Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Nätverk kontroll.

Jag har googlat och sökt gamla trådar men inte hittat något som hjälper mig, jag lovar!

Jag skulle vilja ha någon form av applikation som man kan se var nätkapaciteten används (vilken dator och vilka program) och prioritera efter behov.

har läst något om QoS, men har ingen aning om hur man får det att fungera. har varit inloggad på min router, men jag måste säga att jag klarar inte att konfigurera detta pga inkompetens samt min usla engelska.

snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Med QoS kan du prioritera trafik från vissa program och datorer, vilket kanske är det du är ute efter i slutändan, men det har inte egentligen något att göra med att se trafikinformation. Har knappt använt det själv, och det skiljer sig från router till router, så det kan jag inte hjälpa dig med.

Routers har ibland verktyg för att analysera nätverkets trafik, och du måste förmodligen gå via routern på ett eller annat sätt för att övervaka trafik från samtliga datorer. Annars på enskilda maaskiner kan jag rekommendera Windows egna Resource monitor (Win-R -> resmon), som låter dig se hyfsat detaljerad nätverksinformation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080