Windows 10 uppgradering hänger sig vid 25%

Permalänk
Medlem

Windows 10 uppgradering hänger sig vid 25%

Jag har väntat på att Windows 10 uppgradering ska bli tillgänglig via Windows update i två dagar, men nu tänkte jag att jag skulle försöka dra igång uppgraderingen manuellt genom att köra kommandot "wuauclt.exe /updatenow" så började den ladda hem Windows 10.

Trodde allt skulle gå bra men sedan låser den sig med skärmen Uppgraderar Windows, luta dig tillbaka och vänta. Kommer till 25% och på kopierar filer 85% väntade i minst 2-3 timmar, vet ej exakt då jag somnade av en stund på soffan

Fick till slut nog och stängde av datorn då kom det upp återställer tidigare Windows version, vilket gick rätt så fort och nu är jag alltså tillbaka i Windows 7 igen. Vad kan ha gått fel? Jag har en helt normal dator utan några konstigheter förutom att jag har ett 3ware RAID-kort i datorn, dock ej som systemdisk.

Någon som vet om det finns några loggfiler man kan kika på eller ska jag vänta och hoppas på att Microsoft löser problemen, klickar jag på Skaffa Windows 10 ikonen säger den att de håller på och verifierar Windows 10 för just min dator. Finns en knapp där det står "OK, meddela mig när det är klart." och när jag trycker på den stängs skärmen ner.

Är det så att Microsoft använder oss som reserverat uppgradering som betatestare innan de släpper Windows 10 på riktigt? Känns väldigt oprofessionellt då jag har så pass vanlig dator med Intel Core i5 processor, borde verkligen inte ha några installationsproblem.

Permalänk
Avstängd

Min uppdatering misslyckades många gånger så till slut tog jag ner Media Creation Tool och valde att installera direkt ifrån det, första gången hängde sig installationen vid omstart och gjorde en rollback till åttan igen, varpå jag direkt försökte igen och då gick det bra.

Det känns lite som om uppdateringen via Windows Update är mer känslig än om man installerar manuellt.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades nu till slut installera Windows 10 via Windows Update, såg att Asus släppt ett nytt bios igår till mitt Z97 Pro WiFi AC moderkort så efter att ha uppgraderat detta och lite andra drivrutiner till moderkortet så lyckades jag. Uppgraderade även NOD32 Antivirus då jag läst att några haft problem med andra antivirus program.

Installationen tog väldigt lång tid med åtskilliga omstarter, verkar som den måste ladda in allt över internet, men nu fungerar datorn precis som tidigare och alla program och inställningar finns kvar som jag hade i Windows 7.
Jag hade aldrig betalat för Windows 10, ser inga direkt nya funktioner som jag egentligen har någon nytta av. Kommer ändå köra med Google Chrome ser inte vad som skulle vara så bra med Edge eller vad det heter.

Största nackdelen med Windows 10 är väl egentligen startmenyn, stor och bloatad med en massa reklam och skit. Hur gör ni andra jag tycker det är smidigare att ha de program jag använder ofta som ikoner direkt på skrivbordet.

Nu är väl det som är kvar att försöka skapa en återställningsskiva så jag kan ominstallera datorn och som jag fattat det ska jag kunna installera Windows 10 direkt nu utan att behöva installera Windows 7 först, står att Windows har aktiverats och allting.
Tycker det känns konstigt att inte ha någon produktnyckel som man använt förut, hur ska den liksom veta att jag har en giltig licens om jag t.ex. byter moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Nu är väl det som är kvar att försöka skapa en återställningsskiva så jag kan ominstallera datorn och som jag fattat det ska jag kunna installera Windows 10 direkt nu utan att behöva installera Windows 7 först, står att Windows har aktiverats och allting.
Tycker det känns konstigt att inte ha någon produktnyckel som man använt förut, hur ska den liksom veta att jag har en giltig licens om jag t.ex. byter moderkort?

Eftersom den gratis uppgraderingen till Windows 10 endast är avsedd för en dator, en med en viss hårdvarusignatur, så är det inte meningen att du ska kunna använda den med ett annat moderkort. Om du har en retail-licens för Windows 7 kan du använda den i stället efter moderkortsbytet (så som jag har förstått det).Verkar vara osäkert vad som händer med licensen för tidigare Windows-version.

Ändrat pga vad jag läst under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Eftersom den gratis uppgraderingen till Windows 10 endast är avsedd för en dator, en med en viss hårdvarusignatur, så är det inte meningen att du ska kunna använda den med ett annat moderkort. Om du har en retail-licens för Windows 7 kan du använda den i stället efter moderkortsbytet (så som jag har förstått det).

Det är ingen som verkar veta riktigt men Microsoft kan väl knappast göra min gamla Windows 7 licens obrukbar som är en retail-licens, slutade köra OEM då jag blev trött på att behöva ringa Microsoft och aktivera via telefon så fort man fipplat med datorn. Jag har tom råkat ut för att behövt aktivera om Windows efter bios uppgradering, får hoppas inte det händer nu med Windows 10.