Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Tips på Wifi-repeater?

Hej!
Jag och min sambo kommer flytta till en helt omgjord källarlägenhet (i ett hus som ägs av min sambos släkting).
Enda problemet är att det inte finns något sätt att få in egen router och ägarna till huset har en standard router från Tele2 på övervåningen och kör enbart via wifi. Detta medför att våran wifi-signal nere hos oss blir skräpdålig.

Vi tänkte lösa detta genom att haka på deras nätverk och koppla in wifi-repeterare. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av dessa men de borde ju fungera, tycker jag.
Hade tänkt mig en prisklass runt 500 spänn för repeatern.

Min fråga är alltså; är det någon som har ett tips på en grym wifi-repeater som ger bra och stabil förstärkning på signalen?
Eller har ni något annat tips på hur jag ska kunna lösa mitt problem?

Permalänk
Medlem

Har du kolla möjligheten att sätta in PowerLine, eller vad det heter, så att du kan köra nätverk över elnätet i hemmet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det "kan" fungera om du sätter repeatern på mellanvåningen. Varför? Jo för att en repeater kan inte förbättra en redan dålig signal (nere i källaren) så där nere är det redan försent att skicka ut signalen. Skit in, skit ut, helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du kolla möjligheten att sätta in PowerLine, eller vad det heter, så att du kan köra nätverk över elnätet i hemmet?

Jag ska kolla på det, men kommer inte ut dit förens i helgen. Men ska absolut kolla upp det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Det "kan" fungera om du sätter repeatern på mellanvåningen. Varför? Jo för att en repeater kan inte förbättra en redan dålig signal (nere i källaren) så där nere är det redan försent att skicka ut signalen. Skit in, skit ut, helt enkelt.

Hm okej! Annars så får man alltså skaffa en antenn och sätta i routern alltså? Så man förstärker signalen där från första början och sedan bygga på där ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerlamm:

Hm okej! Annars så får man alltså skaffa en antenn och sätta i routern alltså? Så man förstärker signalen där från första början och sedan bygga på där ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

När du skrev övervåningen så tolkade jag att routern fanns två plan ovanför källaren, dvs där finns ett entré-pan mellan routern och källaren och man alltså bör placera förstärkningen där för att skicka vidare en bättre signal ner till källaren.

Men ja, signalen måste förbättras och i den bästa av världar så får du ner anslutningen via kabel och sätter en accesspunkt nere i källaren, antingen via nätverkskabel eller via homeplug/elnätet.

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

När du skrev övervåningen så tolkade jag att routern fanns två plan ovanför källaren, dvs där finns ett entré-pan mellan routern och källaren och man alltså bör placera förstärkningen där för att skicka vidare en bättre signal ner till källaren.

Men ja, signalen måste förbättras och i den bästa av världar så får du ner anslutningen via kabel och sätter en accesspunkt nere i källaren, antingen via nätverkskabel eller via homeplug/elnätet.

Ja precis, du tolkade det rätt. Det är ett plan mellan routern och källaren.
Men visst är det bättre med kabel ner och jag försöker hitta en lösning. Just nu har jag provat att sätta en switch emellan, men det verkar inte funka. De känner inte av kabeln mellan router och switch.

Skickades från m.sweclockers.com