Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

UEFI BIOS Boot problem

Tjenare! Nu har jag fått ett nytt Maximus Vii Hero, eftersom det gamla konstaterades att vara defekt. Allt är monterat i chassit. När jag startar upp den blir den konstiga linjer i olika fäger, samt ROG loggan. Senare får jag upp American Megatrends sidan, där det står "CPU Fan Error!" samt "Press F1 to Run Setup". Minnena och cpu'n visas korrekt på denna skärm, samt så står det revision 2201. Den hittar inga ATA/ATAPI devices, dock så har jag ingen dvd-läsare vilket jag gissar att det är. När jag trycker på f1 kommer jag in i UEFI Bios, fast det finns gröna ränder som täcker allt. CPU temp står på 34 grader, så det kan väl inte vara fel på kylaren? Eftersom jag inte har en dvd-läsare använde jag ImgBurn och Rufus för att skapa en bootable usb-minne. Jag valde manuellt att boota från den, och kom in i windows. Fotfarande samma problem med störande sträck. Sträcken slutade i windows, men där blev skämupplösningen 800 x nånting, alltså en väldigt liten ruta i mitten av bilden. Jag använder en gammal WD Red som har suttit i en NAS för att installera allt på, och tydligen fanns något kvar på den så jag valde ta bort, coh sen började jag att installera allt. Har nu precis installerat drivisar för chipset, ljud, sata och lan. Jag höll på att installera geforce drivrutiner, men då blev det plötsligt svart. Då startade jag om, och får samma problem igen. Nu när jag försöker gå in i Windows via f1-ezMode-boot menu-Windows boot manager(P2. WD RED xxx) så blir det bara svart. Kan det vara fel på windows, bios eller någon hårdvara? Detta är mitt första bygge, och uppskattar verkligen hjälpen jag redan har fått!

Asus Maximus VII HERO(rev. 2201)
Intel Core i7 4790K
cruzial balistixsport 2x4
EVGA GeForce 980 ACX 2.0
EVGA g2 750w
Obsidian 450D
H80i GT(Monterad i fronten)
Acer XB27HU.. Monitor
Windows 8.1 64bit OEM

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att när jag försöker installera drivrutinerna till grafikkortet så går det bra tills jag ska starta om datorn, då det bara blir helt mörkt när den sätts på. Efter jag tryckte på reset startades en felsökning, och installationen avbryts.