Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Akta er för att "uppgradera" till Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tror du missuppfattat mig lite. Pratade inte om support delen alls.

Utan det praktiska snarare att byta hårdvara efter 1 år. Retail och även OEM går att byta moderkort till (sist nämna under vissa premisser).

Det jag menar med Win 10 är OEM för alla, är att du inte kan installera win 10 på ny hårdvara alls (du får ingen nyckel som är giltig).

Utan gå vägen genom tidigare Windows och går detta efter detta år nu? Vad det låtit så är det tveksamt, beror på om dom går efter din gamla nyckel eller efter låsning till hårdvaran (ditt moderkort). Det jag menar är att du inte kan byta viss hårdvara efter året passerat vad det verkar. Sen är det frågan hur MS själva tänkt sig det ska vara.

Man kan inte rent tekniskt flytta sin uppgraderade Windows 10 Retail-licens än utan att gå omvägen via uppgraderingen men man har rätt att göra det enligt avtalet alltså måste de lösa en sådan funktion innan året av återinstallation av tidigare licenser är över. Se också Ldarax inlägg som säger vad jag säger:

Skrivet av Ldarax:

Jag tycker det är väl mycket spekulationer i den här tråden och en massa "jag lästa att han skrivit där" alltså andra hands information.

Enligt användaravtalet för windows 10

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Skrivet av FatherOfThree:

Jag hoppas du har rätt.

Men villkoren kryllar av undantag/friskrivningar såsom:
(Tog bara ett exempel ur högen)

"The terms also apply to any Microsoft
· updates,
· supplements,
· Internet-based services, and
· support services
for this software, unless other terms accompany those items. If so, those terms apply.

Det avtal som gäller och man bör granska noga,
är det som man godkänner när man installerar den "gratis" uppgraderingen till Win 10.

Så, skiljer sig det du godkände vid installationen från avtalet som finns online? Vem har tagit över support- och garantiansvaret från MS om licensen som innefattar support och garanti nu har blivit OEM? Vilken OEM har du avtal med? MS kan inte bara byta licenstypen på det vis som ni föreslår eller släppa sitt ansvar som mjukvaruleverantör.

Permalänk
Medlem

OEM != Retail

Skrivet av snajk:

...
Vem har tagit över support- och garantiansvaret från MS om licensen som innefattar support och garanti nu har blivit OEM? Vilken OEM har du avtal med? MS kan inte bara byta licenstypen på det vis som ni föreslår eller släppa sitt ansvar som mjukvaruleverantör.

Det här är väl den viktigaste punkten, enligt mig. När man köper en (billig) OEM-licens är det återförsäljaren (OEM) som tar på sig supportansvaret, och när man köper en Retail betalar man MS för denna tjänst. Det är knappast möjligt för MS att plötsligt deklarera att "från datum xxx så övergår tjänsten ni betalat oss för till en ospecificerad återförsäljare, för vi har ingen lust längre". Och vilken återförsäljare vill ge gratissupport åt hundratusentals experimenterande MS-kunder?

Nja, licenstypen "Retail" blir nog kvar efter en uppgradering trots allt. Annars har man massiva class-act lawsuits att se fram emot i USA.
Vilket återför oss till frågan "Hur ska MS lösa framtida migreringar med sina supportade Retail-licenser efter en uppgradering?". Det är DÄR skon klämmer!

(Tillägg: Kryphålet är väl om MS tydligt deklarerar att "Du har kvar din gamla W7 Retail-licens, förstås, och den supportar vi. Väljer du att ta del av vårat nya gratiserbjudande om W10 så ger vi dig en W10 OEM-licens, men du kan fortfarande köra W7 Retail så mycket du vill." Fast då måste MS förstås säga att "W7 Retail blir W10 OEM" och det har de väl inte gjort tydligt? Och dessutom återstår frågan om vem som då står för den framtida OEM-supporten av W10-licensen?)

Stavfel och förtydligande
Permalänk
Avstängd
Skrivet av willpower:

Det här är väl den viktigaste punkten, enligt mig. När man köper en (billig) OEM-licens är det återförsäljaren (OEM) som tar på sig supportansvaret, och när man köper en Retail betalar man MS för denna tjänst. Det är knappast möjligt för MS att plötsligt deklarera att "från datum xxx så övergår tjänsten ni betalat oss för till en ospecificerad återförsäljare, för vi har ingen lust längre". Och vilken återförsäljare vill ge gratissupport åt hundratusentals experimenterande MS-kunder?

Precis. De kan inte bara ändra licensen till en helt annan typ där de inte tar något ansvar.

Citat:

Nja, licenstypen "Retail" blir nog kvar efter en uppgradering trots allt. Annars har man massiva class-act lawsuits att se fram emot i USA.
Vilket återför oss till frågan "Hur ska MS lösa framtida migreringar med sina supportade Retail-licenser efter en uppgradering?". Det är DÄR skon klämmer!

Jo, det är där skon klämmer för MS. Vi behöver ju inte bry oss hur de löser det egentligen, att de är tvungna att lösa det är tillräckligt.

Citat:

(Tillägg: Kryphålet är väl om MS tydligt deklarerar att "Du har kvar din gamla W7 Retail-licens, förstås, och den supportar vi. Väljer du att ta del av vårat nya gratiserbjudande om W10 så ger vi dig en W10 OEM-licens, men du kan fortfarande köra W7 Retail så mycket du vill." Fast då måste MS förstås säga att "W7 Retail blir W10 OEM" och det har de väl inte gjort tydligt? Och dessutom återstår frågan om vem som då står för den framtida OEM-supporten av W10-licensen?)

Jo, och jag är tveksam till att de ens hade lyckats få till något sånt i ett avtal. För MS så ska ju aldrig slutkonsumenter få OEM från dem liksom utan OEM säljs bara förinstallerat på nya datorer med support osv. från företaget som byggt datorn. Däremot hade de ju kunnat skapa ytterligare en typ av licens men ändå tror jag de hade haft väldigt svårt att byta över folk till en sådan i alla fall under supporttiden på deras retail-licenser liksom, fast det beror förstås på hur den ser ut. En licens som ger rätt till support och garanti men inte flytt hade ju fortfarande kunnat ses som någon form av Retail. Men som avtalet ser ut så har de ju inte gjort det och det som står i avtalet är ju det som vi har att förhålla oss till och det som gäller.

Sen får man ju tänka på hur MS ser på det hela. För dem är den stora skillnaden just support och garanti och möjligheten att flytta licensen har väldigt liten betydelse. För oss är det viktigt dock och därför borde de ha löst detta innan releasen då vi är högljudda användare som sprider vårt missnöje.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Man kan inte rent tekniskt flytta sin uppgraderade Windows 10 Retail-licens än utan att gå omvägen via uppgraderingen men man har rätt att göra det enligt avtalet alltså måste de lösa en sådan funktion innan året av återinstallation av tidigare licenser är över.

Just det dom inte löst eller berättat för hos. Därför enligt mig är Win 10 bara fungerar tills moderkortet går sönder.

Skrivet av snajk:

Precis. De kan inte bara ändra licensen till en helt annan typ där de inte tar något ansvar.
Jo, det är där skon klämmer för MS. Vi behöver ju inte bry oss hur de löser det egentligen, att de är tvungna att lösa det är tillräckligt.
Jo, och jag är tveksam till att de ens hade lyckats få till något sånt i ett avtal. För MS så ska ju aldrig slutkonsumenter få OEM från dem liksom utan OEM säljs bara förinstallerat på nya datorer med support osv. från företaget som byggt datorn. Däremot hade de ju kunnat skapa ytterligare en typ av licens men ändå tror jag de hade haft väldigt svårt att byta över folk till en sådan i alla fall under supporttiden på deras retail-licenser liksom, fast det beror förstås på hur den ser ut. En licens som ger rätt till support och garanti men inte flytt hade ju fortfarande kunnat ses som någon form av Retail. Men som avtalet ser ut så har de ju inte gjort det och det som står i avtalet är ju det som vi har att förhålla oss till och det som gäller.

Sen får man ju tänka på hur MS ser på det hela. För dem är den stora skillnaden just support och garanti och möjligheten att flytta licensen har väldigt liten betydelse. För oss är det viktigt dock och därför borde de ha löst detta innan releasen då vi är högljudda användare som sprider vårt missnöje.

Ja support tror jag MS fixar lätt, inte så att dom lägger på luren om dom hör man har windows 10

Men just om man kan flytta licensen till ny hårdvara eller inte. Verkar som MS snarare vill att man ska köpa win 10 än ta det gratis.
Så smidigast för mig vore att få skriva sin nyckel för win 8 och få win 10 i stället (8 är enligt mig sämre os än då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det blir bara värre och värre...

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in...

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det blir bara värre och värre...

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in...

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Någon kanske borde informera dem att det inte är lagligt för dem att utan min tillåtelse hantera andra program/spel eller filer i min dator heller. Om jag har stängt av att de inte får samla in data så får de inte det, enligt EUs direktiv. Sen vet jag att de gör det ändå för NSAs bruk, men tills jag spränger ett kontor (eller misstänks för det) så har de ingen rätt att göra något med det.
Om de vill neka mig att använda Windows 10, är det en sak. Men de har inte rätt att göra något alls utanför detta.

Tror MS skjuter sig själv rätt kraftigt gång på gång när de tror de ska ta kontrollen över folks maskiner. Börjar bli för mycket snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det blir bara värre och värre...

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in...

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Skrivet av Paddanx:

Någon kanske borde informera dem att det inte är lagligt för dem att utan min tillåtelse hantera andra program/spel eller filer i min dator heller. Om jag har stängt av att de inte får samla in data så får de inte det, enligt EUs direktiv. Sen vet jag att de gör det ändå för NSAs bruk, men tills jag spränger ett kontor (eller misstänks för det) så har de ingen rätt att göra något med det.
Om de vill neka mig att använda Windows 10, är det en sak. Men de har inte rätt att göra något alls utanför detta.

Tror MS skjuter sig själv rätt kraftigt gång på gång när de tror de ska ta kontrollen över folks maskiner. Börjar bli för mycket snart.

Ni kanske ska läsa avtalet själva innan det skriks vargen kommer.
http://www.microsoft.com/en-us/servicesagreement/

Återkom sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Ni kanske ska läsa avtalet själva innan det skriks vargen kommer.
http://www.microsoft.com/en-us/servicesagreement/

Återkom sedan.

3. Code of Conduct.
a. - i. Don’t do anything illegal.

b. Enforcement. If you violate these Terms, we may stop providing Services to you or we may close your Microsoft account or Skype account. We may also block delivery of a communication (like email or instant message) to or from the Services in an effort to enforce these Terms or we may remove or refuse to publish Your Content for any reason. When investigating alleged violations of these Terms, Microsoft reserves the right to review Your Content in order to resolve the issue. However, we cannot monitor the entire Services and make no attempt to do so.

Så de säger själv att de kan neka sin tjänst till dig, vilket jag sa ovan är en sak.
Men de har inte rätten att pilla på annat.

5.Using Third-Party Apps and Services. Our Services may allow you to access or acquire products, services, websites, links, content, material, games or applications from third parties (companies or people who aren’t Microsoft) ("Third-Party Apps and Services")...
...You are responsible for your dealings with third parties. Microsoft does not license any intellectual property to you as part of any Third-Party Apps and Services and is not responsible for information provided by third parties.

De har inte rätten att hindra 3:e part mjukvara, tjänster eller lägga sig i dessa.

Det jag noga påpekade att de har full rätt att neka dig tjänst och ta bort MS-konto. Men där slutar också deras rättigheter. Artikeln nämner "främst på egna speltitlar". De har ingen rätt, alls, att ta något annat.
Självklart så är Windows en del av deras tjänster, och de kan stänga dig ute där också, men de får inte påverka dina filer.

Vilket också finns:
2. Your Content. Many of our Services allow you to store or share Your Content or receive material from others. We don’t claim ownership of Your Content. Your Content remains Your Content and you are responsible for it.

PS.
Men du kan läsa detta i punkt 2 också:
We do not use what you say in email, chat, video calls or voice mail, or your documents, photos or other personal files to target advertising to you.

Vilket du med senaste Win 10 (och tidigare Win 8 inställningar) de själva bryter mot.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Det blir bara värre och värre...

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in...

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Det är ju inte bra, om det är sant. Vart tog våran frihet vägen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det är ju inte bra, om det är sant. Vart tog våran frihet vägen?

Det gäller på Xbox, inte på PC. Konsolltillverkare gör som vanligt allt de kan för att motverka pirater inklusive att stänga av användarna från tjänster osv. MS gjorde det redan på original Xboxen vad jag kommer ihåg och definitivt på 360 för där blev jag avstängd.

Permalänk
Medlem

Inget oväntat men win 10 funka fint för mig har ghostat en win7 så jag har en i reserv för gamla saker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz