Defragmentering av undermapp (D:) i W8.1

Permalänk

Defragmentering av undermapp (D:) i W8.1

Nu är jag här med en dum fråga igen.
Efter att åter ha installerat om och uppdaterat hela faderullan så måste det städas defragmenteras, inget problem att göra det på C-disken. Men D-disken vill inte alls, två undermappar, WINRE och nån //?Volume-bla bla bla, är 20 respektive 27% fragmenterade. Men det funkar inte om jag försöker på det vanliga sättet. Det är lika omöjligt att städa som att få tonårsdottern att städa rummet, det enda som händer är att papperskorgen blir tömd. Har försökt med CClean, men det kommer inte längre, inte Defraggler heller.

Permalänk
Medlem

Vad är det för disk du har?

Permalänk

En sån där som snurrar?

Har ingen aning, hur tar jag reda på det?

Datorn är en HP Pavillion laptop från 2013, 8 GB systemminne som, uppdelade på två delar (varför gör man så?). Och att den totala minneskapaciteten är typ 900 GB. Jag har gjort det virtuella minnet för C-disken större (1000 - 10000MB), kanske 1000 blir fel? (jag inbillade mig att default var för litet och att det var därför som det funkade så pissigt att titta på film) D-disken har ingen växlingsfil och när jag försöker aktivera någon så säger W att det finns för lite ledigt utrymme, och när jag försöker frigöra utrymme så töms bara papperskorgen, och försöker jag defr. så händer inget. Moment 22. Jag har slagit i kompetenstaket här.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att defragmentera systemåterställningspunkterna (System Volume Information) eftersom filerna där bara används när man gör en systemåterställning till en tidigare tidpunkt och det gör man så sällan att det inte spelar någon roll om där finns fragmenterade filer. Samma sak med Windows Recovery Environment (WINRE).

Permalänk

Ok, tack för svaret!

Problemet när man inte har kompetensen så ser man bara siffror som ska bort, allt ska vara 0% där. Men man vet ju inte vad som döljer sig bakom dom här filnamnen, om det är viktigt eller inte. Men nu vet jag att jag kan titta åt andra hållet och ta hem W10, det var därför jag städade, rent och snyggt när det kommer nya program. Nu har jag lärt mig något nytt och det är alltid bra, tack för det.