6600k & 6700k Z170 Överklockningstråd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av magican:

Min är lite si & så.

4.6 Ghz @ 1.26v går hur fint som helst, 4.8 vill ha runt 1.35, 5.0ghz vill ha 1.5v. Detta är visserligen utan att pilla på annat. Kanske går få högre med lägre vcore om annat optimeras.

sammantaget kör jag mestadels 4.6, går svalt o låg vcore. 4.6 -> 4.8 , bra omöjligt å märka någon skillnad

Gratulerar. Det är vad jag satt i bios för 4.7, sen sticker det ju iväg ytterligare väl inne i winblows

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Min är lite si & så.

4.6 Ghz @ 1.26v går hur fint som helst, 4.8 vill ha runt 1.35, 5.0ghz vill ha 1.5v. Detta är visserligen utan att pilla på annat. Kanske går få högre med lägre vcore om annat optimeras.

sammantaget kör jag mestadels 4.6, går svalt o låg vcore. 4.6 -> 4.8 , bra omöjligt å märka någon skillnad

Är det med eller utan SVID support enable?

Permalänk
Medlem

@hallon: Disabled.

Kör min med "load optimized defaults" nu bara för skoj skull. Får mig o tro att dessa proppar klarar rätt bra mde vcore.

I original 4.0 så visar CPU-Z 1.34v Den tar ju i från tårna ..! Visserligen +/- lite, men aldrig under 1.32v.

Så ja, köra 1.35-1.4 OC känns ju relativt ofarligt, speciellt om de inte är en 24/7 burk.

Dagens problem (som inte hör till tråden), men mina Corsair 2666 minnen blir väldigt tjuriga på att gå i 2666. Ska prova byta bank, om de nu har ngn betydelse numera (förr hade det de ibland)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Inte direkt ett guldchip då den kräver rätt höga volts men inga probs tempmässigt.

1. Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
2. CPU: 6700K
3. Minne: 16GB 3000MHz CL15 Corsair LPX (4x4)
3. Kylning: NH-D15
4. Överklockning: 4800MHz (100x48)
5. VCore: 1.45 Adaptive (1.385 + 0.070) (1.47 peak, LLC 5)

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

@hallon: Disabled.

Kör min med "load optimized defaults" nu bara för skoj skull. Får mig o tro att dessa proppar klarar rätt bra mde vcore.

I original 4.0 så visar CPU-Z 1.34v Den tar ju i från tårna ..! Visserligen +/- lite, men aldrig under 1.32v.

Så ja, köra 1.35-1.4 OC känns ju relativt ofarligt, speciellt om de inte är en 24/7 burk.

Dagens problem (som inte hör till tråden), men mina Corsair 2666 minnen blir väldigt tjuriga på att gå i 2666. Ska prova byta bank, om de nu har ngn betydelse numera (förr hade det de ibland)

1.26V i 4.6 är mycket bra skulle jag vilja säga! Tror du fått ett grymt chip som klarar så lågt i 4.6. Min ligger med runt 1.34 i original, men jag måste skjuta till 1.31 för 4.6! Tänkte jag håller mig där. Det var vad min gamla Sandy Bridge klarade så då känns det iaf inte som en nedradering detta

Vad gäller minnena så kör jag likadana som du. Prova lägg runt 1.15V på VCCIO och VCCSA och stäng av fast boot med o slå på memory check (MCL eller nåt sånt heter det, lite osäker) så de får kalibrera till sig vid boot

Permalänk
Medlem

@hallon:

Drog till med 1.25v istället för 1.20 på minnena, bör va OK. Funkar att stresstesta iaf. hursomhelst, då går 2800Mhz bra.

Så, har gjort om lite.. kör också 4.5 nu, XMP på minnena, men ändrar till 2800, sen pressa skiten ur 980 Ti'et. Resulterar i en svalare rigg som presterar bättre än enbart mosa på CPU i 4.6-4.7

Efter x timmar testande.. Nöjer mig för ikväll. man blir less på böra om i BIOS till slut

Men om man ska va ärlig, kör jag rubb & stubb på default så flyter BF4 @ ultra precis likabra ändå. Är ju de här med e-penis...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

...

Men om man ska va ärlig, kör jag rubb & stubb på default så flyter BF4 @ ultra precis likabra ändå. Är ju de här med e-penis...

Ja så har det alltid varit. Till och med på den goda stenåldern, då man klockade sina runstenar..

Jag kanske skulle prova 2800 på minnena jag med

Permalänk
Medlem

@hallon:

Dom kan!! Oklart hur den gillar att benchas hårt dock. Ska roa mig med det sen. Känns iaf som en OK OC på dom minnena.
"Magiska" gränsen på 3000 MHz. Nu vart ja sugen på Dominator minnen istället Aja, skit samma.. fick bara för mig ikväll att dra ner fokus på CPU och pressa allt annat också. Blir baske mig bättre så. Å i veckan kommer dom sleevade kablarna till nätagget + Noctua fläktar till radiatorn, blir grejt de. Åter till din minnes klock. Din tur!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

@hallon:

Dom kan!! Oklart hur den gillar att benchas hårt dock. Ska roa mig med det sen. Känns iaf som en OK OC på dom minnena.
"Magiska" gränsen på 3000 MHz. Nu vart ja sugen på Dominator minnen istället Aja, skit samma.. fick bara för mig ikväll att dra ner fokus på CPU och pressa allt annat också. Blir baske mig bättre så. Å i veckan kommer dom sleevade kablarna till nätagget + Noctua fläktar till radiatorn, blir grejt de. Åter till din minnes klock. Din tur!

http://i.imgur.com/i0d7iCA.jpg

Jag vet inte om jag vågar pilla med minnena igen. Var så drygt o få allt stabilt igen efteråt Känns som att dom är lite känsliga dessa minnena. Men när de är stabila är de stabila. Känsliga när man ändrat på något dock.

Har du provat ändra Command Rate från 2T till 1T? Har läst lite på olika ställen att det ska gå med 1T om man bara har 2 slots fyllda. Funderar på o prova, ska ge ett par procent max men det är ju vad man får av att gå till 3000MHz med

EDIT: Hittade en jättebra sida som förklarar Command Rate. Verkar ju inte vara någon större mening att ändra på den egentligen. http://www.tomshardware.co.uk/forum/176007-30-dram-command-ra... Vore kul o hitta lite benchmarks med på det.

Permalänk
Medlem

Ny OC då jag nyligen uppdaterade BIOS (v1,7). Först lät jag allt vara på default då jag skulle testa SLI. Sen märkte jag av en slump att den själv boostar till 4.4GHz enligt HW Pro (GameBoost ej påslaget) utan XMP (2133MHz). Jag drog igång MSI Command Center och drog upp multipliern till x43 och då boostar den till 4600MHz återigen enligt HW Monitor (v1,28). Vet inte om detta stämmer eller ej men Vcore går nämligen inte upp speciellt högt utan verkar stanna på 1,25v återigen enligt HW Monitor.
Har inte kört Intel burn eller liknande utan bara spel.

1. Moderkort: MSI Z170A Gaming M5
2. CPU: 6700K
3. Minne: 16GB 2666MHz CL15 Corsair LPX (4x4)
3. Kylning: Corsair H110i GT
4. Överklockning: 4600MHz boost (100x43)
5. VCore: Auto (1,25)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ny OC då jag nyligen uppdaterade BIOS (v1,7). Först lät jag allt vara på default då jag skulle testa SLI. Sen märkte jag av en slump att den själv boostar till 4.4GHz enligt HW Pro (GameBoost ej påslaget) utan XMP (2133MHz). Jag drog igång MSI Command Center och drog upp multipliern till x43 och då boostar den till 4600MHz återigen enligt HW Monitor (v1,28). Vet inte om detta stämmer eller ej men Vcore går nämligen inte upp speciellt högt utan verkar stanna på 1,25v återigen enligt HW Monitor.
Har inte kört Intel burn eller liknande utan bara spel.

1. Moderkort: MSI Z170A Gaming M5
2. CPU: 6700K
3. Minne: 16GB 2666MHz CL15 Corsair LPX (4x4)
3. Kylning: Corsair H110i GT
4. Överklockning: 4600MHz boost (100x43)
5. VCore: Auto (1,25)

Med allt på default tror jag SVID-support är på, dvs processorn bestämmer själv hur mycket spänning den får. Då spelar vcore mindre roll. För övrigt låter det lite som att du har lite mer än 100MHz på base clock, med tanke på att du når så högt med 43 i multipel. Men funkar det bra så kör på!

Permalänk
Medlem

Drar in en liten offtopic, men ändå inte.

Bytte mina original Corsair fläktar idag mot Noctua. Fy f-n Dom låter mindre på Max än vad Corsair gör på low. Så jag kör enbart Performance på dom, hör knappt burken nu. Återspeglar sig såklart i temp också. Återkommer om det. Men nu när jag bara chillar i Explorer & lite Spotify så ljummar den i 27c enligt Realtemp.

Får se om jag orkar mig på en ny klock. Mitt personbästa som är användbart är 4.8 Ghz, körde en runda i 3Dmark på det faktiskt. Prime95 gick inte lika bra (3Dmark i sign är @ 4.8 GHz)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Med allt på default tror jag SVID-support är på, dvs processorn bestämmer själv hur mycket spänning den får. Då spelar vcore mindre roll. För övrigt låter det lite som att du har lite mer än 100MHz på base clock, med tanke på att du når så högt med 43 i multipel. Men funkar det bra så kör på!

Då borde den ju teoretiskt sett inte ge sig själv så mkt så den dör, d.v.s självmord.

Skulle va smidigt, bara dra en 50x100 och hoppas på de bästa

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Dåså mina herrar.

Har fått krypa till korset och dra på VCore lite, för att få den stabil även vid lite press. Men å andra sidan, 1.26 -> 1.31 känns ju rätt lika

Bjuckar på en bild överlag. Let the systempress begin! (Prime95, memtest86), fingers crossed.
Minnena går på 1.35v nu .. ingen minns en fegis.

EDIT: Sitter just nu med både Prime95 och memtest86 samtidigt Verkar ju onekligen funka rätt bra..

Har vi liksom klubbat någon form av helst-inte-över-denna-temp-och/eller-vcore ??

Sist men inte minst, den tortyr som prime95 gör händer ju aldrig i vanliga fall, det jobbigaste jag gör med burken är väl battlefield ;P

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Med allt på default tror jag SVID-support är på, dvs processorn bestämmer själv hur mycket spänning den får. Då spelar vcore mindre roll. För övrigt låter det lite som att du har lite mer än 100MHz på base clock, med tanke på att du når så högt med 43 i multipel. Men funkar det bra så kör på!

Ne, jag skojar bara Det HW monitor stämmer inte för fem öre. Jag testade HWinfo64 och den sa något helt annat. Min CPU boostar för det första inte när Intel Turbo Boost är på. Dock gör den det när Intel SpeedStep är på men då konstant (antagligen för att jag har Energiinställning - Hög Prestanda påslaget). Verkar som att det inte finns någon genväg utan det är bara att öka vCore och multiplier till 1,35+ som alla andra Spelar däremot utan problem på 4400MHz (Mem 2666MHz) med default vCore.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Inte pressat min för att se vad den klarar, lade mig på 4,5 med 1.27 adaptive och känner mig rätt nöjd för tillfället.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ne, jag skojar bara Det HW monitor stämmer inte för fem öre. Jag testade HWinfo64 och den sa något helt annat. Min CPU boostar för det första inte när Intel Turbo Boost är på. Dock gör den det när Intel SpeedStep är på men då konstant (antagligen för att jag har Energiinställning - Hög Prestanda påslaget). Verkar som att det inte finns någon genväg utan det är bara att öka vCore och multiplier till 1,35+ som alla andra Spelar däremot utan problem på 4400MHz (Mem 2666MHz) med default vCore.

Min CPU-Z visar vCore ibland.. bara det är ju intressant (?) Nyaste verren från deras hemsida. Det faktumet räcker ju för man ska ifrågasätta pålitligheten Eller?

Kan även va nyaste BIOS'en som ja la in på mitt HERO som ställt till det. Oavsett vad så lirar inte saker o ting som de borde.

AIsuite visar iaf vcore (sann eller inte) Den muppar istället med "Floating Point division by zero"

Ja, man börjar ju undra... (kört memtest lääääänge, 0 error. Och även vid stock speed ger den det error). Kanske värd o rollback på BIOS fronten.

Va samma visa med 1302, men många program ballar ur helt med SVID på disabled. Verkar så galet konstigt det här, hursomhelst, nu är den stabil på 1.29v och 4.6 Ghz. Får väl vara så då. Verkar som ASUS och/eller windows behöver mogna lite..

Blir lite segt å flasha olika BIOSar och prova alla möjliga combos. Nu får de räcka en stund. Märker ju ändå ingen skillnad rent praktiskt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Min CPU-Z visar vCore ibland.. bara det är ju intressant (?) Nyaste verren från deras hemsida. Det faktumet räcker ju för man ska ifrågasätta pålitligheten Eller?

Kan även va nyaste BIOS'en som ja la in på mitt HERO som ställt till det. Oavsett vad så lirar inte saker o ting som de borde.

AIsuite visar iaf vcore (sann eller inte) Den muppar istället med "Floating Point division by zero"

Ja, man börjar ju undra... (kört memtest lääääänge, 0 error. Och även vid stock speed ger den det error). Kanske värd o rollback på BIOS fronten.

Va samma visa med 1302, men många program ballar ur helt med SVID på disabled. Verkar så galet konstigt det här, hursomhelst, nu är den stabil på 1.29v och 4.6 Ghz. Får väl vara så då. Verkar som ASUS och/eller windows behöver mogna lite..

Blir lite segt å flasha olika BIOSar och prova alla möjliga combos. Nu får de räcka en stund. Märker ju ändå ingen skillnad rent praktiskt.

Jag fick ju som sagt, vid 4.6GHz, börja om från manuellt (SVID disabled) 1.35V och sedan backa ner till 1.31V för att få det stabilt. Det gick inte att välja 1.31V direkt från början. Vet inte om det var för att minnena inte ville lira riktigt just då, eller något skumt med BIOS och alla dessa LLC-inställningar och sånt som inte ställer sig rätt om man inte gör på det viset. Men nu funkar allt klockrent, så jag låter bli i pilla nu! Även om det kliar duktigt i minnesöverklockarfingret! Speciellt efter att du demonstrerade att dina klara 3000MHz på 1.35V Är det i memtest du får Floating Point Division by Zero"? Jag kanske skulle prova det jag med, eftersom vi har likadana minnen och moderkort. Får jag med det så lär det ju vara något vajsing med BIOS:en. Men så länge allt annat lirar snällt så kan man nog skita i det

Permalänk
Avstängd

4.6Ghz Asus Maximus Hero med NH-14 .. volt 1,33 (adaptive)

4.7 var grinigt o jag fick upp i 1,428v o fick Temps med Rog Stresstest på 88 grader så jag gick tillbaka till 4.6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av captur605:

4.6Ghz Asus Maximus Hero med NH-14 .. volt 1,33 (adaptive)

4.7 var grinigt o jag fick upp i 1,428v o fick Temps med Rog Stresstest på 88 grader så jag gick tillbaka till 4.6

Otroligt vad det diffar, själv hade jag inga större bekymmer med 4.7 (1,35 i bios och ~1.376 i win) men hoppet upp till 4.8 var rejält (1,41 i bios och ~1,44 i win). Man blir lite less när man läser om turklubborna som får 4.7 stabilt runt 1.3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

4.6Ghz Asus Maximus Hero med NH-14 .. volt 1,33 (adaptive)

4.7 var grinigt o jag fick upp i 1,428v o fick Temps med Rog Stresstest på 88 grader så jag gick tillbaka till 4.6

Jag lägger inte så stor vikt vid stresstemp, om man bortser från stresstesterna, när jobbar din CPU så länge & så hårt?
För övrigt så går väl Skylake rätt varm, men tål också värme. Eller är det felaktiga rykten? 88c vid stress känns dock OK för mig.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

@hallon:

Nixpix.. de var ASUS AI Suite som fick damp, i övrigt skötte den sig. Däremot gick de inte heller läsa av VCore med varken CPU-Z eller HWMonitor (AI Suite kunde läsa den, men gav floating Point error istället) .. vad säger man??

Nåväl, nu lirar allting, så det får bero en stund. Men tro icke att klockningen är över. Bara en paus i konfiga om BIOS 1000 gånger på en kväll

Minnena gick ett par timmar i memtest86 @ 3000 MHz iaf. Så de är check. Möjligen lite osunt heta *snegla på Dominator stickorna*

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av captur605:

4.6Ghz Asus Maximus Hero med NH-14 .. volt 1,33 (adaptive)

4.7 var grinigt o jag fick upp i 1,428v o fick Temps med Rog Stresstest på 88 grader så jag gick tillbaka till 4.6

fått ner den i 1,31 adaptive nu så nu stannar jag här..

Permalänk
Medlem

Är IHSen och DIE fastlödade i dessa processorer? Eller kanske bara ett bättre jobb jämnfört med 4770k?
Här sitter jag med vattenkylning (280mm rad+360mm rad) och har typ sämre temps än många av er andra. 1.4v och uppåt skulle aldrig gå.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

fått ner den i 1,31 adaptive nu så nu stannar jag här..

När du skriver 1,31 V i adaptive, menar du att det är den mätta Vcore under last i windows, eller är det siffran du anger inne i BIOS? Jag försöker själv klocka med adaptive och tycker att det hela är lite bakvänt, eftersom Vcore numera egentligen inte är Vcore längre. Den borde snarare heter Vmax eller liknande.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Va gör LLC level? Vad är vettigt ha där, jämfört med Vcore?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Är IHSen och DIE fastlödade i dessa processorer? Eller kanske bara ett bättre jobb jämnfört med 4770k?
Här sitter jag med vattenkylning (280mm rad+360mm rad) och har typ sämre temps än många av er andra. 1.4v och uppåt skulle aldrig gå.

Nix, inget lött här inte. Du får gärna prova på en 6700k. Glöm inte en gedigen tråd om det

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Då var de dags att kolla stabilitet. Min är stabil vid normalt användande (Battlefield är väl de värsta ja gör) i 4.6 @ 1.29v

Dock gick de inte lika bra i ROG Bench då Så, nu har ROG Realbench rullat i 1 timma och jag föredrar det före Prime95 för det är mer likt extremt normalt användande.

Nog om det. 1 timma i 4.6, för att få den så stabil att "hash match" så behöver jag 1.328v och jag har LLC 7, så den går som högst till 1.376v vid 100% load en stund.

Tempsen visar efter en timma 77c som max, ligger dock mestadels runt 65-70.

Nu när jag stängt av den och suttit såhär en stund, så softar vi runt 28-30c

Den tar vi sa polisen (som normal everyday klock) ...

liten notering. Enligt många rykten (även på ASUS Forum) så har skylake inget emot 1.45v, säkert 1.5-1.6v, och dom nojiga bör ligga under 1.4v även vid max load. Temp är lite mer oklart, men 85-90 verkar många tycka är OK vid full load. (Detta är det jag läst mig till, verkar svårt att få "svart på vitt") .. dvs inte mina egna åsikter, men låter väl rimligt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd

@captur605:

angav 1,30 i Bios o enligt cpu-z maxxar den 1,309 i windows.. ligger jag o surfar nöjer den sig med typ 0,778

Permalänk
Avstängd

@jetblack:

ja det blir lite vMax tycker ju inte datan behöver dra ström i onödan