Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem

För dem som satt sin fot i mer civiliserade länder, så vet ni lika bra som jag att utbudet av öl, vin med mera är alldeles fantastiskt i matvaruhusen.

Dessutom kan man välja mellan massa olika kylda drycker.

Och handla dessa samtidigt som man handlar sin mat - eller på väg ut till picknicken. Fantastiskt smidigt. Varför stå i två köer när du kan stå i en? Varför nöja sig med en ljummen bira när du kan få en kall?

Varför göda den kriminella sektorn med förbud och överpriser (smuggling och hembränning blir den oundvikliga följden), när den vita sektorn kan ta hand om detta så oerhört bra?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För dem som satt sin fot i mer civiliserade länder, så vet ni lika bra som jag att utbudet av öl, vin med mera är alldeles fantastiskt i matvaruhusen.

Dessutom kan man välja mellan massa olika kylda drycker.

Och handla dessa samtidigt som man handlar sin mat - eller på väg ut till picknicken. Fantastiskt smidigt. Varför stå i två köer när du kan stå i en? Varför nöja sig med en ljummen bira när du kan få en kall?

Varför göda den kriminella sektorn med förbud och överpriser (smuggling och hembränning blir den oundvikliga följden), när den vita sektorn kan ta hand om detta så oerhört bra?

.

Jag håller inte alls med om att utbudet är "alldeles fantastiskt" i matvaruhus utomlands. Den dag de har en öl/vin/spritavdelning som är lika stor som en systembutik då kan man möjligen prata om bra utbud.

Jag har dock varit in i en mutbutik i Portland, Oregon som hade en enorm "walk-in closet" med bara lokalt producerad öl, inte en Heineken så ögat nådde.

För övrigt så skall riktig öl inte vara kall, endast lite sval. Ful-öl drickes kall för att slippa känna smaken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

För dem som satt sin fot i mer civiliserade länder, så vet ni lika bra som jag att utbudet av öl, vin med mera är alldeles fantastiskt i matvaruhusen.

Dessutom kan man välja mellan massa olika kylda drycker.

Och handla dessa samtidigt som man handlar sin mat - eller på väg ut till picknicken. Fantastiskt smidigt. Varför stå i två köer när du kan stå i en? Varför nöja sig med en ljummen bira när du kan få en kall?

Varför göda den kriminella sektorn med förbud och överpriser (smuggling och hembränning blir den oundvikliga följden), när den vita sektorn kan ta hand om detta så oerhört bra?

Jag tror du har missförstått syftet med systembolaget ;).
Du utgår ifrån bekvämlighetsaspekter i din vardag.
Systembolaget har inte utgått ifrån att förenkla din vardag så mycket som möjligt utan att försöka hålla nere skadeverkningarna i samhället av alkohol.
Samhällsnytta viktas alltså mot individuell bekvämlighetsfaktor och där har bekvämligheten fått ta ett litet steg tillbaka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror du har missförstått syftet med systembolaget ;).
Du utgår ifrån bekvämlighetsaspekter i din vardag.
Systembolaget har inte utgått ifrån att förenkla din vardag så mycket som möjligt utan att försöka hålla nere skadeverkningarna i samhället av alkohol.
Samhällsnytta viktas alltså mot individuell bekvämlighetsfaktor och där har bekvämligheten fått ta ett litet steg tillbaka.

Det är ett detaljhandelsmonopol, och detaljhandelsmonopol eller inte så kan inte någon butik med det sortimentet eller antal hyllmeter hålla det som står i butikerna kylda eller kylda på rätt sätt. Dessutom skulle det bli ramaskri om Systembolaget börja med kylar som drivs på ammoniak som köldmedium. Det skulle vara svårt att införa kylda produkter om bara vissa produkter får vara kylda, Systembolagets uppdrag är att vara konkurrens och märkesneutrala. Det skulle också kunna öppna upp för korruption.

Vill jag ha kyld folköl kan jag tänka mig att jag får åka till Statoil eller liknande, Coop, ICA, Willys och Netto i min kommun har då inte alkohol i kylen. Däremot finns det två Systembolag och några ombud om man kan tänka sig att kyla ner dryckerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det är ett detaljhandelsmonopol, och detaljhandelsmonopol eller inte så kan inte någon butik med det sortimentet eller antal hyllmeter hålla det som står i butikerna kylda eller kylda på rätt sätt. Dessutom skulle det bli ramaskri om Systembolaget börja med kylar som drivs på ammoniak som köldmedium. Det skulle vara svårt att införa kylda produkter om bara vissa produkter får vara kylda, Systembolagets uppdrag är att vara konkurrens och märkesneutrala. Det skulle också kunna öppna upp för korruption.

Vill jag ha kyld folköl kan jag tänka mig att jag får åka till Statoil eller liknande, Coop, ICA, Willys och Netto i min kommun har då inte alkohol i kylen. Däremot finns det två Systembolag och några ombud om man kan tänka sig att kyla ner dryckerna.

Jag tror visserligen att det skulle gå att hålla det vita vinet och ölen kyld. Matvarukedjan Iceland (finns i UK bland annat) har ju som businessidé att sälja nästan allt fryst. Butikerna som är medelstora består i stort sett bara av långa frysdiskar och de är en lågpriskedja. Så det tekniska går säkert att lösa. Och frågan om kylmediet behöver kanske inte bli en så stor grej.
Men det är ju mer än det tekniska det handlar om. Spontanköp ska väl inte uppmuntras. Vet att jag själv avstått från spontanköp på systemet av just denna anledning :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror du har missförstått syftet med systembolaget ;).
Du utgår ifrån bekvämlighetsaspekter i din vardag.
Systembolaget har inte utgått ifrån att förenkla din vardag så mycket som möjligt utan att försöka hålla nere skadeverkningarna i samhället av alkohol.
Samhällsnytta viktas alltså mot individuell bekvämlighetsfaktor och där har bekvämligheten fått ta ett litet steg tillbaka.

Och den kriminella sektorn har fått ta ett stort steg framåt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror visserligen att det skulle gå att hålla det vita vinet och ölen kyld. Matvarukedjan Iceland (finns i UK bland annat) har ju som businessidé att sälja nästan allt fryst. Butikerna som är medelstora består i stort sett bara av långa frysdiskar och de är en lågpriskedja. Så det tekniska går säkert att lösa. Och frågan om kylmediet behöver kanske inte bli en så stor grej.
Men det är ju mer än det tekniska det handlar om. Spontanköp ska väl inte uppmuntras. Vet att jag själv avstått från spontanköp på systemet av just denna anledning :).

Du ska ha rätt temperatur för att kunna dricka det direkt, vin ska inte kylas av kylar med kompressor eller med vibrationsfri kompressor om det ska stå där en längre tid och ska hålla konstant temperatur.

Det är en kostnad och det minskar antalet hyllmeter. Sen får du självklart betala för det hela på priset. Ungefär som att man inte handlar på Pressbyrån om man vill ha normala priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och den kriminella sektorn har fått ta ett stort steg framåt.

(.)

Den var troligen störst när det var tillåtet med husbehovsbränning och marknaden var delvis oreglerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Det är OK för mig om du vill ha ICA Basic Rött, ICA Basic Vitt, ICA Basic Champagne och ICA Basic Starköl.
Har du provat ICA Selection ölen?
Riktigt usla öl och bland det sämsta jag smakat.

Jag vill inte ha dem utan vill gärna fortsätta köpa kvalitetsvin och öl på Systembolaget.

Jag handlar aldrig ICA Basic-varor överhuvudtaget när jag handlar på ICA, så varför skulle jag göra det om det fanns i form av vin och öl?
Och varför tror du att de inte skulle ha kvalitetsöl och kvalitetsviner på ICA om de fick sälja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag handlar aldrig ICA Basic-varor överhuvudtaget när jag handlar på ICA, så varför skulle jag göra det om det fanns i form av vin och öl?
Och varför tror du att de inte skulle ha kvalitetsöl och kvalitetsviner på ICA om de fick sälja?

Skickades från m.sweclockers.com

De skulle ha det som säljer och som de kan ha stora marginaler på. Skulle antalet försäljningsställen öka 5 gånger om så skulle de flesta inte vara välsorterade. Detaljhandelsmonopolet skulle vara rasat, men vi skulle fortfarande ha en jävla massor folk som gnäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och den kriminella sektorn har fått ta ett stort steg framåt.

.

Det är upp till var och en om man ska stödja den kriminella sektorn eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är upp till var och en om man ska stödja den kriminella sektorn eller inte.

Bland annat är det upp till Staten huruvida de skall stödja den kriminella sektorn genom punktskatter och förbud. Eller inte.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Bland annat är det upp till Staten huruvida de skall stödja den kriminella sektorn genom punktskatter och förbud. Eller inte.

.

Eftersom du inte vill förstå och bara häva ur dig direkta felaktigheter eller åsikter baserade på din egna, helt orelevanta, tillvaro och relation till alkohol så går det faktiskt inte att föra en diskussion.

Om du kan tänka dig att försöka backa upp det du säger med någon form av fakta blir det lättare, annars är det lite som att försöka spela schack med en pingvin.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Och den kriminella sektorn har fått ta ett stort steg framåt.

Fast det har inte med systembolaget att göra utan det är själva skattesatsen du menar då va? Den är inte bunden till systembolaget specifikt utan skatten på alkohol hade troligen varit hög även om man kunde handla i butik. Likt bensin och inte minst tobak.

Oavsett så är frågan lite mer intressant än den personliga bekvämligheten.

Här viktas snarare skadorna som uppstår i samhället av alkoholen mot den kriminella verksamhet som försiggår på grund av de höga priserna på alkohol.
Det här är svårt. Både ideologi och relevant forskning spelar in här.
Men för att faktiskt kunna välja vad som är bra/dåligt här så behövs bra underlag i form av hur stora skadeverkningar vi har på alkohol i Sverige som kan förhindras av högre priser samt hur dessa skador i samhället ska finansieras av alkoholförsäljningen och så behöver detta jämföras med nivå och utbredning av kriminalitet höga alkoholpriser kan skapa. Ovanpå detta bör man även ta hänsyn till vilka kontrollmekanismer man har för att styra de olika utfallen. Alltså, om man vill hålla nere alkoholens skadeverkningar och finansiering av skadorna, vad finns det mer för styrmedel för detta? Och hur mycket spar man på polisarbete i andra änden med kriminell verksamhet om alkoholskatten skulle vara lägre? Kommer kriminella sluta att försöka tjäna pengar utanför skattesystemet om det var lägre skatt på alkohol eller flyttar man bara deras business till andra sektorer?

Utan svar på ovan problematik är det svårt att nitiskt välja sida (tycker jag iaf).

Har du andra sätt att förhindra alkoholens skadeverkningar (gärna men inte ett måste även finansiering av skadorna) som du tycker är lämpligare än nuvarande upplägg med höga skatter på alkohol så lyssnar jag gärna på detta. Det är onekligen intressant med alternativ och nya infallsvinklar kring den här problematiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och den kriminella sektorn har fått ta ett stort steg framåt.

.

Nyfiken på av vilken "Kriminell" du kan köpa enstaka kylda öl av?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Bland annat är det upp till Staten huruvida de skall stödja den kriminella sektorn genom punktskatter och förbud. Eller inte.

.

Staten stödjer inte kriminella, det är den som köper av kriminella som gör det....

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Sluta svamla om förbud, Sverige har aldrig haft förbud mot alkohol.

Den lagliga privata resandeinförseln är på redan skattade produkter, både moms och alkoholskatter. Men nu syftar inte denna diskussion personen vill driva fram till annat än att avleda från sakfrågan och de frågeställningar man kan ha utifrån hur det verkligen ser ut.

Permalänk
Medlem

Själv dricker man saft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För dem som satt sin fot i mer civiliserade länder, så vet ni lika bra som jag att utbudet av öl, vin med mera är alldeles fantastiskt i matvaruhusen.

Dessutom kan man välja mellan massa olika kylda drycker.

Och handla dessa samtidigt som man handlar sin mat - eller på väg ut till picknicken. Fantastiskt smidigt. Varför stå i två köer när du kan stå i en? Varför nöja sig med en ljummen bira när du kan få en kall?

Varför göda den kriminella sektorn med förbud och överpriser (smuggling och hembränning blir den oundvikliga följden), när den vita sektorn kan ta hand om detta så oerhört bra?

.

Du glömde nämna att man undviker den självklara uppenbarheten som är att man måste köpa hem stora lager för helgerna som man är tvingad att dricka upp vare sig det finns anledning att dricka eller ej. Har man det hemma så skall det ju drickas upp, lite som godis.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Du glömde nämna att man undviker den självklara uppenbarheten som är att man måste köpa hem stora lager för helgerna som man är tvingad att dricka upp vare sig det finns anledning att dricka eller ej. Har man det hemma så skall det ju drickas upp, lite som godis.

Man "måste" inte köpa hem stora lagar, lika lite som man "måste" dricka upp allt bara för det finns hemma.

Gör du på samma sätt med skithuspapper?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Man "måste" inte köpa hem stora lagar, lika lite som man "måste" dricka upp allt bara för det finns hemma.

Gör du på samma sätt med skithuspapper?

Kolla några sidor i tråden så ser du folk (försökte) argumentera för att söndagsstängningen gör att folk köper mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Man "måste" inte köpa hem stora lagar, lika lite som man "måste" dricka upp allt bara för det finns hemma.

Gör du på samma sätt med skithuspapper?

Jag tror nog att HugSeal var sarkastisk då det var SweMerlin som sade sådant längre bak i tråden medan HugSeal argumenterade emot.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Har läst tråden av och till och har då missat några inlägg. Men förhoppningsvis ser då även de som argumenterar på detta sätt mitt inlägg.

Edit: doh! Missade citera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Har läst tråden av och till och har då missat några inlägg. Men förhoppningsvis ser då även de som argumenterar på detta sätt mitt inlägg.

Det är SweMerlin som argumenterar för att "folk" inte kan ha alkohol hemma utan att dricka upp det, och att detta skulle vara normalt, sunt betéende och norm bland svenska folket. Han menar också att ökad tillgänglighet skulle minska alkoholismen.

Trots ett flertal påpekanden om att det inte är "folk" i allmänhet som resonerar så utan missbrukare (och SweMerlin) så har han vägrat ta det till sig, och tråden har gått mer eller mindre i cirkel sedan dess.
Tror inte det har tillförts något egentligt nytt i denna tråden under de senaste 15 sidorna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För dem som satt sin fot i mer civiliserade länder, så vet ni lika bra som jag att utbudet av öl, vin med mera är alldeles fantastiskt i matvaruhusen.

Tssk. Har sommarhus i Spanien som jag utgår ifrån uppfyller ditt krav på "mer civiliserat land".

"Ölutbudet" i matvaruhuset består uteslutande av San Miguel, Cruzcampo, Heineken och 2-3 sorters veteöl. Har man tur kan man hitta någon typ av ale ibland. Craft beer kan man fetglömma om det inte finns en lokalproducent runt knuten.

Letar man efter whisky/cognac är man typ shit out of luck såvida man inte är ute efter Carlos I, Famous Grouse eller Red Label.

Vinutbudet är helt OK med tanke på att Spanien är ett vinproducerande land så det brukar finnas gott om lokalproducerade viner. Vill du ha något kvalitetsvin från Frankrike eller Italien är det lite lotteri. Viner från t.ex. Sydafrika kan du glömma.

Min farsa bor och arbetar i England; OK utbud av makro öl (lager/ale/stout), lite lotteri på craft beer. Varierande utbud av starksprit, framförallt single malt. Pinsamt dåligt vinutbud.

Permalänk
Medlem

Njae. Dricker nästan endast på krogen och det händer kanske en gång i månaden. Hemma dricks det sällan alkohol.

Permalänk
Medlem

Enda personen jag träffat som inte kan ha alkohol hemma utan att dricka har små begynnande alkohol problem.
Alla mina kompisar har ett spritskåp som det dricks i ibland. Öl i kylen som det nallas från på helgerna.

Kanske är en åldersfråga, själv är jag 36 och nästan alla kompisar är över 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast nu var det alkoholfria viner jag pratade om fortfarande, det bör finnas en handfull av vitt och en handfull av rött iaf. Matlagningsviner finns det nog inte mer än två sorter av i dagligvaruhandeln. Vanliga restauranger köper säkert matlagningsviner från deras grossister däremot.

Om restaurangen har tillstånd så används i första hand skvättar från öppnade flaskor. De håller inte att stå så länge.
Alkoholfritt hittar du mest av i matvaruaffären utan att behöva betala ockerpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sluta svamla om förbud, Sverige har aldrig haft förbud mot alkohol.

Den lagliga privata resandeinförseln är på redan skattade produkter, både moms och alkoholskatter. Men nu syftar inte denna diskussion personen vill driva fram till annat än att avleda från sakfrågan och de frågeställningar man kan ha utifrån hur det verkligen ser ut.

Det är mer själva förädlingen som man har förbjudit sedan många år.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har beställt från det här nya burkbolaget som gamla scanbolaget har startat..?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN