Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får konstant black screen - reboot hjälper inte

Permalänk
Medlem

Får konstant black screen - reboot hjälper inte

Tjenare!

Förra veckan började min dator beté sig väldigt märkligt. Jag satt och lirade GTA V när båda mina skärmar plötsligt blev helt svarta, och oavsett hur många gånger jag rebootade datorn så fick skärmarna fortfarande ingen signal. Efter nån halvtimme verkade de dock fungera igen. Efter det har dessa krasher börjat komma med allt tätare intervaller. Det verkar inte spela någon roll vad jag faktiskt gör på datorn. Om jag så lirar GTA, Eve Online eller bara sitter med webbläsaren så krashar det alltid efter en liten stund, och varje gång verkar jag få vänta lite längre på att skärmarna ska funka igen.

Igår kväll testade jag att plocka ur grafikkortet, sen körde jag två olika benchmarks på nån timme var, och det krashade inte. Sen satte jag tillbaka grafikkortet och körde samma benchmarks och efter ungefär en och en halv timme krashade det, men den här gången gick det inte att få igång det längre. Jag lät datorn sitta hela natten (ca. 14 timmar) och när jag steg upp ville den fortfarande inte visa nån bild. Då tog jag ut grafikkortet igen och då startade datorn utan några problem. Nu har jag suttit i några timmar och försökt ta reda på vad felet är, och den har ännu inte krashat.

När skärmarna inte får nån signal längre så verkar själva datorn fortfarande funka som den ska. Fläktarna låter helt normalt och om jag rebootar den så hör jag i headsetet när Windows startar igång.

Vad jag har testat:
Installera de senaste Nvidia-drivrutinerna
Dammsuga rent datorn
Plocka ut grafikkortet och koppla in en skärm i moderkortet istället
Köra virus scan

Mina specs:
Operativsystem: 64-bit Windows 7 Professional
Processor: Intel Core i5 2550
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
Minne: 2x 4 GB 665 MHz
Grafikkort: Nvidia GTX 780
Lagring 1: Samsung 840 EVO 120 GB
Lagring 2: Western Digital WDC 1 TB
Nätaggregat: 750W (Har inte hunnit kolla vilket märke det är än)

Om det finns nån som har varit med om samma sak eller som kanske vet vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det, så skulle jag vara tacksam för svar.

Tackar på förhand