Windows 10 - Kan ej avinstallera program, allt är skrivskyddat

Permalänk
Medlem

Windows 10 - Kan ej avinstallera program, allt är skrivskyddat

Uppdaterade nyligen från Windows 7 ULTIMATE till Windows 10 PRO.
Alla mappar under C disken är helt plötsligt SKRIVSKYDDADE, kan ej avinstallera program: "Den här appen har blockeras av säkerhetsskäl".

"En administratör har blockerat dig från att köra denna app. Kontakta administratören om du vill ha mer information."

Mitt konto är det enda på datorn, Lokalt konto och givetvis Administratör. Har även avaktiverat UAC, Windows Defender.

Lösning?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd

Tian är lite mer nerlåst än tidigare men du kan göra allt (tror jag i alla fall) om du startar exempelvis utforskaren som admin. Förut blev den väl det automatiskt om användaren var admin men nu måste du välja att starta som admin. Dock var det inte helt uppenbart hur man gör det då exempelvis genvägen i aktivitetsfältet inte gick att starta så och inte heller Utforskaren i start. Men om du söker på Explorer och högerklickar på det som kommer upp (inte Internet Explorer alltså) så kan du välja att starta som admin.

Samma om du exempelvis ska redigera en textfil under Program Files, då får du starta exempelvis Notepad som admin för att det ska fungera.

Sen kommer du att få upp en UAC-fråga också men det är bara att godkänna den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen kommer du att få upp en UAC-fråga också men det är bara att godkänna den.

Får TS det när UAC är inaktiverat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Får TS det när UAC är inaktiverat?

Sannolikt inte, men jag har ingen aning om hur det fungerar i det här specifika fallet eftersom jag inte har sett någon som helst anledning att avaktivera UAC sedan tidigt Vista. UAC höjer säkerheten i Windows rejält och den enda anledningen att stänga av det är att man tycker det är jobbigt att klicka på rutan vid de få tillfällen när den kommer upp och det är ingen bra anledning.

Permalänk

Är det typ spel som du har installerat som du inte kan ta bort eller är det appar som kommer med W 10 från start.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar!

Alla filer under systemdisken (C:) är skrivskyddade, vilket dock verkar vara standard då exakt samma sak sker i min Windows 10 installation under VMWARE. Problemet rör främst "äldre" programvara som ex. Netlimiter 3/IMGburn. När jag försöker t.ex. försöker avinstallera Netlimiter 3 så hittas ej resursen "Windows Installer" och OS:et ber mig ange sökväg till Windows Installer vilket ej existerar. Andra program och spel går att avinstallera (testat 3st), dock får jag ytterligare felmeddelande i ex. TeamSpeak 3 där programmet ej kan accessa konfigurationsfilen (config), antagligen har det att göra med att filerna som standard är skrivskyddade under systemdisken (C:).
Lite missnöjd med uppgraderingen från Win7-->Win10 pga. dessa mindre komplikationer.

Tack för hjälpen gott folk.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad om du slår på UAC?

Permalänk
Medlem

Jag har också ett bekymmer med att allt är Skrivskyddat. Har också märkt att det ställer till det för program att köra. Har googlat och flera har problem, men ser ingen rak lösning sådär...

Finns några 'Take Permission' patchar där ute...

Men har inte hjälpt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Jag har också ett bekymmer med att allt är Skrivskyddat. Har också märkt att det ställer till det för program att köra. Har googlat och flera har problem, men ser ingen rak lösning sådär...

Finns några 'Take Permission' patchar där ute...

Men har inte hjälpt mig.

Testat att stänga av UAC via registret? http://winaero.com/blog/how-to-turn-off-and-disable-uac-in-wi...

Stänger man bara av i kontrollpanelen så är det bara på låtsas, men stänger man av i registret så beter det sig som om det är helt av, DVS man är admin och får göra vad man vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Testat att stänga av UAC via registret? http://winaero.com/blog/how-to-turn-off-and-disable-uac-in-wi...

Stänger man bara av i kontrollpanelen så är det bara på låtsas, men stänger man av i registret så beter det sig som om det är helt av, DVS man är admin och får göra vad man vill.

UAC var avaktiverat sedan tidigare, men när jag avaktiverade UAC genom regedit så kunde jag äntligen avinstallera programmen som strulat, samt att TeamSpeak kunde komma åt filer som tidigare varit låsta (ej tillräckliga rättigheter).

KANONBRA!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

UAC var avaktiverat sedan tidigare, men när jag avaktiverade UAC genom regedit så kunde jag äntligen avinstallera programmen som strulat, samt att TeamSpeak kunde komma åt filer som tidigare varit låsta (ej tillräckliga rättigheter).

KANONBRA!

Skönt att det löste sig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många har fått problem genom stänga av UAC via registret. På Reddit såväl via länken självt i fråga. Min dator strulade upp sig, fick error på allt och gjorde en ny clean installation.

Suck...