Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny installation av win 10 nyckel fungerar ej.

Permalänk
Medlem

Ny installation av win 10 nyckel fungerar ej.

Hoj

Drog in en ny installation av windows 10 pro

men min win 8.1 pro nyckel vägrar fungera
får fel kod 0xc004e016

uppgraderade den för några dagar sen ... å hade windows 10 pro
men ville dra in en ren installation av det..

men nu fungerar det ej

vad är det jag har missat?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Skriv inte in nån nyckel vid ren installation, då win 10 är redan aktiverat.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Skriv inte in nån nyckel vid ren installation, då win 10 är redan aktiverat.

Det gjorde jag inte heller men nu när jag tittar på den hära datorn ser jag att det står att det är ej
aktiverat.

å när jag testar skriva in min nyckel då får jag den dära felkoden.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Starta om datorn. Hade själv samma problem på kvällen och stängde av datorn. Nästa morgon när datorn startats stod det att windows var aktiverat. Det ska finnas något kommando också så att man kan tvinga fram aktiveringsförsök (annars är det tänkt man ska vänta tills det automatiskt blir aktiverat). Kommer inte ihåg kommandot men det står säkert i trådarna om windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Starta om datorn. Hade själv samma problem på kvällen och stängde av datorn. Nästa morgon när datorn startats stod det att windows var aktiverat. Det ska finnas något kommando också så att man kan tvinga fram aktiveringsförsök (annars är det tänkt man ska vänta tills det automatiskt blir aktiverat). Kommer inte ihåg kommandot men det står säkert i trådarna om windows 10.

Men hur ska det bli aktiverat när jag inte ens har fått skrivit in nyckeln?

Utan den dära felkoden poppar upp när jag försöker skriva in den, har googlat runt på det men hittar
inte direkt något svar.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Windows 10 aktiveras på samma hårdvara som det tidigare aktiverats på när du uppgraderade ditt Windows 8.1. Man ska inte skriva i några nycklar i samband med gratisuppgraderingen, vare sig när man uppgraderar inifrån windows eller sedan när man gör ren installation. Windows 10 jämför hårdvaran med den hårdvara för din dator som tidigare registrerats i aktiveringsservern (håller väl koll på moderkortets serienummer eller något sådant). Det är därför man först måste uppgradera inifrån sitt tidigare Windows och se till att Windows 10 blir aktiverat så att den ursprungliga licensen kopplas ihop med din hårdvaru-ID kan man säga. När detta är gjort är det sedan fritt fram att göra rena installationer av Windows 10 på samma hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ange ingen nyckel

Skrivet av Bärrich:

Men hur ska det bli aktiverat när jag inte ens har fått skrivit in nyckeln?

Just precis som Ronnylov skrev: du ska inte använda någon nyckel för Win7 / Win8 / Win8.1. Bara att installera på en datorn som en gång uppgraderats till Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Windows 10 aktiveras på samma hårdvara som det tidigare aktiverats på när du uppgraderade ditt Windows 8.1. Man ska inte skriva i några nycklar i samband med gratisuppgraderingen, vare sig när man uppgraderar inifrån windows eller sedan när man gör ren installation. Windows 10 jämför hårdvaran med den hårdvara för din dator som tidigare registrerats i aktiveringsservern (håller väl koll på moderkortets serienummer eller något sådant). Det är därför man först måste uppgradera inifrån sitt tidigare Windows och se till att Windows 10 blir aktiverat så att den ursprungliga licensen kopplas ihop med din hårdvaru-ID kan man säga. När detta är gjort är det sedan fritt fram att göra rena installationer av Windows 10 på samma hårdvara.

Skrivet av willpower:

Just precis som Ronnylov skrev: du ska inte använda någon nyckel för Win7 / Win8 / Win8.1. Bara att installera på en datorn som en gång uppgraderats till Win10.

Kan ni hitta någonstans det står? Tråkigt om man råkar fumla bort sin Windows installation och det inte skulle vara så som ni skriver.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde uppgradering via USB-media direkt, inte via windows update, och min aktivering strulade, jag försökte aktivera flera gånger samma dag utan framgång. Och det vara en slags default-nyckel inlagd också (inte min W8.1-nyckel). Så jag trodde jag skulle behöva backa till W8.1 och göra om det via windows update. Men efter ett par dagar såg jag att aktiveringen hade blivit genomförd.
Så avvakta lite så kanske det löser sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liten1:

Kan ni hitta någonstans det står? Tråkigt om man råkar fumla bort sin Windows installation och det inte skulle vara så som ni skriver.

Den står ingenstans för den finns inte i den bemärkelsen. Tian har ingen nyckel i det format som tidigare versioner egentligen, om man inte köpt Windows 10 separat, utan nyckeln är ett ID som är framtaget utifrån din hårdvara och vid ominstallation så kommer Windows att se att det är på samma dator som du försöker installera och då koppla installationen till samma licens som tidigare.

Problem kan det dock bli om du har en licens för tidigare Windows som medger flyttning av systemet för då finns förstås inte en eventuell ny dator lagrad på din licens. Vi vet inte hur MS kommer att lösa detta än men i avtalet står det att licensen från tidigare flyttas över så du har fortfarande rätt att flytta den. I dagsläget får man dock installera det Windows man har betalat för först och sen uppgradera till tian, och sen om man vill göra en nyinstallation av tian på samma maskin för att få en ren installation.

Skrivet av teejee:

Jag gjorde uppgradering via USB-media direkt, inte via windows update, och min aktivering strulade, jag försökte aktivera flera gånger samma dag utan framgång. Och det vara en slags default-nyckel inlagd också (inte min W8.1-nyckel). Så jag trodde jag skulle behöva backa till W8.1 och göra om det via windows update. Men efter ett par dagar såg jag att aktiveringen hade blivit genomförd.
Så avvakta lite så kanske det löser sig.

Det spelar ingen roll vilket medium du använder vid installation utan om du väljer att uppgradera eller göra en nyinstallation. Väljer du att göra en nyinstallation av tian där du tidigare hade 7, 8, 8.1 så är det inte en uppgradering och då kommer inte Windows att aktiveras om du inte har en giltig 10-licens med en nyckel för tian. Lösningen är då att gå tillbaka till det du hade innan och uppgradera. När din uppgradering av tian väl är gjord och aktiverad så kan du börja om med en nyinstallation om så önskas. Lite omständligt är det men det fungerar. Problem kan förstås uppstå i alla fall, exempelvis om du inte har kvar din nyckel till din tidigare version och försöker göra en nyinstallation med omformatering utan att ha uppgraderat. Då försvinner ju ditt gamla Windows och det nya aktiveras inte, och utan nyckel kan du inte ominstallera det gamla.

Permalänk
Medlem

?

Skrivet av liten1:

Kan ni hitta någonstans det står? Tråkigt om man råkar fumla bort sin Windows installation och det inte skulle vara så som ni skriver.

Där det står?

Jag har uppdaterat tre laptops hemma, två från W8.1 Pro och en W8.1 Home, till W10 (2xPro, 1xHome). Jag gjorde samma procedur på alla tre laptops: installerade W10 upgrade från USB-sticka och körde klart tills W10 var validerat och färdigt. Därefter bootade jag från USB-stickan och gjorde en Clean install där jag blåste ur hårddisken helt och installerade från noll. Efter färdig installation kändes varje dator igen som en "W10-godkänd" dator och W10 blev validerat automatiskt. Ingen CD-key, inget annat. Samma sak med Office 2013 - vid ominstallation på laptoparna känner installationsprgrammet igen att "här har jag varit installerad förut" och blir automatiskt registrerade/validerade utan nyckel.

Fotnot: Validera = aktivera

Fotnot
Permalänk
Medlem

Själv ska jag göra ett litet experiment, har uppdaterat min Windows 8.1 home installation till Windows 10, så allt gott och väl.

Dock så har jag en Windows 7 pro retail som inte användes, snart ska jag blåsa datorn med windows 10 och installera Windows 7 pro istället, sen ska jag se om det blir Windows 10 pro av det hela, eller det blir hicka av allt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Här står det mycket bra förklarat: http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-...

Citat:

When you upgrade a Windows 7 or 8.1 system to Windows 10, the installer confirms that you have a “genuine Windows” system installed and activates your computer for use with Windows 10. Note that you don’t actually get a Windows 10 product key — instead, your computer’s hardware is registered with Microsoft’s servers. When you install Windows 10 on that PC again in the future, it will check in with Microsoft’s servers, confirm it’s installed on a registered PC, and automatically activate itself.

If you don’t take advantage of the upgrade process first, this registration will never happen. There’s no way to enter a Windows 7 or 8.1 key into the Windows 10 installer, nor is there some sort of web form that will give you a Windows 10 key if you provide your Windows 7 or 8.1 key. Sorry — you’ll have to upgrade to Windows 10 before you can perform a clean install.

Citat:

Select “Install Now” once the Windows installer starts. When you reach a screen asking for your WIndows 10 product key, click the Skip button. You won’t actually have a Windows 10 product key if you took advantage of the free upgrade offer.

Citat:

You’ll be asked for the product key after the process is finished. Just click “Do this later” to skip this part and continue the setup process.

After you log into your new, clean-installed Windows 10 system, it should automatically activate itself after you connect to the Internet. If you took advantage of the free upgrade offer, it does this by checking your computer’s hardware and then checking in with Microsoft, verifying that your hardware configuration is authorized to use Windows 10.

Citat:

Some people report having to reboot several times, while others have just waited. The following command can force an activation to occur if it’s not happening automatically after going through the steps above. First, open an Administrator Command Prompt by right-clicking the Start button or pressing Windows Key + X and selecting Command Prompt (Admin). Type the following command and press Enter:

slmgr.vbs /ato

Many people report having to run this command several times. if you see an error message, try rebooting and running it again, wait and run it again, or just wait and let Windows activate automatically. Microsoft’s servers may be overloaded at the moment you’re trying to activate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Men hur ska det bli aktiverat när jag inte ens har fått skrivit in nyckeln?

Det behövs ingen nyckel. Har du aktiverat vid en tidigare installation så finns ditt moderkorts serienummer sparat hos Microsoft och det aktiveras när du går online, så du behöver ingen nyckel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det behövs ingen nyckel. Har du aktiverat vid en tidigare installation så finns ditt moderkorts serienummer sparat hos Microsoft och det aktiveras när du går online, så du behöver ingen nyckel.

Jo, den var aktiverad sedan tidigare installation , men nu står det att den är blockerad av någon anledning å har varit så sedan i morse.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Jo, den var aktiverad sedan tidigare installation , men nu står det att den är blockerad av någon anledning å har varit så sedan i morse.

Om du provar att aktivera igen? Annars är det bara ringa till Microsoft så fixar de en aktiveringskod åt dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@bärrich: Var står det att nyckeln är blockerad? Du ska ju inte skriva in någon nyckel? Eller är det något annat som är blockerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du provar att aktivera igen? Annars är det bara ringa till Microsoft så fixar de en aktiveringskod åt dig.

Antagligen får det bli något sådant.

Skrivet av willpower:

@bärrich: Var står det att nyckeln är blockerad? Du ska ju inte skriva in någon nyckel? Eller är det något annat som är blockerat?

Eftersom det står att windows 10 är ej aktiverat så gick jag in inställningar samt aktivering då står det
Felinformation: Det gick inte att installera produktnyckeln felkod: 0xc004e016 nyckeln är blockerad..

Att uppgradera från win 8.1 till 10 fungerade utan några problem å det var aktiverat.

Men sen när jag skulle göra en ren installation av det så verkar det inte fungera.

*Edit* Windows support löste problemet tack för all hjälp dock var nån slags bug tydligen

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator