Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Äldre mekaniska tangentbord

Permalänk
Medlem

Äldre mekaniska tangentbord

Håller på att letar runt lite efter äldre mekaniska tangentbord.
Har hört att IBM Model M ska vara riktigt bra och även Keytronic Ergoforce (ej mekanisk men) ska vara en av dom bästa.

Vilka fler modeller ska man hålla utkik för?

Permalänk
Medlem

IBM hade riktiga slit vargar till T-bord men dom klicka högt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det finns en del äldre som använder Alps-brytare som kan vara trevliga dock skulle jag undvika dem med Black Alps såsom de allra flesta Dell AT101 - 102 som är relativt vanliga. De brytarna är det inte många som tycker om inklusive jag. Sen finns det mycket gammalt med Cherry brytare i omlopp.

Ett tips kan vara att kolla på marknaden på deskthority.net då det säljs en hel del retro där men då gäller det att du inte har som krav att det ska vara med Svensk layout.

Ibland kan det dyka upp något gammalt härligt på Tradera också. Hittade ett mysigt tangentbord där med Damped White Alps för ett tag sedan och det var/är gött mos!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

IBM Model F är bättre än M! Komplicerade Alps är också trevligt. iBM Beamspring är riktigt najs, men dessa är så pass gamla (70-tal) att layouten gör dem nästintill oanvändbara. Space invaders (namnet har givits dem i modern tid och kommer sig av brytarens utseende) har jag hört mycket gott om, men aldrig haft äran att prova själv.

Liksom föregående talare skulle jag rekommendera DT, men även ebay.

Permalänk
Medlem

IBM's buckling springs tangentbord tillverkas än idag av www.unicomp.com som köpte patentet av lexmark som i sin tur tog med sig patentet ifrån IBM när dessa bolag delade på sig.

Och unicomps tbord som förövrigt fortfarande heter model m ÄR väldigt lika IBM´s visst det finns små saker som skiljer och en viss vidareutveckling finns med som tex spacesaver som har mijndre yttermått men samma avstånd mellan alla knappar.

Dom är bra att ha att göra med svarar snnabbt på email och la till flera olika betalmöjligheter när jag påpekade att vissa kanske vill ha nåt av dessa.
Vid problem så löser dom det väldigt fort löäste om en från england som fick ett helt dött tbord unicomp skickade nytt med express på två dagar (från us).
I paketet fanns en lapp där dom sa att han ej behövde skicka tillbaks det trasiga plus en lös usbkabel (utan kontakt i ena änden) och om han ville kunde öppna det trasiga och byta ut kabeln och se om det hjälpte heller se om han såg nåt uppenbart.
Och att sen rapportera (email) till dom vad han hittat/om felet var fixat och om det var fixat att donera det till nån behövande.

Jag köpte mitt 2011/12/21 det tillverkades den 22 (står datum på lappen) och jag hade det hemma den 28 och detta var ju över jul/mellandagar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

IBM Model F är bättre än M! Komplicerade Alps är också trevligt. iBM Beamspring är riktigt najs, men dessa är så pass gamla (70-tal) att layouten gör dem nästintill oanvändbara. Space invaders (namnet har givits dem i modern tid och kommer sig av brytarens utseende) har jag hört mycket gott om, men aldrig haft äran att prova själv.

Liksom föregående talare skulle jag rekommendera DT, men även ebay.

Har länge funderat på att skaffa ett Model F, men layouten på många av modellerna är lite underlig. Vad kör du för modell? Jag har kollat på XT och den stora 122-key (nackdelen där är att det är gigantiskt). Tycker XT-tangentborden är snygga och verkar relativt smidiga, men oroar mig för att jag ska störa mig på botten-raden (dock något man kan lösa ganska bra om man gör det programmerbart...).

EDIT: Sry för att jag snor fokus från OP lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Har länge funderat på att skaffa ett Model F, men layouten på många av modellerna är lite underlig. Vad kör du för modell? Jag har kollat på XT och den stora 122-key (nackdelen där är att det är gigantiskt). Tycker XT-tangentborden är snygga och verkar relativt smidiga, men oroar mig för att jag ska störa mig på botten-raden (dock något man kan lösa ganska bra om man gör det programmerbart...).

EDIT: Sry för att jag snor fokus från OP lite

Jag har ett Bigfoot, dvs ett XT med lite extra chassi runt omkring. Layouten funkar inte alls för mig. Jag använder HHKB eller ANSI till vardags så för mig hamnar enter och backspace alltför långt bort. Bottenraden är lite skum och hade inte mått dåligt av att ha en extra lättåtkomlig modifier per sida. Även i layouten finns dock saker att glädjas åt, så som en knapp som gjord för att vara min Fn.

Känslan i brytarna är dock fantastisk! Tänk dig model M men krispigare, med mer sving och ett än trevligare ljud. Tyvärr gör layouten att jag använder det mindre än jag borde, men jag letar hela tiden efter ett rimligt prissatt AT, Unsaver eller Kishsaver (F122 är alldeles på tok för stort för min smak, det är dock i ärlighets namn även mitt Bigfoot ). Det har dock inte visat sig helt lätt, och när jag hittat något har jag tvekat en liten aning för länge och så var det borta. Fördelen med ett AT eller ett F62/77/104/122 är att de går att modifiera till ANSI/ISO-layout. På riktigt. Det går dock att komma ganska nära ISO med ett XT.

Jag kör mitt Bigfoot med en Teensy och Soarer's controller och har därigenom anpassat layouten så att den passar mig så bra som möjligt, men inte riktigt bra nog. På ett Bigfoot är det nödvändigt att köra en egen kontroller då tangentbordskontrollern satt i datorn när det begav sig och det som sitter på tangentbordet kan mest liknas vid en mux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag har ett Bigfoot, dvs ett XT med lite extra chassi runt omkring. Layouten funkar inte alls för mig. Jag använder HHKB eller ANSI till vardags så för mig hamnar enter och backspace alltför långt bort. Bottenraden är lite skum och hade inte mått dåligt av att ha en extra lättåtkomlig modifier per sida. Även i layouten finns dock saker att glädjas åt, så som en knapp som gjord för att vara min Fn.

Känslan i brytarna är dock fantastisk! Tänk dig model M men krispigare, med mer sving och ett än trevligare ljud. Tyvärr gör layouten att jag använder det mindre än jag borde, men jag letar hela tiden efter ett rimligt prissatt AT, Unsaver eller Kishsaver (F122 är alldeles på tok för stort för min smak, det är dock i ärlighets namn även mitt Bigfoot ). Det har dock inte visat sig helt lätt, och när jag hittat något har jag tvekat en liten aning för länge och så var det borta. Fördelen med ett AT eller ett F62/77/104/122 är att de går att modifiera till ANSI/ISO-layout. På riktigt. Det går dock att komma ganska nära ISO med ett XT.

Jag kör mitt Bigfoot med en Teensy och Soarer's controller och har därigenom anpassat layouten så att den passar mig så bra som möjligt, men inte riktigt bra nog. På ett Bigfoot är det nödvändigt att köra en egen kontroller då tangentbordskontrollern satt i datorn när det begav sig och det som sitter på tangentbordet kan mest liknas vid en mux...

Det låter ju inte dumt Ja, jag är mer en "60%-snubbe", så 122-key är nog egentligen inte ett alternativ... en kishsaver verkar grymt, synd att de är så svåra att få tag i/dyra (sett detta förresten?).

Ah, visste inte att man kunde fixa till AT-layouten, det gör de ju lite mer attraktiva, även om jag tycker det finns viss charm i XT, men det kan man ju ta för att få en modernare layout kanske.

Jag har funderat på att börja migrera till ANSI jag också då jag börjat koda en hel del i och med jobbet, då kanske det är dumt att "låsa" sig till ett XT. Men ja, ett Model F-inköp är inte nästa på listan, men det är något jag funderat på ett tag.

Till OP:
Gamla Mac-tangentbord är mekaniska och kör Alps-brytare. De dyker upp lite nu och då. Tror det oftast sitter damped white, salmond eller cream Alps i dom.