Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hi-Fi lurar med sound blaster Z och windows volym samt synpunkter på O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Hi-Fi lurar med sound blaster Z och windows volym samt synpunkter på O2+ODAC

Jag funderar lite på detta med volymen in Windows och ljudkvalitet.

Har för närvarande ett Sound Blaster Z och ett par Philips Fidelio X2 lurar.

Det sitter en 600 Ohms förstärkare i ljudkortet för hörlurarna, men jag har hört/läst att man helst ska ha Windows volymen på 100% för att den inte ska försämra kvaliten på ljudet.

Problemet med detta är ju att det sitter inte någon volymkontroll på hörlurarna och detta innebär att jag måste ha Windows volym på ca 20-30% max, efter det gör det ont i öronen.

Kommer man märka någon skillnad om man skaffar en DAC och/eller Amp istället så man kan sätta Windows på 100% och justera volymen på DAC/Amp istället?

§3.1 (sammanfogning av trådar
Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag funderar lite på detta med volymen in Windows och ljudkvalitet.

Har för närvarande ett Sound Blaster Z och ett par Philips Fidelio X2 lurar.

Det sitter en 600 Ohms förstärkare i ljudkortet för hörlurarna, men jag har hört/läst att man helst ska ha Windows volymen på 100% för att den inte ska försämra kvaliten på ljudet.

Problemet med detta är ju att det sitter inte någon volymkontroll på hörlurarna och detta innebär att jag måste ha Windows volym på ca 20-30% max, efter det gör det ont i öronen.

Kommer man märka någon skillnad om man skaffar en DAC och/eller Amp istället så man kan sätta Windows på 100% och justera volymen på DAC/Amp istället?

Hmmm, det här med 100% volym är väl framförallt om du har en digital ljudsignal ut? Om du har 100% volym ut så gör inte windows något med ljudet utan du får den oförvanskade digitala signalen.

Medans om du däremot kör en analog signal så bestämmer ljudkortet hur signalen skickas ut (vilket antagligen är rätt ok med tanke på ditt ljudkort)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur ditt ljudkort reglerar nivån men digitala kontroller ger en liten försämring av kvaliten jämfört med analoga och de presterar sämre desto lägre nivå man har.
Om du finlyssnar så är det bra med en hörlursförstärkare med analog nivåkontroll men om du mest lyssnar på skräpkällor typ Spotify och andra liknande strömmande källor lär det inte göra så stor skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hmmm, det här med 100% volym är väl framförallt om du har en digital ljudsignal ut? Om du har 100% volym ut så gör inte windows något med ljudet utan du får den oförvanskade digitala signalen.

Medans om du däremot kör en analog signal så bestämmer ljudkortet hur signalen skickas ut (vilket antagligen är rätt ok med tanke på ditt ljudkort)

Skrivet av mrqaffe:

Vet inte hur ditt ljudkort reglerar nivån men digitala kontroller ger en liten försämring av kvaliten jämfört med analoga och de presterar sämre desto lägre nivå man har.
Om du finlyssnar så är det bra med en hörlursförstärkare med analog nivåkontroll men om du mest lyssnar på skräpkällor typ Spotify och andra liknande strömmande källor lär det inte göra så stor skillnad.

Ok, kan tillägga att sen jag bytte hörlurar så har jag börjat höra ett svagt surrande ljud, det kommer när man startar ett spel, och man hör det bara om man stänger av ljudet i spelet eller det blir tyst vid tex laddningar, och lyssnar väldigt noga.

Det kanske är svårt att eliminera allt brus och oljud?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeFeCT79:

Ok, kan tillägga att sen jag bytte hörlurar så har jag börjat höra ett svagt surrande ljud, det kommer när man startar ett spel, och man hör det bara om man stänger av ljudet i spelet och lyssnar väldigt noga.

Det kanske är svårt att eliminera allt brus och oljud?

Det du hör är störningar från grafikkortet och det är egentligen rätt enkelt att bli av med, använd ett externt och galvaniskt separerat ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du hör är störningar från grafikkortet och det är egentligen rätt enkelt att bli av med, använd ett externt och galvaniskt separerat ljudsystem.

Jag köpte ju lurarna för att få ett bättre ljud, jag har ett Edifier system som är helt ok, men vill helst spela med hörlurarna, speciellt sent på kvällarna.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Skulle det funka att köpa en schysst receiver och koppla in datorn med Optisk kabel från moderkortet och sen köra hörlurarna direkt i receivern? Skulle det vara bättre och eliminera surrandet/bruset? Och ta bort ljudkortet helt och hållet?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag köpte ju lurarna för att få ett bättre ljud, jag har ett Edifier system som är helt ok, men vill helst spela med hörlurarna, speciellt sent på kvällarna.

Då får du se till att ha bra drivning, störnivåerna påverkas ju också av om du kör med winvolymen på 100% för då ökar ju undertryckningen av skräpet i förhållande till nyttosignalen och du sänker båda i den analoga nivåkontrollen i stället för att bara sänka nyttosignalen och samtidigt minska dess relativa avstånd till brusgolvet vilket är det som händer om du reglerar digitalt i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får du se till att ha bra drivning, störnivåerna påverkas ju också av om du kör med winvolymen på 100% för då ökar ju undertryckningen av skräpet i förhållande till nyttosignalen och du sänker båda i den analoga nivåkontrollen i stället för att bara sänka nyttosignalen och samtidigt minska dess relativa avstånd till brusgolvet vilket är det som händer om du reglerar digitalt i win.

Jag hör att surrandet låter lite annorlunda när jag snurrar med kameran i spelet tex. Men det är ingen skillnad i volymen på surrandet om jag kör med 10% volym eller 80% volym i windows, det är alltid samma volym på surret.

Vad tror du om det jag skrev innan?

Skulle det funka att köpa en schysst receiver och koppla in datorn med Optisk kabel från moderkortet och sen köra hörlurarna direkt i receivern? Skulle det vara bättre och eliminera surrandet/bruset? Och ta bort ljudkortet helt och hållet?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag hör att surrandet låter lite annorlunda när jag snurrar med kameran i spelet tex. Men det är ingen skillnad i volymen på surrandet om jag kör med 10% volym eller 80% volym i windows, det är alltid samma volym på surret.

Vad tror du om det jag skrev innan?

Skulle det funka att köpa en schysst receiver och koppla in datorn med Optisk kabel från moderkortet och sen köra hörlurarna direkt i receivern? Skulle det vara bättre och eliminera surrandet/bruset? Och ta bort ljudkortet helt och hållet?

Ja nivån på surrandet är konstant det gör ju att den relativa skillnaden mot nyttosignalen ökar om du sänker nivån analogt utanför datorn.
Att köra toslink till en extern dac kommer att isolera datorn galvaniskt och den typen av störningar du hör nu upphör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Ok, tack. Blir att fundera på en receiver då.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

O2+ODAC Headphone Amplifier, bra alternativ?

Funderar på att köpa denna combo: O2+ODAC

Jag har köpt ett par Hi-Fi lurar och är inte riktigt nöjd då jag får ett surrande ljud i hörlurarna med mitt Sound Blaster Z ljudkort.
Jag funderade först på att köpa en Receiver och koppla in datorn med toslink, men det känns lite väl dyrt och overkill med en stor receiver bara för att koppla in hörlurarna i.

Är detta ett vettigt alternativ? Kostar runt 2000kr om jag inte räknat helt fel, Och hur fungerar den? Blir det som ett USB -ljudkort i datorn som sköter allt eller hur funkar en sådan här?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

@mrqaffe:

Ok, tack. Blir att fundera på en receiver då.

Varför inte köpa en extern DAC/AMP istället för en reciver?

t.ex: http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Massdrop kör en räd på Objective 2 (O2) dock utan ODAC för $69.99 + frakt för $9.92.
Detta borde väl ge ett pris strax under 700:- inkl frakt till svedala, detta borde väl anses som ett ganska hyffsat pris, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Massdrop kör en räd på Objective 2 (O2) dock utan ODAC för $69.99 + frakt för $9.92.
Detta borde väl ge ett pris strax under 700:- inkl frakt till svedala, detta borde väl anses som ett ganska hyffsat pris, eller?

Ok, men det är ju lite smidigare att köpa en komplett med både förstärkare och dac?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan driva högtalare med en receiver om man vill och det klarar inte en hörlursfölrstärkare men de är inte en ersättning till ljudkort eftersom de bara ger ljud ut och inte in.
Att välja en dac och hörlursförstärkare är dessutom lite billigare för samma ljudkvalitet eftersom de inte behöver splittra budgeten på lika många funktioner men hembioreceivrar är ändå prisvärda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Det går alldeles utmärkt att lägga till ny information i rubrik och trådstart.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...