Varför denna enorma pris skillnad w10 pro

Permalänk
Medlem

Varför denna enorma pris skillnad w10 pro

Vet ni varför det kostar nästan 1000kr mindre att tanka ner från Microsoft US än SVE?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Priset är "Before applicable taxes" i USA då de har olika skatter i olika delstater.
Dvs utan sales tax eller moms på USA priset.

Intressant, går det att köpa programvara utan moms från USA eller hur funkar det?

Med VPN kanske om de skulle hindra en genom att titta på vart ens IP kommer från?

2155kr med 25% moms på USA priset med 8,62kr/$ som växelkurs, sen vet jag inte om det är tull på mjukvaror lr vad den tariffen är?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@stimpen: Men tycker ju att det är jätte konstigt att man ska betala skatt och tull på något som man laddar ner från deras sida haha, jag lyckas inte lägga ihop 1+1 just nu

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

''Your credit card company might charge an International Transaction Fee (ITF)''
Använder jag dessutom paypal så lär jag inte ens få betala Transaction Fee?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

@stimpen: Men tycker ju att det är jätte konstigt att man ska betala skatt och tull på något som man laddar ner från deras sida haha, jag lyckas inte lägga ihop 1+1 just nu

Nej du ska betala moms och till på de varor som är tullbelagda om du handlar från ett land utanför EU.

Köper du en dator från USA ska du betala aktuell tulltariff för datorer och 25% moms. Samma bör gälla mjukvara.

Skrivet av Swepz:

''Your credit card company might charge an International Transaction Fee (ITF)''
Använder jag dessutom paypal så lär jag inte ens få betala Transaction Fee?

Ja, asso funkar det så är det mycket intressant.
Rapportera gärna hur det går om du köper det.

EDIT enligt tullverket är det 0% tullsats på dataprogram. Så 25% moms är det som gäller för vara som du handlar i land utanför EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

''Your credit card company might charge an International Transaction Fee (ITF)''
Använder jag dessutom paypal så lär jag inte ens få betala Transaction Fee?

Tull vill jag låta vara osagt, men moms ska du betala vilket ger 8,63*1,25*200= 2157. Blir inte några tusen kronors skillnad, bara lite drygt 400:-

En liten del av prisskillnaden utgörs säkerligen av osäkerheten om dollarns framtida växelkurs. I början av 2014 låg dollarn på 6,50. Om dollarn stiger ytterligare vill de inte behöva justera upp priset i Sverige.

Ytterligare en faktor när Microsoft sätter priset är köpkraften hos folket i landet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Tull vill jag låta vara osagt, men moms ska du betala vilket ger 8,63*1,25*200= 2157. Blir inte några tusen kronors skillnad, bara lite drygt 400:-

En liten del av prisskillnaden utgörs säkerligen av osäkerheten om dollarns framtida växelkurs. I början av 2014 låg dollarn på 6,50. Om dollarn stiger ytterligare vill de inte behöva justera upp priset i Sverige.

Ytterligare en faktor när Microsoft sätter priset är köpkraften hos folket i landet.

Kollade tullen, enligt tullverket är det 0% tullsats på dataprogram. Så 25% moms är det som gäller för vara som du handlar i land utanför EU.

Haha vem fan hittar på tullsatserna,
Digital fotoram 14%
Inlines 2.7% lol

Läste nyligen att tullen på en mängd varor ska försvinna. Så blir en hel del billigare varor "snart".

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Momsen beror ju dock på om man blir "tagen" eller inte. När vi semestrat i USA har vi handlat kläder för snart 20000 + jag har köpt min mac där. Hade t.o.m checkat in lådan utan att de reagerade på det. Men visst, det är ens skyldighet att deklarara att man tar med sig in varor köpta i utlandet.

Gällande köp online blir det väldigt svårt för dem att få dig att betala moms, speciellt om VPN används.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skulle också gissa på att moms är något du inte behöver tänka på.
Statens sale tax är nog det enda som tillkommer på det priset.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Swepz: Jag åkte på 20% från Paypal vid ett köp som dessutom var i SEK. De fulväxlar mellan valutor ibland och vägrar justera.

Permalänk
Medlem

Mja efter dessa svar vet jag inte om jag skulle våga haha, tar nog och köper Oem w10 pro från sverige för 1700kr och strular runt med att ringa windows och byta modekort

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Mja efter dessa svar vet jag inte om jag skulle våga haha, tar nog och köper Oem w10 pro från sverige för 1700kr och strular runt med att ringa windows och byta modekort

Om licensnyckeln är allt du vill åt köper du dansk 8.1 Pro för 839:-.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men har inte TS nån windows 7 home premium eller Windows 8 home, i så fall uppgradera så blir det Windows 10 home, sen uppgraderar man home till pro kostar ca 1300:-

Har man Windows 7 eller 8.1 pro så blir det Windows 10 pro gratis.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte betalar väl slutkonsumenten moms till skatteverket? Någonsin?

Permalänk
Medlem

Nej

Skrivet av Jocke86:

Inte betalar väl slutkonsumenten moms till skatteverket? Någonsin?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det är ingen moms eller tull på tjänster, som mjukvara räknas som (om du inte beställer fysisk låda) fast nu beställer du ju mjukvaran från Microsoft i Europa och då måste du betala svensk moms. Det gäller alla varor och tjänster som omsätts här enligt reglerna inom EU. Det och osäkerhet kring växelkurser gör att det kostar mer från svenska Microsoft store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Men till tullen vid import av varor. Vid tjänster tillkommer inte tull. Moms tillkommer såklart när man handlar av ett företag inom EU eftersom annat vore skattefusk. Microsoft i USA säljer inte direkt till konsumenter i Europa, inte som det är menat att fungera. Du måste ju ange en amerikansk billing-adress. Microsoft Store i Europa drivs av Microsoft Ireland och då gäller svensk moms. Beställer du Windows 10 på USB från USA så åker du ju på moms när tullen tar paketet.

Permalänk
Medlem

Sen ska man tänka på att Microsoft nästan inte säljer några licenser via Microsoft Store utan det finns bara där för att se bra ut. OEM + volymlicens (båda behövs generellt hos företag) är det de tjänar pengar på. Inte nedladdning och retail (på USB med 10an). Det finns också vissa butiker som är återförsäljare av nedladdning, men Microsofts installationsverktyg som mediacreationtool.exe är inte vad folk förväntar sig. System builder/OEM säljs också i kanalen. Samt retail/FPP på USB då. Kan man hitta en annan återförsäljare så är de billigare än Microsoft Store oavsett produkt generellt sett.

Permalänk
Medlem

Vad gäller paypal så se till att överföra till och från paypal i en valuta, deras växelkurs är rena rånet.

Du kan ha tre olika valutor samtidigt i paypal, alltså Euro, SEK och USD är ett bra val.

Så ska du köpa i USD så överför USD från din bank och betala sedan i USD. Får du sedan betalt i EUR från någon så överför EUR till din bank. Låt banken göra omvandligen!

Gör du på detta sätt är det i princip gratis att använda paypal, men så fort det ska omvandlas tar de flera procent i växelkursskillnad. Kan bli hundralappar på en dyr vara.

Permalänk
Medlem

Ja riktigt surt det med licenser. Inte billigt heller, fick tag i win 8 för 144kr, tur det för man fick aldrig det utlovade.

Det gjorde dom nytt OS för i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen moms eller tull på tjänster, som mjukvara räknas som (om du inte beställer fysisk låda) fast nu beställer du ju mjukvaran från Microsoft i Europa och då måste du betala svensk moms. Det gäller alla varor och tjänster som omsätts här enligt reglerna inom EU. Det och osäkerhet kring växelkurser gör att det kostar mer från svenska Microsoft store.

Är du säker på att nedladdningsbar mjukvara skulle räknas som en tjänst? Låter lite märkligt imo

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja riktigt surt det med licenser. Inte billigt heller, fick tag i win 8 för 144kr, tur det för man fick aldrig det utlovade.

Det gjorde dom nytt OS för i stället.

Var inte orolig, Windows 10 blir inte för evigt mainstream-support upphör 13 oktober 2020. Så 12-18 månader innan det bör vi fått ett nytt operativsystem du måste betala för igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Är du säker på att nedladdningsbar mjukvara skulle räknas som en tjänst? Låter lite märkligt imo

Ja, det var därför EU ändrade reglerna så det blev tydligt att app-butikerna ska betala moms i länderna där den elektroniska varan omsätts. Skatteverket kallar detta digitala tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var inte orolig, Windows 10 blir inte för evigt mainstream-support upphör 13 oktober 2020. Så 12-18 månader innan det bör vi fått ett nytt operativsystem du måste betala för igen.

Jaså säger vem?

Skulle detta inte vara sista versionen enligt MS?

Ja i så fall förstår jag oviljan att ge ut windows 10 mer fritt (är ju mer nerlåst OEM än tidigare versioner).

Ändå ligger inte deras vinst hos oss som faktiskt köper licenser och installerar om datorer dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaså säger vem?

Skulle detta inte vara sista versionen enligt MS?

Ja i så fall förstår jag oviljan att ge ut windows 10 mer fritt (är ju mer nerlåst OEM än tidigare versioner).

Ändå ligger inte deras vinst hos oss som faktiskt köper licenser och installerar om datorer dock.

Microsoft?

https://support.microsoft.com/lifecycle/search?sort=PN&alpha=...

De har bara lovat 10 års livscykel med extended-support. Så featureuppdatering som liknar servicepack bör vara slut ett tag innan 2020, och definitivt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft?

https://support.microsoft.com/lifecycle/search?sort=PN&alpha=...

De har bara lovat 10 års livscykel med extended-support. Så featureuppdatering som liknar servicepack bör vara slut ett tag innan 2020, och definitivt efter.

Ja MS Så 2025 kommer win 10 vara dött, märkligt när dom påstår att dom inte tänkt släppa nya OS. Ja ja kan ju vara något dom skriver för nuvarande version och flyttar fram i tiden slutdatumet allt efter som. Det får vi se om 2/3 år hur dom tänkt sig då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Att dollarn är stark/kronan svag bidrar väl också men ändå bisarrt. Du skulle varit med i insider-programmet, då hade du fått en fullt giltig Pro-licens gratis. Gäller förvisso bara en dator men ändå. Jag blåste in ren installation precis med RTM-iso bara för att verkligen få bekräftat att licensen gäller och windows aktiverades fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja MS Så 2025 kommer win 10 vara dött, märkligt när dom påstår att dom inte tänkt släppa nya OS. Ja ja kan ju vara något dom skriver för nuvarande version och flyttar fram i tiden slutdatumet allt efter som. Det får vi se om 2/3 år hur dom tänkt sig då

Nej det tror jag inte nödvändigtvis, då hade de fått dementerat sina egna uppgifter så väl som de i pressen. Att jag ens fick för mig att kolla i detalj är för att de kommit med artiklar så som denna, http://www.zdnet.com/article/microsoft-commits-to-10-year-sup... eller https://rcpmag.com/articles/2015/07/20/windows-10-support-10-...

De verkar hur som helst mer fokusera på rullande uppdateringar och bryta med att man får 12-24 månader support utan senaste SP, men det kommer ju finnas kumulativa uppdateringar. Varför de uttalat sig som de gjort är jag lite kluven på, men där får man nog tänka på att 8.1 och 8 var två olika operativsystem, du var t.o.m. tvungen att utföra full en uppgradering. I 8.1 kallades SPs för "update" helt enkelt. Likväl var Windows 8 släppt 1 aug 2012 ett annat operativsystem än 8.1 släppt 27 aug 2013, och det var ju lite detta som skulle vara framtiden vid den tidpunkten. Hur som helst så stödjer Microsoft Windows 8 fram till 12 januari 2016, även trotts att du inte kan få uppdaterade grafikdrivrutiner och liknande vid det här laget. I LTSB kommer de kunna vänta med feature-uppgraderingar i W10. Microsoft får nog förklara mer senare hur det ska fungera. Om 5-10 år behöver de definitivt en ny SKU. Hur ska du annars veta om du köper Windows 10 uppdatering 28 eller uppdatering 15? Så kul är det inte att sitta igenom alla uppdateringar, och det kan säkert komma hårdvara som behöver nyare mjukvara än 10an från juli för att ens starta.