Permalänk
Medlem

Boot problem

Tja! tog ur en av mina mekaniska diskar idag. Nu vill datorn inte boots längre har en ssd med Windows på och när jag väljer den i bios så står det bootmgr is missing.

Mvh Johan

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Därför plockar man ut alla överflödiga lagringsenheter när man installerar Windows.
http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-window...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du hade dina hårddiskar inkopplade vid installation av operativsystem så är det System Reserved Partition som lagt sig på den hårddisken.
Den innehåller bland annat boot manager.

Permalänk
Medlem

Jaha visste inte det tack för informationen. Satte i den gamla disken igen och nu bootar det som de ska Men är det en ominstallation som gäller för att den enbart ska boota mot ssdn eller kan man fixa det on the fly?

Mvh Johan

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Jo det går att göra. Om det går snett så riskerar du att inte kunna boota, så var förberedd på det (backup etc).

här är en instruktion (för W7, kör du senare OS kanske du ska googla upp en annan guide för säkerhets skull, men borde vara samma eller liknande för W8.1/10):
https://windowsforum.com/threads/how-to-move-windows-7-boot-m...

De centrala delarna:
"First, make the boot partition active. In your case this would be C: or the Win 7 partition. Use Disk Management for this.

Then you need to make that partition the first active partition encountered during the boot. Set that drive as primary or first in the bios order. If you use the bcdboot command shown later, set the order during the reboot after adding the boot files. If you use the Repair Install Method, it must be done prior to that action.

Then you need to add the boot files to the C: partition (in your case). You can do this in one of two ways.

The way I prefer is to open an administrative command prompt. Do this by typing CMD in the Start Menu search box and hit CTRL+Shift Enter Then type the following.

bcdboot C:\Windows /s C:

Hit enter and wait for it to finish, then close the command window.

You can also add the boot files by running a Startup Repair 2 or 3 times to replace the original boot files.
"