Hittar inte min disk i Utforskaren (Win 10)

Permalänk
Medlem

Hittar inte min disk i Utforskaren (Win 10)

Hej,

Jag uppgraderade till Win 10 igår med en clean install från USB. Har en SSD där operativsystemet ligger samt en sekundär disk för lagring, men den andra disken visas inte i Utforskaren?

Jag ser disken i BIOS, samt den finns under Diskenheter i Enhetshanteraren, hur mappar jag den så den visas i utforskaren?

Tack på förhand

/Henrik

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att den inte har fått ngn enhetsbeteckning.
Ändra, lägga till eller ta bort en enhetsbeteckning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Yes det var problemet, tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem igår.
Min gamla Ssd (förra systemdisk, uppgraderade i samband med uppgradering till win10) skulle installeras.
Först tyckte den inte om att det låg mbr på den när jag skulle formatera den via USB adapter. Efter partitioner var borttagna och omformaterad kopplades den in via sata.
Nu hittades den i bios men varken i utforskaren eller i disk manager.
Testade byta satakabel, no go.
Till sist bytte jag till en annan sataports och flyttade om några andra diskar och vips... Hittades i Windows. Jag vet fortfarande inte vad dom löste problemet eftersom disken faktiskt var med i bios från början.
Kan säga att både system-Ssd och andra Ssd till slut hamnade på mina sata6g-portar. Men det borde inte ha någon direkt inverkan.
Testa flytta runt disken och se om det löser sig. Testa även annan strömkabel om du kan och se om det löser det...

Inte mycket till beskrivning, men jag fattade inte heller vad jag gjorde för att det skulle lösa sig, men det gjorde det... Efter en hel del krypandes på golvet...

Lycka till!

EDIT: långsam man är skönt att det var ett enkelt problem och det löste sig!