Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byte av moderkort, vad händer med min "gratis" Windows 10 licens ?

Permalänk
Medlem

Byte av moderkort, vad händer med min "gratis" Windows 10 licens ?

Jag har en Windows 7 Home Prem. 64bit OEM på original skiva som är installerad på min spel dator.
Nu har jag tänkt att uppgradera/installera Windows 10 med den gratis licens som jag och alla andra har fått av Microsoft.
Men vad händer om jag bytar moderkort och CPU, måste jag då köpa mig en ny Windows 10 licens ?

Mvh / Skrubban

Visa signatur

6700K@4.6Ghz@1.365V, Noctua NH-D14, MSI Z170A M7, MSI GeForce 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar så. Microsoft skriver så här:

Citat:

Once you upgrade, you’ll have Windows 10 for free on that device.

http://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-10-faq
Efter byte av moderkort anser inte Microsoft att det är samma enhet längre.

Permalänk
Medlem

Jag har testat, vilket är varför jag rullade tillbaka till Windows 7.
Du har ingen Windows 10 nyckel/licens, du har en 450MB OEM partition som inehåller information om ditt system samt en generisk nyckel som går att aktivera i kombination med den. dvs. Windows 10 är bundet till din systemdisk och ditt moderkort.

Jag testade enbart scenario 1, byte av moderkort. Det gick inte att uppgradera till Windows 10 från tidigare windows igen, inte heller installera rent, den generiska nyckeln fungerade inte. Din uppgradering är bunden till ditt nuvarande moderkort/hårddisk och går inte att flytta på något sätt.

detta gäller för samtliga uppgraderingar till Windows 10, oavsett vad för slags licens du har, retail, OEM, OEI etc.

Permalänk
Medlem

Det stämmer att det blir som en OEM licens, men det står även i deras FAQ att det bara var att höra av sig till supporten för hjälp med aktivering om man gjorde hårdvaruändringar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Medlem

Saxat från Microsofts information om frågor och svar runt windows 10:

""Kan jag installera om Windows 10 på min dator efter uppgraderingen?

Ja. När du har uppgraderat till Windows 10 via uppgraderingserbjudandet kan du installera om, och göra en ren installation, på samma enhet. Du behöver ingen produktnyckel för att återaktivera på samma maskinvara. Om du gör större förändringar i maskinvaran kan du behöva kontakta kundsupport och få hjälp med aktiveringen. Du kan också skapa ett eget installationsmedium, till exempel en USB-enhet eller DVD, och använda det för att uppgradera enheten eller installera om efter att du har uppgraderat.""

Fast tidigare har det ofta gått bra ändå att ringa supporten för att få en ny nyckel om man bytt moderkort/hårddisk som reparation då även på Oem.Det som gäller är att Oem inte får flyttas med till en ny dator utan är bundet till datorn det installeras på.

Det är väl så att om de bedömmer att hårdvaruutbytet är en reparation/uppgradering av befintlig dator så kan man få en nyckel/upplåsning men inte för en flytt dvs överföring till en annan dator.

Verkar ju också vara så att har man en retail licens så kan man återgå till den om man tar bort windows 10.
Men har det gått mer än 30 dagar så tas möjllgheten att automatiskt via en knapptryckning rulla tillbaka bort men att man då får köra med installationsmedium till sitt gamla windows som man hade innan uppgraderingen till 10:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Saxat från Microsofts information om frågor och svar runt windows 10:

""Kan jag installera om Windows 10 på min dator efter uppgraderingen?

Ja. När du har uppgraderat till Windows 10 via uppgraderingserbjudandet kan du installera om, och göra en ren installation, på samma enhet. Du behöver ingen produktnyckel för att återaktivera på samma maskinvara. Om du gör större förändringar i maskinvaran kan du behöva kontakta kundsupport och få hjälp med aktiveringen. Du kan också skapa ett eget installationsmedium, till exempel en USB-enhet eller DVD, och använda det för att uppgradera enheten eller installera om efter att du har uppgraderat.""

Fast tidigare har det ofta gått bra ändå att ringa supporten för att få en ny nyckel om man bytt moderkort/hårddisk som reparation då även på Oem.Det som gäller är att Oem inte får flyttas med till en ny dator utan är bundet till datorn det installeras på.

Det är väl så att om de bedömmer att hårdvaruutbytet är en reparation/uppgradering av befintlig dator så kan man få en nyckel/upplåsning men inte för en flytt dvs överföring till en annan dator.

Verkar ju också vara så att har man en retail licens så kan man återgå till den om man tar bort windows 10.
Men har det gått mer än 30 dagar så tas möjllgheten att automatiskt via en knapptryckning rulla tillbaka bort men att man då får köra med installationsmedium till sitt gamla windows som man hade innan uppgraderingen till 10:an.

Räknas det som större förändring i maskinvaran om man byter hårddisk?

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av wesse100:

Räknas det som större förändring i maskinvaran om man byter hårddisk?

Nej, det brukar vara moderkortet som räknas som större förändring.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Köpt Windows en gång och lyckats installera om det på varje ny dator (3 moderkort å bytt gpu 4ggr) funkat varje gång. Inte behövt ringa och återaktivera det eller göra ngt alls och det är en OEM licens jag har.

Om dem skulle trilskas är det ju bara att säga att hdmi porten eller ngn usb port gick sönder på det gamla moderkortet så det var därför man bytte så återaktiverar dem ju.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Extremaz:

Köpt Windows en gång och lyckats installera om det på varje ny dator (3 moderkort å bytt gpu 4ggr) funkat varje gång. Inte behövt ringa och återaktivera det eller göra ngt alls och det är en OEM licens jag har.

Om dem skulle trilskas är det ju bara att säga att hdmi porten eller ngn usb port gick sönder på det gamla moderkortet så det var därför man bytte så återaktiverar dem ju.

Det är inte så konstigt.
Det är efter tredje gången som du måste omaktivera licensen;)
Antal grafikkort ska inte spela roll.

Permalänk
Medlem

@skrubban: När jag uppgradera min dator så fick jag köpa ny licens. Svindyrt, skulle jag varit smart skulle jag kört windows 7 pro istället eftersom det är billigare

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!