Galleri: Moderkort för Intel Skylake

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

Detta eviga fokus på ATX. De flesta som köper dessa moderkort KOMMER INTE KÖRA två grafikkort, och extremt få kommer köra tre. Därför hade nästan alla klarat sig alldeles utmärkt på mATX och på så sätt fått en mindre dator.

Tänker precis tvärtom jag, de flesta som köper "zXX" köper förmodligen även ett mid-range kort (tex. gtx 960-970), och parar det sedan med ett till i framtiden när man har mer pengar eller priserna gått ner.

Kollar man sign på mycket folk så sitter de på antingen Sandybridge (2500k/2600k) eller Haswell (4670k>4970k) ihop med en multikortslösning alá R9 280X>290 / GTX 670>770.

mITX ser jag helt klart mer av, då små byggen är najs!
Kräver dock även mindre grafikkort och nätaggregat från fler tillverkare då det är väldigt svårt att få ett mITX system att prestera som ett ATX/mATX utan thermal throttling eller att hålla fingrarna borta från OC.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av phoenixdisciple:

Tänker precis tvärtom jag, de flesta som köper "zXX" köper förmodligen även ett mid-range kort (tex. gtx 960-970), och parar det sedan med ett till i framtiden när man har mer pengar eller priserna gått ner.

Kollar man sign på mycket folk så sitter de på antingen Sandybridge (2500k/2600k) eller Haswell (4670k>4970k) ihop med en multikortslösning alá R9 280X>290 / GTX 670>770.

Och då är mATX alldeles perfekt; ytterst få i denna grupp har internt dedikerat ljudkort, nätverkskort eller liknande, så de får enkelt plats med ett dubbel-GPU-system på mATX. Särskilt om de väljer ett moderkort och ett chassi som tillåter en slots mellanrum mellan korten, som Gigabyte Z170M‑D3H.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inga mITX?

Fast dom kanske brukar komma lite senare...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Gaming Titanium!!!!! Varför finns inget sånt till x99. Fyfan vad snyggt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

50 stycken? Sen hur många olika modeller sen, som Z, H, B osv.

Det asrock extream 7 hade snygga färger. Hur som så är det inget jag tänk köpa för färgens skull bara

Men bra att PCI-E blivit uppgraderat. Dock känns det lite klent med endast 4 PCI-e till M2n och sata express (antar detta äter upp dom sista, om det inte går att dela på det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av =)(=:

EVGA har dålig reputation, deras BIOS är buggit, systemet blir ostabilt och kompatibiliteten är inte den bästa.

När hade du senast EVGA?
Z68?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Känns ju lagom kul när man ser att EVGA har fel CE märke, de använder märket för China Export.

Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export märkning enbart en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett så kallat "Internet Hoax" eller ett försök att med humor misskreditera Kinesiska varor generellt. Det finns idag inget, och har aldrig existera något "officiellt" China Exportmärke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas på både produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas.[3] Själva CE logotypen har standarddimensioner som emellertid inte är tvingande och det är Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export märkning enbart en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett så kallat "Internet Hoax" eller ett försök att med humor misskreditera Kinesiska varor generellt. Det finns idag inget, och har aldrig existera något "officiellt" China Exportmärke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas på både produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas.[3] Själva CE logotypen har standarddimensioner som emellertid inte är tvingande och det är alltså tillåtet, om än inte rekommendabelt, att divergera något. //Wiki

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export märkning enbart en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett så kallat "Internet Hoax" eller ett försök att med humor misskreditera Kinesiska varor generellt. Det finns idag inget, och har aldrig existera något "officiellt" China Exportmärke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas på både produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas.[3] Själva CE logotypen har standarddimensioner som emellertid inte är tvingande och det är Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export märkning enbart en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett så kallat "Internet Hoax" eller ett försök att med humor misskreditera Kinesiska varor generellt. Det finns idag inget, och har aldrig existera något "officiellt" China Exportmärke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas på både produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas.[3] Själva CE logotypen har standarddimensioner som emellertid inte är tvingande och det är alltså tillåtet, om än inte rekommendabelt, att divergera något. //Wiki

Skickades från m.sweclockers.com

Nja titta här http://www.sis.se/innehall/om-sis/Mer-om-SIS/CE-markning/CEma... och mer här http://maklare.lansforsakringar.se/start/nyheter/2014/Sidor/1...

Sen just China export kan ju diskuteras dock. Men ska ha vist avstånd mellan C och E . Wikipedia ska man inte ta allt för seriöst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk

Är inget fan av de nya drastiska designerna alls faktiskt. Jag sneglar mest på Asus "Pro Gaming" just nu iaf, så får vi väl se om det dyker upp mer intressant senare i månaden, och eventuella barnsjukdomar. EVGA har jag ingen erfarenhet av vad gäller moderkort, men ska ta en närmare titt på deras utbud vid tillfälle.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nja titta här http://www.sis.se/innehall/om-sis/Mer-om-SIS/CE-markning/CEma... och mer här http://maklare.lansforsakringar.se/start/nyheter/2014/Sidor/1...

Sen just China export kan ju diskuteras dock. Men ska ha vist avstånd mellan C och E . Wikipedia ska man inte ta allt för seriöst.

Mycket sant att den skall se ut så, men den felaktiga sitter på många kvalitativa och även godkända artiklar. så att stirra sig blind på CE märkningen gör ingen större nytta.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av Anandtech:

Anandtech
Chipset Power and Installing Windows 7
The power into the chipset is now provided by a single power rail, rather than separate core/suspend rails, which should simplify design. Some other restrictions are also placed on PCIe routing signals, bringing the maximum length down from 10-inches to 9-inches, and also M.2 routing in PCIe 3.0 mode is also reduced. We are also informed that PCIe flex cable/daughter card arrangements are limited to PCIe 2.0 mode.

One big shock will be for Windows 7 users. By default, the Z170 chipset and BIOS will not support full USB 2.0 Enhanced Host Controller (EHCI) mode. This means that for a number of circumstances, USB devices will not work unless an XHCI environment in play.

In our testing, this means that in order to install Windows 7 you need to do the following:

Navigate to BIOS
Enable ‘Windows 7 Installation’ or ‘EHCI mode’, Save and Exit.
Have your Windows 7 image on an optical disk. USB sticks will not work!
Install the OS as normal via the optical media. Install OS drivers/USB 3.0 drivers.
Disable the BIOS option.
This is done for a couple of reasons. Firstly, it helps reduce the size of the BIOS for more customization. It also aids moving users to AHCI capable operating system installations. For everyone else, it is a bit of a headache. As far as we can tell, almost all motherboard manufacturers (at least the Tier-1s) will have this option in the BIOS to enable Windows 7 installation.

Gäller detta bara Windows 7 eller kommer det gälla windows 10 installationer via usb också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skylake på Z170 har dock 36 st 3.0-banor.

Det är många som går på Intels marknadsföringsfuffens och tyvärr tar recensioner inte upp detta.
Hoppas Sweclockers tar upp det för precis som tidigare plattformar av detta slag kommer folk köpa Cross Fire moderkort som i praktiken inte skalar ett skit pga DMI bussen och att ett kort sitter på Z170 chipet.

I ett annat forum jag satt i fans det vilda anhängare som insisterar att skylake rockar fett för Z170 får 20 PCi-E banor och kommer döda X99 och rocka i SLI och CF.
Men dom fattar tyvärr inte utan flera sidors övertalning att DMI bussen, version 3.0 som 1151 socklen använder fortfarande bara har 4x PCI-E banor av 3.0 standarden kapabla av strax under 1GByte/sec per håll.

Faktum är att det varit känt ett tag, faktum att det rör sig om en 115X sockel för skylake säger mer eller mindre det sedan är det redan dokumenterat att DMI bussen blir 4x PCI-E 3.0 så 7.9GByte/sek totalt eller 3.95GByte/sek per håll eller motsvarande 4X PCI-E 3.0 så ja X99 kan över sina 40X PCi-E banor fortfarande pumpa 10x mer bandbredd än vad Z170 kan mot CPU:n.

Intels sätt att göra en billig sockel, billiga budget styrkretsar och därmed kunna sälja billiga moderkort och CPU'er för svenssons, företag mm som nöjer sig med Celeron, Pentium och Core i3.

1151 är budget plattform i första hand, hade det varit något annat hade det fått en fetare buss än en sketen DMI buss alternativt fler PCI-E banor från CPU'n likt 2011 sockeln men då blir förpackningen för CPU och PCB för moderkort mycket dyrare för budget maskiner för OEM där Moderkort och CPU kanske kostar 300-400Kr st och slänga på 100Kr respektive pga mer koppar och flera extra lager PCB är inget önskvärt.

tom mitt gamla X79 system med C3 steppad 3930K kör PCI-E 3.0 rock solid på 40st PCI-E banor, 10x vad lilla Z170 är kapabelt att skyffla mot CPU:n och räknar man in 16x på processorsidan så vinner fortfarande X79 med C3 steppad CPU eller X99 med 2x påslag plus att man inte behöver oroa sig över en flaskhals beroende på var man sätter sina PCI-E kort, M.2, Sata Express och liknande.

Så är Z170 och 1151 designat, samma sorgliga gamla flaskhals som alltid. Totalt idiotiskt med en klenare buss mellan två kraftigare bussar. En trimmad Volvo är alltid en Trimmad Volvo, den blir igen Super sport bil i ren kolfiber designad utan kompromisser från början. 1151 med Z170 är en trimmad budget plattform för massan inget renodlad Super bil.

Ända orsaken att Intel gett Z170 fler PCI-E banor är för att slippa problemen många moderkort har med att enbart en PCI-E 1x plats kan nyttjas alternativt en M.2, Mini PCI-E eller Sata expressplats. Genom att erbjuda fler PCI-E banor kan användaren smocka sina expansionsplatser fulla, dock riskerar man ju tex vid SLI, CF eller raidade NVMe enheter eller en kombination att springa in i DMI bussens flaskhalls på 3.95GB/sek per håll maximalt i teorin.

Z170 är bättre än tidigare Z kretsar men den löser tyvärr inte det fundamentala problemet med SLI och CF tex som 115x plattformen alltid lidit av.
Krävs fortfarande att man kör minst 8x/8x via CPU:n eller skaffar moderkort med PLX brygga till processorn vilket flera av dessa värsting Z170 kort redan har som vi sett i nyheterna senaste veckorna. Majoriteten av 16x platserna på dom korten går via PLX brygga till CPU:n inte via Z170 chipet då det är högst olämpligt för kort som använder mer än 4X PCI-E 3.0.

Men jag är helt övertygad om att forumet kommer vara fullt med gråtfulla människor som ej får Crossfire att skala, säg vad man vill om Nvidia men dom SLI certifiera inte moderkort som har otillräcklig bandbred mellan GFX korten och även GFX korten och CPU så ja det lär bli ett problem för dom med AMD grafikkort och CF som går i den fällan.

Tror inte så många i första taget kommer köra ett par 8x PCI-E NVMe SSD enheter som maxar över 4GB/sek per håll men kan väl hända med vem vet.

Om inte annat är det rätt dumt att sätta NVMe enheter och ett grafikkort på Z170 chipet också speciellt om man tänkt köra CF dessutom.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Tack för ditt uttömmande inlägg!

I källan jag anger kan man se en snarlik skiss, den nya DMI2 har ju ökat till 8 GT/s (från DMIs 5 GT/s). Det är dock nästan ofattbart lång tid (12 månader?) innan Skylake-E kommer ut, och det känns spontant lamt att uppgradera från en gammal Ivy Bridge till en halvgammal Haswell-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Hur är det med t.ex G1-gaming från Gigabyte? Hur kan ett sånt moderkort kosta över 5000kr?!

Köper man 6700K och det så landar man på över 9000kr. Det får man en 5930k för med 40 PCIe-banor istället för 16.

http://i.imgur.com/hkdpJBH.png

Men de har precis släppts. Låt priserna stabilisra sig nån månad, och fler moderkort kommer komma ut på marknaden. Samt att de hinner finjustera alla konstigheter i UEFI.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker Asus moderkort har börjat få mer och mer kryptiska namn? Skiljer ju typ ingenting mellan modellerna?

ASUS Z170-P vs Pro Gaming, skiljer 500kr
Enda man får för de extra pengarna är usb 3.1, nån tosslink anslutning och annat jox man inte behöver.
Missar jag något här? Skiljer det i tex överklockningspotential?

EDIT: Märkte också att SLI stödet inte inns på Z170-P. Det var lite värre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@pa1983: Tack för ditt uttömmande inlägg!

I källan jag anger kan man se en snarlik skiss, den nya DMI2 har ju ökat till 8 GT/s (från DMIs 5 GT/s). Det är dock nästan ofattbart lång tid (12 månader?) innan Skylake-E kommer ut, och det känns spontant lamt att uppgradera från en gammal Ivy Bridge till en halvgammal Haswell-E.

Skillnaden är dock att 2011 plattformen inte är speciellt begränsad av DMI bussen ansluten till X79 och X99 då du har 40x PCI-E 3.0 direkt till CPU:n. Ända styrkretsen gör på 2011 plattformerna är att erbjuda enklare I/O like SATA, USB, Nätverk och Ljud.

Vill du ha nåt utöver det har du PCI-E banor direkt till processorn.

Dessutom erbjuder inte direkt Skylake mycket högre IPC eller nya instruktionsetta, majoriteten av instruktionset som AVX 3.0 är begränsat till Xeon processorer ändå vilket många missat också.

Så hellre en gammal Haswell-E än en Skylake säger jag, skillnaden är för små i IPC för att vara avgörande, är man I/O begränsad är 2011 plattformerna oslagbara.

Sedan är det DMI 3.0 som har 8GT/s alltså Skylake. X99 kör väl på DMI 2.0 men som sagt rätt ointresant då man inte använder det mer än till tex SSD för boot eller USB grejor så räcker till det. Kör man NVMe på X99 kör man den direkt mot CPU'n likaså SLI och CF.

Som sagt ser inget som helst fel med Haswell-E. Intel är alltid senare på Enterprise sidan just pga högre krav på stabilitet så desktop är försökskaninerna helt enkelt. Men som sagt prestanda skillnaden per kärna är för liten för att arkitekturens namn ska ha betydelse, helhetslösnigen är viktigare.

Kör själv både 2011 och 1150 nåde SB-E och Haswell Refresh. Vist är Haswell Refresh snabbare, 3.7Ghz motsvarar ca 4Ghz för mig i alla tester men som sagt min SB-E rullar på 300Mhz snabbare ändå, har 3x fler kärnor så den vinner i flertrådat 3 gånger om trotts att den är 2.5 år äldre men vist kostade den en slant mer men inte farligt mycket dyrare sett till pris/prestanda.
Processorn kostade nog nästan identiskt sett till pris/prestanda så lite sorgligt faktiskt. Minnet var dessutom billigare när jag köpte 2011 plattformen än 1150 med runt 30% också.

Skylake är oförskämt dyrt just nu tycker jag, ser igen poäng alls för dom som har nytt och dom som behöver uppgradera bör vänta på andra revisionen av moderkort osv så man slipper alla buggar mm.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad ändå att det bara var 1 itx-kort av alla 26 som de skrapat fram tillsammans.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Lite förvånad ändå att det bara var 1 itx-kort av alla 26 som de skrapat fram tillsammans.

Du missade EVGA Stinger. 2st i alla fall!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Du missade EVGA Stinger. 2st i alla fall!

Tvärtom, det var det enda jag såg bland bilderna. Vilket tänkte du på utöver EVGAs?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hur länge dröjer de innan ett fint Mpower kommer fram?!

Permalänk
Skrivet av vompen:

Tvärtom, det var det enda jag såg bland bilderna. Vilket tänkte du på utöver EVGAs?

My bad, såg att Asus-kortet var mATX. Lurades av den kvadratiska formen.

Då håller jag istället med dig till 100 %, itx är kul och borde satsas på!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte var konstigt.. Asus valde endast tri-SLI medan de andra har Quad/5th-SLI.

Snyggaste kortet tyckte jag Gigabyte hade dock Gillade Fatality från Asrock rätt mycet.. blir svårt välja nytt moderkaka.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@Netforce: Tycker faktiskt inte det är så konstigt, marknaden för quad och 5th-sli måste vara löjligt liten. Tvivlar på att korten uppfyller mycket mer än skryträttigheter...

Ur rent vinstintresse tror jag inte detta påverkar över huvudtaget.

Permalänk
Medlem

Varför ska allt vara rött?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Rena konstverk!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Högt pris för kortet med minst features. Har ingen key m M.2 kortplats för SSD, t.ex. Wifi-kort är inte inkluderat heller.

200 dollar för evga itx kortet på deras hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Gjorde en liten sökning själv och det verkar som alla har presenterat åtminstone något för mITX utom Asus

Varit en trogen Asuskund länge och föredrar nog tyvärr Asus pga det. Men antar att dom kommer med mITX dom med snart. Får hoppas på bra funktioner och att dom inte väljer någon ful färg till kortet

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tycker korten rätt dyra till vad man får.

När jag köpte moderkort till SB så fanns det bra moderkort under 1500kr som inte hade så stora kompromisser som idag och inte var lika tydligt avskalade.

@pa1983

Du verkar ha rett vettiga inlägg så jag måste fråga. Så cpu:n tar hand om Pic-e platserna direkt, men på budgetmoderkort så tar en bus hand om det hela?

Hur skulle det bil billigare än att bara ta linorna från busen?

Sen hur undviker man just dessa moderkort där bussen även pice platser är medräknade? Hur listas detta i spex helt enkelt? Är det om dom skryter om dom har 10 extra linor eller står det även under där man ser hur hastigheten för 2/3 kort står alltså 8X/8X och 8X/8x/4x t.ex (normalt sett) och kryddade så här eller 16X/16X , 16x/16/X8 ?

Känns lite som en trend på många moderkort att använda Bussen till PICe portarna, då blir ju alla utom platsen primära oanvändbara om man kör sata expres eller m2n.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter asus med guld på sina moderkort? Passar ju inte in i någon färgcombo alls kul att se att dom tagit designen från deras X99 serie när det kommer till svart/vitt. Riktigt snygga moderkort.
Gigabyte heroes of the storm kort, hur tänkte man där? Riktigt fult clownkort...
Evgas kort blir bara snyggare å snyggare 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur