, men ska du spela bör du ha en prolle med fler trådar typ i3a 4170 då den funkar i alla spel, dual core har problem med en del flertrådade spel.

Inget fel men asrock anniversary kortet men jag tror inte det finns tillgängligt mer, tror de slutat tillverka dem, synd då det var ett prisvärt kort.

Sen hade jag sett om jag kunde få tag på en mindre o smidigare mATX låda och moderkort så man slipper en stor o ful burk som tar en massa plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@tegg27: Behöver du ett grafikkort om du inte ska spela?

Gjorde mig av med konsolen nyligen så la till den som säkerhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok... kanske ska byta ut då till något bättre...
Tacksam för ert engagemang. En jäkla djungel detta och som jag fattat det är väl de färdiga datorerna på de större elektronikkedjorna oftast skräp/betalad krona. ?

Skrivet av stimpen:

Sorry några dagar sen men corsair cx aggen anses ha dålig kvalitet och nätaggsexperterna brukar avråda från att köpa det.
Fractal design anses vara bra.

Prollen är lite nja, skitbra dual core, men ska du spela bör du ha en prolle med fler trådar typ i3a 4170 då den funkar i alla spel, dual core har problem med en del flertrådade spel.

Inget fel men asrock anniversary kortet men jag tror inte det finns tillgängligt mer, tror de slutat tillverka dem, synd då det var ett prisvärt kort.

Sen hade jag sett om jag kunde få tag på en mindre o smidigare mATX låda och moderkort så man slipper en stor o ful burk som tar en massa plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tegg27:

Ok... kanske ska byta ut då till något bättre...
Tacksam för ert engagemang. En jäkla djungel detta och som jag fattat det är väl de färdiga datorerna på de större elektronikkedjorna oftast skräp/betalad krona. ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis.

Visa signatur

Citera för svar.