Permalänk
Medlem

uppdatera dator

Tjenare!

Min bror fyller snart 11 år och sitter allt för mycket vid datorn imo;)

Han har en dator som är rätt gammal.
Grafikkortet är paj och nätagget gav inte ut rätt strömm.
Jag hade tänkt att ge han dessa komponenter: grafikkort, chassi samt nätagg.

Frågan är: vilket grafikkort, chassi, nätagg ska jag köpa till han.

Tänkte mig en prislapp på ~4000kr

Tack o hej

EDIT: han spelar för det mest cs, kan hända att han spelar något mer krävande spel då och då.
Vill och att han skall ha uppgraderigsmöjligheter

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Tjenare!

Min bror fyller snart 11 år och sitter allt för mycket vid datorn imo;)

Han har en dator som är rätt gammal.
Grafikkortet är paj och nätagget gav inte ut rätt strömm.
Jag hade tänkt att ge han dessa komponenter: grafikkort, chassi samt nätagg.

Frågan är: vilket grafikkort, chassi, nätagg ska jag köpa till han.

Tänkte mig en prislapp på ~4000kr

Tack o hej

EDIT: han spelar för det mest cs, kan hända att han spelar något mer krävande spel då och då.
Vill och att han skall ha uppgraderigsmöjligheter

Övriga specifikationer på nuvarande burk vore bra att veta innan man ger några rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Övriga specifikationer på nuvarande burk vore bra att veta innan man ger några rekommendationer.

Tyvärr så kan jag inte det, då jag inte vet vad som är i och han vet inte heller det då han inte "bryr" sig. Skulle tro att det sitter ett matx ska gå att få i ett pci express x16 3.0 då han hade ett sånt nyss. Om du har fler frågor om specs kan jag försöka ta reda påt

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Om det nu är mATX mobo han har:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8273855/2015-08-03

Chassit får plats med långa framtida grafikkort samt 120mm tornkylare till CPU så finns utvecklingsmöjligheter. Fractal design define chassina anses som bra chassin.

550w nätagg kan väl köra typ alla singelkort på marknaden och fractal design anses vara bra.

AMD 380 är ett riktigt bra sweet spot grafikkort, 4gb versionen kostar som ett 2gb 960, 380 är snabbare än 960, tar lika lite ström, låter lika lite, och har halvpassiv kylning som 960.

Sitter han på lite äldre burk så uppgradera biosen i moderkortet. Inte för jag tror det blir problem då han redan kort nyare graffe men lika bra och är bäst att alltid köra senaste BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Vad är det för processor i den?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Vad är det för processor i den?

Kan vara bra att veta faktiskt. Eftersom det finns risk att processorn flaskhalsar i samband med ett bättre grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Vad är det för processor i den?

Skrivet av Cenorida:

Kan vara bra att veta faktiskt. Eftersom det finns risk att processorn flaskhalsar i samband med ett bättre grafikkort.

Det skall vara en amd i den, är inte hos dom nu så kan inte kolla

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Märk att en processor som flaskar i sig inte innebär ngn extra dålig effekt.
Är bara att processorn jobbar max och systemet kan ej leverera mer fps fastän grafikkortet hade kunnat det om där satt en bättre processor. Så blir bara att processorn istället för grafikkortet sätter prestandagränsen och blir inga extra hack lr ngt pga det mer än att systemet ej kan prestera mer än det gör.

Många nämner "risk att processorn flaskar", i 99% av alla datorer så flaskar grafikkortet då om man byter grafikkortet så får man högre fps och det är grafikkortet som begränsar systemets totala prestanda, men det är aldrig ngn som säger ngt om det fast det är samma sak.

Det enda negativa är att det inte är lönt att köpa grymmare grafikkort då viss kapacitet i det ej blir utnyttjad och man kunde köpt ett billigare (samma sak de flesta sitter på jekla överkapacitet på processorerna men det säger ingen ngt om).

Men intressant att se vad han har för prolle, kanske är ngt riktigt dåligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Märk att en processor som flaskar i sig inte innebär ngn extra dålig effekt.
Är bara att processorn jobbar max och systemet kan ej leverera mer fps fastän grafikkortet hade kunnat det om där satt en bättre processor. Så blir bara att processorn istället för grafikkortet sätter prestandagränsen och blir inga extra hack lr ngt pga det mer än att systemet ej kan prestera mer än det gör.

Många nämner "risk att processorn flaskar", i 99% av alla datorer så flaskar grafikkortet då om man byter grafikkortet så får man högre fps och det är grafikkortet som begränsar systemets totala prestanda, men det är aldrig ngn som säger ngt om det fast det är samma sak.

Det enda negativa är att det inte är lönt att köpa grymmare grafikkort då viss kapacitet i det ej blir utnyttjad och man kunde köpt ett billigare (samma sak de flesta sitter på jekla överkapacitet på processorerna men det säger ingen ngt om).

Men intressant att se vad han har för prolle, kanske är ngt riktigt dåligt.

Det är nån är något som säger mig att det är en amd 2.6ghz:are. Men är inte helt säker. Hur låter det?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Det är nån är något som säger mig att det är en amd 2.6ghz:are. Men är inte helt säker. Hur låter det?

Installera CPUid-z och kolla under vad processorn heter.
Kolla också vad moderkortet heter i samma program och även BIOS version i moderkortet.
Rapportera här sen

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Installera CPUid-z och kolla under vad processorn heter.
Kolla också vad moderkortet heter i samma program och även BIOS version i moderkortet.
Rapportera här sen

Det får nog bli imorgon, han hemma nu och spelar såklart och såklart får man ju inte röra sin brors dator

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Det får nog bli imorgon, han hemma nu och spelar såklart och såklart får man ju inte röra sin brors dator

Varför hjälpa honom om han inte vill ha hjälp? Jag menar, det är väl självklart att man lånar ut min dator om det innebär att jag får en gratis uppgradering.

Bara jag som tycker att din bror verkar lite knasig eller är det en överraskning som han inte känner till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Om det nu är mATX mobo han har:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8273855/2015-08-03http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8273855/2015-08-03

Chassit får plats med långa framtida grafikkort samt 120mm tornkylare till CPU så finns utvecklingsmöjligheter. Fractal design define chassina anses som bra chassin.

550w nätagg kan väl köra typ alla singelkort på marknaden och fractal design anses vara bra.

AMD 380 är ett riktigt bra sweet spot grafikkort, 4gb versionen kostar som ett 2gb 960, 380 är snabbare än 960, tar lika lite ström, låter lika lite, och har halvpassiv kylning som 960.

Sitter han på lite äldre burk så uppgradera biosen i moderkortet. Inte för jag tror det blir problem då han redan kort nyare graffe men lika bra och är bäst att alltid köra senaste BIOS.

Igen, kolla prisjakt.
380 4GB kostar som ett 960 4GB och 380 2GB kostar som ett 960 2GB.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s231558962&o=produkt_pr...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s231558962&o=produkt_pr...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför hjälpa honom om han inte vill ha hjälp? Jag menar, det är väl självklart att man lånar ut min dator om det innebär att jag får en gratis uppgradering.

Bara jag som tycker att din bror verkar lite knasig eller är det en överraskning som han inte känner till?

Som jag skrev så är det en present och jag brukar inte berätta vad jag köper i present till folk;) sen vill jag inte avslöja något

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz